Yrittäjä, hyödynnä hakusesongit!

Tiedätkö, milloin toimialaasi kohdistuvat haut ovat huipussaan? Me Fonectalla tiedämme. Kun tunnistat asiakkaasi käytöksen oikein, pystyt ajoittamaan kampanjasi entistä tarkemmin ja julkaiset sesonkiin liittyvät päivityksesi jo hyvissä ajoin ennen suurinta kysyntäpiikkiä.

Ymmärtämällä sesongit kuluttajan näkökulmasta saat ajoitettua mainontasi, blogikirjoituksesi, uutiskirjeesi ja some-päivityksesi juuri siihen hetkeen, kun kuluttajat oikeasti alkavat tutkia aihetta verkossa.

Vaikka tunnet hyvin oman alasi sesongit, aloittavat kuluttajat haun jo paljon ennen liikkeessäsi näkyvän sesongin alkua. Nykyään jopa 70% ostoprosessista tapahtuu ennen ostajan ja myyjän kohtaamista. Moni aloittaa hakemisen jo monta viikkoa tai kuukautta ennen kuin yrittäjällä näkyy piikki liiketoiminnassa, esimerkiksi vanhojentanssimekkojen haku alkaa jo elokuussa.

Teimme koosteen siitä, mitkä hakutermit ovat huipussaan eri kuukausina:

Mitä suomalaiset hakevat?

Mitä hakutermit kertovat suomalaiskuluttajien käyttäytymisestä eri kuukausina? Mitä esimerkiksi pitkän talven jälkeen horroksesta ja pakkasesta toipuvat suomalaiset hakevat, kun kevät vihdoin pitkän odotuksen jälkeen koittaa?

Keväällä siivotaan, kunnostetaan kotia ja pihaa, vaihdetaan renkaita ja etsitään aukioloaikoja

Maaliskuussa kuluttajia kiinnostavat kevätmuoti ja koti. Kevätsiivoukseen liittyvät haut ovat verkossa huipussaan, myös laskettelulomat ja viikonloppumatkat kiinnostavat. Lähestyvä pääsiäinen näkyy monimuotoisina pääsiäishakuina: pääsiäisruokareseptit, pääsiäisleivonnaiset, pääsiäiskoristeet, pääsiäisen aukioloajat…

  • Varmista, että kaikkien liikkeidesi pääsiäisen aukioloajat löytyvät nopeasti ja helposti verkosta – myös kännykällä haettuna. Juhlapyhinä suurin osa hauista tehdään mobiililaitteella.
  • Tuo näkyvästi esiin pääsiäiseen liittyvät tuotteet ja aiheet, vaikkapa blogikirjoitusten tai videovinkkien muodossa. Nosta kevään ja alkavan kesän tuotteet näkyville verkkokauppaan ja kotisivujen etusivulle. Huomioi sesonkituotteet myös mainonnassa!

Huhtikuussa aloitetaan pyöräilykausi, vaihdetaan kesärenkaat ja valmistellaan vappua. Polkupyörä-, moottoripyörä- ja kesärengashaut ovat huipussaan.

  • Pidä huolta siitä, että yhteystietosi ja aukioloaikasi ovat kaikissa kanavissa oikein. Jos omissa tiedoissasi on osoite tai aukioloaika väärin jossain kanavassa, ja kilpailijallasi vastaava tieto on oikein, voi hakukone suositella kilpailijaasi, vaikka liike olisi kauempana etsijästä.
Testaa, milloin toimialasi tuotteiden ja palveluiden kysyntä on korkeimmillaan.

Kesällä grillataan, lomaillaan ja aletaan jo varautua syksyyn

Toukokuussa panostetaan pihaan, kiinnostutaan kesän muodista ja jännitetään jääkiekon MM-kisoja. Samalla haetaan kesäksi tekemistä, sillä hauissa näkyvät erityisesti kesäharrastukset. Nousussa ovat myös haut kesävaatteille, ikkunoiden pesulle ja talon maalaukselle.

Kesäkuussa grillataan ja vietetään juhannusta, mutta valmistaudutaan myös tuleviin pääsykokeisiin. Lomakauden lähestyessä etsitään toki myös lomakohteita. Hauissa näkyvät ulkomaanmatkat ja viikonloppureissut, mutta erityisesti haetaan telttailu- ja ulkoiluharrastuksiin liittyviä asioita.

Heinäkuussa matkaillaan, veneillään ja haetaan satamia. Katsastus ja auton huolto kiinnostavat, samoin kesän hääkausi näkyy esimerkiksi häämeikkien hauissa. Mattimyöhäiset hakevat lomalleen äkkilähtöjä, mutta samalla varaudutaan jo syyskauteen, sillä nousussa ovat säilömiseen liittyvät haut.

  • Muista mobiili! Heinäkuussa mobiilihakujen osuus kaikista hauista on huipussaan. Kun jo 77%:lla suomalaisista on älypuhelin, tehdään mobiilihakuja vuosi vuodelta enemmän. Pidä siis huoli siitä, että verkkosivusi toimivat myös mobiilisti. 75% kuluttajista vaihtaisi yritystä, ellei saa verkossa hyvää palvelua.
Miten yrittäjät itse kokevat sesongit omassa liiketoiminnassaan?

Syksyn tullen säilötään ja palataan kouluun

Elokuussa palataan kouluun ja päivitetään kännykkäliittymät. Opiskelijat sisustavat ensiasuntoaan ja hakevat opintolainaa. Samalla aloitetaan haut jo vanhojentanssimekoille, sillä parhaat puvut viedään käsistä, ja jokainen haluaa tietysti parhaan mahdollisen puvun itselleen. Myös erilaisten lyhtyjen hakeminen alkaa, kun suomalaiset valmistautuvat pimenevään syksyyn.

Syyskuussa ovat sienihaut piikissään. Sellaisina vuosina, kun kesä on ollut sateinen ja luvassa on hyvä sienisato, näkyvät sienihaut muita vuosia reippaasti suurempana piikkinä. Samalla valmistaudutaan jo alkavaan flunssakauteen ja ylioppilaskirjoituksiin, mutta etsitään myös uusia autoja. Siinä missä keväällä sisustetiin, aletaan syksyllä kotona kunnostaa kylpyhuoneita.

Lokakuussa kuluttajia kiinnostavat naamiaisasut ja meikkaus. Silloin vaihdetaan talvirenkaat, käydään teatterissa ja vietetään syyslomaa. Monet viettävät myös lihatonta lokakuuta, mikä näkyy piikkinä hauissa. Halloweenin jalkautuminen Suomeen näkyy suoraan Google-hauissa: lokakuu on nyt yhtä suosittu kausi naamiaisasuille kuin vappu.

  • Suomessa tehdään päivittäin yli 30 miljoonaa Google-hakua. Nopeimmin kasvavat paikallisiin palveluihin liittyvät haut.

Marraskuussa haetaan valoa pimeään kun kynttilöiden kysyntä kasvaa. Isänpäivä ja pikkujoulut näkyvät hakutilastoissa, nousussa ovat erityisesti kirjat sekä keittiöön ja kattaukseen liittyvät haut. Vaikka jouluruoka mielletään monesti tutuksi perinteeksi, haetaan jouluruokareseptejä kuitenkin paljon, ja niiden haku alkaa marraskuussa. Lisäksi vasta viime vuosina Suomeen rantautunut Black Friday on noussut nopeasti hakulistoille, samoin haetaan valaisimia ja kuluttajaelektroniikkaa.

Joulukuussa on kaupan alan sesonki kuumimmillaan. Googleen näpytellään joululahjahakuja jokaiseen tarpeeseen: joululahja, joululahjaideoita, joululahja äidille, joululahja miehelle, joululahja poikaystävälle, joululahjat netistä… Hakutuloksissa nousevat myös erilaiset hemmotteluun ja kauneudenhoitoon liittyvät asiat. Samalla katseet ovat myös jo tulevissa alennusmyynneissä.

  • Varmista hyvissä ajoin ennen ensi joulua, että sivuillasi on sisältöä, joka vastaa kaikkiin näihin hakuihin. Lisää tuotteisiisi hakusanaksi ”joulu” hyvissä ajoin ennen sesongin alkua. Et löydy näissä hauissa pelkillä tuotenimillä.

Kun vuosi vaihtuu uudeksi, aloittavat suomalaiset ”uuden elämän”. Tammikuussa haetaan kuntoiluun ja liikuntaan liittyviä asioita, terveellisiä ruokia kuten avokadoja ja aletaan valmistautua hiihtolomaan. Asunnon ostaminen alkaa myös kiinnostaa; hauissa näkyvät asuntolainaan ja säästämiseen liittyvät aiheet.

  • Huomioi heti joulun jälkeen uusien laitteiden käyttäjät. Lahjaksi saadut televisiot, pelikonsolit, älypuhelimet, tabletit, läppärit ja tietokoneet viritetään kuntoon. Kun eteen tulee kysyttävää asennuksesta tai lisävarusteista, miten palvelet?

Helmikuu on oikea juhlakuu. Hauissa näkyvät niin ystävänpäivä kuin penkkarit, laskiainen ja Runeberginpäivä. Alennusmyyntihaut jatkuvat, samoin hiihtoloma näkyy – hiihtoon ja hiihtokeskuksiin liittyvä haut korostuvat helmikuussa, kun tammikuussa vielä haettiin etelänmatkoja.

Vinkkejä sesonkien ja trendien tunnistamiseen:

Google Trends on monipuolinen työkalu ilmiöiden tutkimisessa. Sen avulla seuraat myös toimialasi kansainvälisesti nousevia hakuja ja ennakoit tulevia trendejä.

Think with Google -sivustolta löydät toimialakohtaiset trendit helposti. Voit tutustua myös kuluttajia eniten kiinnostaneisiin mainoksiin.

Googlen lisäksi suomalaiset hakevat tietoa monista muista kanavista. Fonectan omissa kanavissa tehdään miljoona hakua päivässä, joten tunnemme suomalaiset kuluttajat ja heidän kiinnostuksen kohteensa. Sesonkien tunnistamiseen saatkin apua Fonectan asiantuntijoilta.
Lähteet: Vuoden sesongit Suomessa (Google, 2016), Suomalainen palvelu verkossa (Kopla Helsinki, 2016)