Näin varmistat, että yrityksesi yhteystiedot löytyvät netistä – tee nämä 3 asiaa!

Mitä teet, kun haluat löytää tietoa tuotteesta tai löytää palveluntarjoajan läheltäsi? Kysytkö hakukoneelta? Samalla tavalla toimii suurin osa kuluttajista. Lue, kuinka varmistat, että sinun yrityksesi löytyy noissa hauissa.

Etkö ehdi juuri nyt? Lataa koko opas täältä ja lue myöhemmin!

Nykyään tietoa tuotteista ja palveluista haetaan pääasiassa netistä – Googlesta, numeropalveluista, karttapalveluista, Facebookista ja monista muista eri hakukanavista. Pienyrittäjälle onkin elintärkeää, että hänen yrityksensä nousee esiin noissa hauissa. Tullaksesi varmasti löydetyksi netissä yrityksesi yhteystietojen tulisi näkyä mielellään ainakin kaikissa tärkeimmissä hakukanavissa. Laita nämä 3 asiaa kuntoon, niin asiakkaasi löytävät sinut netistä:

1. Fonectan hakupalvelut

Fonectan omia kanavia käytetään ahkerasti yritysten yhteystietojen hakemiseen. Fonecta.fi-, Fonecta Finder- ja Fonecta Caller -hakupalveluissa tehdään yli miljoona hakua päivittäin. Yritykset ja yksityishenkilöt etsivät Fonectan kanavista yhteystietoja, karttoja ja reittejä sekä hakevat yritysten taloustietoja ja päättäjäkontakteja. Päivittämällä yhteystietosi niihin varmistat, että yrityksesi nousee esille, kun sen tarjoamia tuotteita tai palveluita haetaan.

Tarkista, että yrityksesi tiedot löytyvät Fonectan hakukanavista ja että ne ovat oikein. Mene osoitteeseen fonecta.fi ja kirjoita yrityksesi nimi etusivun hakukenttään. Jos yritystäsi ei löydy tai yhteystiedot eivät ole oikein, sinulla on kolme vaihtoehtoa:

  • Rekisteröidy Fonecta-tili-asiakkaaksi osoitteessa tili.fonecta.fi. Rekisteröityminen on ilmaista. Sisään kirjauduttuasi voit hallinnoida yrityksesi yhteystietoja Oma Fonecta -sivuilla.
  • Soita yritysasiakaspalvelunumeroomme 020 692 999
  • Lähetä sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@fonecta.com

Testaa, miten yrityksesi tiedot löytyvät verkosta!

2. Google My Business

Tulevatko yrityksesi yhteystiedot näkyviin, kun asiakkaat hakevat sitä Googlella? Näkevätkö he ajan tasalla olevan puhelinnumeron ja nettiosoitteen? Kun perustat Google My Business -profiilin yrityksellesi, se näkyy Googlen karttapalvelussa ja hakukonehauissa heti mainosten jälkeen ensimmäisenä. Asiakas näkee yrityksesi aukioloajat, puhelinnumeron, nettiosoitteen ja muut yhteystiedot yhdellä silmäyksellä. Profiiliin voi liittää myös asiakkaidesi tekemiä arvosteluita tuotteistasi tai palveluistasi.

Google My Business -profiili on erittäin tärkeä myös mobiilikäytön kannalta. Kun asiakas tekee haun puhelimellaan ja löytää yrityksesi profiilin, hän voi soittaa yrityksesi numeroon yhdellä klikkauksella. Asiakas voi tehdä helposti myös esimerkiksi ajanvarauksen tai hakea reitin toimipisteeseesi.

Näin teet yrityksellesi Google My Business -profiilin

1. Mene Google My Business -sivuille ja klikkaa ”Aloita nyt”. Kirjaudu sisään omilla Google-tunnuksillasi. (Jos sinulla ei ole Google-tunnuksia, klikkaa “Luo tili” ja täytä pyydetyt tiedot.)

2. Syötä yrityksesi nimi ja yhteystiedot niille varattuihin kenttiin. Kun olet kirjoittanut osoitteen, näet sijainnin viereisellä kartalla. Jos sijainti kartalla ei ole oikein, voit korjata sen myöhemmin profiilissa. Puhelinnumeron ja mahdollisen kotisivun lisääminen on tärkeää, sen avulla Google-haun tehnyt asiakas voi soittaa sinulle tai vierailla verkkosivuillasi yhdellä klikkauksella.

3. Valitse yrityksesi toimiala kohdassa “Arvot”. Kun alat kirjoittaa tekstiä kenttään, Google ehdottaa sinulle toimialoja. Valitse niistä mahdollisimman hyvin yrityksesi toimintaa kuvaava.

4. Jos yrityksesi toimittaa tuotteita kotiin, klikkaa alimmaiseen kysymykseen “Kyllä”. Kun olet valmis, klikkaa “Jatka”.

5. Varmistaakseen, että edustat kyseessä olevaa yritystä Google lähettää antamaasi osoitteeseen vahvistuskoodin sisältävän postikortin. Valitse, kenelle yrityksessä kortti osoitetaan ja klikkaa “Lähetä postikortti”. Kortti lähetetään 14 vuorokauden kuluessa, ja sinulla on 30 päivää aikaa aktivoida yrityksesi tili vahvistuskoodin avulla kortissa annettujen ohjeiden mukaisesti.

Kun olet vahvistanut yrityksesi tilin, pääset muokkaamaan yritysprofiilia. Voit esimerkiksi lisätä tai muuttaa tietoja, korjata yrityksesi sijaintia kartalla ja lisätä valokuvia

6. Onneksi olkoon, yrityksesi on nyt Googlessa ja löytyy, kun asiakas hakee sitä esimerkiksi Google Maps -karttapalvelussa!

Haluatko tietää, miten parannat yrityksesi näkyvyyttä netissä?

3. Facebook-sivut

Facebook on YouTuben ohella edelleen suosituin sosiaalisen median kanava Suomessa. Yli 2,3 miljoonaa suomalaista on aktiivisesti Facebookissa. Kuluttajat vierailevat ahkerasti yritysten Facebook-sivuilla, etsivät yhteystietoja, kysyvät kysymyksiä ja antavat palautetta. Facebook on paitsi hyvä tapa löytyä netistä, myös erinomainen asiakaspalvelukanava.

Näin luot Facebook-sivut yrityksellesi

1. Mene osoitteeseen www.facebook.com ja kirjaudu sisään henkilökohtaisilla tunnuksillasi. Mikäli sinulla ei ole tunnuksia, luo ne ensin tällä sivulla.

 

2. Kun olet kirjautunut sisään, näet sivun vasemman reunan valikosta kohdan “Luo”. Valitse sen alta kohta “Sivu”.

 

3. Valitse yrityksesi kategoria. Valittavanasi on 6 eri vaihtoehtoa:

  • Paikallinen yritys tai paikka (jos yritykselläsi on käyntiosoite, jossa asiakkaat asioivat, valitse tämä).
  • Yritys, organisaatio tai laitos (jos yritykselläsi on useita toimipaikkoja tai sijainti ei ole olennainen asia yrityksen toiminnan kannalta, valitse tämä).
  • Brändi tai tuote
  • Artisti, yhtye tai julkisuuden henkilö
  • Viihde
  • Aate tai yhteisö

Kirjoita yrityssivujen nimi (yrityksesi nimi) ja täytä pyydetyt tiedot (esim. paikallisen yrityksen kohdalla osoite ja puhelinnumero). Klikkaa “Aloita”.

4. Nyt näet viittä vaille valmiin yrityssivusi. Facebook ehdottaa muutamaa perustoimenpidettä, jotka kannattaa tehdä:

  • Lisää profiilikuva. Sopiva profiilikuva on esimerkiksi yrityksesi logo. Ota huomioon, että profiilikuva rajataan neliön muotoiseksi.
  • Lisää kansikuva. Valitse kansikuvaksi yritystäsi ja sen toimintaa kuvaava kuva. Sopiva kuva voi olla esimerkiksi kuva tuotteesta tai työntekijöistä työnsä ääressä.
  • Lisää lyhyt kuvaus. Kuvauksen tarkoitus on kertoa kävijöille yrityksestäsi.
  • Luo käyttäjänimi sivuillesi. Käyttäjänimi näkyy yrityksesi Facebook-sivun osoitteessa.

Voit muokata kaikkia tietoja myöhemmin kohdassa “Tietoja”.

 

5. Voit lisätä sivun yläreunaan toimintokutsun, joka ohjaa vierailijat esimerkiksi käymään kotisivuillasi tai soittamaan yritykseesi riippuen siitä, mikä toiminto on olennaisin yrityksesi kannalta. Toimintokutsu on kätevä esimerkiksi yrityksille, joiden palvelut vaativat ajanvarausta. Toimintokutsupainikkeen voi lisätä helposti muutamalla klikkauksella:

  • Siirry sivusi kansikuvaan ja klikkaa sitten painikkeen lisäyskohtaa (se on merkitty plus-merkillä).
  • Klikkaa “+ Lisää painike” sivun oikeasta reunasta.
  • Valitse sopiva toimintokutsu alasvetovalikoista (voit vaihtaa toimintokutsunapin myöhemmin) ja täytä pyydetyt tiedot (esim. nettiosoite tai puhelinnumero) ja klikkaa “Lisää painike”.

6. Onneksi olkoon, yritykselläsi on nyt Facebook-sivut, ja voit alkaa tehdä päivityksiä! Voit kutsua kavereitasi tykkäämään sivustasi. Kutsuja ei kannata kuitenkaan lähettää ennen kuin sivuilla on valmiina mielenkiintoista sisältöä, päivityksiä, kuvia, videoita jne.

Helppo ratkaisu sinulle, jolla ei ole aikaa

Edellämainittuihin et välttämättä tarvitse ulkopuolista apua. Jos kuitenkin tuntuu, ettei sinulla ole aikaa tai kiinnostusta profiilien perustamiseen ja tietojesi päivittämiseen eri puolille nettiä, meillä on sinulle helppo ja edullinen ratkaisu.


Fonecta Kontakti on palvelu, jonka avulla löydyt kaikista niistä kanavista, joista potentiaaliset asiakkaasi sinua etsivät. Kontakti Perus -paketti sisältää edellä mainittujen kolmen kanavan lisäksi 14 muuta paljon käytettyä hakukanavaa, mm. navigaattoreiden karttapalveluita, joihin on vaikeampi päivittää tietoja itse. Kontakti-palvelun käyttö ei vaadi sinulta paljon aikaa tai osaamista. Se on helpoin ja nopein tapa varmistaa, että yrityksesi ajantasaiset yhteystiedot löytyvät netistä.

Nappaa opas talteen ja lue myöhemmin!

 

 

Seuraava

2. Hanki yrityksellesi hyvät kotisivut