LinkedIn

LinkedIn – ammattilaisten sosiaalisen median kanava

LinkedIn on yritysten ja työntekijöiden sosiaalisen median kanava, jonka tavoitteena on tuoda esiin sekä ihmisten että yritysten osaamista. Rekrytoinnin kanavana LinkedIn on jatkuvasti kasvava media, yhä useammin hyvät tekijät löytävät sen kautta uuden työpaikan, ja moni yritys etsiikin aktiivisesti itselleen sopivia rekrytoitavia juuri LinkedInistä. Sosiaalisen median kanavista LinkedIn erottuu siinä, että siellä ihmiset ovat esillä ammattinsa kautta. Niinpä kaikki kommentointi ja jakaminen sekä mainonta perustuu asiallisuuteen ja ammatillista kiinnostusta herättäviin aiheisiin.
Nykyään suomalaiset ovat LinkedInin suurkäyttäjiä. Suomalaiset löysivät tiensä LinkedIniin hitaasti, mutta sen käyttäjämäärät ovat jatkuvasti kasvaneet. Kun loppuvuodesta 2014 suomalaisia käyttäjiä oli noin 700 000, ennustetaan miljoonan käyttäjän rajan menevän rikki alkuvuodesta 2017. Johtavana B2B-yhteisönä saat LinkedInin kautta viestisi kohdennettua helposti suoraan yrityspäättäjille, sillä näistä miljoonasta vajaa 20% on manageri-tasolla toimivia käyttäjiä.

Lue lisää

LinkedIn sisältömarkkinoinnin kanavana

LinkedInissä tyypillisesti jaettua sisältöä ovat Pulse-blogialustassa kirjoitetut omalle ammattiryhmälle suunnatut asiantuntijablogit, sekä muista lähteistä jaettavat kiinnostavat artikkelit. LinkedInissä päättäjät liikkuvat eri roolissa kuin muussa mediassa. LinkedInissä he ovat vastaanottavaisia mainonnalle, kunhan se on hyvin suunniteltua ja kohdennettua. Pitkäjänteinen, tavoitteellinen ja suunnitelmallinen sisältötekeminen kantaakin täällä helposti hedelmää.

Kun LinkedInissä otetaan kaikki yrityssivun tarjoamat ominaisuudet käyttöön, saadaan sillä myös hyviä tuloksia: näkyvyys paranee, yrityksen kiinnostavuus asiakkaiden silmissä nousee, ja saat viestisi paremmin perille. Onkin tärkeää, että yrityssivullasi on perusasiat kunnossa. Tee profiilistasi selkeä, sivulle tulevalle kävijälle pitäisi muutamassa ensimmäisessä lauseessa selvitä, mitä yrityksesi tekee. Panosta myös laadukkaaseen profiilikuvaan ja päivitä sitä, houkutteleva ja brändisi näköinen kuva rakentaa luotettavuutta ja lisää sivusi houkuttelevuutta.

Kuten muissakin kanavissa, on myös LinkedInissä tärkeää, että siellä jaetaan olennaista ja kiinnostavaa sisältöä. Julkaise säännöllisesti joko omia kirjoituksiasi tai oman alasi kiinnostavia, ajankohtaisia julkaisuja. Hyödynnä myös Careers- ja Showcase-sivut, joilla voit tuota esiin yrityksesi osaajat ja osaamisen, sekä houkutella mukaan uusia lahjakkuuksia. Yrityssivu on helppoa ja nopeaa saada kuntoon, sen jälkeen voit panostaa jatkuvaan sisällön päivitykseen.

LinkedInissä mainonta on helppoa ja tuloksellista

LinkedIn on otollinen kanava erityisesti B2B-kohderyhmään suunnatulle mainonnalle. Siellä yrityspäättäjät ovat vastaanottavaisempia itseään kiinnostavalle mainonnalle, kuin monessa muussa kanavassa. Niinpä saat tuotteesi ja palvelusi esiin helpommin, ja saat todellisia tuloksia kampanjastasi. Kohderyhmän tunteminen on mainonnan keskiössä: mitä tarkemmin tunnet asiakkaasi, sitä paremmin pystyt heille kohdentamaan mainontaa, ja sitä paremmat tulokset saat mainospanostuksestasi.
Mainonnan tulosten mittaamisessa tärkeintä on seuranta. Kuten kaikki verkkomainonta, myös LinkedIn mahdollistaa tulosten helpon seuraamisen ja niiden pohjalta kampanjan jatkuvan optimoinnin ja muokkaamisen. Yhdistämällä laadukkaan sisällöntuotannon, hyvin rakennetun yritysprofiilin, ja toimivan mainonnan, saa LinkedInistä parhaat tulokset B2B-kohderyhmästä.