Verkkomainonta

Verkkomainonta on kustannustehokas ja nopea tapa hankkia asiakkaita

Verkko alkaa Suomessa olla se paikka, missä kuluttajat tekevät ostoksensa. Suomalaisista kuluttajista76 % on ostanut verkkokaupasta ja 70 % on tehnyt tilauksen verkossa. Jos he eivät löydä etsimäänsä tuotetta suomalaiselta verkkosivulta, on varmaa että ulkomainen kilpailija sen heille tarjoaa. Kun tuotteesi ja palvelusi ovat hyvin esillä verkkosivuillasi, on helppo löytää niille asiakkaita verkkomainonnan avulla.

Verkkomainonta pitää sisällään useita eri mainosmuotoja. Voit mainostaa tuotteitasi suosituimmissa sosiaalisen median palveluissa LinkedInissä ja Facebookissa, tehdä perinteistä hakusanamainontaa Googlessa, tai Display-bannerimainontaa useassa eri verkossa. Remarketing-kampanjalla saat kiinni ne asiakkaat, jotka katsovat mainostasi, mutta eivät vielä yhdellä klikkauksella ole valmiita tekemään ostopäätöstä.
Lue lisää

Suomalaiset yritykset empivät verkkoon menemistä. Vielä vuonna 2015 vain 69%:lla pk-yrityksistä oli verkkosivut, ja vain 21 % pk-yrityksistä kohdensi markkinointia alueellisesti tai käyttäytymisen mukaan. Kuitenkin yrittäjät ovat heräämässä digitalisaatioon: digimainontaan panostetaan jo neljännes mainoseuroista, ja tässä kasvua on edellisvuoteen jopa 7%. Silti verkkomainonnassa on pk-yrittäjälle vielä paljon otettavaa, sillä kuluttajista 84% aloittaa tuotteen tai palvelun etsimisen verkosta.

Kohdennetulla mainonnalla parhaisiin tuloksiin

Verkkomainonnan etu perinteiseen printtimainontaan verrattuna on sen kohdennettavuus. Parhaimmillaan mainonta on niin hyvin kohdennettua, että tottunut verkko- tai sosiaalisen median käyttäjä ei huomaa näkevänsä mainontaa, vaan kokee näkevänsä itseään kiinnostavaa sisältöä.

Verkkomainonnan toinen etu on sen mitattavuus, ja sitä kautta muunneltavuus. Mainontaa ja sen tuloksia voi seurata reaaliaikaisesti, ja jos toivottuja tuloksia ei saavuteta, voidaan mainontaa muuttaa paremmin toimivaksi. Verkkomainonta mahdollistaa myös erilaisten mainosten testaamisen, jolloin useista mainoksista valitaan se parhaiten kohderyhmää puhutteleva.

Kohdentaminen onkin verkkomainonnan a ja o. On turha yrittää mainostaa tuotetta tai palvelua kaikille, kun parhaat tulokset saadaan kohdentamalla mainonta aiheesta valmiiksi kiinnostuneille.

Yhtä tärkeää kuin kohdentaminen, on mainonnan tavoitteiden asettaminen. Verkkomainonnalla voidaan tavoitella monia eri asioita: voidaan pyrkiä myymään tuotteita suoraan verkkokaupasta, hankkimaan uusia asiakkaita, tekemään brändiä tunnetuksi, tai vaikka ohjaamaan kohderyhmää lukemaan kiinnostavia artikkeleja verkkosivuilla. Kun kampanjan tavoitteet ovat selvillä, on niitä myös helppo seurata. Ja oikean kohdennuksen avulla saadaan panostetuille euroille vastinetta.

Facebook

LinkedIn

YouTube

Display

Ohjelmallinen ostaminen