Miksi yrityksen täytyy löytyä verkossa?

Tiedätkö, löytyykö yrityksesi yhteystietoineen tärkeimmistä digitaalisista kanavista? Toivottavasti, sillä kaunistelematon totuus tänä päivänä on, löytyminen verkosta on kriittisen tärkeää useimmille yrityksille. Kun suomalainen kuluttaja etsii tietoa yrityksestä, hän pitää ensisijaisena tietolähteenään verkon hakupalveluita, kuten Googlea ja Fonectan kanavia.

Testaa, miten yrityksesi tiedot näkyvät 14 eri verkkopalvelussa!

Listasimme 8 syytä, miksi yrityksesi tulee löytyä verkossa:

1.    Asiakkaasi ovat verkossa

Vaikka yrityksesi olisi toiminut vuosikymmeniä paikallisessa kivijalkamyymälässä, nykypäivänä asiakkaasi ovat toimialasta riippumatta verkossa. Harkitessaan palvelun tai tuotteen ostamista kuluttajat yleensä aloittavat tiedon etsimisen internetin hakupalveluista. He hakevat muun muassa yritysten aukioloaikoja, yhteystietoja, reittiohjeita sekä tietoa tuotteista ja palveluista. Yli 92% suomalaisista älypuhelimen omistajista on etsinyt paikallisia yritystietoja puhelimellaan, ja mistäpä muualta kuin verkosta?

2.    Palvele asiakkaitasi 24/7

Ajattele, jos voisit palvella asiakkaitasi ympäri vuorokauden, vaikka itse työskentelisit saman ajan kuin ennenkin? Vaikka et voi päivystää liikkeessäsi yötä päivää, kotisivusi voi olla aina avoinna asiakkaillesi. Tarjoa heille mahdollisuus tutustua toimintaasi verkossa ja ottaa sinuun yhteyttä mihin aikaan tahansa, esimerkiksi sähköpostin välityksellä. Jos liiketoimintasi on keskittynyt tuotteiden myyntiin, verkkokauppa tarjoaa mahdollisuuden siihen kellonajasta riippumatta.

Lisäksi on tärkeää, että asiakkaasi saavat sinut kiinni päivisin puhelimitse, joten onhan puhelinnumerosi helposti löydettävissä? Verkkosivujen yhteydessä päivystävä chat-palvelu kasvattaa suosiotaan ja tarjoaa välitöntä lisäarvoa asiakkaillesi. Jos et itse ehdi päivystää puhelimen tai chatin ääressä, voit palkata työhön asiakaspalvelun ammattilaisen, joka tekee sen puolestasi.

3.    Verkkonäkyvyys on osa yrityksesi brändiä

Jos yrityksesi tietoja ei löydy digitaalisista kanavista tai hakupalveluista yrityksesi nimellä haettaessa, voi kuluttaja pahimmassa tapauksessa ajattella, ettei yritystäsi olekaan tai että se on lopettanut. Hakiessaan palveluitasi tai tuotteitasi hän ei luultavasti tule edes kuulemaan yrityksesi nimeä, ellet löydy tärkeimmistä kanavista. Puutteellinen tai yhteystietojen suhteen epäyhteneväinen verkkonäkyvyys puolestaan antaa epämääräisen kuvan yrityksestäsi, eikä asiakas saa käsitystä, minkälaisesta toimijasta on kyse.

Kattavan verkkonäkyvyyden kautta rakennat brändiäsi ja luot kuvaa uskottavasta ja luotettavasta toimijasta. Siksi on tärkeää, että löydyt verkosta ja että yhteystietosi ja aukioloaikasi ovat ajan tasalla ja samanlaiset kaikkialla. Näkyvyys monessa kanavassa ja yhteystietojen yhteneväisyys kertoo lisäksi hakukoneille, että olet luotettava toimija. Hakukoneet, kuten Google, haluavat tarjota käyttäjilleen mahdollisimman luotettavaa tietoa ja näin ollen nostavat yrityksesi paikallishauissa todennäköisemmin esille.

4.    Tiedota silmänräpäyksessä

Joudutko sulkemaan liikkeesi lauantaina aiemmin kuin normaalisti tai haluatko järjestää tapahtuman myymälässäsi kahden viikon päästä? Verkon kautta saat tiedon asiakkaillesi silmänräpäyksessä. Kun jaat uutisen esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa sekä lisäät sen verkkosivuillesi, tieto tavoittaa hetkessä satoja, jopa tuhansia ihmisiä.

Jos yrityksesi muuttaa toiseen osoitteeseen, aloitat uuden palvelun tai toiminnassasi tapahtuu muita suuria muutoksia, niistä tiedottaminen digitaalisissa kanavissa on paitsi tärkeää, myös hyödyllistä. Vanhat asiakkaasi saavat tiedon sosiaalisen median tai verkkosivujesi kautta, ja uudet asiakkaat lataavat ajantasaiset reittiohjeet karttapalvelussaan suunnistaessaan uuteen toimipisteeseesi. Yhteystietojen muuttuessa on erittäin tärkeää, että muutokset päivittyvät kaikkialle oikein, jotta asiakkaasi eivät päädy vanhaan osoitteeseesi. Yhteystietomuutosten yhteydessä helpottaa, jos olet keskittänyt niiden päivittämisen yhden palvelun kautta useisiin kanaviin.

5.    Tarjoa parempaa asiakaspalvelua ja -tukea

Suuri osa kuluttajista etsii verkosta tietoa ennen ostopäätöksen tekemistä. Verkossa voit vastata asiakkaittesi yleisiin kysymyksiin juuri silloin kun he etsivät tietoa tuotteisiisi tai palveluihisi liittyen. Voit esimerkiksi lisätä verkkosivuillesi Q&A- tai FAQ-sivun, jossa esittelet kaikkein yleisimmin kysytyt kysymykset vastauksineen.

Verkko tarjoaa sinulle mahdollisuuden tuoda asiantuntijuuttasi esille esimerkiksi verkkokurssien tai ohjevideoiden ja -materiaalien muodossa. Kun olet kerran tehnyt materiaalin, voit käyttää sitä parhaimmillaan vuosia, eikä sen tekeminen vie enää tulevaisuudessa aikaasi. Se ei ainoastaan säästä aikaasi, vaan samalla tarjoat parempaa palvelua asiakkaillesi. Ole läsnä siellä, missä asiakkaasi tietoa etsivät, ja tarjoa sitä – näin olet mukana asiakkaasi ostopolulla alusta saakka!

6.    Verkkonäkyvyys ei maksa maltaita

Löytyäksesi verkosta sinun ei tarvitse ostaa kallista laitteistoa tai palkata uusia työntekijöitä. Verkkolöydettävyys ja näkyvyys eri kanavissa ei vaadi suuria rahamääriä. Saat halutessasi maksutta käyttöösi muun muassa sosiaalisen median kanavat ja näkyvyyden Googlen My Business -palvelussa, josta tietosi päivittyvät Googlen hakukoneeseen ja karttapalveluun. Hyvä verkkosivusto voidaan toteuttaa kustannustehokkaasti, joten senkään tarvitse maksaa maltaita. Aikaa tämä kaikki kuitenkin vaatii jonkin verran, jos haluat tehdä kaiken itse.

7.    Kasvata asiakaskuntaa ja kansainvälisty

Ajattele yrityksesi potentiaalia, jos voisit laajentaa tuotteidesi ja palveluidesi myynnin rajattomalle määrälle ihmisiä, paikasta riippumatta! Riippuen toimialastasi ja tarjoamastasi, verkko voi tarjota paljon laajemman asiakaskunnan kuin mitä kivijalkaliikkeessäsi on koko sen historian aikana asioinut. Verkossa palvelusi ovat kaikkien ulottuvilla, maantieteellisestä sijainnista riippumatta.

Kivijalkaliike voi tarjota paikallista palvelua lähiseudun asiakkaille tiettyinä aukioloaikoina, mutta verkkokauppa voi palvella ketä tahansa, missä tahansa, 24 tuntia vuorokaudessa. Hyvän verkkosivuston ja digitaalisen markkinoinnin avulla voit saada päivittäin jopa tuhansia kävijöitä sivuillesi.

8.    Älä enää arvaile, vaan tiedä

Yksi verkkonäkyvyyden ainutlaatuisia puolia on se, että voit mitata lähes kaiken. Halutessasi saat tietoosi muun muassa sen, kuinka paljon yritystäsi haetaan Googlessa, millä hakutermeillä kävijät päätyvät sivuillesi, mitkä palvelusi kiinnostavat verkkosivukävijöitäsi eniten ja kuinka monta kertaa sinulle soitetaan mobiilista verkkosivujesi kautta. Saat tietoosi myös, kuinka monta kertaa yritystäsi on haettu Googlen karttapalvelussa ja monestiko käyttäjä on ladannut reittiohjeet luoksesi.

Pitkän linjan yrittäjät ovat tottuneet historian saatossa arvailemaan, kuinka monesti Keltaisten sivujen sivu on käännetty hiirenkorvalle oman yrityksen kohdalla, tai montako silmäparia on nähnyt ilmoituksen lehdessä. Verkossa ei enää anneta arvailulle sijaa, vaan kaikki on mitattavissa.

Missä kaikkialla yrityksen sitten pitäisi näkyä? Tärkeitä kanavia on monia, kuten sosiaalisen median kanavat, hakupalvelut, kartta- ja navigaatiopalvelut, sekä luonnollisesti kaikki Googlen palvelut. Jos kanavien määrä ja ajatus niiden päivittämisestä saa kylmän hien otsalle, voit palkata avuksesi osaavan asiantuntijan. Fonectan Kontakti-palvelun kautta saat yhteystietosi ja perustietosi päivitettyä helposti yhdellä kertaa kaikkiin tärkeimpiin kanaviin.

Haluatko tietää lisää verkkolöydettävyydestä?