Ovatko yrityksesi tiedot oikein netissä ja miksi se on tärkeää?

Tiedätkö, mistä kaikkialta yrityksesi tietoja etsitään? Entä ovatko tiedot noissa kanavissa oikein ja ajan tasalla? Lue, miksi netistä löytyvillä tiedoilla on väliä ja kuinka varmistat helposti, että yrityksesi tiedot ovat oikein kaikissa tärkeimmissä kanavissa.

Ovatko yrityksesi tiedot oikein siellä, mistä niitä etsitään?

Mitkä tiedot pitää olla kunnossa netin eri kanavissa?


Tietojen, palveluiden ja tuotteiden etsiminen on siirtynyt verkkoon. Jo 98 % suomalaisista käyttää hakukoneita etsiessään tuotteita tai palveluita verkosta. Sekä nykyiset että potentiaaliset uudet asiakkaat etsivät verkosta yrityksesi osoitetta, puhelinnumeroa sekä erityisesti aukioloaikoja ennen käyntiä. Jos tiedot puuttuvat tai ne ovat vanhentuneet, voi asiakkaasi valita sen kilpailijan yrityksen, jolta tiedot löytyvät verkossa.

Mutta tiesitkö, että jopa 73 % ihmisistä hakee tietoa muualta kuin yrityksen kotisivuilta? Ensikontakti saattaa tulla missä tahansa kanavassa. Siksi näkyvyys hakukoneissa ja muissa verkon eri palveluissa on erityisen tärkeää.

Mistä kaikista kanavista yrityksiä haetaan?

Tietoa on verkossa valtavan paljon, ja sitä etsitään lukemattomista kanavista. Yritys ei itse voi vaikuttaa siihen, mistä kanavista asiakkaat sitä tai sen tuotteita ja palveluita etsivät, mutta on helppoa varmistaa, että yritys löytyy oikeilla tiedoilla kaikista tärkeimmistä palveluista, kuten erilaisista kartta- ja navigaattoripalveluista, sosiaalisen median kanavista sekä hakupalveluista kuten Googlesta.

Miksi yrityksen tietojen pitää olla kunnossa?

Jo 77 % suomalaisista omistaa älypuhelimen, ja heistä 92 % on etsinyt puhelimellaan tietoa palveluista tai tuotteista verkosta. Etsimme siis tietoa liikkeellä ollessamme, ja usein etsimme nimenomaan lähellä olevia palveluita. Lähihaun tekevistä jopa 76 % vierailee yrityksessä vuorokauden sisällä, ja näistä käynneistä jopa 28 % johtaa ostoon, joten on tärkeää, että yrityksesi tiedot näkyvät hauissa oikein. Jopa kolme neljästä nettikäyttäjästä sanoo menettävänsä luottamuksen yritykseen, jonka tiedot ovat väärin netissä.

Tietojen oikeellisuus ja yhdenmukaisuus on tärkeää myös hakukoneille. Esimerkiksi Google skannaa tietoa eri verkostoista ja nostaa usein ensimmäisenä esiin ne yritykset, joiden tiedot eri kanavissa ovat yhtenäiset.

Mistä väärät tiedot voivat johtua?

Tiesitkö, että monet verkon hakupalvelut antavat myös käyttäjien ehdottaa muutoksia yrityksen tietoihin, ellei yritys itse ole päivittänyt tietojaan palveluun? On siis mahdollista, että joku muu lisää yrityksestäsi puuttuvia tietoja nettiin. On myös mahdollista, että esimerkiksi yrityksesi osoitteen muuttuessa uusi osoite jää päivittämättä kanaviin, joiden olemassaolosta et edes ole tiennyt.

Miten voin varmistaa että tietoni ovat oikein?

Tietojen päivittäminen erikseen jokaiseen kanavaan on vaivalloista, ja jo pelkästään oikeiden kanavien löytäminen on haastavaa. Fonecta Kontakti on palvelu, jonka avulla varmistat, että tietosi päivittyvät kerralla kaikkiin tärkeimpiin kanaviin. Riittää, että pidät tietosi ajan tasaisina yhdessä kanavassa, tiedot päivittyvät sieltä yli 20 tärkeimpään kanavaan yhdellä klikkauksella. Näin kontrolloit itse, mitä tietoja yrityksestäsi verkossa näkyy. Yritys, joka on julkaissut tietonsa Fonecta Kontaktin verkostossa, kerää keskimäärin 2,7 kertaa enemmän katselukertoja kuin yritys, jolta verkosto puuttuu.

Fonecta Kontaktin avulla:

  • lisäät puuttuvat tiedot
  • korjaat väärät tiedot
  • suojaat oikeat tiedot.
Tilaa helppo käytännön harjoite, jonka avulla määrität yrityksellesi tavoitteet verkkonäkyvyydelle.