Verkkolöydettävyys

Varmista yrityksesi löydettävyys verkossa

Jos yrityksesi ei löydy Googlesta, ei sitä ole käytännössä olemassa. 84 % kuluttajista aloittaa tiedon etsinnän netistä, joten jos yrityksesi ei nouse haussa kärkipaikoille, on suuri vaara että menetät asiakkaita. Ei siis ole yhdentekevää, miten yhteystietosi netistä löytyvät ja miltä siellä näytät.

Huolehtimalla siitä, että yhteystietosi ovat oikein ja samanlaiset kaikissa niissä kanavissa, joista asiakkaasi sinua hakevat. Samalla varmistat, että hakukoneet löytävät sinut ja nostavat yrityksesi hakujen kärkipaikoille. Tärkeitä kanavia on kymmeniä, alkaen sosiaalisesta mediasta ja erilaisista kartta- ja navigaatiopalveluista aina Googlen omiin palveluihin. Mitä useammassa paikassa yhteystietosi näkyvät, sen korkeammalle Google yritystäsi arvostaa.

Paitsi tietojen oikeellisuutta, verkkonäkyvyyden optimoinnissa tärkeää on, että asiakkaasi tavoittavat sinut helposti. Mitä useamman klikin päässä olet, sitä todennäköisemmin asiakkaasi jättävät yhteydenoton kesken. Yrityksen pitäisi löytyä haussa Googlen etusivulta, ja yhteystietojen pitäisi olla yhden klikin päässä tietoa etsivälle.
Lue lisää

Mobiiliystävällisyys on nykypäivänä jo itsestäänselvyys, kun jo 70%:lla kuluttajista on älypuhelin. Yhä useammin älypuhelin on myös ostamisen väline, tai vähintään sitä käytetään tutustumaan tuotteeseen tai palveluun ennen kuin kuluttaja tulee kivijalkaliikkeeseen. Jos yrityksen tiedot ovat huonosti saatavilla, tai kotisivut eivät toimi mobiilissa, äänestä kuluttaja jaloillaan ja valitsee toisen yrityksen. Aikaa tehdä oikea vaikutus netissä on vain muutamia sekunteja.

Luotettavien lähteiden avulla kärkeen

Google arvostaa luotettavia lähteitä. Tällaisia ovat mm. Facebook, Fonecta.fi ja Finder. Oma Facebook-sivu auttaa sijoituksissa, tärkeää on myös löytyä muista arvostetuista hakupalveluista. Fonectan kanavissa tehdään päivittäin yli miljoona hakua, ja sitä kautta yrityksille ohjautuu 900 000 asiakasyhteydenottoa kuukaudessa. Paitsi suoria yhteydenottoja, saa yritys sitä kautta myös arvostusta Googlen silmissä. Parhaimmillaan näkyvyys oikeissa kanavissa auttaa yritystä nousemaan kärkipaikoille Googlen hauissa, kun muut asiat esim. kotisivuilla ovat kunnossa.
Verkkonäkyvyyden kannalta ehdottoman tärkeää on, että kaikkien toimipaikkojesi tiedot löytyvät netistä, ja että niidenkin tiedot ovat oikein. Niin sanotut NAP-tiedot (name, address, phone) ovat niitä, joita Google eritysesti arvostaa, joten näiden vähintään pitäisi olla oikein, ja eri kanavissa aina samassa muodossa. Tietojen päivittäminen eri kanaviin, puhumattakaan kaikkien tärkeimpien kanavien tunnistamisesta, voi tuntua haastavalta. Yhteystietojen päivittäminen kaikkiin keskeisimpiin kanaviin joissa kuluttajat tietoja käyttävät, kuten sosiaaliseen mediaan, karttapalveluihin ja Fonecta.fi:in tapahtuu helposti Oma Fonectan kautta. Kun yrityksellä on käytössään Fonecta Kontakti, on hän jo askeleen edellä kilpailijoitaan.