Some ja suomalaiset: Youtube – suurin ja kaunein

Liikkuva kuva on ollut verkkotrendi jo vuosia, eikä kehitys osoita laantumisen merkkejä. Youtube on edelleen suomalaisten eniten käyttämä sosiaalisen median kanava ja se tuottaa enenevissä määrin puheenaiheita ja tähtiä myös perinteiseen mediaan.

IRO Researchin keväällä 2015 julkaisema Sosiaalinen media Suomessa –tutkimus todentaa videosisältöjen voiman: Youtube on ehdottomasti käytetyin sosiaalisen median palvelu. Sitä kertoo käyttävänsä 74 % suomalaisista – yli 2,8 miljoonaa henkilöä on siis palvelun piirissä.

Käyttäjissä korostuvat merkittävästi alle 45-vuotiaat, mutta tutkimuksen mukaan 65-69 –vuotiaistakin yli kolmannes käyttää Youtubea. 15-24 –vuotiaista suomalaisista jopa 96 % käyttää palvelua. Se on siis oiva lisä nuoria ja aktiivi-ikäisiä tavoittelevan markkinoijan mediamixiin.

Sisällön tuottaminen keskittyy harvoille

Vaikka Youtuben käyttö on valtavan suurta, keskittyy sisällön tuottaminen vielä harvojen käsiin: palvelun käyttäjistä yhteensä 3 % tuottaa sinne sisältöä vähintään viikottain – toisaalta kyse on noin 107 000 ihmisestä, mikä ei enää kuulostakaan niin vähältä.

Luvun voi kuitenkin odottaa kasvavan sitä mukaa, kun tubettajien esiinmarssi etenkin nuorison idoleina voimistuu vuosi vuodelta.

Riippumattomista, omilla ehdoillaan uudenlaista ja kiinnostavaa videosisältöä tuottavista aktiiveista nousee ilmiöitä ja mediapersoonia yhä kiihtyvässä tahdissa.

Myös mediatalot ja mainostajat ovat haistaneet tubettajien potentiaalin brändilähettiläinä ja Suomeenkin on perustettu jo useampia Multi Channel Networkeja (MCN), joiden kautta Youtube-kanavien ja tubettajien kanssa on mahdollista tehdä kaupallista yhteistyötä.

Hyödynnä YouTubea omassa markkinoinnissasi!