Miten saan lisää kauppaa verkosta? Tee markkinointisuunnitelma yrityksellesi.

Helppoutta ja nopeutta arvostava nykykuluttaja etsii palveluja ja shoppailee verkossa juuri silloin kun hänelle sopii, vaikka kännykällään keskellä yötä. Siksi yrityksen tuotteiden ja palveluiden tulee olla verkossa kunnolla esillä ja löydettävissä koska tahansa – muuten yritys ei ole kuluttajalle olemassa.

Markkinointi on siirtynyt sinne, missä ihmiset viettävät aikaansa enenevässä määrin, eli verkkoon. Samalla digimarkkinointi on sulautunut markkinointiin, niistä on itseasiassa tullut synonyymejä. Niinpä digitaalisen markkinoinnin tulisikin olla yritykselle itsestäänselvyys – vain verkossa aktiivisesti näkyvät yritykset huomataan.

Kuten muussakaan markkinoinnissa, myöskään digimarkkinoinnissa ei kannata lähteä roiskimaan summittaisesti ympäriinsä, sillä se ei hyödytä sinua, eikä asiakkaitasi. Parhaat tulokset ja vastineen markkinointiin sijoittamillesi euroille saat, kun pohjustat toimenpiteesi kunnolliseen analyysiin ja markkinointisuunnitelmaan.

Me tarjoamme avuksesi ilmaiseksi ladattavan harjoitusmateriaalin, jonka avulla jäsennät markkinointisi selkeäksi markkinointisuunnitelmaksi, tavoitat verkossa juuri sinun yrityksellesi oikeat asiakkaat – ja saat lisää kauppaa verkosta. Tässä artikkelissa esittelemme harjoitusmateriaalin eri osiot ja niiden annin yrittäjälle.

1. Tunnetko tuotteesi joka perspektiivistä?

Jokainen yrittäjä tuntee toki tuotteensa ominaisuudet vaikka unissaan. On kuitenkin eri asia kertoa tuotteesta tai palvelusta siten, että asiakas todella ymmärtää tuotteen hyödyt hänelle itselleen – että nimenomaan sinun tuotteestasi tai palvelustasi tulee jotain, mitä hän todella haluaa ja tarvitsee. Kerrotko ylipäätään tuotteestasi oikealle kohderyhmälle, oikeaan aikaan? Väärään aikaan, väärälle kohderyhmälle markkinointi on ajan ja rahan hukkaa, myös digitaalisessa markkinoinnissa.

Digimarkkinoinnin avulla nostat haluamiasi tuotteita ja palveluja taktisesti kuluttajien tietoisuuteen, joten pohjatyön tekeminen on tärkeää. Pidä myös mielessä, että tämän päivän asiakas ostaa entistä hanakammin suoraan verkosta – jos siis yrityksesi tuotteita tai palveluja on mahdollista myydä verkossa, tee se.

Harjoitusmateriaalin ensimmäinen osa auttaa sinua analysoimaan tuotteesi ominaisuuksia ja kohderyhmääsi sekä miettimään, mikä on oikean kokoinen panostus kuhunkin markkinointitoimenpiteeseen.

Hyödynnä maksuton harjoitusmateriaali!

2. Oletko määritellyt tavoitteet, jotka haluat saavuttaa?

Seuraava etappi markkinointisuunnitelmassa on määritellä tavoitteet. Nimittäin ilman niitä on markkinoinnin toimivuutta vaikeaa mitata, ja tällöin mainostuspanostukset ovat kuin setelien mielivaltaista heittelemistä parvekkeelta alas.

Vaikka tavoite viime kädessä on tehdä lisää kauppaa ja saada lisää euroja yrityksen pankkitilille, se on liian laaja ja epämääräinen tavoite markkinointikampanjalle. Digimarkkinoinnin keinoja ja kanavia kun on olemassa äärimmäisen laaja arsenaali, ja sinun yrityksellesi sopivimmat keinot ja väylät tulee valita asiakaskuntasi, sekä tavoitteidesi mukaan.

Tavoitteet voivat vaihdella eri aikoina, eri kampanjoissa ja eri kanavissa, ja ne tuleekin määritellä aina käytetyn markkinointikanavan mukaan. Mitä tarkempi on yksittäinen tavoite, sen helpompi sen saavuttamiseksi tehtävät toimenpiteet on suunnitella ja niiden toteutumista mitata.

Sosiaalinen media on kanava, jota ei pidä ylenkatsoa – se on digiajan olohuone, missä vietetään valtavasti aikaa, haetaan tietoa ja suosituksia. Yrityksesi alasta riippuu, mitkä sosiaalisen median kanavat ovat sinulle toimivimmat. Ja kun olet kanavasi valinnut, niitä ei saa jättää oman onnensa nojaan, sillä vain aktiivisena niistä on hyötyä yrityksellesi.

Kuulostaako haastavalta? Ei huolta. Harjoituksen tämän osion yksityiskohtaiset kysymykset auttavat sinua jäsentämään markkinoinnillesi selkeät, mitattavat tavoitteet ja oikeat kanavat. Lataa harjoitusmateriaalikokonaisuus tästä!

3. Mistä tiedät, toimivatko markkinointikampanjasi?

Kun sopivat kanavat on valittu ja tavoitteet määritelty kullekin kampanjalle, tulisi kampanjan kehitystä ja sen tavoitteiden toteutumista seurata päivittäin. Ainoastaan siten voit tietää, oletko onnistunut vai pitääkö kampanjoihin tehdä muutoksia. Miten niitä seurataan, riippuu luonnollisesti tavoitteistasi.

Ja vaikka ensimmäiset kampanjat olisivat onnistuneesti pyörimässä, ei siltikään kannata jäädä laakereilleen lepäämään. Erilaisten viestien toimivuutta voi testata A/B-testeillä ja kampanjoita muokata tulosten perusteella. Re-marketing on sen sijaan tehokas keino tavoittaa ja sitouttaa asiakkaat, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta yritystäsi kohtaan verkossa.

Sähköpostimainonnalla lähestyt asiakkaitasi suoraan ja tehokkaasti erilaisten uutisten ja tarjousten kanssa. Kannattaa myös pitää mielessä, että markkinointiviestit eri digitaalisissa markkinointikanavissa kuten sosiaalisessa mediassa tukevat ja vahvistavat toinen toisiaan.

Tässä osassa harjoitusmateriaalia opettelet seuraamaan kampanjoidesi menestystä, testaamaan erilaisten viestien toimivuutta ja sitouttamaan asiakkaasi entistä paremmin. Lataa harjoitusmateriaali tästä!

4. Oletko suunnitellut markkinointitoimenpiteesi vuosi- ja kuukausitasolla?

Sesongit, juhlapäivät ja vuodenajat vaikuttavat lähes poikkeuksetta yrityksen kuin yrityksen kassavirtaan ja asiakkaiden käyttäytymiseen. Nämä onkin tärkeää ottaa huomioon vuosisuunnitelmassa, ja sesonkeihin tulisi valmistautua muutamaa kuukautta etukäteen.

Markkinoinnin vuosikello antaa sinulle hyvän yleiskatsauksen vuoden tapahtumiin ja toimenpiteisiin ja auttaa jaksottamaan markkinointipanostuksesi järkevästi kuukausitasolla.

Ota markkinoinnin vuosikello avuksesi!

Vaikka markkinoinnin vuosikello näyttää yksinkertaiselta, kun sen täyttää oman yrityksen sesongeilla, siitä rakentuu nopeasti erinomainen työkalu oman yrityksen markkinoinnin suunnitteluun. Sen avulla pystyt valmistautumaan ajoissa yritykselle olennaisiin sesonkeihin, olivatpa niitä sitten joulu, kesäaika, äitienpäivä tai ensilumet. Pystyt myös miettimään, miten varautua hiljaisempiin ajanjaksoihin – ehkä haluat valmistella tehokkaita markkinointikampanjoita tai tarjouksia juuri sesonkien välille pitääksesi asiakkaiden mielenkiinnon yllä ja yrityksen kassavirran tasaisena. Voit myös etukäteen miettiä, millaiset viestit mainonnassa parhaiten tukevat kutakin myyntikautta.

Markkinoinnin vuosikellon avulla mikään sesonki tai tapahtuma ei tule kulman takaa yllättäen, vaan olet varautunut siihen ja yrityksesi talous pysyy tasaisempana. Markkinoinnin vuosikello on osa ladattavan harjoitusmateriaalin kokonaisuutta, lataa molemmat omina erillisinä aineistoinaan.