Remarketing tuo liikennettä yritykseni verkkosivuille – kuinka hyödynnän sen?

Remarketing-mainonta eli uudelleenmarkkinointi näyttää mainoksiasi sellaisille asiakkaille, jotka ovat jo kerran aiemmin vierailleet sivustollasi. Remarketingin kautta sivustollesi palaava asiakas on siis jo osoittanut kiinnostuksensa yritystäsi kohtaan ja on näin hyvin potentiaalinen asiakas ottamaan yhteyttä, tekemään oston verkkokaupasta tai konvertoitumaan muulla halutulla tavalla.

Oletko huomannut, että tietty mainos seuraa sinua?

Joskus saatat huomata, että jos olet esimerkiksi käynyt katsomassa verkkokaupassa lenkkitossuja mutta et ostanut niitä, vähän ajan päästä näet muilla verkkosivuilla sen verkkokaupan mainoksen, jossa juuri vierailit. Joskus saatat nähdä kyseisissä mainoksissa jopa juuri ne tossut, joita kävit katsomassa. Kyseessä on remarketing-mainos, josta joskus puhutaan myös retargeting-mainoksena. Vierailemasi verkkokauppa huomasi, että olit kiinnostunut tossuista mutta et ostanut niitä, joten se haluaa muistuttaa tossuista vielä jälkeenpäin, jos päätyisitkin niiden ostoon. Remarketing-mainokset eivät seuraa kohdettaan hamaan tulevaisuuteen asti, vaan monesti ne näkyvät enintään muutaman viikkoa samalle käyttäjälle. Mainosten näkyvyyden kestoa pystyy mainostaja itse säätelemään.

Display-mainonnassa voit hyödyntää remarketingia.

Asiakkaan ostopolku on monihaarainen tie

Internet on tehnyt tuote- ja hintavertailusta kuluttajille helppoa, ja sen takia harva ostaa heti ensimmäiseltä istumalta tuotetta, jonka näkee netissä. On tutkittu, että 96 % sivustolla kävijöistä ei osta mitään tai vaihtoehtoisesti ei ota yhteyttä. Monesti tuotteen tai palvelun etsintä alkaa Googlesta, ja hakutuloksia klikkaillaan auki useampia, joita sitten vertaillaan keskenään. Vertailu ei myöskään tapahdu aina saman päivän aikana, vaan prosessi voi kestää useamman päivän. Tällöin on tärkeää muistuttaa asiakastasi yrityksesi olemassaolosta sekä tuotteistasi tai palveluistasi. Tämä taas onnistuu remarketing-mainonnalla.

Käytä houkuttelevaa remarketing-mainosta

Jotta saisit asiakkaan palaamaan sivustollesi remarketing-mainoksella, kannattaa itse mainokseen panostaa. Useimmiten mainoksena on kuvabanneri, jota klikkaamalla asiakas päätyy sivustollesi. Parhaimmillaan remarketing toimii, jos palaavia asiakkaita ”kiitetään” jollain extra-hyvällä tarjouksella. Verkkokaupoissa tämä voisi olla esimerkiksi alennuskoodi tai alennettu lähetyskulu. Jos remarketingilla ei ohjata asiakasta verkkokauppaan vaan halutaan ohjata asiakas esimerkiksi ottamaan yhteyttä, remarketing-bannerissa olisi hyvä antaa selkeät ohjeet, mitä asiakkaan haluttaisiin tehtävän ja minkä takia hänen kannattaisi näin tehdä. Asiakkaalle kannattaa siis tarjota jonkinlaista ”täkyä” mainostekstissä.

Remarketing eri verkostoissa

Remarkenting-mainoksia on mahdollista näyttää eri verkostoissa. Yksi suurimmista on Googlen display-verkosto. Uudelleenmarkkinointia voidaan tehdä muuten samoin kuten Google display -mainontaa, mutta mainoksia näytetään ainoastaan niille, jotka ovat käyneet jo aikaisemmin sivustolla. Googlen display-verkoston lisäksi remarketingia voidaan toteuttaa Fonectan remarketing-verkostossa, jossa mukana on ainoastaan kotimaisia laatumedioita. Kolmantena vaihtoehtona on toteuttaa uudelleenmarkkinointikampanja Facebookissa. Facebook tavoittaa päivittäin suuren osan suomalaisista ja onkin näin tehokas digimarkkinoinnin kanava. Kun yrityksesi haluaa panostaa laadukkaaseen näkyvyyteen ja asiakkaiden tehokkaaseen tavoittamiseen remarketing-mainonnalla, sopiva yhdistelmä olisi esimerkiksi Fonecta Remarketing ja remarketing Facebookissa. Tulee kuitenkin muistaa, että jos yrityksesi sivustolla ei käy ennestään riittävästi kävijöitä, niitä tulisi hankkia lisää esimerkiksi hakusanamainonnalla tai display-mainonnalla. Uudelleenmarkkinointi siis vaatii aina onnistuakseen tarpeeksi sivustokävijöitä yrityksen sivustolla.