PK-yrittäjän eväät digitalisaatioon pähkinänkuoressa

Yrittäjä! Jos aikasi on kortilla ja tiedostat, että yrityksesi pitäisi aktivoitua enemmän verkossa, mutta et tahdo löytää aikaa asiaan perehtymiselle, lue tämä. Et välttämättä tarvitse kallista verkkovelhoa luotsaamaan yrityksesi digitalisaatiota, vaan osan voit tehdä itse ja osan ostaa palveluina ulkopuoliselta palveluntarjoajalta.

Pk-yrityksen kannattaa näkyä verkossa muuallakin kuin omilla nettisivuillaan ja Facebookissa. Läsnäolo monessa eri kanavassa luo luotettavaa ja vakavasti otettavaa kuvaa yrityksestä.

Suurin osa asiakkaista lähtee etsimään haluamaansa palvelua tai tuotetta netistä Google-haun kautta. Jotta yritys löytyy Googlesta, täytyy sen panostaa hakukoneystävällisiin kotisivuihin orgaanisen, eli ilmaisen näkyvyyden saavuttamiseksi. Lisäksi maksettu Google-mainonta on kustannustehokas ja järkevä sijoituskohde markkinointibudjetille.

Harkiten liikkeelle

Mitä tulee sosiaalisen median kanavien valintaan, yrityksen ei kannata mennä sokeasti mukaan jokaiseen uuteen palveluun. Tehokkaampaa olisi miettiä, missä palvelussa on eniten yrityksen kohdeyleisöä ja mikä palvelu tukisi parhaiten sen liiketoimintaa.

Instagram ja Pinterest voivat palvella hyvinkin tehokkaasti aloilla, joihin liittyy paljon kuvamateriaalia. Kampaamot, keittiöliikkeet ja sisustuskaupat hyötyvät todennäköisesti kuviin keskittyvistä somekanavista, kun taas putkiliikkeen ei ehkä ensisijassa kannata luoda itselleen Instagram-tiliä, jos sinne ei saada relevanttia ja mielenkiintoista sisältöä.

Facebook on taas monesti paikka, josta haetaan ajankohtaista tietoa, esimerkiksi poikkeavista aukioloajoista ja tarjouksista, minkä ansiosta Facebook soveltuu monen alan yrityksille.

Näillä askeleilla alkuun

Seuraavassa on esitetty yhdeksän digiaikaan siirtymisen perusaskelta, jotka jokaisen yrityksen on mahdollista ja realistista toteuttaa.

  1. Verkkosivut
    Verkkosivut ovat digitaalinen jatke yrityksen fyysisille tiloille sekä imagolle. Persoonalliset ja laadukkaat tekstisisällöt sekä siisti ulkoasu saavat asiakkaan jäämään sivuillesi eikä jatkamaan etsintäänsä. Jos tekstit teetätetään ulkopuolisella tekijällä, yrittäjän kannattaa avata mahdollisimman kattavasti omia palveluitaan sivuja kirjoittavalle taholle. Näin erotutaan kilpailijoista, eikä mantra ammattitaitoisesta, luotettavasta ja kokeneesta yrityksestä jää persoonallisempien sivustojen jalkoihin.
  2. Verkkosivujen hakukoneystävällisyys.
    Asiantuntevat verkkosivupalveluntarjoajat osaavat kirjoittaa hakukoneystävälliset tekstit, jotka näkyvät Googlen hakutuloksissa ja ovat myös miellyttäviä lukea. Yrittäjä tuntee oman toimialansa parhaiten itse, mistä on apua hakusanojen muodostamisessa. Verkosta löytyvien hakusanatyökalujen, kuten Googlen Keyword Plannerin tai Keyword Toolin avulla voi kartoittaa hakusanoja ja niiden eniten haettuja muotoja. Jos homma tuntuu haastavalta, voidaan hienosäätöä taivutusmuodoista ja synonyymeista tehdä myös palveluntarjoajan taholla.
  3. Verkkosivuston responsiivisuus.
    Responsiiviseksi eli eri laitteille muokkautuvaksi laadittu sivusto tarjoaa miellyttävän kävijäkokemuksen mobiililaitteita käyttävillä asiakkaille. Yritys hyötyy responsiivisuudesta myös Google-näkyvyyden kautta, sillä Google suosii hakutuloksissaan responsiivisia sivustoja.
  4. Hinnasto.
    Netissä surffaillessa asiakas haluaa monesti tehdä hintavertailua eri yritysten kesken. Harmittavan harvoin hinnastoja on kuitenkaan esillä yritysten nettisivuilla. Hintatiedustelujen tekeminen tuottaa ylimääräistä vaivaa asiakkaalle ja yritykselle. Jos hinnoissa ei ole asiakaskohtaista heittelyä, kannattaa ne ehdottomasti laittaa näkyviin!
  5. Varauskalenteri.
    Palveluja tarjoaville pk-yrityksille nettivarauskalenteri on ehdoton must! Nettivarauskalenteri säästää yrittäjänkin vaivaa, ja asiakkaan on helppo varata itselleen sopiva aika, kun hän näkee kaikki mahdolliset ajat samalla kertaa.
  6. Refenssit ja arvostelut.
    Yrityksen verkkosivuilla olisi hyvä olla näkyvillä referenssit lähes alasta kuin alasta riippumatta. Jos asiakas ei tunne yritystä, haluaa hän usein lukea aikaisempien asiakkaiden kommentteja yrityksen tuotteiden tai palveluiden laadusta. Verkkosivujen referenssien lisäksi asiakkaalle kannattaa antaa mahdollisuus kommentointiin Facebookissa ja Google MyBusiness-tilissä. Tyytyväisiä asiakkaita voi myös rohkaista arvostelemaan yritys verkossa, jos on varmaa, että tähtiä ropisisi vähintään neljä.
  7. Google MyBusiness.
    Kun yritystä haetaan Googlessa sen omalla nimellä, aukeaa hakutulosten viereen oikealle Googlen oma MyBusiness-ikkuna, jossa näkee muun muassa kuvia yrityksestä, sen yhteystiedot ja karttalinkin. Google luo itse automaattisesti kaikille yrityksille MyBusiness-profiilin, ja jos yritys ei itse lunasta sitä sen itse hallinnoitavaksi, näyttää ikkuna yleensä hyvin karulta ja tiedot eivät välttämättä pidä paikkaansa. Yritys voi lunastaa tilin hallinnoinnin itselleen tilaamalla Googlelta hallinnointikoodin sisältävän postikortin yrityksen osoitteeseen.
  8. Sosiaalinen media.
    Pk-yrityksen näkyminen somessa kannattaa nähdä yrityksen markkinointia, viestintää ja imagoa tukevana toimintana. Harvalla pk-yrittäjällä on aikaa sometella päivittäin useassa eri palvelussa, minkä takia somelle kannattaa laatia realistiset päivityssuunnitelmat ja -rungot tai hyödyntää somen ajastuspalveluita, kuten Hootsuitea tai Bufferia. Somelle kannattaa uhrata pieni suunnitteluhetki, jonka aikana päätetään yhtenäinen linja somepäivitysten sisällöstä, tyylistä ja päivitystiheydestä. Päivityksistä ei kannata ottaa stressiä – jokaisesta päivityksestä ei tarvitse tulla viraali-ilmiötä, ja ensimmäisen viikon aikana ei tarvitse saada viittä sataa uutta tykkääjää. Uusia tykkääjiä alkaa tiputella sivuille ajan mittaan, kun sivulla ilmestyy laadukasta ja mielenkiintoista sisältöä säännöllisesti asiakasta ärsyttämättä, esimerkiksi kerran viikossa.
  9. Google AdWords.
    Jos yritys ei näy tarpeeksi korkealla hakujen orgaanisissa tuloksissa, yritys voi luoda Google-mainoksia, joilla pääsee hyvissä olosuhteissa kaikkien hakutulosten kärkeen. Hakusanamainonnan sijoittuminen riippuu monesta eri tekijästä, mutta varsinkin uudelle aloittelevalle yrittäjälle Googlen maksettu mainonta on oivallinen ja kustannustehokas tapa tavoittaa uusia asiakkaita. Kun asiakas klikkaa houkuttelevaa mainosta, toimivat ja fiksut nettisivut vakuuttavat asiakkaan, asiakas ottaa yhteyttä yritykseen ja kauppa tapahtuu. Digikielellä saatiin aikaan konversio.

Digitaalisten palveluiden mukaan ottaminen yrityksen toimintaan saattaa ensi alkuun tuntua monimutkaiselta, mutta harva siihen liittyvä asia vaikuttaa huolellisen perehtymisen jälkeen enää aivan rakettitieteeltä. Jos tuntuu kuitenkin siltä, että jossain kohtaa olisi tarvetta sparraukselle, voit tutustua digimarkkinoinnin oppaisiimme.

Tutustu digimarkkinoinnin oppaisiimme