Parhaat hakusanat tuovat asiakkaat luoksesi

Liiketoimintasi saattaa hypätä huikeaan kasvuun, jos onnistut saamaan verkkosivuillesi hakukonenäkyvyyttä oikeanlaisilla hakusanoilla. Mitä korkeammalle onnistut sijoittumaan hakukoneen ensimmäisellä tulossivulla, sitä enemmän kävijöitä, eli potentiaalisia asiakkaita, virtaa sivuillesi. Parhaiten toimivien hakusanojen löytäminen on kaiken perusta, kun halutaan saada tuloksia.

Kun kotisivuja rakennetaan tai niitä ryhdytään kehittämään hakukoneoptimoinnin avulla, on ensimmäisiä askeleita miettiä yrityksen palveluita ja tuotteita avainsanojen kautta. Millaisia hakutermejä niistä käytetään? Millaisilla hakutermeillä potentiaalisimmat ostoa harkitsevat tai lopullista vertailua tekevät käyttäjät hakevat tuotteita tai palveluita? Ja lopulta, miten löydetään näiden termien joukosta ne, joihin kannattaa hakukoneoptimoinnissa panostaa? Vastausta kannattaa etsiä avainsanatutkimuksen avulla.

Avainsanatutkimus auttaa löytämään parhaat hakutermit

Avainsanatutkimuksen avulla kartoitat yrityksesi toiminnan kannalta parhaat hakusanat. Millä sanoilla yrityksesi löytyy hakukoneista tällä hetkellä, ja ennen kaikkea, millä sen pitäisi löytyä? Avainsanatutkimuksessa suurennuslasin alla ovat hakusanojen ja -termien kuukausittaiset hakumäärät, kilpailutilanne, toimivuus sekä tietenkin ennen kaikkea sopivuus toimialaasi, palveluihisi ja tuotteisiisi.

Tulosten kannalta, avainsanatutkimuksen merkitys on suuri. On tärkeää löytää hakutermit, jotka toimivat mahdollisimman tehokkaasti, mutta myös ne, jotka tuovat näkyvyydellään lisäarvoa. Avainsanatutkimus on osa optimoinnin alkuvaihetta, mutta sitä kannattaa hyödyntää myös kotisivuja perustettaessa, että jatkuvan päivityksen välineenä. Hakukonekäyttäytyminen muuttuu jatkuvasti, ja uusia hakutermejä syntyy päivittäin.

 

Millä hakusanoilla asiakkaasi sinua hakevat?

Kun tunnet asiakkaasi, he oppivat tuntemaan sinut

On äärimmäisen tärkeää selvittää, millä sanoilla käyttäjät hakevat tietoa. Hakukone on kuin yksi iso jatkuva messutapahtuma. Etkö sinäkin haluaisi, että yrityksesi on näytteilleasettajana oikean alan messuilla? Ja varsinkin olisi paikalla ja tavoitettavissa siellä, missä asiakkaasikin? Ei siis vielä riitä, että yrityksesi verkkosivut löytyvät, vaan niiden olisi hyvä löytyä myös niillä termeillä, jotka ovat tuotteillesi ja palveluillesi relevantteja.

Hakutermien valinnassa kannattaa käyttää ennemmin pienempää ja tarkempaa haavia kuin suurta ja summittaista verkkoa. Tuloksia kannattaa seurata aktiivisesti ja tarvittaessa muuttaa hakutermejä toisiin, mikäli se tuntuu järkevältä. Sivuston analytiikan kävijäseurannan avulla voit tarkastella, miten verkkosivujesi kävijämäärät kehittyvät. Kiinnitä huomiota nimenomaan maksuttoman hakuliikenteen kävijämääriin sekä huomioi mahdolliset kausittaiset sesongit ja niiden vaikutus.

Miksi hakusanoilla on niin suuri merkitys?

Kun asiakkaasi etsii palveluja verkosta, hän käyttää juuri niitä sanoja jotka itse kokee olennaisiksi, ei välttämättä niitä, joilla sinä uskot tai haluaisit hänen yritystäsi haettavan. Esimerkiksi osa kampaamoista laittaa hakusanaksi ”Salon”, tarkoittaen hiussalonkia, mutta hakukoneet tulkitsevat sanan tarkoittavan Salon seutua, ja asiakkaat taas puolestaan hakevat kampaamoa tai kampaajaa. Teollisuusyrityksille voi hakusana laserleikkaus olla olennainen, mutta hakutuloksissa nousevat esiin lähinnä silmien laserleikkaukset, jota haetaan todella paljon, teollisuuden jäädessä kuluttajahakujen jalkoihin.

Pitkähäntäiset hakutermit ovat tehokas valinta

Hakutermien valinnassa on siis tärkeää relevanttius. Kun etsitään mahdollisimman tuottoisia hakusanoja, tulee huomioida myös niiden sijainti ostopäätöksen tekemisen eri vaiheissa. Kun käyttäjä vasta harkitsee kenkien ostamista, hän käyttää hakukoneissa yleisempiä termejä, kuten ”kengät”. Tämä ei vielä kerro, miksi käyttäjä hakee kenkiä. Jo ostoaikeissa oleva käyttäjä tekee haut tarkemmilla hakusanoilla, esimerkiksi termillä ”naisten korkokengät netistä”. Niinpä kenkiä verkossa myyvän yrityksen kannattaa löytyä nimenomaan tällä pidemmällä hakumääreellä.

Pitempiä hakutermejä kutsutaan ns. pitkän hännän hakutermeiksi (long tail). Niiden kuukausittaiset hakumäärät ovat yleisiä termejä huomattavasti pienemmät, mutta tuovat sivuille kohdennetumpaa kävijäliikennettä. Tämän lisäksi pitkän hännän termien kilpailutilanne on pienempi, joten sijoittuminen hakukoneissa on näiden avulla taatusti helpompaa. Panosta siis tarkempiin hakutermeihin ja kuvaile tuotteitasi verkkosivuillasi mahdollisimman monipuolisesti ja kattavasti.

Avainsanatutkimus luo runkoa sisällöntuotantoon

Kun avainsanatutkimus on valmis, on aika miettiä varsinaista sisältöä verkkosivuillasi. Sisältö on tärkeässä roolissa paitsi potentiaalisten asiakkaidesi, myös hakukoneiden kannalta. Hakukonelöydettävyyden ja ostopäätöksen tueksi on hyvä kertoa palveluista ja tuotteista se, millaista lisäarvoa ne käyttäjilleen antavat. Haluathan, että asiakas valitsee juuri sinut? Hakukonenäkyvyyttä tavoitellessa on sisällössä hyvä muistaa muutamia asioita.

Avainsanoja olisi hyvä sijoitella sivustolle, vaan ei kuitenkaan miten sattuu. Tee oma välilehti jokaiselle tuotteelle tai palvelulle ja katso välilehtiä yksilöinä, sivuina. Sivun kannalta tärkeimpiä hakusanoja tulisi sijoitella:

  • Sivun url-osoitteeseen
  • Sivun otsikkoon
  • Sivun kuvaukseen
  • Tekstisisällön otsikkoihin
  • Leipätekstiin
  • Kuvien toissijaisiin teksteihin
  • Linkkeihin

Avainsanojen sijoittelussa kannattaa kuitenkin olla maltillinen, sillä liika toisto voi vaikuttaa negatiivisesti hakukonelöydettävyyteen.

Kirjoita ihmiselle, älä hakukoneelle

Sisällön tuottamisessa tärkein muistisääntö on se, kenelle kirjoitat. Hakukoneet osaavat lukea ja ymmärtää tekstiä aina paremmin ja paremmin. Niiden pääsiallinen tarkoitus ja suosio perustuvat kuitenkin siihen, että ne tarjoavat käyttäjilleen mahdollisimman helposti oleellisen tiedon tehdystä hausta. Tätä hakukone voi vertailla esimerkiksi sillä, miten käyttäjät sivustollasi käyttäytyvät.

Ensisijaisesti kirjoitat siis aina ihmisille, et hakukoneille. Luo sisältöä, joka antaa lukijalle lisäarvoa ja hyötyä. Tee tekstistä mielenkiintoista, helppolukuista ja selkeää. Tarjoa vastauksia kysymyksiin ja ratkaisuja ongelmiin. Mikä sinun asiakkaitasi saattaisi kiinnostaa? Mikä erottaa sinut kilpailijoistasi?

Anna asiakkaallesi hyvä syy ostaa juuri sinulta.

Hakukoneoptimointi pureutuu hakusanoihin

Hakukoneoptimointi paneutuu hakusanoihin syvätasolla analysoimalla sekä yrityksen kotisivut että asiakkaiden käyttäytymisen ja toimivimmat hakusanat. Optimointia voi tehdä itse, tai antaa ne ammattilaisen käsiin.

Tutustu optimoinnin perusteisiin lataamalla Fonectan Hakukoneoptimoinnin opas, josta saat itsellesi parhaat perustiedot ja käytännön vinkit hakukoneoptimoinnista. Kun varmistat, että sivustosi toimii parhaalla mahdollisella tavalla hakukoneiden näkökulmasta, varmistat samalla, että sivuston käyttökokemus on siellä käyvälle asiakkaallesikin miellyttävä.

Hakukoneoptimointi on yksinkertainen tapa varmistaa, että sivusi toimivat sekä käyttäjälle että hakukoneille parhaalla tavalla. Fonectalla meillä on pitkä kokemus ja osaaminen hakukoneoptimoinnista. Jos omat resurssisi eivät riitä, anna meidän auttaa!

Hakukoneoptimoinnilla saat tuloksia!