Optimoitu nettisivuni nousee Googlen tuloksissa – mitä seuraavaksi?

Nettisivusi on alkanut nousta Googlen hakutuloksissa - hienoa! Se on ensimmäinen askel, joka osoittaa, että hakukoneoptimointi on alkanut purra. Edessä on vielä kuitenkin monen monta askelta. Lue siis eteenpäin!

“Sivu nousee Googlen hakutuloksissa” on hakukoneoptimoinnissa hyvin yksinkertaistettu ilmaisu. Yksinkertaisimmillaan siitä voi päätellä, että Google on indeksoinut sivusi, eli löytänyt sen kaikkien maailman nettisivujen viidakosta.

Se tarkoittaa myös, että olet tehnyt jotain oikein, jos sivusi alkaa nousta hakutuloksissa tietyillä tavoitehakusanoilla haettaessa. Googlen mielestä sivusi on siis laadukas ja sisältää relevanttia tietoa sitä etsivälle – ainakin jossain määrin.

Hakukoneoptimoijalle kuitenkin herää tässä kohtaa paljon lisäkysymyksiä ja tutkimisen aiheita. Se, että sivu on alkanut nousta hakutuloksissa, ei suinkaan tarkoita sitä, että työ on nyt tehty. Tarkkaile siis seuraavia asioita, kun huomaat että optimointi alkaa pikkuhiljaa tuottaa hedelmää.

Ota hakukoneptimointi haltuun kätevän opppaan avulla.

Mille sijalle sivu on noussut?

Hakukoneoptimoinnilla tavoitellaan aina mahdollisimman korkeaa sijoitusta Googlessa. Monia tutkimuksia on tehty siitä, miten paljon kaikesta liikenteestä milläkin Googlen hakutulossivulla oleva sivu saa (eli kenen sivua se potentiaalinen asiakas klikkaa), ja tutkimukset ovat yksimielisiä siitä, että Googlen ensimmäiselle sivulle yltäneet nettisivut kahmivat n. 90% kaikista klikkauksista – vain vajaa 10 % nettiselaajista edes ylipäätään etenee hakutulossivulle 2. Pääsy ykkössivulle voi kestää vuodenkin, joten optimoinnissa vaaditaan kärsivällisyyttä. Kannattaa aina varmistaa asiantuntijalta, mitkä mahdollisuudet etuvisupaikan saavuttamisessa omalla yritykselläsi on ja millä keinoin sinne kannattaa pyrkiä.

Erityisen huomionarvoista on, että kaikesta ensimmäisen sivun liikenteestä kolme ylintä hakutulosta keräävät yhdessä n. 60-70% kaikista klikkauksista. Ensimmäinen hakutulos n. 30-40%, ja kakkos- ja kolmossija loput – toinen enemmän kuin kolmas. Tavoitteesi olisi siis sijoittua kolmen ensimmäisen hakutuloksen joukkoon.

Joskus nettisivu nousee hakutuloksissa aluksi nopeasti ylös, kunnes tipahtaakin joitain sijoja. Tai sitten se ryömii hitaasti ja varmasti kohti kärkisijoja. Sivun sijoitusta kannattaa tarkkailla säännöllisesti ja arvioida, tarvitaanko toimenpiteitä sivun nousukiidon avustamiseksi vai pärjääkö se ilman. Ei kuitenkaan kannata tarkkailla sijoituksia liian usein, sillä tulosten näkyminen vaatii myös aikaa. Kaikki riippuu alasta, kilpailutilanteesta, tavoitelluista hakusanoista ja sivustosi kokonaisvaltaisesta laadusta ja auktoriteetistä Googlen silmissä, siksi selkeää vastausta ja reseptiä ykkössijoille ei voi antaa.

Vinkki: Jos kuulet tai luet jostain aiheen yhteydessä käytettävän kirjainyhdistelmää SERP, se on lyhennelmä sanoista Search Engine Page Results, ja tarkoittaa sitä uniikkia hakutulossivua, joka käyttäjälle kulloinkin näkyy riippuen muun muassa siitä, millä hakusanalla, minkä kielisessä Googlessa ja missä päin maailmaa hän on hakunsa tehnyt. Optimoinnin tavoitteena on siis päästä SERP -sijojen kärkikastiin.

Testaa, miten hyvin kotisivusi toimivat!

Millä hakusanoilla sivu nousee – ja mikä sivu?

Oletko huomannut, että nettisivusi alkaa löytyä hakutuloksista, kun haet Googlesta yrityksesi nimellä? Se on vähintään merkki siitä, että sivustosi on nyt Googlen indeksissä, kuten alussa totesimme. Me emme kuitenkaan tyydy tähän – nimittäin ihmiset, jotka osaavat tehdä haun yrityksesi nimellä, tuntevat jo yrityksesi. Ja hakukoneoptimoinnilla haluamme tavoittaa vielä erityisesti ne ihmiset, jotka hakevat palveluasi, mutta eivät ehkä osaa hakea suoraan juuri sinun yritystäsi.

Kotisivuillasi on todennäköisesti myös useampi välilehti, jotka käsittelevät hieman eri aiheita ja jotka on optimoitu hieman erilaisille hakusanoille – ainakin ihannetilanteessa! Haluat siis perehtyä tarkemmin siihen, millä hakutermeillä, ja mitkä sivut ilmestyvät Googlen hakutuloksiin.

Tähän on olemassa paljon työkaluja, esimerkiksi Ahrefs ja SEMrush sekä myös Googlen oma Google Search Console, joiden avulla voit tutkia tarkalleen, miten monella hakusanalla ja millä hakusanoilla tarkalleen kukin kotisivusi välilehti päätyy Googlen hakutulossivuille, ja millä sijoituksella.

Jos jokin välilehti tai kotisivusi etusivu päätyy hakutuloksiin termeillä, jotka ovat jotain aivan muuta kuin olit tarkoittanut, tai jos tietty välilehti tai etusivu ei nouse halutuilla hakusanoilla tarpeeksi korkealle tuloksissa saavuttaakseen potentiaalista kävijäliikennettä, on syytä käydä sivut läpi ja tarkastella, mitä optimointitoimenpiteitä ne mahdollisesti vaativat noustakseen korkeammalle.

Yllä mainitut työkalut ovat useimmiten maksullisia, mutta jonkin laadukkaan työkalun käyttö on tarpeellista optimoinnin tulosten seurannassa. Pidä mielessä, että pelkkä Google-hakujen suorittaminen incognito-tilassa ei anna todellisia tuloksia, eikä kerro sinulle koko kuvaa siitä, millä termeillä mikäkin sivu Googlesta löytyy.

Lähde siis liikkeelle näillä askeleilla, kun kotisivusi osoittaa nousun merkkejä Googlen hakutuloksissa, ja olet varmemmin matkalla hakutulosten kärkeen.