Näin perustat yrityksellesi Google AdWords-tilin ja teet ensimmäisen hakusanamainoksesi

Hakusanamainonta on tehokas tapa tavoittaa kuluttaja, joka on jo valmiiksi ostoaikeissa. Näiden helppojen ohjeiden avulla pääset alkuun Google AdWords -hakusanamainonnassa.

Haluatko lukea oppaan myöhemmin? Lataa koko opas täältä!

 

Useimmat meistä aloittavat tiedon hakemisen tuotteesta tai palvelusta googlaamalla. Sanaa tai sanoja, jotka kuluttaja kirjoittaa Googleen, kutsutaan avainsanoiksi. Google näyttää hakijalle tavallisten hakutulosten yläpuolella hakusanamainoksia. Kun kuluttaja klikkaa hakusanamainosta, on kauppojen tekeminen jo lähellä.

Hakusanamainonta on kustannustehokas tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita. Maksat vain klikeistä eli siitä, että asiakas siirtyy sivullesi. Jos haun tehnyt kuluttaja ei klikkaa mainostasi, et maksa mitään.

Jos olet miettinyt, sopisiko hakusanamainonta yrityksellesi, kannattaa tehdä alla oleva maksuton testi, jonka avulla saat selville yrityksesi sivujen kävijäpotentiaalin ja parhaat hakusanat.

Haluatko tietää yrityksesi kotisivujen kävijäpotentiaalin ja parhaat hakusanat?

Näin perustat AdWords-tilin yrityksellesi ja luot ensimmäisen hakusanamainoksesi

Hakusanamainonnan alkuun pääsee helposti kotikonstein. Lue ohjeet, kuinka perustat AdWords-tilin ja teet ensimmäisen hakukonemainoksesi. Aloittamiseen tarvitset gmail-sähköpostiosoitteen, luottokortin ja sivuston, jota haluat mainostaa eli esimerkiksi yrityksesi kotisivu. Jos sinulla ei ole gmail-osoitetta, luo sellainen ensin osoitteessa www.gmail.com.

  1. Mene osoitteeseen https://www.google.fi/adwords/ ja klikkaa “Aloita nyt”. Kirjoita sähköpostiosoitteesi ja yrityksesi kotisivun osoite. Klikkaa “Jatka”.

Tästä pääset alkuun Google-mainionnassa

  1. Kirjaudu sisään Google-tunnuksillasi. Kirjoita gmail-osoitteesi ja paina “Seuraava”. Kirjoita salasanasi ja paina “Seuraava”.

  1. Luo ensimmäinen hakusanakampanjasi. Valitse ensin, kuinka paljon haluat käyttää rahaa päivässä hakusanamainontaan. Klikkaa “Päiväbudjetin määrittäminen”. Kirjoita haluamasi summa, esimerkiksi 10 euroa.

Näin luot Google-kampanjan

  1. Valitse kohdeyleisö. Oletuksena on Suomi. Jos haluat mainostaa vain tietyssä kaupungissa, klikkaa “Suomi” ja “Anna minun valita”. Kirjoita kaupungin nimi kenttään. Valitse valikosta haluamasi kaupunki ja paina “Tallenna”.

  1. Kohdassa “Verkostot” valitaan, missä mainoksiasi näytetään. Opastamme tässä tekemään mainoksia näkymään vain Googlen hakutuloksissa, joten klikkaa kenttää ja ota täppä pois kohtasta “Display-verkosto”. Paina “Tallenna”

  1. Valitse avainsanat. Avainsanat ovat niitä hakusanoja, joilla hakevat kuluttajat haluat tavoittaa. Jos yrityksesi myy esimerkiksi peltikattoja, hyvä avainsana on “peltikatto”. Voit lisätä myös muita aiheeseen liittyviä avainsanoja tai usean sanan yhdistelmiä, esim. “peltikatot”, “edullinen peltikatto” tai “kestävä peltikatto”. Kun olet valinnut haluamasi sanat, paina “Tallenna”. Myöhemmin voit etsiä lisää sopivia avainsanoja AdWordsin avainsanojen suunnittelutyökalulla.

Kaipaatko apua avainsanojen valintaan? Katso alasi tärkeimmät hakusanat!
  1. Hintatarjous tarkoittaa sitä summaa, jonka olet valmis maksamaan mainoksesi klikkaamisesta. Oletusasetuksena on, että Google säätää summaa automaattisesti. Se on hyvä lähtökohta aluksi.
  1. Luo ensimmäinen hakusanamainoksesi kohdassa “Mainoksen kirjoittaminen”. Mainostekstit koostuvat kahdesta maksimissaan 30-merkkisestä otsikkorivistä, maksimissaan 80-merkkisestä kuvaustekstistä ja räätälöitävästä URL-osoitteesta. Klikkaa “Mainoksen kirjoittaminen”, jolloin pääset luomaan mainoksen.

Kirjoita nettiosoite kohtaan “Aloitussivu”. Tämä on se sivu, johon haluat mainosta klikkaavan kuluttajan tuoda. Sitä kutsutaan usein laskeutumissivuksi tai ländäriksi (landing page). Osoite kannattaa valita niin, että se on mahdollisimman relevantti. Kotisivujen etusivu ei aina ole paras vaihtoehto laskeutumissivuksi. Jos esimerkiksi mainostat peltikattoja, valitse laskeutumissivuksi se sivu yrityksesi verkkosivustosta, jossa esitellään peltikattoja. Voit lisätä osoitteen loppuun palvelua kuvaavan osan, esim. “www.peltikattopojat.fi/peltikatot”.

Kirjoita mainoksen ensimmäinen otsikkorivi kohtaan “1. otsikko”. Käytä otsikossa tärkeintä avainsanaa/avainsanoja. Ensimmäisellä otsikkorivillä kannattaa käyttää myös paikkakunnan nimeä, jos yrityksesi toimii paikallisesti. Peltikattomainoksen otsikko voisi olla esimerkiksi: “Edullinen peltikatto Lahti”.

Toinen otsikkorivi täydentää ensimmäistä, ja siinä olisi hyvä olla jokin ”täky”, joka saa ihmiset klikkaamaan tai lukemaan lisää mainostekstiä. Se voisi tässä tapauksessa olla esimerkiksi “Nopea asennus”.

Kirjoita kuvaus tuotteesta tai palvelusta kohtaan “Kuvaus”, esimerkiksi: “Talo nopeasti säältä suojaan. Peltikatot edullisesti ja nopeasti. Kysy tarjous!” Loppuun kannattaa lisätä toimintakehoitus, joka ohjaa hakijaa toimimaan haluamallasi tavalla. Klikkaa “Tallenna”.

Kun olet valmis, klikkaa “Tallenna ja jatka”.

 

  1. Syötä seuraavaksi laskutustietosi. Kirjoita pyydetyt tiedot kenttiin. Anna lopuksi luottokorttisi tiedot. Mainokset laskutetaan tältä kortilta. Laita täppä kohtaan “Hyväksyn AdWordsin käyttöehdot ja klikkaa “Viimeistele ja luo mainos”.
  1. Onneksi olkoon! AdWords-tilisi on nyt luotu ja olet valmis aloittamaan hakusanamainonnan. Tältä sivulta löydät mm. linkin tarkempiin ohjeisiin AdWordsin käyttämisestä. Kun olet valmis, siirry eteenpäin klikkaamalla “Siirry tiliisi”.
  1. AdWords-käyttöliittymässä näet kaikki kampanjasi, mainosryhmäsi ja mainoksesi. Kannattaa lukea AdWordsin tarjoama opastus, jossa käydään sivun sisältö ja toiminnot läpi kohta kohdalta. Tällä sivulla AdWords myös muistuttaa, että sinun tulee vahvistaa sähköpostiisi tullut viesti Google-maksuprofiilista.

Hakusanamainonta jakautuu kolmeen tasoon:

Kampanjat-välilehti näyttää kaikki luomasi kampanjat, eli tässä tapauksessa ensimmäisen kampanjasi, jonka näet nimellä Kampanja 1. Voit muuttaa kampanjan nimen viemällä osoittimen sen nimen päälle ja klikkaamalla ilmestyvää kynän kuvaa. Kirjoita kampanjalle sitä paremmin kuvaava nimi, esimerkiksi “Kesäkampanja 2017”. Tallenna nimi.

Kampanja käynnistyy automaattisesti, kun luot tilin. Jos haluat keskeyttää mainosten näyttämisen, klikkaa kampanjan nimen vieressä olevaa vihreää palloa ja valitse “keskeytetty”.

Mainosryhmät-välilehti näyttää mainosryhmät, jotka valittu kampanja sisältää. Kun mainostat useita eri sivuja joille käytät erilaisia avainsanoja, ne kannattaa ryhmitellä mainosryhmiksi. Mainosryhmiä voivat olla esimerkiksi “Peltikatot”, “Ikkunapellit” ja “Räystäspellit”. Jokainen mainosryhmä voi sisältää useita mainoksia. Voit luoda uuden mainosryhmän klikkaamalla punaista “+ mainosryhmä”-painiketta.

Mainokset-välilehdellä näet luomasi tekstimainokset. Voit halutessasi muokata mainosta klikkaamalla sitä. Voit luoda uuden mainoksen klikkaamalla punaista “+ mainos”-painiketta.

Lisää ohjeita ja vinkkejä AdWordsin käytöstä löydät Googlen ohjekeskuksesta.

Helppo ratkaisu sinulle, jolla ei ole aikaa

Jos olet kiinnostunut hakusanamainonnasta, mutta aikasi ei riitä sen tekemiseen itse, Fonecta tarjoaa helpon palvelupaketin, joka sisältää hakusanamainokset 3–4 tuotteelle tai palvelulle ja valitsemasi kuukausibudjetin. Alan ammattilainen perustaa sinulle tilin, valitsee yhteistyössä kanssasi hakusanat ja kirjoittaa toimivat mainokset.

Miten verkossa kannattaa mainostaa?

 

Edellinen

4. Hanki lisää liikennettä kotisivuillesi oikeanlaisella sisällöllä

 

 

Seuraava

6. Kohdista viestisi tarkasti Facebook-mainonnan avulla