Näin saat enemmän yhteydenottoja kotisivuiltasi – 5 vinkkiä

Yhteydenottojen saaminen verkosta vaatii sen, että muutamat perusasiat ovat kohdallaan. Seuraavassa esittelemme 5 vinkkiä, joiden avulla saadaan yrityksesi puhelin pirisemään, viestilaatikko pullistelemaan tai ajanvarauskalenteri näyttämään täysiä sarakkeita tulevien päivien kohdalla.

1. Varmista, että yhteydenotto on tehty sivustolla selkeäksi ja helpoksi asiakkaalle

Tärkein peruspilari yhteydenottojen saamiselle on, että yhteydenotto on asiakkaalle helppoa ja vaivatonta.

  • Jos haluat, että asiakkaasi soittavat sinulle, yrityksesi puhelinnumeron täytyy löytyä helposti sivustoltasi. Yhä useammin yhteystietohaku tehdään mobiililaittella, joten pidä huolta että numero on click-to-call-linkkinä, jota painamalla numeroon pystyy soittamaan suoraan sivulta.
  • Jos haluat, että asiakas täyttää yhteydenottolomakkeen, sijoita lomake joka sivulle ja pidä se lyhyenä ja yksinkertaisena.
  • Jos haluat, että asiakkaasi varaavat ajan verkossa, nosta ajanvarauspainike selkeästi esille kaikilla sivuston sivuilla.

Sen lisäksi, että yhteydenottotavat ovat selkeästi esillä ja löydettävissä, asiakasta tulee selkeästi neuvoa, mitä hänen tulisi tehdä, jos hän haluaa ottaa yhteyttä. Sivustolla tulee siis olla näkyvillä myös selkeät kehotteet, kuten ”Soita ja kysy lisää”, ”Täytä tarjouspyyntölomakkeemme” tai ”Varaa aika verkossa”. Näin asiakkaalle ei jää epäselväksi, miten hänen kannattaisi toimia, jos hän haluaa olla yhteydessä yritykseesi. Suorat kehotteet myös tutkitusti toimivat parhaiten ja houkuttelevat klikkaamaan.

Tee kotisivuillesi maksuton kuntotesti!

2. Varmista, että sivustosi vakuuttaa asiakkaan

Vaikka sivustolta löytyisikin kehotteet yhteydenottoon ja tarvittavat yhteystiedot, tulee sivuston myös vakuuttaa potentiaalinen asiakas ottamaan yhtyettä. Sivustolta täytyy siis löytyä asiakkaan etsimä tieto, jonka perusteella asiakas haluaa ottaa yhteyttä. Sivustolla kannattaa selkeästi esitellä, mitä yrityksesi tarjoaa, kenelle palvelut tai tuotteet on tarkoitettu, mitkä ovat yrityksesi vahvuudet ja mahdollisesti mitä aiempia asiakkaita yritykselläsi on ollut. Näiden lisäksi hinnat ovat sellaista kiinnostavaa tietoa, jota sivuilta paljon etsitään.

3. Tuo sivustollesi lisää oikeanlaista liikennettä hakusanamainonnalla

Jos sivustosi ei vielä tuota tarpeeksi yhteydenottoja potentiaalisilta asiakkailta, kannattaa sinun mainostaa tuotettasi tai palveluasi laajemmalle yleisölle. Google-hakusanamainonnalla tavoitat kustannustehokkaasti sellaisia potentiaalisia asiakkaita, jotka jo valmiiksi etsivät tarjoamaasi tuotetta tai palvelua. Jos yrityksesi tarjoaa esimerkiksi kattoremontteja Jyväskylässä, yrityksellesi olisi varmasti hyödyllistä, jos sen mainos näkyisi silloin Googlessa, kun joku kirjoittaa hakukenttään ”kattoremontti Jyväskylä”. Kun haun tehnyt henkilö näkee mainoksen, klikkaa sitä ja päätyy laadukkaalle verkkosivustollesi, on yhteydenotto jo hyvin lähellä.

Lue lisää hakusanamainonnasta!

4. Varmista, että tietosi näkyvät myös muualla kuin kotisivuillasi

Joskus asiakkaan ei tarvitse päästä edes kotisivuillesi asti, vaan hän voi tarvita vain yrityksesi puhelinnumeron. Tällöin on hyvä säästää asiakkaalta vaiva ja tarjota numerosi näkyville muun muassa Fonectan eri kanavissa, joissa hakuja tehdään päivittäin yli miljoona kappaletta, sekä Google My Business -tilillä tai Google AdWords -mainoksessa. Tällöin kun asiakas kirjoittaa Googlen hakukenttään yrityksesi nimen tai oikean hakusanan, yrityksesi tiedot näkyvät hakusivun oikeassa laidassa Google My Business -tilin näyttöikkunassa ja/tai sivun yläosassa näkyvän mainoksen yhteydessä. Jos asiakas on tehnyt haun mobiililaitteella, pystyy hän soittamaan yritykseesi suoraan vain jotain puhelinnumeroasi klikkaamalla. Yrityksen yhteystiedot kannattaa pitää ajan tasalla myös muissa hakupalveluissa, joissa asiakkaat etsivät yrityksiä.

Lue lisää siitä, millaiset ovat toimivat kotisivut.

5. Huolehdi, että kaikkiin yhteydenottoihin vastataan

Jos yritykselle on yhtäkkiä käynyt niin hyvin, että puhelin pirisee ja viestilaatikko pullistelee, on vaarana, että kaikkiin yhteydenottoihin ei ehditä tai pahimmassa tapauksessa viitsitä vastata. Nykypäivän somemaailmassa ja vanhanajan puskaradiossa sana kuitenkin kiirii nopeasti, ja yrityksen maine voi kärsiä, jos asiakkaat kokevat, että heidän yhteydenottoihinsa ei vastata – tai vastaukseen menee liian kauan. Tämän takia on hyvä varautua siihen, että kun sivustoa on parannettu tai yritykselle on aloitettu hakusanamainonta, yhteydenottoja, tarjouspyyntöjä, ostoja tai suoria ajanvarauksia myös tulee enemmän. Asiakkaille ei kannata myydä ei-oota, vaan tulevaan tilanteeseen on hyvä hieroa toimintastrategiat valmiiksi hyvissä ajoin ennakkoon.

Katso kootut ohjeemme, jos haluat myydä enemmän!