Millaiset ovat näyttävät ja toimivat verkkosivut?

Nykypäivänä on itsestäänselvyys että yrityksellä pitää olla verkkosivut. 83% suomalaisista aloittaa tiedon etsinnän verkosta, joten jos yrityksellä ei ole verkkonäkyvyyttä, ei sitä käytännössä ole olemassa. Mutta se, että verkkosivut tarvitaan, ei vielä riitä niiden tavoitteeksi.

Verkkosivujen tavoite

Verkkosivuilla pitäisi aina olla jokin tavoite (yksi tai useampia) ja näitä tavoitteita pitäisi pystyä myös seuraamaan. Jos yritys haluaa esimerkiksi lisää kauppaa kotisivujen avulla, täytyy määritellä, kuinka paljon kauppaa halutaan, ja missä ajassa. Lisäksi tulee säännöllisesti tarkastella, päästäänkö tähän tavoitteeseen. Myyntiin vaikuttaa toki moni muukin asia kuin pelkästään verkkosivujen toimivuus, mutta verkkosivut ovat yksi keskeinen osa tätä kokonaisuutta.

Yllättävän usein yrityksillä ei vieläkään ole selkeää kuvaa siitä, miksi omat verkkosivut rakennetaan. Ja liian usein edelleen ajatellaan, jopa isoissakin yrityksissä, että riittää kunhan ne ovat olemassa.

Verkkosivujen hankkiminen ilman selkeitä tavoitteita on vähän kuin menisi kenkäkauppaan, antaisi myyjälle rahatukun käteen ja sanoisi, että ostat kengät. Myyjän tietämättä yhtään mitä haluat, mihin tai minkä kokoiset kengät tarvitset. Hän kaivaisi sinulle jotkut sandaalit, vähän liian pienetkin, mutta ottaisit ne ja olisit onnellinen, että nyt on kengät. Liian pienet, liian vetoisat talvella, mutta on kengät. Tuskin kukaan ostaa kenkiä tällä tyylillä, miksi sitten kotisivuja ostetaan?

Verkkosivujen tavoite voi olla esimerkiksi bränditietoisuuden lisääminen, liidien saaminen myynnille, tuotteiden myynti suoraan sivuilta tai kävijöiden ohjaaminen kivijalkamyymälään. Pääasia, että tavoite on määritelty, sillä se määrittelee koko sivuston rakenteen ja ilmeen.

 

Miten kotisivusi nyt toimivat?

Mieti kohderyhmäsi

Kun tavoite on selvillä, määrittele seruaavaksi tärkeimmät kohderyhmäsi. On huomattavasti vaikeampaa suunnitella verkkosivut koko maailman kansalle, kuin tarkemmin määritellylle kohderyhmälle. Kohderyhmä voi olla laajakin, mutta nimeä ainakin yksi tai kaksi tärkeintä kohderyhmää joita haluat sivuillasi puhutella.

Kaikille kaikkea -suunnittelu ei puhuta pahimmassa tapauksessa ketään. Siksi on tärkeää keskittyä puhumaan oikeaa kieltä juuri oikeille asiakkaillesi sekä visuaalisesti, toiminnallisesti että tekstisisällön osalta.

Älä suunnittele itsellesi

Muista myös, ettet suunnittele sivujasi itsellesi, vaan asiakkaillesi. Asiakkaitasi eivät välttämättä kiinnosta ollenkaan samat asiat kuin sinua. Ja muista, että asiakkaasi haluavat löytää ne tärkeimmät tiedot nopeasti. Jos näin ei käy, siirtyvät he nopeasti seuraavaan yrittäjään, sinun kilpailijaasi.

Älä siis nosta tärkeimpiin rooleihin firmasi historiaa tai miten hauskaa teillä oli pikkujouluissa. Niitäkin asioita voi kertoa sivustolla, mutta tällainen sisältö on suunnattu niille asiakkaillesi, jotka ovat jo hyvin kiinnostuneita yrityksesi toiminnasta.

Sen sijaan yhteystietosi, palvelusi ja erilaiset lomakkeet ovat niitä asioita, jotka on hyvä pitää helposti löydettävissä. Näidenkin suunnitteluun kuuluu vielä nippu ohjeita, kuten lomakkeiden pitäminen lyhyinä – kukaan ei pidä pitkien lomakkeiden tai kyselyiden täyttämisistä.

Visuaalisuus on tärkeää

Moni yrittäjä sitkeästi väittää, että verkkosivun visuaalinen ulkonäkö ei olisi tärkeää. Näin ei kuitenkaan ole, sillä visuaalisuus ei ole kaiken nätiksi tekemistä, vaan se on oikeaa asiakaskuljetusta, selkeyttä ja tärkeiden asioiden oikein ryhmittämistä. Lisäksi visuaalisuuden avulla annetaan asiakkaille oikea kuva yrityksestäsi ja osoitetaan, miten verkkosivun toiminnallisuuksia käytetään. Visuaalisuus on siis silta sisällön ja käyttäjän välillä.

Visuaalisuuteen kuuluu värien, typografian, kuvamaailman ja sommittelun miettimistä, mutta myös paljon muuta. Sivua suunnitellessaan visuaalinen suunnittelija miettii muun muassa sivuston toimintoja ja niiden sijaintia, helppokäyttöisyyttä myös esim. mobiilissa, oikeaa kulkua sivustolla ja tärkeiden asioiden nostokeinoja muusta sisällöstä. Visuaalisuus onkin käytettävyyden viimeistelevä taso, joka voi pelastaa tai tuhota käyttäjäkokemuksen!

Älä tee itse

Ehkä tärkein neuvo verkkosivujen uudistajalle on, että jos et satu olemaan alan ammattilainen, niin älä tee sivustoja itse tai laita sukulaispoikaasi niitä tekemään. Tänä päivänä verkkosivujen täytyy olla käytettävyydeltään huippuluokkaa, niiden on puhuttava asiakkaallesi oikealla tavalla ja niiden on saatava oikeita asioita aikaiseksi. Ei ole todellakaan sama, kuka sivustosi suunnittelee. Et varmaan ottaisi ensimmäistä vastaantulijaa omaankaan yritykseesi töihin vaan tekisit tarkoin harkittuja valintoja ja palkkaisit parhaan mahdollisen asiantuntijan tekemään työn. Palkkaa siis ammattilainen tekemään myös verkkosivuja.

Ole aktiivinen sivujesi kanssa

Kun verkkosivut ovat valmiit, ei niitä kannata unohtaa ja jättää pölyttymään. Verkkosivut ovat yrityksesi näyteikkuna, ensivaikutelman luoja. Jos päivität sivujasi kerran muutamassa vuodessa, antaa se heti yrityksestäsi huonon kuvan, vaikka olisit alasi paras toimija. Pidä siis huolta, että yhteystietosi ovat aina ajan tasalla, ja että sivustollesi päivittyy säännöllisesti uutta sisältöä. Näin pidät sekä asiakkaasi että hakukoneet tyytyväisinä.

Muistilista:

  • Määrittele tavoite tai tavoitteet. Nosta yksi tavoite kuitenkin aina tärkeimmäksi
  • Seuraa että saavutat tavoitteesi ja jos et, tee muutoksia
  • Määrittele kotisivuillesi kohderyhmä
  • Älä suunnittele itsellesi
  • Päivitä sivujasi säännöllisesti
  • Visuaalisuus on tärkeää
  • Älä tee itse!
Kerromme oppaassa millaiset ovat hyvät verkkosivut.