Kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut – miten se näkyy yrittäjälle?

Yrittäjänä olet jo saattanut huomata sen, että asiakkaidesi ostokäyttäytyminen on muuttunut; nykyään tuotteiden ja palveluiden etsiminen aloitetaan verkosta, ja asiakkaat valitsevat palveluntarjoajan esimerkiksi yrityksen kotisivujen, houkuttelevan mainoksen tai ensimmäisenä hakutuloksissa komeilevien yhteystietojen perusteella. Verkko voi olla ensimmäinen paikka, jossa kuluttaja nykyään törmää yritykseesi; siksi kivijalkaliikkeen lisäksi yhtä tärkeään asemaan on kohonnut yrityksesi digitaalinen läsnäolo. Oletko siis jo miettinyt, minkälaisen kuvan annat yrityksestäsi verkossa? Optimaalisessa tilanteessa yrityksesi verkkolöydettävyys on hyvällä tolalla ja asiakkaita riittää digitalisaation tuomista muutoksista huolimatta, mutta entäpä, jos asiakasvirta on tuntunut hiipuvan palveluidesi hyvästä laadusta huolimatta? Tällöin on aika tarkistaa yrityksesi diginäkyvyys ja miettiä, millä toimilla vastaat asiakkaidesi muuttuneisiin tarpeisiin ja tuot palvelusi jatkossakin mahdollisimman helposti heidän ulottuvilleen.

Tiedätkö, miten yrityksesi löytyy tällä hetkellä verkosta?

Yrityksen digi-imago on tärkeä

Kivijalkaliikkeen henkilökohtaista palvelua ei voita mikään, mutta yhtä tärkeää on yrityksen digi-imagosta huolehtiminen. Yrityksesi tietojen löytyminen käytetyimmistä verkkopalveluista on hyvä lähtökohta, mutta esimerkiksi pelkät osoitetiedot eivät kummoisesti auta kuluttajaa tekemään ostopäätöstä juuri sinun yrityksesi kohdalla. Paras tapa yrityksesi digi-imagon luomiseen ja ylläpitoon ovatkin kotisivut. Kun potentiaalinen asiakas klikkaa sivuillesi, saa hän niistä ensivaikutelman muutamassa sekunnissa; jos kotisivut latautuvat hitaasti tai ne eivät vakuuta ulkonäöllään tai sisällöllään, asiakas klikkaa hyvin helposti seuraavaan sivustoon. Selkeät, informatiiviset ja modernit kotisivut saavat asiakkaan jäämään sivuille, tutustumaan yritykseesi ja parhaimmassa tapauksessa konvertoitumaan maksavaksi asiakkaaksi.

Yritystä arvioidaan myös sen digi-imagon perusteella; vaikka palvelusi olisi kaupungin parasta, huonot kotisivut saattavat karkottaa asiakkaat. Esimerkiksi vanhanaikainen ulkoasu, epäselvät tai kokonaan puuttuvat kuvat, köyhä tekstisisältö tai kirjoitusvirheet riittävät vakuuttamaan asiakkaasi ainoastaan siitä, että nyt on aika etsiä toinen palveluntarjoaja. Muista myös, että kotisivujen ja todellisuuden tulee tietenkin vastata toisiaan. Jos lupaat sivustollasi esimerkiksi hyvää ja asiakaslähtöistä palvelua, on sinun huolehdittava, että asiakkaasi saa sitä niin verkossa kuin kivijalkaliikkeessäkin.

Mobiilikäyttö jyrää – merkittävää erityisesti kotisivujen kannalta

77 % suomalaisista omistaa älypuhelimen, ja heistä 92 % on hakenut netistä tietoja puhelimellaan. Tämä on valtava määrä käyttäjiä, ja käyttäjien ikähaarukkakin alkaa olla laidasta laitaan aina teineistä senioreihin. Älypuhelinten valtaannousu on väistämättä muuttanut myös yritysten markkinointia. Tärkeintä on huomioida kotisivujen mobiilikäytettävyys eli se, että sivusto skaalautuu eri päätelaitteille ja näytöille aina pienimmästä älypuhelinnäytöstä vaikka 20-tuumaiseen pöytäkoneen näyttöön asti. Myös nopea latausaika sekä yhteydenottoa helpottavat click-to-call-soittonapit ja aktiiviset sähköpostilinkit ovat tärkeä osa mobiiliystävällisyyttä. Mobiilikäyttäjät ovat usein liikkeellä samalla kun käyttävät laitetta, joten käyttäjäystävällisyydestä huolehtiminen tekee ostamisesta helpompaa.

Miten voit parantaa yrityksesi verkkonäkyvyyttä?

Paikallisuuteen perustuva tiedonhaku ja hakutulokset

Mobiilikäyttöön läheisesti liittyvä asia on paikallisuuteen perustuvien hakujen voimakas kasvu. Google, joka on ylivoimaisesti käytetyin hakukone, on kehittänyt hakusuosion pohjalta palveluitaan tukemaan paikallisuutta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Google pyrkii palvelemaan käyttäjiään mahdollisimman hyvin ja näyttämään heille ne palveluntarjoajat, jotka sekä vastaavat tehtyä hakua että sijaitsevat mahdollisimman lähellä haun tehnyttä käyttäjää. Lisäksi Google arvioi yrityksen tunnettuuden; Mitä tunnetumpi yritys Googlen mielestä on, sen korkeammalle se nousee hakutuloksissa. Kun nämä tekijät yhdistetään, saadaan hakua parhaiten vastaavia tuloksia. Voit parantaa yrityksesi näkyvyyttä hakutuloksissa esimerkiksi huolehtimalla verkkolöydettävyydestä eli siitä, että yrityksesi tiedot löytyvät yhteneväisinä kaikista suosituimmista verkon hakukanavista.

Kohdennettu mainonta verkossa – hyviä tuloksia ja säästettyjä euroja

Digitalisaation ja kuluttajien verkkoon siirtymisen suurimpia hyötyjä on se, että mainontaa on mahdollisuus kohdentaa tarkasti halutuille kohderyhmille. Näin viestisi tavoittaa juuri ne asiakkaat, joita toivotkin ja juuri silloin, kun he etsivät tarjoamaasi palvelua tai tuotetta. Markkinoinnin muutos hyödyttää siis paitsi sinua mainostajana, myös asiakkaita; turhat mainokset karsiutuvat pois ja he näkevät entistä laadukkaampaa ja osuvampaa mainontaa. Google-hakusanamainonta, display-mainonta ja Facebook-mainonta ovat yksiä suosituimpia digitaalisen markkinoinnin kanavia, joissa pystyt helposti mainostamaan tuotteitasi ja palveluitasi haluamallesi kohderyhmälle. Voit myös mitata tuloksia reaaliajassa ja aina halutessasi tehdä muutoksia kampanjan kohdennukseen; näin et hukkaa kalliita mainoseuroja, vaan pystyt parantamaan ja optimoimaan mainontaasi jatkuvasti. Mainonnan kohdentamisessa apuna on monenlaista dataa – tutustu myös ostokäyttäytymisluokitukseen, joka on erittäin hyödyllistä, laajaan tutkimukseen perustuvaa tietoa suomalaisten kuluttajaryhmien ostokäyttäytymisestä.

Tutustu ostokäyttäytymisluokitukseen ja ala hyödyntää sitä markkinoinnissasi!