Lisää liiketoimintaa

Kaikki irti digitaalisesta markkinoinnista

Nykypäivän markkinointi tapahtuu yhä enemmän verkossa. Asiakkaat hakevat sieltä tietoa tuotteista, yrityksistä ja palveluista, ja odottavat myös yritysten olevan verkossa. Monelle yrittäjälle digitaalinen markkinointi on vielä uusi ja vieraskin alue. Vaikka yrittäjä kuluttajan roolissa ostaa matkansa ja tapahtumalippunsa verkosta, ja tilaa joululahjat verkkokaupasta, on oman yrityksen vieminen verkkoon monesti vielä kesken tai jopa alkutekijöissään.

Digitaalisen markkinoinnin, kuten kaiken markkinoinnin, on suunnitelmallisuus ja järjestelmällisyys. Tavoitteena on saada lisää asiakkaita, ja saada niitä mahdollisimman tehokkaasti ja vähin kustannuksin. Kaiken digitaalisen mainonnan keskiössä on löydettävyys. Jos yritys ei löydy verkosta, ei sitä käytännössä ole olemassa. Löydettävyyden varmistamiseksi on huolehdittava siitä, että yritys on läsnä siellä, mistä asiakkaat tietoa hakevat, eli tärkeimmistä hakupalveluista ja sosiaalisesta mediasta, kuten Fonecta.fi, Google, Facebook, karttapalvelut. Löydettävyyden lisäksi yrityksellä on oltava toimivat ja eri päätelaitteissa kuten älypuhelimissa toimivat kotisivut.

Lue lisää

Lähde kasvattamaan liiketoimintaasi verkossa

Kun perusasiat ovat kunnossa, voi yritys lähteä kasvattamaan näkyvyyttään ja hankkia lisää asiakkaita. Google-hakusanamainonta on tehokas ja kustannuksiltaan järkevä tapa tuoda yrityksen tuotteet ja palvelut kohdennetusti niistä kiinnostuneiden kuluttajien tai muiden yritysten näkyviin. Google-mainonta toimii hyvin sekä kuluttaja- että B2B-kohderyhmille. Google-mainonnan lisäksi kannattaa hyödyntää Display-mainonnan eri mahdollisuudet – Display-verkostot mahdollistavat houkuttelevan kuvamainonnan parhaille tuotteillesi. Remerketing on mainonnassa syytä ottaa käyttöön, jos haluat että tuotteistasi kiinnostuneet, mutta ostamatta jättäneet asiakkaat näkevät mainoksen toistuvasti kun ovat sitä kertaalleen klikanneet. Näin saat helposti muistutettua asiakkaitasi tuotteestasi, joka on heitä jo kiinnostanut.

Kun kotisivusi on hyvin rakennettu ja olet varannut jokaiselle tuotteellesi tai palvelullesi oman välilehden, on mainonnan ohjaaminen näille sivuille vaivatonta ja tuloksia tuottavaa. Jos epäilet, ettei kotisivusi löydy verkosta parhaalla mahdollisella tavalla, tai et ehdi itse panostaa siihen riittävästi, kannattaa ottaa käyttöön hakukoneoptimointi. Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä mutta myös hedelmiä kantavaa tekemistä, jossa sivuston hakusanat ja tekniset ominaisuudet käydään yksityiskohtaisesti läpi, ja korjataan niin, että saat sivuistasi varmasti parhaan mahdollisen hyödyn irti.

Liiketoiminnan kasvattaminen yksin tai kumppanin kanssa

Kun lähdet kehittämään digitaalista jalanjälkeäsi ja otat käyttöön erilaisia verkkomainonnan välineitä, muista pitää kaiken tekemisen keskiössä data ja analytiikka. Monet tiedolla johtamisen työkalut on helppo ottaa itse käyttöön, mutta niiden käyttöön voi valita myös luotettavan kumppanin. Pääasia on, että tunne asiakkaasi eli kohderyhmäsi, ja kohdennat mainontasi sekä muun viestintäsi juuri oikealle kohderyhmälle. Kun verkkopresenssisi ja mainontasi on kohdallaan, saat kasvatettua liiketoimintaasi ja saat sekä vahvistettua nykyasiakkaidesi luottamusta yritykseesi että hankittua uusia, juuri sinun yrityksestäsi kiinnostuneita asiakkaita.