Miten laajennat LinkedIn-verkostoasi? Viisi vinkkiä

LinkedIn on sekä kuluttajien että yrittäjien keskuudessa yhä kasvava kanava. Miksi LinkedIn-verkostoa pitäisi kasvattaa ja miten se tehdään? Lue vinkit.

LinkedIn-verkosto on maailman suurin ammatilliseen verkostoitumiseen keskittyvä kanava ja tärkeä sosiaalisen myynnin ja markkinoinnin palvelu. Erityisen hyvin LinkedIn-verkosto toimii rekrytoinnin ja työnhaun ohella BtoB -markkinoinnin työkaluna ja sosiaalisen myynnin kanavana.

LinkedInin teho perustuu sosiaaliseen verkostoon, jota käyttäjät rakentavat palvelua hyödyntäessään.

On hyödyllistä miettiä oman kontaktiverkoston relevanttiutta. Tärkeää ei ole vain määrä vaan myös  laatu. Kontakteja ei kannata naputella kenelle tahansa. Vaikka LinkedInissä vanhojen ja nykyisten työkavereiden ohella voit lähettää kontaktipyynnön myös ennestään tuntemattomille henkilöille, ei tämä välttämättä ole aina järkevää. Vaikka viisi sataa kontaktia on vaikuttava määrä. Silllä ei kuitenkaan ole kovin suurta merkitystä, elleivät kontaktisi ole aitoja.

Omat kontaktinsa kannattaa tuntea jollain tasolla. Osa (vaikkakin hyvin pieni osa) sosiaalisen median hahmoista ei nimittäin ole oikeasti edes olemassa. Tällaiset tahot myös käyttävät luomiaan verkostoja huijatakseen muita palvelun käyttäjiä. Tuntemattomien kontaktipyyntöjä ei myös samasta syystä kannata välttämättä hyväksyä.

Jos kuitenkin tiedät, että henkilö on olemassa ja esimerkiksi tutun tuttu, joka haluaa tutustua, mikään ei estä hyväksymästä verkostoitumispyyntöä. Strategia riippuu omasta halustasi rakentaa kontaktiverkoston laajuutta ja laatua. Kannattaa myös pitää mielessä, että kuka tahansa voi tuoda sinulle uuden mahdollisuuden tai mahtavan idean.

Kannattaa myös pitää mielessä, että kuka tahansa voi tuoda sinulle uuden mahdollisuuden tai mahtavan idean.

On hyvä idea myös tutustua etukäteen henkilön profiiliin. Fiksu kontaktipyynnön lähettäjä voi laittaa pyynnön mukana viestin, miksi haluaa tutustua.

Verkostoitumisessa pitää muistaa, että pitkäjänteinen rohkeus ja avoimuus palkitaan. Jos joku tuntematon lähestyy kontaktipyynnöllä, voit aivan hyvin tutustua häneen ”livemaailmassa” tai jutustelemalla lisää sosiaalisessa mediassa ennen kontaktipyynnön hyväksymistä. Tähän tarkoitukseenhan LinkedIn muutenkin on rakennettu – helpottaakseen verkostoitumista ja bisnesmahdollisuuksien luontia ihmisten välillä – ei siksi, että kontaktiverkosto lukumääräisesti olisi arvo sinänsä.

Tässä vinkkejä verkostosi laajentamiseen.

Ole rohkea ja kutsu verkostoosi vanhojakin tuttuja. Kyllä ihmiset sinut muistavat!

  1. Käy läpi People you might know -ehdotukset tasaisin väliajoin. Katso myös LinkedInin ehdottamat henkilöt aina sen jälkeen, kun sinulla on uusia yhteyshenkilöitä.
  2. Lisää linkki LinkedIn-profiilisi esimerkiksi sähköpostiallekirjoitukseesi ja muihin sosiaalisen median palveluihin.
  3. Ota tavaksesi lisätä tapaamasi uudet yhteistyökumppanit yhteyshenkilöiksesi heti tapaamisen jälkeen. Ihan samoin kuin lisäät uusia kavereita Facebookissa, lisää uusia työtuttavia LinkedInissä.
  4. Keskustele ryhmissä ja kommentoi aktiivisesti palvelussa. Tämä on paras tapa näkyä uusissa piireissä ja verkostoitua lisää
  5. Etsi uusia bisneskumppaneita LinkedInin hakutoiminnon avulla. Muista myös, että muutkin tekevät näin. Lisää siis tärkeimmät ammatilliset avainsanasi profiiliisi, jotta sinua etsivä henkilö löytää profiilisi.
Tunnetko jo LinkedInin hyödyt yrityskäytössä?