Yritykselläni on kotisivut – kuinka saan niistä täyden hyödyn irti?

Miksi aikoinaan hankit kotisivut yrityksellesi? Kotisivut tarjoavat tärkeää tietoa yrityksestäsi ja sen palveluista asiakkaillesi, mutta niillä voi myös olla aktiivinen rooli liiketoiminnassasi, ja ennen kaikkea yrityksesi liikevaihdossa. Ne rakentavat osaltaan yrityksesi brändiä, mutta parhaimmillaan voit saada sivujesi kautta sekä uusia asiakkaita että lisää rahaa kassaasi. Siksi on tärkeää, että osaat hyödyntää kotisivusi potentiaalin tehokkaasti, jotta saat niistä kaiken hyödyn irti.

Tiedätkö, missä kunnossa kotisivusi on tällä hetkellä?

Löydy hakukoneista ja -palveluista

Mitä palveluita tai tuotteita yrityksesi tarjoaa? Jos toimit paikallisesti, kirjoita hakukoneen hakukenttään palvelusi ja paikkakunta, esimerkiksi ”kattoremontti kuopio”. Jos sivustoasi ei löydy hakutuloksista ensimmäiseltä hakutulossivulta, eikä toiseltakaan, on lähes varmaa, että kyseisen haun kautta yksikään potentiaalinen asiakas ei löydä sivuillesi. Suurin osa käyttäjistä ei edes kurkkaa toiselle sivulle, ja valtaosa klikeistä kohdistuu ensimmäisiin hakutuloksiin.

Hakukoneoptimointi, tai vähintään hakukoneystävälliset sisällöt, tukevat sivustosi löydettävyyttä hakukoneista tärkeimmillä termeillä. Jos sivustoasi ei vielä löydy hakukoneista, tuota sinne lisää sisältöä, tai palkkaa asiantuntija töihin. Kannattaa ehdottomasti hyödyntää myös hakusanamainontaa, jolla voit saada sivustosi nopeasti hyville sijoille hakukoneiden mainospaikoilla.

Lue lisää hakukoneoptimoinnista!

Päivitä tietosi hakupalveluihin

On erittäin tärkeää, että yhteystietosi löytyvät yhteneväisesti eri verkko- ja hakupalveluista, varsinkin jos olet paikallinen toimija. Vähintään yhtä tärkeää on, että linkki verkkosivuillesi löytyy kyseisistä palveluista, kuten Fonecta.fi- ja Finder.fi-palveluista, sekä Googlen karttapalvelusta ja My Business -tililtä. Niiden kautta asiakkaasi hakevat tietoa muun muassa tien päällä, joten on tärkeää, että he voivat halutessaan klikata nopeasti ja helposti verkkosivuillesi halutessaan lisätietoa yrityksestäsi. Älä myöskään unohda lisätä linkkiä sosiaalisen median tileihisi, joista asiakkaasi saattavat hyvinkin etsiä verkkosivujesi tietoja.

Tee ostaminen ja ajanvaraus helpoksi

Myytkö tuotteita? Myythän niitä myös verkossa? Verkkokaupan avulla tavoitat asiakkaasi mihin aikaan ja missä tahansa. Voit toteuttaa verkkokaupan kotisivujesi yhteyteen tai yhdistää ne yhdeksi ja samaksi asiaksi, liiketoiminnastasi riippuen. Tärkeintä on, että tarjoat kaikille sijainnista ja kellonajasta riippumatta mahdollisuuden ostaa tuotteitasi. Huomaa, että myös monia palveluita, tai lahjakortteja niihin, voi myydä verkossa!

Jos toimintasi perustuu aikataulutettuihin, varattaviin palveluihin, tuo kotisivuillesi sähköinen ajanvarauskalenteri, jonka kautta asiakkaasi voivat varata ajan suoraan, ilman puhelinsoittoa. Kalenteri tehostaa sekä sinun että asiakkaittesi ajankäyttöä ja palvelee ympäri vuorokauden. Asiakkaasi ei tarvitse odottaa seuraavaan aamuun voidakseen soittaa sinulle, eikä sinun tarvitse rynnätä puhelimen ja varauskirjan äärelle kesken toisen asiakkaan palvelemisen. Samalla kun teet ajanvarauksen ja ostamisen helpommaksi asiakkaallesi, säästät itse aikaa ja vaivaa.

Tuota kiinnostavaa ja hyödyllistä sisältöä

Onko verkkosivuillasi blogi tai oma välilehti uutisille ja ajankohtaisille asioille? Päivitätkö säännöllisesti sivuillesi liiketoimintasi ja toimialasi kannalta relevanttia sisältöä? Blogiin tai vastaavaan osioon voit tuottaa sisältöjä yrityksesi toimintaan liittyen, tarjota syventävää tietoa tuotteistasi ja palveluistasi tai vaikkapa kertoa yrityksesi työntekijöistä. Voit myös tarjota lukijoille alaan liittyvää hyödyllistä tietoa tai kirjoittaa esimerkiksi toimialasi uusista tuulista. Jaa artikkeleita sosiaalisen median kanavissa ja seuraa analytiikkatiedoista, minkä tyyppiset sisällöt kiinnostavat eniten. Vaikka sisällön tarjoaminen ei tuokaan suoraan euroja kassaasi, se avaa ostopolun monelle verkkosivuillasi kävijälle ja lisää bränditunnettuuttasi. Lisäksi hakukoneet arvostavat alati päivittyvää ja laajaa sisältöä.

Tee vaikutus ensisekunneilla

Kuten tiedät, ensivaikutelma ratkaisee. Siksi sivujesi ulkoasu ja käytettävyys ovat hyvin suuressa roolissa heti ensimmäisistä sekunneista lähtien. Nykyään suurin osa verkkohauista tehdään mobiilissa, joten yksi tärkeimmistä verkkosivujen ominaisuuksista on, että sivut ovat responsiiviset ja toimivat saumattomasti kaikilla päätelaitteilla.

Latautuuko kotisivusi nopeasti? Jos sivustosi ei lataudu muutamassa sekunnissa, olet jo menettänyt osan kärsimättömistä surffailijoista, pahimmassa tapauksessa kilpailijasi sivuille. Lisäksi on tärkeää huomioida, että sivustosi on selkeä ja että tuotteet ja palvelut on eroteltu omille välilehdilleen. Näin käyttäjät löytävät nopeasti etsimänsä palvelun. Kun vielä höystät jokaisen sivun soittopainikkeella, linkillä yhteydenottosivulle tai yhteydenottolomakkeella, asiakkaasi on halutessaan helppo ottaa yhteyttä sinuun.

Hyödynnä lukuja ja analytiikkaa

Tiedätkö, paljonko kävijöitä sivustollasi käy esimerkiksi viikkotasolla? Entä mikä on kotisivujesi suosituin sivu tai millä sivulla ei ole ollut käyntejä kuukausiin? Sivuston analytiikka paljastaa hyödyllisiä asioita sivustosi käytöstä tai mahdollisista puutteista, kuten vajaista sisäisistä linkityksistä. Sen avulla voit tarkastella, mitkä sisällöt kiinnostavat kävijöitäsi eniten ja mille laskeutumissivulle he hakukoneista tipahtavat – aina se ei välttämättä ole etusivu. Voit myös esimerkiksi tarkastella, kuinka pitkiä aikoja milläkin sivulla vietetään. Analytiikan tarjoamaa tietoa hyödyntämällä voit tarjota kävijöillesi lisää juuri sitä sisältöä, josta he ovat kiinnostuneita, ja harkita niiden osioiden muokkaamista, jotka eivät houkuttele kävijöitä.

Verkkosivut eivät koskaan ole ”valmiit”, vaan niiden tulee elää yrityksesi ja sen liiketoiminnan mukana. Sivustoa ei kannata jättää hyllylle pölyyntymään, vaan sisältöä on hyvä päivittää säännöllisesti, ja vähintään aika ajoin tutkia sivuston kävijämääriä ja kävijöiden käyttäytymistä. Käyttäjäystävällinen ja monipuolisesti palveleva sivusto voi tuoda yrityksellesi runsain määrin uusia asiakkaita ja sitouttaa vanhoja. Jos et oikein tiedä, mistä aloittaa, kannattaa ottaa yhteys kokeneisiin asiantuntijoihin, jotka tietävät, miten saat kotisivuistasi täyden hyödyn irti.