Kun sekunnit ratkaisevat – palvelevatko kotisivut asiakkaitasi oikein?

Kun autosi simahtaa tien varteen, ja lapset on haettava päiväkodista tai töihin on ehdittävä, ylimääräistä aikaa ei ole yhtäkään sekuntia. Hinauspalvelu on saatava paikalle heti, ja autohuolto varattava saman tien. Hienoa, paikallisen autohuollon verkkosivut löytyvät hakukoneen kautta, mutta sivut eivät tunnu latautuvan – kuluu sekunti, kaksi, kolme…

Viisikin sekuntia tässä tilanteessa tuntuu jo ikuisuudelta, joten palaat hakuun turhautuneena, ja klikkaat toista hakutulosta. Tyytyväisenä huomaat, että toisen toimijan sivut avautuvat nopeasti, ja soittopainike löytyy heti ensimmäisestä näkymästä. Ei aikaakaan, kun autosi on hinattu autohuoltoon, ja ehdit päiväkotiin tai töihin. Autohuollon onnistunut palvelu alkoi nopeista ja käyttäjäystävällisistä verkkosivuista, jonka vastasivat tarpeisiisi juuri oikealla tavalla, oikeaan aikaan.

Tiedätkö, miten hyvin kotisivusi toimivat?

Nopeus – vain muutaman sekunnin tähden

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että yrityksesi kotisivujen latautumisnopeus on suorassa suhteessa sivuston kävijäliikenteeseen, ja sitä kautta saamiisi liideihin ja myyntiin? Kuluttajat ovat nykypäivänä kärsimättömämpiä kuin koskaan. Googlen mukaan yli puolet käyttäjistä hylkää sivuston, jos se latautuu kauemmin kuin 3 sekuntia. Joskus siis potentiaalinen asiakkaasi saattaa hylätä sinut vain yhden sekunnin tähden. Mieti, jos voisit saada verkkosivuillesi puolet enemmän kävijöitä ja sivuston kautta saamiesi liidien määrä tuplaantuisi?

Jos sivustosi latautumisnopeus mietityttää, voit tarkistaa nopeuden tason Googlen PageSpeed Insights -työkalun avulla. Latautumisajan sekuntimäärän saat tietoosi esimerkiksi Pingdom Website Speed Test -työkalulla.

Käyttäjäystävällisyys – tärkein tieto ensimmäisellä silmäyksellä

Kuluttajat haluavat tiedon heti, ja mahdollisimman helposti. Jos puhelinnumeroasi on etsittävä sivuiltasi kuin neulaa heinäsuovasta, tai mobiiliin skaalautumattomia sivujasi on zoomailtava tiedon löytämiseksi, on todennäköistä, että kauppa menee sivu suun, ja kuluttaja hyppää kilpailijan kelkkaan. Yli 92% suomalaisista älypuhelimen omistajista on etsinyt verkosta tietoa puhelimellaan, joten jos kotisivusi eivät vieläkään ole mobiiliystävälliset, on aika toimia.

Käyttäjäystävälliset sivut ovat kaikille päätelaitteille skaalautuvat, ja niitä on helppo selata. Palvelut ja tuotteet löytyvät niiden kautta vaivattomasti ja yhteydenotto on helppoa. Jos olet paikallisesti toimiva yrittäjä, pidäthän huolta siitä, että yhteystietosi ovat näkyvillä jo etusivulla, ja sinulle on helppo soittaa suoraan soittopainikkeen kautta. Useasti palveluita ja tuotteita haetaan juuri tien päällä, jolloin on tärkeää, että asiakas voi halutessaan tarkastaa osoitteesi ja kävellä suoraan liikkeeseesi.

Tiedätkö, minkälainen on toimiva verkkosivu?

Google suosii nopeita, mobiiliystävällisiä sivustoja

Google on ilmoittanut, että sivuston nopeus on yksi tekijä, joka vaikuttaa sivuston sijoittumiseen hakutuloksissa. Google on siirtymässä paraikaa ns. mobile first -indeksiin, mikä tarkoittaa sitä, että se järjestää sivustot hakutuloksissaan sivuston mobiiliversion perusteella. Jos sivustoa ei löydy lainkaan mobiiliystävällisessä muodossa, se saattaa vaikuttaa negatiivisesti sivuston sijoittumiseen hakutuloksissa.

Onko mitään enää tehtävissä?

Ok. Sivustosi on etana verkkosivujen maailmassa, eikä siellä näy yhteystietojasi missään. Onko siis syytä heittää kirves kaivoon? Ei tietenkään – hätä ei ole tämän näköinen, vaikkakin nyt on korkea aika ryhtyä töihin.

Ensiksi kannattaa selvittää, mikä sivustoasi hidastaa, ja mitä muuta korjattavaa siellä on. Yleisimmin verkkosivuja hidastavat isot, kauan latautuvat kuvat, suuret, pakkaamattomat tiedostot, tai joskus palvelimen hitaus voi lisätä jopa sekunteja latautumisaikaan. Toisinaan sivustoa voi saada nopeutettua pienillä muutoksilla ja osaamisella, toisinaan se vaatii alan ammattilaisen toimenpiteitä. Helppo tapa varmistaa, mitkä asiat sivuilla ovat jo kunnossa, ja mitkä vaativat kehittämistä, on tehdä maksuton kotisivujen laatutesti.

Miten käy tien päällä, kun auto simahtaa ja pitäisi löytää apua?

 Olisiko verkkosivu-uudistuksen aika?

Jos sivustosi on sekä hidas että ei-responsiivinen, eli se ei skaalaudu eri päätelaitteille, taitaa olla sivustouudistuksen paikka. Ennen uudistuksen toteuttamista kannattaa kuitenkin tutkia tarkkaan, mitä kotisivujen toteuttaja tarjoaa, sillä ethän halua samojen virheiden toistuvan uusilla sivuilla?

Jos haluat käyttäjä- ja hakukoneystävälliset, responsiiviset verkkosivut, ja koko verkkopalvelupaketin yhdeltä ja luotettavalta toimijalta, kannattaa kääntyä Fonectan kokeneiden ammattilaisten puoleen!