Kotisivut

Toimiva kotisivu houkuttelee asiakkaita

Kotisivut ovat yrityksesi käyntikortti netissä, ja asiakkaillesi se tärkein tiedonhaun kanava. Jos et löydy netistä, ei sinua ole olemassa. 84% kuluttajista aloittaa tiedonhaun netistä, joten ilman toimivia kotisivuja jäät kilpailijoittesi jalkoihin.

Yrityskotisivu on nykyään itsestäänselvyys, mutta ei ole yhdentekevää, millainen kotisivusi on. 77% suomalaisista omistaa älypuhelimen, ja heistä 92% on hakenut  netistä tietoja puhelimellaan. Kotisivujesi on siis oltava käyttäjä-, ja nimenomaan mobiilikäyttäjäystävälliset. Toimiva kotisivu skaalautuu eri päätelaitteille ja näytöille (mobiili, tabletti, läppäri, pöytäkone), ja se ottaa käytettävyydessä myös huomioon sen, että kuluttajat yhä useammin surffaavat netissä samalla kun ovat liikkeellä.
Lue lisää

Toimivalla kotisivulla on helppo navigoida. Yhteystiedot, aukioloajat ja ennen kaikkea puhelinnumero, josta voi suoraan soittaa yritykselle, ovat selkeästi ja helposti löydettävissä. Sivu on ulkoasultaan selkeä ja miellyttävä, palvelut ja tuotteet ovat hyvin esillä, jokainen omalla välilehdellään. Sivuilla on riittävästi tietoa tuotteista ja palveluista, ja ne antavat luotettavan kuvan yrityksestäsi. Kotisivuja kannattaa myös päivittää säännöllisesti, jotta asiakkaasi saavat sieltä aina tuoretta tietoa, ja heillä on syy käydä sivuillasi useamminkin.

Hyvä kotisivu palvelee paitsi asiakkaita, myös hakukoneita. Ota siis kotisivua rakentaessasi huomioon myös hakukoneiden toiveet. Onneksi se mikä miellyttää asiakkaitasi, miellyttää myös hakukoneita. Selkeys, pitkät tekstit, omat välilehdet joka tuotteelle – nämä asiat jo saavat kotisivusi nousemaan hakukoneiden arvostuksessa.

Kun lähdet rakentamaan uutta kotisivua tai vaikkapa uudistamaan vanhaa, on hyvä selvittää asiakkailta, mitä he kotisivultasi odottavat. Voit käyttää hyväksesi analytiikkatyökaluja (esim. Google Analytics, Snoobi) joilla näet mitä kautta ja millä hakusanoilla asiakkaasi sivuillesi tulevat, minkä sisältöjen parissa vietetään eniten aikaa – toisin sanoen, mikä asiakkaitasi juuri sinun yrityksessäsi eniten kiinnostaa. Analytiikan ohella voit tehdä sivuilla vieraileville asiakkaillesi pienen kyselyn, jolla kysyt suoraan, mitä he sivuiltasi odottavat. Asiakkaiden odotuksiin vastaaminen on kuitenkin sivujesi tärkein tavoite, joka myös tuottaa sinulle suoraan lisää liiketoimintaa.

Mitä asiakkaat sitten kotisivuiltasi odottavat? Yhä useammin halutaan osto- tai varaustapahtuma tehdä suoraan netistä. Vähintäänkin odotetaan, että kivijalkaliikkeen tuotteista on hinta- ja kuvatiedot saatavilla. Kysytyimmät tuotteet kannattaa nostaa parhaille paikoille, samoin tuoda esiin mahdollisuus palautteen antamiseen tai muuhun yhteydenottoon.

Hyvän kotisivun tekemisen ei tarvitse olla vaikeaa. Voit rakentaa sen itse, tai tilata kotisivut luotettavalta kumppanilta. Jos olet näppärä sormistasi, voit valita tee-se-itse-sivuston, jonka voit itse rakentaa juuri sellaiseksi kuin itse haluat. Jos taas tuntuu että visuaalinen silmäsi tai kirjallinen lahjakkuus ei riitä, voit ulkoistaa tekemisen ammattilaiselle, joka sekä suunnittelee sivusi että tuottaa sinne tekstit omien toiveidesi mukaan. Valitsetpa sitten kumman vaihtoehdon tahansa, lopputuloksena on toimiva ja houkutteleva sivu, joka tuo sinulle lisää löydettävyyttä, luotettavuutta ja, mikä tärkeintä, asiakkaita.