Kohdista viestisi tarkasti Facebook-mainonnalla

Kun haluat mainostaa yrityksesi tuotteita tai palveluita tarkasti kohdennetulle yleisölle, Facebook-mainonta on kustannustehokas ja toimiva ratkaisu. Lue ohjeet, kuinka pääset helposti alkuun!

Facebook tavoittaa lähes puolet suomalaisista päivittäin, ja se tarjoaa erinomaisen kanavan yritykselle tavoittaa paitsi laajoja, myös tarkasti valikoituja kohderyhmiä. Poiketen hakusanamainonnasta Facebook-mainonnalla saat yrityksesi mainoksia näkymään myös sellaisille henkilöille, jotka eivät vielä etsi yrityksesi tuotetta tai palvelua. Facebook-mainonnassa on mahdollista käyttää kuvia, videoita sekä kuvakaruselleja, joten se sopii todella moneen eri tarkoitukseen, olipa tavoitteesi sitten tykkääjien määrän kasvattaminen, myyntiliidien hankkiminen, tuotteiden myyminen tai joku muu.

Parhaat tulokset tarkasti kohdentamalla

Facebookissa mainonta voidaan kohdistaa esimerkiksi sijainnin, iän, sukupuolen sekä kiinnostuksen kohteiden avulla. Tämä palvelee sekä mainostajaa että kohdeyleisöä. Mainostaja saa mahdollisimman potentiaalisen yleisön viestilleen ja Facebookin käyttäjät näkevät itseään kiinnostavaa sisältöä, jota ei parhaassa tapauksessa mielletä edes mainonnaksi.

Parhaat tulokset saavutat kohdistamalla mainonnan mahdollisimman tarkasti. Jos yrityksesi potentiaalisin kohderyhmä ovat 30–45-vuotiaat oululaiset miehet, mainonta kannattaa kohdistaa juuri tähän ryhmään. Kiinnostusten kohteiden suhteen kannattaa olla myös mahdollisimman tarkka. Jos mahdollista, sen sijaan, että valitsisit kohderyhmäksi ne, jotka ovat kiinnostuneet aiheesta “ruoka”, valitse esimerkiksi “pikaruoka” tai vielä paremmin “hampurilainen”. Tällä tavoin mainos saavuttaa juuri ne, jotka todennäköisimmin ostavat tuotteitasi tai palveluitasi.

 

Näin mainostat postausta Facebookissa

Voit tehdä Facebook-mainontaa itse tai ostaa sen palveluna esimerkiksi Fonectalta. Jotta voit mainostaa Facebookissa, yritykselläsi tulee olla oma Facebook-sivu. Helpoin tapa päästä Facebook-mainonnan alkuun on mainostaa eli “boostata” tekemääsi postausta. Näitä selkeitä ohjeita seuraamalla onnistut siinä helposti.

1. Valitse postaus yrityksesi Facebook-sivulta, jota haluat mainostaa. Halutessasi voit tehdä uuden postauksen. Klikkaa postauksen oikeassa alakulmassa olevaa “Mainosta julkaisua” -painiketta. Ruudulle avautuu ikkuna, jossa voit tehdä tarvittavat asetukset.

2. Facebook tarjoaa vaihtoehtoisia tapoja kohdentaa mainos:

  • Kohdentamisen kautta valitsemasi ihmiset
  • Sivustasi tykkäävät henkilöt
  • Sivustasi tykkäävät henkilöt ja heidän kaverinsa.

Valitse “Kohdentamisen kautta valitsemasi ihmiset”. Tämä vaihtoehto tarjoaa mahdollisuuden tarkempaan kohdentamiseen. Klikkaa “Muokkaa”.

3. Valitse kohdeyleisön sukupuoli ja ikähaitari. Kohdassa “Sijainti” voit valita, missä mainostasi näytetään. Oletuksena on yrityksesi kotikaupunki. Jos haluat lisätä sijainteja, kirjoita osoite tai kaupungin nimi kohtaan “Lisää sijainteja” ja valitse Facebookin ehdotuksista oikea. Klikkaamalla valitun sijainnin perässä olevaa alaspäin osoittavaa nuolta voit valita pelkän kaupungin tai alueen valitsemasi säteen sisällä.

4. Valitse seuraavaksi, millaisten kiinnostuksen kohteiden perusteella haluat kohdentaa mainoksesi. Kirjoita kenttään, mistä kohdeyleisösi saattaisi pitää, niin Facebook tarjoaa sinulle vaihtoehtoja. Valitse sopiva vaihtoehto klikkaamalla sitä. Tällä tavoin mainoksesi tavoittaa mahdollisimman potentiaalisen yleisön. Voit myös sulkea pois ihmisiä vastaavien seikkojen perusteella.

5. Kun kohderyhmäsi on valmis, klikkaa “Tallenna”.

6. Jos haluat, että mainostasi näytetään myös Instagramissa, jätä ruksi kohtaan “Esitä mainos instagramissa”. Jos haluat mainostaa vain Facebookissa, ota ruksi pois.

7. Valitse seuraavaksi budjetti mainonnalle valmiista vaihtoehdoista tai klikkaa “Valitse omasi” ja kirjoita haluamasi budjetti. Valittu budjetti on kokonaissumma, joka mainontaan käytetään valitsemanasi kampanja-aikana.

8. Valitse mainoskampanjan kesto. Valitse Facebookin ehdottamista vaihtoehdoista tai aseta kampanjan päättymispäivämäärä.

9. Valitse maksutapa. Täytä luottokortin numero ja muut vaaditut tiedot.

10. Kun kaikki on valmista, klikkaa “Mainosta”. Onneksi olkoon, ensimmäinen Facebook-mainoksesi on valmis! Tuloksia voit seurata yrityksesi Facebook-sivulla kohdassa “Julkaisutyökalut”.

Ota täysi hyöty irti Facebook-mainonnasta

Edellä esitetyn esimerkin lisäksi Facebook tarjoaa runsaasti edistyneempiä, tarkemman optimoinnin tarjoavia mahdollisuuksia, joita esimerkiksi Fonecta käyttää tehdessään Facebook-mainontaa asiakkailleen. Jos kiinnostuit ja haluat oppia lisää, Facebookin ohjesivusto tarjoaa lisää tietoa.

Jos haluat täyden hyödyn irti Facebook-mainonnasta, mutta et ehdi tai halua tehdä sitä itse, Fonecta tarjoaa edullisen ja tehokkaan ratkaisun. Kokeneet asiantuntijamme tekevät juuri sinun yrityksesi asiakkaisiin purevan Facebook-kampanjan. Suunnittelemme puolestasi sekä kohderyhmät että itse mainokset, pidämme sinut suunnitellussa budjetissa, autamme pulmatilanteissa 24/7 sekä tuemme halutessasi kampanjaasi muilla digipalveluillamme. Lue lisää ja tutustu palveluumme!

Ota some haltuun kätevän oppaan avulla!