Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi avuksi verkkonäkyvyyden kuntoon saattamisessa

84% suomalaisista kuluttajista aloittaa tiedon etsimisen verkosta. Asiakkaat ovat siirtyneet verkkoon, halusit tai et, ja yritysten on seurattava perässä jos mielivät päästä osaksi verkossa liikkuvista euroista. Ja jotta verkossa voi tehdä kauppaa, on sieltä löydyttävä. Yritys joka ei löydy hakukoneiden hauissa ei käytännössä ole olemassa.

Verkossa löytyminen on siis kaiken a ja o. Moni yrittäjä ajattelee, että riittää kun yrityksellä on kotisivut, ja kun ne kerran on tehty, voi ne jättää rauhaan. Tässä piilee verkkolöydettävyyden yksi perusvirheistä. Hakukoneet arvostavat hyvin tehtyjä kotisivuja, joilla on paljon ajankohtaista tietoa, ja joita päivitetään säännöllisesti. Toimivat peruskotisivut saa helposti rakennettua itsekin, tai luotettavan kumppanin kanssa, mutta pitkäjänteiseen tekemiseen kannattaa harkita hakukoneoptimointia, varsinkin, jos yrityksellä on laajat kotisivut ja ne on tehty monta vuotta sitten.

Lue lisää

Hakukoneoptimoinnin avulla hakujen kärkeen

Hakukoneoptimoinnilla pyritään parantamaan yrityksen kotisivujen löydettävyyttä verkkohauissa. Koska lähes kaikki verkkohaut Suomessa tehdään Googlen hakukoneella, ovat hakukoneoptimoinnin keskiössä ne asiat, joita Google eniten arvostaa. Onneksi Googlen arvostamat asiat ovat niitä samoja, joita myös asiakkaasi arvostavat.

Kun sivuja lähdetään uudistamaan hakukoneystävällisiksi, kiinnitetään huomiota muutaman perusasiaan. Sivujen on oltava mobiiliystävälliset, eli responsiiviset, sillä suuri osa netin käyttäjistä tekee haut älypuhelimella. Tuotteiden ja palveluiden tulee löytyä omilta välilehdiltään, ja ne täytyy esitellä selkeästi ja runsain tekstein, sillä Google ei osaa lukea asioita rivien välistä.

Tekniset ja sisällöntuoton keinot käyttöön

Paitsi sisällöllisiin asioihin, kiinnitetään hakukoneoptimoinnissa huomiota myös sivujen teknisiin ominaisuuksiin ja niiden toimivuuteen. Hakukoneoptimoinnilla varmistetaan, että sivujen eri ominaisuuden toimivat sujuvasti, ja että kaikki ne tekniset ominaisuudet kuten varauskalenteri, klick-to-call-toiminto, palautelomake, erilaiset linkitykset ja muut asiakkaidenkin arvostamat ominaisuudet ovat kunnossa. Huonosti toimiva kotisivu ei löydy hakukoneista, mutta eivät sitä asiakkaasikaan arvosta.

Yksi tärkeä asia hakukonelöydettävyydessä ovat metatiedot. Kotisivuja tehtäessä ne voivat tuntua pieneltä asialta, mutta Google-hakuja tehtäessä metatiedot ovat avainasemassa, eikä niitä kannata ohittaa. Metatietojen tekemiseen löytyy selkeät ja helpot säännöt, joita kannattaa aina noudattaa, jos ei halua kotisivujensa katoavan internetin syövereihin.

Hakukoneoptimointi ei ole mikään pikajuoksu, vaan se on pitkäjänteistä ja aikaa vievää tekemistä, joka lopussa kyllä palkitsee tekijänsä. Rikkaat, vaihtuvat tekstisisällöt tuovat sivuille lisäarvoa ja houkuttelevat asiakkaita siinä missä hakukoneitakin. Teknisesti toimivat ja selkeät, navigaatioltaan hyvin rakennetut sivut tuovat sekä käyttäjälle että yritykselle lisäarvoa, ja kasvavan näkyvyyden kautta myös lisää asiakkaita.