Google-mainonta: kannattava sijoitus pienelläkin budjetilla

”Mitä se Google-mainonta nyt sitten maksaa? Varmaan maltaita, eikä tällä budjetilla mihinkään Googleen mennä”, miettii varmasti moni epäilevästi digimarkkinointiin suhtautuva aloitteleva yrittäjä. Mielikuvatasolla moni pitää hakukonemainontaa kalliina. Turhaan. Kyseessä on nimittäin erittäin kustannustehokas ratkaisu liiketoiminnan kasvua tavoittelevalle yritykselle, kun klikkausten taakse vähän kurkistaa.

Riittääkö pelkkä orgaaninen näkyvyys vai tarvitsetko mainontaa? Testaa yrityksesi Google-näkyvyys!

 

Google-hakuja tehdään Suomessa yli 30 miljoonaa päivässä. Google-mainokset ovat teksti- ja kuvabanneri-mainoksia, jotka näkyvät potentiaalisille asiakkaille ennakkoon määriteltyjen hakusanojen, maantieteellisesti rajatun sijainnin ja mediabudjetin avulla.

Google-mainonnan etuja:

  • Google-mainonta tavoittaa asiakkaat juuri silloin, kun he etsivät tarjoamaasi palvelua tai tuotetta.
  • Voit mainostaa tarkkaan valitulla maantieteellisellä alueella.
  • Voit valita itsellesi sopivan päiväbudjetin hakusanamainontaan.
  • Hakukonemainonnan tulokset ovat mitattavia.

Mitä hakusanamainonta maksaa?

Kustannustehokkaana ja monipuolisesti muokattavana Google-mainonta soveltuu pienellekin budjetille.

  • Mainoksen näyttämisestä ei koidu lainkaan kustannuksia. Maksat ainoastaan mainosta klikanneista kävijöistä, jotka löytävät sitä kautta kotisivuillesi.
  • Yhden kotisivuillasi vierailevan kävijän hinta on 0,10 – 7 euroa. Pieni hinta sitä, että jokainen mainostasi klikkaava käyttäjä on periaatteessa mahdollinen asiakkaasi.
  • Mainontaan käytettävä budjetti voidaan ajastaa erittäin tarkasti: kellonaika-, päivä- tai vaikka kuukausikohtaisesti.
  • Kun mainokseen käytetty päivittäinen budjetti on kulutettu, se lakkaa näkymästä.

Kuinka mainosten hinta määräytyy?

Mainostaja voi valita, millä perusteella hän mainoksistaan maksaa.

  • CPC (Cost-per-click) – toteutuneet klikkaukset tai puhelinsoitot.
  • CPM (Cost-per-mille) – hintatarjoukset näyttökertojen perusteella.
  • CPA (Cost-per-acquisition) – toteutuneet konversiot.
  • CPV (Cost-per-view) – videomainosten katselukerrat.

Mainoksen lopullinen hinta määrittyy Googlen antamista laatupisteistä ja toimialan kilpailutilanteesta. Laatupisteet määräytyvät mainoksen ja ja sen kohteena olevan nettisivun eli ns. laskeutumissivun osuvuudesta. Kun laatupisteet ovat hyvät, klikkihintasi laskee parhaimmillaan jopa 30 %.

Googlen hakusanamainonnan taustalla vaikuttaa ns. huutokauppa, jossa kilpailet toisia mainostajia vastaan.  Oman mainoksensa saa näkyvimmälle paikalle, jos tarjoaa siitä suurimman summan. Raha ei kuitenkaan aina ratkaise mainospaikkaa, vaan hyviä sijainteja mainonnalle voi saada edullisellakin summalla. Mainoksen ja omien nettisivujen laatu kannattaa pitää kohdallaan, sillä nämä seikat vaikuttavat mainoksen hintaan.

Hakusanojen välillä on käynnissä jatkuva kilpailutilanne ja klikkaushinnat vaihtelevat jatkuvasti. Hakusanamainonnan ammattilaiset voivat vaikuttaa klikkausten hintoihin valitsemalla oikeat hakusanat, laatimalla erottuvat mainostekstit ja rakentamalla asiakkaan ongelmaan ratkaisun tuoman laskeutumissivun.

Missä mainoksia näytetään?

Hakusanamainokset ovat Google-hauissa näytettäviä tekstimainoksia, jotka esiintyvät käyttäjän tehdessä haun määrittelemälläsi avainsanalla.

Display-verkostossa teksti- tai kuvamainoksia voidaan asettaa verkkosivustoille, Gmail-sähköpostipalveluun, YouTubeen tai Google Maps –palveluun. Avainsanojen lisäksi voidaan kohdentaa potentiaalisen asiakkaan kiinnostuksen kohteet, asuinalue tai ikä.

Hakusanamainontaa voidaan käyttää myös videomainoksissa Googlessa ja Youtubessa. Videoihin pystytään upottamaan kuvamainoksia tai videoiden alussa voidaan näyttää videomainoksia.

Shopping-mainokset ovat suuria valikoimia sisältävien verkkokauppojen keinoja lisätä tuotteidensa myyntiä. Yleensä mainoksessa näkyy suoraan tuotteen hinta ja ominaisuudet.

Tulokset näkyvät nopeasti

Jos sinun ennen tarvitsi arpoa, oliko mainonta hintansa väärti vai ei, voit nähdä hakukonemainonnan tulokset mustaa valkoisella lähes reaaliajassa. Kuten digimarkkinoinnissa yleensä, kampanjan aluksi on hyvä tiedostaa sen tavoite. Ja kun tavoite on kirkkaana mielessä, voidaan valita sopivat mittarit: näyttökerrat, klikkien ja ostokonversioiden määrät.

Näiden tavallisten mittareiden lisäksi voidaan mitata enemmän tavoitteista johdettuja asioita. Mistä parhaat asiakkaat löytyvät? Onko hakumainosten menetetyt näyttökerrat vähentyneet tai miten usein mainoksesi on näytetty ennen valittuja kilpakumppaneitasi? Lue enemmän digitaalisen mainonnan mittaamisesta.

Laakereilleen ei kannata jäädä lepäämään, kun on päästänyt mainoksen käsistään. Google-mainonta on parhaimmillaan jatkuva prosessi, jossa opitaan, välillä sen kantapäänkin kautta, suunnittelemaan mainoksia, joiden avulla potentiaalinen asiakas muuttuu maksavaksi.

Haluatko tietää lisää Google-mainonnasta?