Google-hakusanamainonta sesonkimainonnassa

Google-hakusanamainonta on oiva työkalu sesonkimainonnassa. Google-hakusanamainontaa on helppo ja nopeaa muokata eri kampanjoilla, ja sen automaattiset ajastustoiminnot varmistavat, että mainokset menevät päälle ja pois päältä juuri oikeina aikoina. Oletko kuitenkin varmistanut, että tiedät varmasti, milloin Google-mainostesi pitäisi olla päällä?

Milloin yrityksesi kannattaa panostaa sesonkimainontaan? Testaa toimialasi kysyntäpiikit!

Sesonkimainonta ei aina ala sesonkina

Sesonkimainonnan aloitus kannattaa suunnitella taktisesti. Tietyillä aloilla, kun sesonki alkaa, on monesti jo liian myöhäistä aloittaa mainonta, ja kilpailijasi ovat kurvanneet ohitsesi. Sesonkimainonta täytyy aloittaa silloin, kun ihmiset alkavat hakea tuotteita tai palvelua sesonkia varten. Otetaan esimerkiksi vaikka kesämökkien vuokraus saaristossa. Sesonki alkaa siinä kesäkuun lopulla, mutta ei silloin kukaan enää hae Googlesta kesää varten ”vuokramökki saaristo”, vaan silloin ihmiset suunnittelevat, mitä pakkaavat mukaansa aiemmin talvella vuokraamallensa mökille. Mökkivuokraajan täytyy siis olla Googlen hakusanamainonnassa tarpeeksi ajoissa liikkeellä jokaiseen sesonkiinsa liittyen.

Milloin kannattaa panostaa sesongin aikana hakusanamainontaan?

Jollain aloilla taas hakusanamainontaan kannattaa panostaa enemmän juuri sesongin aikana eikä sen ulkopuolella. Otetaan esimerkiksi kesäisin saaristossa toimiva ravintola. Vaikka asiakas olisi vuokrannut mökin saaristosta jo talvella, hän tuskin silloin suunnittelee jo tarkkaan, missä koko mökkikunta tulee ruokailemaan tiettyinä päivinä. Ei, mökkikaudella eletään fiiliksen ja sään mukaan. Jos lomalaiselle tulee fiilis, että tänään ei jaksa itse grillata ja voisi mennä ravintolaan syömään, hän kirjoittaa silloin Googleen ”ravintola X-lomapaikkakunta”. Tällöin lähistöllä sijaitsevan ravintolan kannattaa näkyä ensimmäisenä hakutuloksissa. Miksi ensimmäisenä? Koska kesäisin ravintolahaut tehdään mitä suurimmalla todennäköisyydellä mobiilissa, ja mobiilissa alempia hakutuloksia joutuu skrollailemaan vielä alemmas kuin pöytätietokoneessa. Nykyihmisen keskittymiskyky joidenkin väitteiden mukaan on huonompi kuin kultakalalla, joten tämän takia kannattaa varmistaa, että yrityksesi mainos löytyy hakutulossijalta, jonka asiakas jaksaa vielä lukea.

Mistä tiedän, milloin pitäisi aloittaa sesonkimainonta Googlessa?

Googlella on oma hakutyökalu, Google Trends, joka näyttää siihen syötetyn hakusanan keskimääräiset hakuvolyymit haetulla ajanjaksolla. Esimerkiksi tarkasteltaessa hakusanaa ”vuokramökki Levi” 12 kuukauden ajanjaksolla voidaan huomata, että korkein hakupiikki ajoittui lokakuulle. Vähiten hakuja tehtiin taas huhtikuussa, kesäkuussa ja syyskuussa. Työkalussa on helppo selvittää, milloin hakusanamainontaan kannattaa satsata eniten sekä pitivätkö omat ennakkoajatukset hakujen ajoituksesta paikkansa. Tutustu myös Fonectan selkeään graafiseen koosteeseen vuoden hakusesongeista.

Luo mainostekstisi vastaamaan sesonkeja

On tärkeää, että kun asiakkaasi tekee Googlessa sesonkiin liittyvän haun, hänen näkemänsä hakusanamainos myös vastaa hänen käyttämäänsä hakusanaa. Toisin sanoen jos olet sesongeittain elävällä toimialalla, pidä huoli siitä, että Google-mainonnan mainostekstisi päivittyvät myös aina haettavan sesongin mukaan. Jouluna mainosta joulutuotteitasi, pääsiäisenä pääsiäistuotteitasi ja vappuna vapputeemaisia tuotteitasi. Tai mökkivuokrauksessa ota huomioon koulujen loma-ajat. Tällöin asiakas mitä luultavimmin klikkaa mainostasi, toisin kuten jos mainostekstissä puhuttaisiin aivan väärästä sesongista.

Haluatko oppia lisää Google-mainonnasta?

Pidä huolta ajantasaisista yhteystiedoista

Google-hakusanamainonnan mainostekstien yhteydessä näkyy myös monesti erilaisia yrityksen yhteystietoja, kuten osoite, puhelinnumero ja aukioloajat, jos mainostili on yhdistetty yrityksen Google My Business -tiliin. Etenkin aukioloajat ovat kriittisiä tietoja, joiden tulisi olla aina päivitettyjä. Toki tietenkin osoitteenkin ja puhelinnumeron täytyy olla oikein, mutta ne harvemmin muuttuvat sesongin mukana. Aukioloaikojen tulisi aina olla päivitetty Google My Businessiin, jonne voi kätevästi lisätä myös sellaisia poikkeuspäiviä, kuten arkipyhiä, jolloin yritys on kiinni. Mainonnan voi myös esimerkiksi ajastaa silloin tauolle, kun yritys on kiinni.

Jaa mainosbudjettisi sesonkien mukaan

Sesongeittain vaihtuvalla alalla hakusanamainonnan mediabudjettia ei kannata pitää yhtä suurena joka kuukausi, vaan budjettia kannattaa jakaa ja sovittaa eri kysyntäpiikkeihin. Kun kysyntää on paljon, kannattaa mainonnassa olla enemmän budjettiakin käytössä. Kun Google-hauissa on taas hiljaisempaa, voi mediabudjettiakin olla suunnattu mainontaan vähän vähemmän. Näin käytössä oleva vuosibudjetti saadaan tehokkaasti käyttöön asiakashankintaan.

Hakusanamainoksien tarkka ajastaminen

Google AdWordsissa eli hakusanamainonnan työkalussa on ominaisuus, joka mahdollistaa mainoksien automaattisen tauottamisen ja uudelleen käynnistämisen. Näin esimerkiksi lyhyt viikon tai vain viikonlopun kestävä kampanja saadaan ajastettua tunnin tarkkuudella alkamaan tai tauottumaan haluttuna ajankohtana.

Kysy apua sesonkien asiantuntijoilta

Jos huomasit yrityksesi tarvitsevan sesongit huomioon ottavaa Google-hakusanamainontaa, ota yhteyttä Fonectan kokeneisiin asiantuntijoihinSuunnittelemme yrityksellesi kampanjan, joka auttaa asiakkaitasi aina löytämään yrityksesi, kun he etsivät sen tarjoamia tuotteita tai palveluja. Autamme myös vuosittaisen mediabudjetin suunnittelussa, jotta budjetti jakautuu fiksusti eri kysyntäpiikkien mukaan eikä kulu loppuun, kun sesonki on kuumimmillaan.