Dataohjatun kohdentamisen uusi ulottuvuus: asiakaskanta

Fonectan koostamassa Digimedia 2016 -trendiraportista käy ilmi, että asiakkaat vaativat entistä enemmän oikeiden silmäparien tavoittamista. Asiakaskannan digitalisointi on yksi niistä keinoista, joilla hukkakontaktien määrä saadaan optimoitua.

“Fiksulla verkkomainonnalla on mahdollista tavoittaa kohderyhmiä, jotka ovat aiemmin olleet mainonnan ulottumattomissa tai niin pieniä, ettei niitä ole kannattanut puhutella massamedian kautta,” raportissa kerrotaan. Mutta perinteisen asiakkuusmarkkinoinnin lupaama kohdennustarkkuus on mainostajien ulottuvilla pian myös digitaalisesti, ja se tarkoittaakin dataohjatun kohdentamisen uutta ulottuvuutta.

Asiakaskannan digitalisointi tarkoittaa asiakasrekisterin viemistä ohjelmallisesti ostettavaksi kohderyhmäksi, johon voidaan kohdentaa display-mainontaa. Markkinointitoimenpiteiden ROI paranee kohisten, kun osa asiakaskannasta voidaankin jatkossa tavoittaa onlinemainonnan kautta eikä kaikille tarvitse tuottaa perinteistä printtisuoraa.

Kohdentamalla display-mainontaa omaan asiakasrekisteriin voimme olla varmoja, että viestin näkee oikea kohderyhmään kuuluva henkilö. Kun medioiden in-screen näyttömäärät saadaan vielä toivotulle tasolle, niin tavoitettujen todellisten asiakkaiden määrä pystytään laskemaan hyvinkin tarkasti. Kun viestin sisältö on personoitu oikein, konversio nousee ja mainonnan teho paranee.

Hyödyntämällä digitalisoitua asiakaskantaa kohderyhmänä niin asiakkaille kuin toimistoille avautuu täysin uudenlainen tapa tehdä ja ostaa display-mainontaa.

Viimeistään nyt mainostajien ja media-alan toimijoidenkin onkin varmistuttava siitä, että heillä on riittävä kyvykkyys hallinnoida näitä datamassoja siten, että ohjelmallinen ostaminen ja dataohjautuvat kohdennukset saadaan toimimaan aidosti asiakkaan tavoitteiden hyväksi.

Lue mitkä muut ilmiöt olivat mediasuunnittelussa pinnalla vuonna 2016