Dataohjattu mainonta käytännössä – case Valio Profeel

Mitä tapahtuu, kun kolme verkkomainonnan kuumaa trendiä: sisältö, video ja kohdentaminen, leivotaan yhteen? Googlen Industry manager Ossi Ahto kertoi prosessista ja tuloksista Mainonta 2016 -tilaisuudessa.

Miten mainonnan kohdentaminen ja video toimivat yhteen käytännössä? Ossi Ahto Googlelta valotti asiaa käytännön casen kautta. Dataohjattu mainonta löysi asiakasryhmät.

Valio halusi lanseerata uuden tuotteensa kohdennetusti tietylle käyttäjäryhmälle, ja teki sen käyttäen hyväkseen kohdennettua dataa sekä videota. Tiedettiin, että kohderyhmä oli kasvamassa, ja että tuote heitä kiinnosti, mutta silti oltiin menettämässä markkinaosuutta kilpailijoille. Tavoitteena oli rakentaa tunnettuutta sekä saada kohderyhmä ostamaan tuotetta, tai lisäämään kertaostosta niiden keskuudessa, jotka jo olivat tuotteen käyttäjiä. Toteutustavaksi valittiin videokampanja, johon sisältyi yli 100 erilaista videosisältöä, jotka liittyivät liikunnalliseen teemaan ja sitä kautta terveelliseen elämäntapaan, jota Valion tuote edusti. Videoiden tueksi luotiin kampanja YouTuben Trueview-mainosformaatilla, jota tuettiin Display-mainonnalla.

Kampanja oli menestys, ja sen toteutuksesta sekä tuloksista Ossi kertoo alla olevalla videolla.

Oikein kohdenettu monikanavainen mainonta, joka on hyvin suunniteltu, on tehokas keino tavoittaa kohderyhmä ja saada tuloksia aikaan. Valion kampanjassa yhdistyivät nämä elementit, sekä kampanjan jatkuva seuranta ja optimointi, onnistuneella tavalla,

Kampanjan toteuttivat mainostoimisto Bob The Robot ja mediatoimisto Virta.

Lisää ajatuksia dataohjattuun markkinointiin löydät maksuttomasta Big data markkinoinnissa -oppaasta.