Data ja analytiikka

Datan avulla pääset markkinoinnissa parhaisiin tuloksiin

Fiksu markkinoinnin ammattilainen johtaa tiedolla, ei tuurilla. Parhaat tulokset saat, kun yhdistät asiakastietosi reaaliaikaiseen verkkoanalytiikkaan ja seuraat ja ennakoit asiakkaittesi liikkeitä joka sekunti. Asiakasymmärryksen avulla rakennat markkinoinnista palvelua ja kampanjaseurannalla varmistat, että jokainen markkinointieuro on sijoitettu oikein.

Digitaalisen markkinoinnin etu on se, että se on mitattavaa ja tuloksellista. Data ja analytiikka auttavat sinua ymmärtämään asiakastasi. Kun valitset oikeat kanavat ja kohderyhmät, sekä kohdennat viestisi fiksusti, saat kampanjoista parhaat tehot irti.

Yrityksille kertyy jatkuvasti dataa asiakkaista, ja sen hyödyntäminen on digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan peruskiviä. Kuluttajat odottavat jo saavansa kohdennettua mainontaa, joten yrityksen pitäisi pystyä ohjaamaan oma mainontansa oikeaan aikaan oikealle kohderyhmälle. Datan kerääminen, rikastaminen, hyödyntäminen sekä mainonnan kohdentaminen ovat nykypäivänä jokaisen toimivan markkinointiratkaisun takana.

Lue lisää

Digitaalisen mainonnan mahdollisuudet

Digitaalinen maailma tarjoaa lähes rajattomasti mahdollisuuksia myynnin ja markkinoinnin ammattilaisille. Kehittyvä teknologia tuo jatkuvasti tarjolle uusia, nopeita keinoja kohdentaa markkinointia eri tilanteissa ja kanavissa.
Pelkkä hetkessä eläminen ei kuitenkaan riitä. Hyvää asiakaskokemusta, puhuttelevaa markkinointia tai tarpeisiin vastaavaa palvelua on vaikea rakentaa, ilman kattavaa ymmärrystä asiakkaiden päivittäisestä arjesta, elämäntilanteesta, tavoitteista ja asenteista. Lisäksi tämän ymmärryksen on oltava muodossa, jossa sitä voi hyödyntää käytännössä. Ei siis pelkkänä tilastona tai visuaalisena esityksenä, vaan osana asiakastietoa.

Tunne asiakaskantasi erityispiirteet

Yrityksesi on tärkeää ymmärtää juuri sinun asiakkaittesi tarpeita ja käyttäytymistä, jotta voit tarjota oikeaa sisältöä ja puhuttelevaa palvelua sinun yrityksesi tuotteista ja palveluista kiinnostuneille kohderyhmille. Asiakasymmärryksen avulla pystyt kohdentamaan myynti- ja markkinointitoimenpiteesi liiketoimintasi kannalta parhaalle kohdeyleisölle. Markkinointiviestit kannattaa myös personoida, jotta ne puhuttelevat vastaanottajaa mahdollisimman henkilökohtaisesti. Täsmätiedon avulla markkinoit asiakkaillesi juuri heitä kiinnostavia tuotteita ja palveluita kanavissa, joista heidät parhaiten tavoittaa.

Tunnistamalla kiinnostavimmat asiakasryhmät voit tehdä uusasiakashankintaa esimerkiksi kohdistamalla display‐mainontaa suoraan tietyille kuluttajatyypeille tai ostamalla uusia, relevantteja kohderyhmiä niin printistä kuin digitaalisista kanavista.

Asiakaskohderyhmän ymmärtämisen lisäksi on välttämätöntä ymmärtää asiakkaiden verkkokäyttäytymistä ja hyödyntää tehokkaasti verkkosivujen kautta kerättyä dataa. Hyödyntämällä erilaisia helppokäyttöisiä analytiikkatyökaluja saat verkkosivuistasi kaiken mahdollisen potentiaalin irti: Snoobi-analytiikkatyökalu tuottaa selkokielistä tietoa asiakkaidesi liikkeistä verkkosivuillasi. Paremman asiakasymmärryksen kautta kasvatat verkkosivujesi merkitystä liiketoiminnallesi.

Analytiikkatyökalun avulla näet, kuinka vetovoimaiset yrityksesi verkkosivut ovat. Tiedät, mitä ihmiset sivuiltasi etsivät ja löytävätkö he hakemansa, millä hakusanoilla he yritystäsi etsivät, ja mitä kautta sivuillesi tulevat. Tiedon avulla voit kehittää sivustoasi palvelemaan asiakkaitasi paremmin.

Markkinoinnissa ja mainonnassa hyödynnettävää dataa on tarjolla sekä yrityksen omissa kanavissa, että kumppanien kautta kohdennetun mainonnan kautta. Olipa kyseessä sitten oman asiakasrekisterisi hyödyntäminen viestinnässä, kotisivujen kävijöiden seuraaminen ja sivujen optimointi sen pohjalta, tai digitaalisen mainonnan kohdentaminen oikealle kohderyhmälle – data on olennainen osa tuloksellista ja päämäärätietoista markkinointia.