Case Jounin laituri – eli miten asiakas löytää yrityksen verkosta

Verkkonäkyvyys ja digitaalinen markkinointi ovat nykypäivän kuuma peruna. Siinä missä kuluttajat sukkuloivat suvereenisti verkossa, tuntuu verkko olevan yrittäjille vielä pelottava ja vieras asia, jonka hyödyntäminen epäilyttää. Digimaailman mahdollisuuksia ja asiakkaan verkkokäyttäytymistä havainnollistaa yksinkertainen tarina: kuinka Jouni laiturin osti.

Ajatus laiturista herää

Jouni (nimi muutettu), turkulainen kenttämyyjä nauttii kesäpäivästä mökillään. Jounin jälkikasvu kirmaa uimaan laiturilta, joka jo 20 vuotta on uskollisesti palvellut Jounia ja perhettä. Laituri kelluu iloisesti ponttoneilla, entisillä myrkkytynnyreillä, ja juostessa laiturista irtoaa tikkuja jalkapohjiin. Aurinko paistaa, lapset polskivat, ja elämä hymyilee. Kuitenkin pieni ääni (lue: vaimo) Jounin korvan vieressä kuiskailee: laituri on vanha, se ei ole enää turvallinen, ja se täytyy joka kevät käydä noutamassa naapurin rannasta. Miten ihana olisi uusi, turvallinen laituri, jolla koko perhe voisi rentoutua?

Kun ääni korvassa äityy riittävän kovaksi, päättää Jouni ryhtyä toimeen. Ensimmäisenä hän ottaa esiin puhelimen.

Askel 1 – pohjatyö

Vielä muutamia vuosia sitten Jouni olisi puhelimensa kanssa kenties soittanut jonnekin. Ehkä numerotiedotukseen, ehkä Keltaisilta Sivuilta löytämäänsä liikkeeseen. Mutta nykypäivänä pörriäisten pöristessä mökkimaisemassa Jouni kirjoittaa puhelimen selaimeen: Millainen on hyvä laituri?

Milloin ihmiset käyttävät mobiilia hakujen tekemiseen? 43% kaivaa puhelimen esiin välittömästi, kun mielenkiinto herää, 38% hamuilee puhelinta, kun heidän pitää suorittaa joku tehtävä, ja jopa 61% kun vastaan tulee yllättävä ongelma.

Mitä Jouni haullaan löytää? Vastaan tulee sekä mainontaa että luonnollisia hakutuloksia. Joukosta nousevat esiin artikkelit, vinkit ja ohjeet laitureista ja niiden rakentamisesta. Koska Jouni on miehinen mies, hän päättää rakentaa laiturin itse. Miten vaikeaa laiturin rakentaminen sentään voi olla? Niinpä Jouni lukee läpi erilaiset ohjeet laiturin rakentamiseen, sekä keskustelut siitä, kuinka haastavaa laiturin rakentaminen on, kun täytyy ottaa huomioon ankkurointi, vedennousun vaihtelut, kestävyys jne. Ja lopuksi sen, mitä maksaa puutavara, sen kuljettaminen, ponttoonit jne.

Miten tässä kilpailussa yritys varmistaa, että pääsee Jounin hakuihin mukaan? Juuri tällä asiakasta kiinnostavalla sisällöllä! Vaikka olisit myymässä valmista laituria, kannattaa sinun varmistaa, että kaikki laitureista kiinnostuneet löytävät juuri sinut. Rakennat luottamusta yritykseesi kirjottamalla blogeja, julkaisemalla valokuvia, tekemällä ohjevideoita sekä keräämällä referenssitarinoita tyytyväisistä asiakkaista. Kaikki tämä auttaa asiakkaita, kuten Jounia, muodostamaan kuvan juuri sinun yrityksestäsi alan johtavana tekijänä, kumppanina ja alan asiantuntijana.

Varmista, että yrityksesi löytyy verkosta,

Askel 2 – loma loppuu ja arki vie mennessään

Kun kesäpäivät lyhenevät ja loma kääntyy kohti syksyä, alkaa Jounin ensi-innostus hiipua. Laituri toki pitäisi saada, eikä korvamato ole hiljentynyt, pikemminkin päinvastoin, mutta työkiireet vievät mennessään, ja onhan tässä syksyä aikaa rakennella. Lisäksi Jounille on valjennut viimeisimpien hakujen perusteella, että laiturin rakentaminen saattaa sittenkin olla hänen voimavarojensa ulkokaarella. Viimeisin haku olikin: ”mökkilaituri avaimet käteen.”

Tässä kohdassa kuvaan astuu mainonta! Vaikka Jouni nyt on itse jättänyt aktiiviset laiturihaut taakseen, muistaa internet hänen puuhansa. Kun netti tietää Jounin tarinan, toisin sanoen, että hän tarvitsee laiturin, seuraavat laiturihaut mukana. Mainonnan avulla pidetään potentiaalinen asiakas lämpimänä. 96% verkkosivujen kävijöistä poistuu sivuilta tekemättä toimenpidettä, mikä ei tarkoita, etteikö kävijä olisi tuotteesta silti kiinnostunut. Sivustolle palaavat tekevät toimenpiteitä kaksi kertaa useammin kuin ensikertalaiset. Remarketingin, eli uudelleenmarkkinoinnin avulla tuote nousee esiin niihin kanaviin, joissa Jouni muutenkin luontevasti liikkuu. Jounin tapauksessa vaikkapa lasten harrastesovelluksiin, autosivustoille ja Facebookiin.

Sitä saat, mitä mittaat

Mitä digitaalisessa mainonnassa sitten pitää huomioida? Miten mainostaja saa Jounin kiinni? Kaiken keskiössä on tavoitteiden asettaminen ja mittaaminen. Digimarkkinoinnin tehokkuutta voi mitata helposti, kun muistaa että sitä saa mitä mittaa. Jos mittaat klikkejä, saat tuloksia klikeistä – mutta pelkkä klikki ei vielä tuo konkreettisia tuloksia. Parempi on miettiä mitä mainonnalta haetaan: haetaanko lisää sopimuksia, lisää hiustenleikkauksia, lisää osoitteita postituslistalle jne. Kun tehdään mainonta tähän selkeästi asetettuun tavoitteeseen, mitataan sitä, nousevatko nämä asiat myynnissä. Jos klikkejä tulee mutta myynti ei kasva, täytyy analysoida, miksi klikit eivät materialisoidu ostoiksi ja muuttaa mainonta vastaamaan tavoitetta.

Askel 3 – ostopäätös

Kun mainonta muistuttaa Jounia laiturista ja korvamato kotona tekee osansa työstä, seuraa viimeinen ja ratkaiseva vaihe. Ostopäätös. Kun pohjatyö on tehty, on Jounin aika ottaa yhteys yritykseen. Pelkkä mainonta ei tässä vielä riitä, vaan yhteydenoton on oltava helppo. Tutkimusten mukaan kuluttaja vaihtaa palveluntarjoajaa 2 sekunnin jälkeen, ellei löydä helposti etsimäänsä. Kun Jouni siis mainonnasta siirtyy yrityksen sivulle, on sieltä löydyttävä vaivatta joko chat-mahdollisuus, yhteydenottolomake, tai click to call -painike, jolla Jouni voi soittaa suoraan yritykseen, sekä muut tarvittavat yhteystiedot. Ja mielellään toki sivuilla on näistä useita elementtejä, sillä yrittäjähän ei voi ennakkoon tietää, miten asiakas häntä lähtee tavoittamaan.

Jouni siis tarttuu puhelimeen ja tilaa perheelleen uuden laiturin, avaimet käteen -ratkaisuna, paikalleen asennettuna. Kun kevät seuraavan kerran koittaa, ei Jounin enää tarvitse huolehtia vanhan laiturin talvisäilönnästä eli naapurin rannasta hakemisesta, vaan uusi laituri on paikallaan ja asennettuna, ja perheen kesäloma taas yhtä elementtiä rikkaampi. Jälleen paistaa aurinko, eikä jalkapohjissa ole enää tikkuja!

Miten sinun yrityksesi löytyy netistä?