Hanki lisää liikennettä kotisivuillesi oikeanlaisella sisällöllä – aloittelijan helpot SEO-vinkit

Yritykselläsi on kotisivut, mutta kukaan ei tunnu löytävän niitä? Sivujen sisällöllä on suuri merkitys siihen, kuinka hyvin sivusi löytyvät, kun asiakas tekee nettihakuja. Lue helpot vinkit, joiden avulla saat lisää liikennettä sivuillesi!

Haluatko lukea oppaan myöhemmin? Lataa koko opas täältä!

Verkkosivujen sisällön avulla voit vaikuttaa siihen, miten asiakkaat löytävät juuri sinun kotisivusi lukuisten kilpailijoiden joukosta. Verkkosisällön hakukoneystävällisyys tarkoittaa sitä, että kotisivujen teksti on koostettu niin, että hakukoneet noteeraavat sen ja nostavat sivuston esiin hakutuloksissa, kun palvelua haetaan netistä. Koska hakukone haluaa palvella käyttäjäänsä, se pyrkii etsimään sivuja, jotka vastaavat käyttäjän tekemää hakua mahdollisimman hyvin. Sisällön muokkaamista hakukoneystävälliseksi kutsutaan hakukoneoptimoinniksi (SEO = Search Engine Optimization). Tässä piilee yrityksen mahdollisuus hankkia rahanarvoisia klikkejä sivuille.

 

Aloittelijan hakukoneoptimointivinkit

Testaa, miten nykyinen sivustosi löytyy hakukoneilla!

1. Jaottele tieto omille sivuilleen

Yksinkertaisimmillaan kotisivut voivat olla yksi ainut sivu. On kuitenkin suositeltavaa, että jokaiselle tuotteelle tai palvelulle on oma sivunsa. Näin voit tuottaa jokaiselle sivulle sisältöä, joka auttaa hakukoneita löytämään sen, kun käyttäjä tekee aiheesta haun. Jos yrityksesi myy esimerkiksi kauneusalan palveluita, sivuston voi jakaa vaikkapa näin:

  • Etusivu
  • Jalkahoidot
  • Käsihoidot
  • Kasvohoidot
  • Hierontapalvelut
  • Yhteystiedot

2. Valitse jokaiselle sivulle avainsana

Verkkosisällön hakukoneoptimoinnin keskiössä ovat avainsanat. Niillä tarkoitetaan niitä sanoja, joilla uskot tai tiedät juuri kyseistä palvelua haettavan netistä. Valitse jokaiselle sivulle avainsana, jolla haluat sivun löytyvän – kauneushoitolan tapauksessa esimerkiksi “Jalkahoito”. Avainsanaan kannattaa sisällyttää myös paikkakunnan nimi, esimerkiksi “Jalkahoito Lappeenranta”, jolloin kotisivusi nousee esiin oman paikkakuntasi hauissa. Vinkkejä parhaiden avainsanojen etsimiseen voit hakea tekemällä Fonectan maksuttoman testin:

Katso oman toimialasi tärkeimmät hakusanat!

 

3. Sisällytä avainsana sivun titleen ja kuvaukseen

Yksi tärkeä tekijä sivun hakukoneoptimoinnissa on sen otsikko eli title, joka näkyy otsikkona Google-haun tuloksissa. Titlen suositeltu pituus on 50-65 merkkiä. Sijoita avainsana mielellään titlen alkuun. Kirjoita mahdollisimman houkutteleva ja relevantti title. Kauneushoitolan tapauksessa title voisi olla vaikkapa: “Jalkahoito Lappeenranta – Varaa aika netissä – Söpö ky”

Titlen lisäksi avainsanaa kannattaa käyttää sivun kuvaustekstissä eli meta descriptionissa. Sen suositeltu pituus on noin 150 merkkiä, ja se näkyy hakutuloksissa otsikon alla. Kirjoita kuvaustekstiin napakka tiivistelmä sivun sisällöstä. Lisää loppuun toimintakehoite. Esimerkiksi: “Ylellinen jalkahoito Lappeenrannan keskustassa. Edulliset hinnat, ystävällinen ja ammattitaitoinen palvelu. Varaa aika netissä saman tien!”

 

4. Sisällytä avainsana otsikkoon, väliotsikoihin ja leipätekstiin

Kun kirjoitat sivulle tekstiä, varmista, että avainsana esiintyy sivun pääotsikossa (H1). Käytä avainsanaa myös leipätekstin alussa, mielellään jo ensimmäisessä kappaleessa. Käytä sitä lisäksi myös maltillisesti eri puolilla tekstiä. Esimerkiksi väliotsikot ovat hyvä paikka hakusanoille kunhan muistat huomioida sen, ettet käytä niitä liikaa.

5. Kirjoita tarpeeksi pitkiä, uniikkeja tekstejä

Hakukoneet suosivat laajoja sisältöjä, joten sivuille kannattaa kirjoittaa tarpeeksi pitkiä, vähintään 300 sanan tekstejä. Mitään hölynpölyä tai täytetekstiä ei kuitenkaan kannata kirjoittaa, sillä huono sisältö karkottaa vierailijat nopeasti. Tämä huonontaa sivun relevanttiutta hakukoneiden silmissä ja vaikuttaa siten negatiivisesti hakutuloksiin. Kun sisältö on kiinnostavaa, myös sivuston tuottamat tulokset ovat parempia.

Tekstiä ei kannata myöskään kopioida muualta netistä, sillä hakukoneet arvostavat uniikkia sisältöä. Käytä hyväksesi tilaisuus tuoda esille omaa ja yrityksesi persoonallisuutta.

Myös jokaiselle tuote- tai palvelusivulle kannattaa kirjoittaa oma, ainutlaatuinen teksti. Jos sivuilla on toistuvia aiheita, vaihtele sanajärjestystä ja yritä keksiä vaihtoehtoisia ilmaisuja.

 

6. Käytä mielenkiintoisia kuvia ja videoita

Tekstin lisäksi sivuilla kannattaa käyttää kuvia ja videoupotuksia. Hyvät kuvat ja mielenkiintoiset videot saavat kävijän kiinnostumaan sisällöstä ja pitävät hänet pidempään sivuillasi, mikä nostaa kaupanteon todennäköisyyttä. Ja kun Google huomaa, että kävijät pitävät sivuasi hyödyllisenä tai viihdyttävänä, se palkitsee sinut entistä paremmilla hakusijoituksilla.

Ammattilaisen avulla varmasti hyviin tuloksiin

Yllä olevien vinkkien avulla voit itse parantaa yrityksesi kotisivun löydettävyyttä hakukoneissa ja sitä kautta nostaa kävijöiden määrää sivuillasi. Muistathan, että hakukoneoptimointi on pitkän tähtäimen prosessi, ja tulosten saaminen saattaa kestää jopa kuukausia.

Jos et ole varma, että pystyt tai haluat tehdä kotisivujesi sisällön optimointia itse, Fonecta tarjoaa helpon, edullisen ja varmasti toimivan ratkaisun. Ammattilaisemme määrittävät oikeat hakusanat ja kirjoittavat hakukoneoptimoidut tekstit sivuillesi. Tämän lisäksi suoritamme sivuston teknisen hakukoneoptimoinnin ja annamme ehdotuksia kotisivusi sivustorakenteen kehittämiseksi. Tutustu palvelupaketteihimme tai tilaa räätälöity optimointipalvelu!

Nappaa opas talteen ja lue myöhemmin!

 

Edellinen

3. Facebook, Twitter, LinkedIn… mitä somekanavia yrityksesi tarvitsee?

 

 

Seuraava

5. Tavoita ostoaikeissa oleva kuluttaja Google-hakusanamainonnan avulla