6 vinkkiä, joilla pyyhit pölyt kotisivuistasi

Luulitko, että kotisivusi ovat valmiit? Väärin! Ajattelepa, jos asiakas astuisi ovesta sisään kauppaasi, missä osa lampuista on palanut, nurkissa pyörivät pölypallot, ja hyllyt pursuilevat vanhentunutta tavaraa. Kauhea ajatus. Et varmaan antaisi tuollaisen tapahtua. Tältä kuitenkin tuntuu asiakkaasta, joka saapuu kotisivuillesi - joita ei ole sen valmistumisen jälkeen päivitetty. Hyvät kotisivut ovat aina ajan tasalla.

Kotisivut ovat olennainen osa liiketoimintaasi, ne edustavat yritystäsi verkossa. Liiketiloissasikin siivotaan säännöllisesti – saman tulisi päteä kotisivuihisi: niitä tulee siivota ja pitää raikkaana. Kun asiakkaiden käyntikokemus on miellyttävä ja sivuilla on tuoretta, kiinnostavaa sisältöä, he haluavat tulla käymään uudestaan.

Lue siis huolella kuusi vinkkiä, joiden avulla pidät sivustosi tuoreena ja toimivana – sellaisesta sivusta asiakkaasi – ja Google – tykkäävät.

1. Pidä kotisivujesi tiedot ajan tasalla

Ovatko joulunpyhien aukioloajat erilaiset kuin normaalisti? Onko osoitteesi tai sähköpostisi muuttunut? Työntekijät vaihtuneet? Tarjoatko yhä samoja palveluja, vai onko joukossa uutuuksia, tai jotain jäänyt ehkä pois?

Kaikki yllä mainitut ovat ehkä itsestäänselvyyksiä sinulle, mutta tärkeitä tietoja asiakkaallesi, joten pidäthän huolta että ne ovat aina ajan tasalla. Google hakee yhteystietoja useista eri lähteistä, ja nostaa orgaanisissa hakutuloksissa esiin paremmin ne yritykset, joiden yhteystiedot ovat oikeat ja päivitetyt. Mutta pelkkä tietojen päivitys ei ole avain onneen…

2. Tuota kotisivuillesi uutta, mielenkiintoista sisältöä

Mitä enemmän uutta sisältöä tuotat kotisivuillesi, sitä mielenkiintoisempana se pysyy ja sitä enemmän myös Google siitä pitää. Erinomainen keino luoda tuoretta sisältöä on verkkosivujen Ajankohtaista-sivun tai blogin avulla. Sinne voit päivittää säännöllisesti tuoreimmat uutiset ja jakaa ammattitaitoasi. Näitä artikkeleita on myös näppärä jakaa sosiaalisessa mediassa. Jos luonteva tekstintuotanto ei ole oman osaamispalettisi kärkipäässä, armeija taidokkaita copywritereita auttaa sinua sisällöntuotannossa mielellään.

Sekä asiakkaasi että Google pitävät hyvälaatuisista, uusista kuvista, jotka on merkitty hyvillä hakusanoilla. Sivun visuaalista ilmettä on myös hyvä parannella tietyin väliajoin. Vertaa sitä vaikka liiketilasi remonttiin – välillä on hyvä uudistua perusteellisemminkin!

3. Muista hakukoneoptimointi

Vaikka hakukoneoptimointi olisikin huomioitu jo kotisivujesi rakennusvaiheessa, sitä ei saa unohtaa pitkällä tähtäimellä. Nimittäin hakukoneoptimointikaan ei ole koskaan valmis. Sinun tulee tarkkailla sivustosi liikennettä mm. Google Analyticsin ja muiden työkalujen avulla, ja tehdä tulosten perusteella tarvittavia parannuksia – mahdollisesti muokata hakusanoja ja metatietoja, lisätä tekstiä sivuille, ja luoda aina myös uusille sivuille uniikit metatiedot.

Ps. Lue uudestaan tämän kappaleen ensimmäinen lause. Onhan hakukoneoptimointi huomioitu jo sivujesi rakennusvaiheessa? Jos vähänkään epäröit vastaustasi, aloita testaamalla, miten sijoitut hakutuloksissa, ja toimi tulosten vaatimalla tavalla.

4. Huolehdi linkityksistä – asiakkaidesi ostopoluista

Pidä huoli, että osoitat verkkosivujesi sisäisillä linkityksillä Googlelle, mitkä sivut ovat tärkeitä, ja ylipäätään autat Googlen robotteja – sekä ennen kaikkea asiakkaitasi – löytämään kaikki sivut. Kun luot uusia sivuja, liitä ne päänavigaatioon ja linkitä niille myös sivujen “leipätekstistä”. Ilmoita lisäksi Googlelle uuden sivun olemassaolosta, jotta Google osaa lisätä sen indeksiinsä, ja tarjota sitä hakutuloksissa. Tämä tapahtuu tekemällä Googlelle indeksointipyyntö kirjautumalla Googlen tilille.

Tarkasta myös säännöllisesti, että kaikki kotisivujesi sisäiset että sieltä ulos johtavat linkit toimivat. Rikkinäiset, 404-sivuille johtavat linkit paitsi turhauttavat asiakastasi, myös laskevat mahdollisuuksiasi sijoittua orgaanisissa hakutuloksissa.

5. Hanki liikennettä kotisivuillesi

Kun kotisivu on yrityksesi virtuaalinen liiketila, olisi siellä hyvä olla liikennettä samalla tavoin kuin kivijalkaliikkeessä – eli toivottavasti tiuhaan. Suosittu putiikki houkuttelee lisää asiakkaita, samoin virtuaalimaailmassa liikenne houkuttelee lisää liikennettä.

Yksi verkkosivujen liikennettä pitkällä aikavälillä lisäävä keino on hakukoneoptimointi (palaa kohtaan 3). Muita hyviä keinoja ovat maksettua liikennettä sivuillesi tuova hakukonemainonta sekä sosiaalisen median kanavat. Luo yrityksellesi tili Facebookiin, Twitteriin, Linkediniin tai Instagramiin – valitse vapaasti se kanava tai kanavat jotka sinun yrityksellesi parhaiten sopivat – ja jaa siellä kotisivujesi sisältöä, tarjouksia, uutisia, kuvia – kaikkea, mikä asiakkaitasi kiinnostaa.

6. Leiki roolileikkiä – astu asiakkaan saappaisiin

Jos liiketoiminta ei pyöri pelkästään verkossa, oman kotisivun olemassaolo saattaa joskus unohtua. Tai sinne tulee mentyä vain julkaisujärjestelmän kautta päivittämään vaikkapa ne aukioloajat. Tällöin sinulta saattaa mennä ohi jotain sivuston mahdollisia teknisiä tai visuaalisia ongelmia. Jotkin kuvat eivät esimerkiksi lataudu oikein, tai sivuillasi on vanhentuneita linkkejä. Tällaiset virheet eivät anna laadukasta ja luotettavaa kuvaa sivustostasi – samaa mieltä ovat niin sivujen käyttäjät kuin Google, joka laskee huonokuntoisten sivustojen hakukonesijoituksia.

Ota siis tavaksi vierailla kotisivuillasi toisinaan kuin kuka tahansa asiakas – voit oppia paljon uutta ja nähdä verkkosivusi uusin silmin. Hyvä idea on myös pyytää jotain ystävää tekemään tämä tarkastus – hänen silmiinsä saattaa osua jotain, mikä itseltäsi on jäänyt huomaamatta.

Vaali kotisivujasi niin kuin yrityksesi fyysistä toimipistettä ja julkisivua, se on ainoa kannattava vaihtoehto. Ei muuta kuin virtuaalimoppi käteen!

Aloita testaamalla kotisivujesi kunto