3 vinkkiä LinkedIn-markkinoinnissa onnistumiseen

Kiinnostaako LinkedIn kanavana, muttet ole ihan varma, miten yrityksesi kannattaa ottaa se haltuun, tai miten LinkedIn parhaimmillaan toimii? Näillä kolmella helpolla vinkillä varmistat, että onnistut LinkedIn-markkinoinnissa.

Kerrataanpa näin alkuun, mikä LinkedIn on, ja miksi se on houkutteleva mainoskanava etenkin B2B-yrityksille. LinkedIn on johtava päättäjien ja vaikuttajien yhteisö, jossa on globaalisti yli 500 miljoona käyttäjää ja jo yli miljoona suomalaista käyttäjää. Se on toisin sanoen loistava kanava kasvattaa tietoisuutta tuotteesta, palvelusta, tai yrityksestä ammattilaisten keskuudessa jo ostopolun alkupäässä.

Tutkimusten mukaan 74% potentiaalisista asiakkaista valitsee yrityksen, joka on auttanut heitä ostopolun varrella. Käyttäjät tulevatkin Linkediniin löytämään ja jakamaan itseään kiinnostavaa tietoa, kuten oman alan uutisia, sisältöartikkeleita tai suosituksia. Uutisvirrassa on itse asiassa jopa 15 kertaa enemmän sisältöpostauksia kuin työpaikkailmoituksia.

Aloita LinkedIn-markkinointi helpon oppaan avulla.

Tehokas mainonnan kanava

LinkedInissä mainosten kohdennusvaihtoehdot perustuvat käyttäjäprofiilien dataan, ja vaihtoehtoja on lukuisia. Juuri tähän perustuukin LinkedInin tehokkuus mainonnan kanavana, voit kohdentaa mainontasi juuri sille kohderyhmälle, joka on yrityksestäsi tai sen palveluista jo valmiiksi kiinnostunut. Tyypillisimpiä kohdennusvaihtoehtoja on mm. demografinen data, kuten alue, työtehtävä tai toimiala. LinkedInissä on myös mahdollista hyödyntää yrityksen omaa kohderyhmädataa tai LinkedInin räätälöityjä kohdennuksia, joita on saatavilla vain Fonectan kautta.

Fonecta on ollut LinkedInin ainoa virallinen mainonnankumppani Suomessa vuodesta 2016 lähtien. Meille on tänä aikana kertynyt kokemusta sadoista kampanjoista ja oppia parhaista toimintatavoista rutkasti. Pystymmekin hyödyntämään oppimaamme tehokkaasti kaikkien asiakkaiden hyväksi ja näin saavutamme parhaat tulokset mainonnalle. Vuonna 2016 saimmekin LinkedIniltä parhaan mainostuotantotiimin palkinnon koko EMEA-alueella tunnustuksena innovatiivisesta ja tehokkaasta työstämme LinkedIn-mainosratkaisujen hyväksi.

Mainonnalla tehostat yrityksesi ja sisältöjen löydettävyyttä, mutta myös orgaanisella sisällöntuotannolla, eli yrityksen omalla sivullaan jakamalla sisällöllä on suuri merkitys, kun rakennat yrityksellesi näkyvyyttä LinkedInissä. Jos yritykselläsi ei vielä ole LinkedIn-profiilia, rakennat sen helposti näiden ohjeiden avulla.

Näillä kolmella vinkillä otat LinkedInin tehokkaasti käyttöön

  1. Määritä tavoitteet ja kohderyhmä mainonnalle

Haetko lisää tunnettuutta, sitoutumista brändiin vai laadukkaita liidejä? Näihin tavoitteisiin pääset parhaiten mainonnan avulla. Kun tiedät tavoitteesi, voit valita kohderyhmät ja tärkeimmät mittarit. Kampanjoiden mittareita ovat esimerkiksi näytöt, klikit, klikkaussuhde, seuraajien määrän kasvu ja sitoutuneisuus kuten tykkäykset, kommentit ja jaot. Rakenna myös sisältösuunnitelma, jolla voit parhaimmillaan tukea asiakasta ostopolun eri vaiheissa. Aktiivinen sisällöntuotanto yhdistettynä tehokkaaseen mainontaan tuo yrityksellesi parhaat tulokset.

  1. Testaa, mikä toimii parhaiten

Sitouta kohderyhmäsi oikeanlaisilla sisällöillä. Testaa ja analysoi, mitkä sisällöt sitouttavat eniten ja optimoi mainonnan budjettia niiden mukaan. Voit A/B-testata esimerkiksi kohderyhmiä, tekstiä tai kuvia, mutta testaa vain yhtä osa-aluetta kerrallaan, jotta voit tehdä selviä johtopäätöksiä tarvittavista muutoksista. Aiheeseen liittyvä visuaali, eli näyttävä ja kiinnostava kuvamateriaali, on yhä kriittisemmässä roolissa, joten valitse se huolella.

  1. Ole aktiivinen ja jaa sisältöjä säännöllisesti

Suositeltu julkaisutiheys on 2-4 kertaa viikossa. jo kolmessa viikossa näet selviä eroja eri sisältöjen toimivuudessa. Mielipidejohtajuuden kasvattamiseksi voit esimerkiksi jakaa alan keskeisiä uutisia, trendejä, tuoteopastuksia ja yrityksenne visioon liittyviä artikkeleita. Tuo yrityksesi asiantuntijuutta ja osaamista esiin kirjoittamalla artikkeleja itse ja tuottamalla vaikkapa videoita, jotka kertovat kiinnostuneille asiakkaille yrityksesi osaamisesta. Muista, että linkilliset postaukset sitouttavat jopa 45% enemmän kuin postaukset ilman linkkiä.

Kun otat nämä vinkit käyttöön, saat helposti parhaat hyödyt irti LinkedInistä yrityksellesi. Kokosimme laajemmat LinkedIn-vinkit yrityksellesi kätevän oppaan muodossa. Lataa siis maksuton opas ja ota kaikki teho irti LinkedInistä!