Ymmärrä asiakkaidesi tarpeita ja käyttäytymistä

Valtakunnallinen vähittäiskaupan alan yritys halusi ymmärtää paremmin, mitkä asiakas­ryhmät tavoittaa parhaiten ver­kosta ja mitkä ryhmät odottavat palvelua fyysisessä liikkeessä. Profi­loimme yri­tyksen kivi­jalassa ja verkossa asioivat asiakkaat omiin ryhmiinsä. Raportista selvisi, että erityisesti suurissa kaupun­geissa asuvat miehet asioivat verkossa, kun taas pienemmissä kaupun­geissa asuvat suosivat kivi­jalka­liikkeitä. Yritys hyödyntää tietoa markki­noinnissaan ja myymälöidensä valikoimien suunnittelussa.

Asiakasymmärryksen avulla viet liiketoimintasi uudelle tasolle

Data & Analytiikka

Miksi?

Yrityksesi on tärkeää ymmärtää asiakkaiden tarpeita ja käyttäytymistä, jotta voit tarjota oikeaa sisältöä ja puhuttelevaa palvelua oikeille kohderyhmille. Asiakasymmärryksen avulla pystyt kohdentamaan myynti- ja markkinointitoimenpiteesi liiketoimintasi kannalta relevantille kohdeyleisölle. Markkinointiviestit kannattaa myös personoida, jotta ne puhuttelevat kohderyhmää mahdollisimman henkilökohtaisesti.

Mitä?

Autamme sinua luokittelemaan asiakkaitasi Väestötietojärjestelmästä kerätyn faktatiedon avulla. Saat tiedon eri ikäluokkien osuuksista asiakaskannassasi, samoin asuinpaikkaan ja asumismuotoon liittyvistä tekijöistä jaoteltuna haluamiisi ryhmiin. Kerromme myös, miten asiakkaasi jakautuvat Ostokäyttäytymisluokituksen (OKL) eri luokkiin. Nämä ryhmät voidaan myöhemmin kiinnittää asiakaskantaasi, jotta voit kohdentaa markkinointitoimenpiteesi tarkasti ja hallitusti.

Ymmärrä asiakkaitasi - tuotteet ja palvelut

Profilointi

Profilointi kertoo sinulle yksityiskohtaista tietoa asiakkaistasi, heidän elämänvaiheestaan ja tottumuksistaan.

  1. Tunne asiakaskantasi erityispiirteet

    Kerromme sinulle asiakaslistasi pohjalta, millaisia asiakkaasi ovat: miten he elävät, kuluttavat ja käyttäytyvät. Samalla näet, kuinka paljon samanlaisia kuluttajia toiminta-alueeltasi löytyy. Asiakaskannan rakenteen selvitys on erittäin tärkeää esim. kun haluat hankkia uusia asiakkaita, pitää kiinni nykyisistä asiakkaista, myydä nykyisille asiakkaille lisää tai räätälöidä palveluasi erilaisille asiakasryhmille. 

  2. Viesti puhuttelevasti ja kohdistetusti

    Fonectan Ostokäyttäytymisluokitus avaa suomalaisen kuluttajan arjen tietoosi uudella tasolla, sillä tunnistamme suomalaiset 18–79-vuotiaat kuluttajat. Täsmätiedon avulla markkinoit asiakkaillesi juuri heitä kiinnostavia tuotteita ja palveluita kanavissa, joista heidät parhaiten tavoittaa.

  3. Monista parhaimmat asiakkaasi

    Tunnistamalla kiinnostavimmat asiakasryhmät voit tehdä uusasiakashankintaa esimerkiksi kohdistamalla display‐mainontaa suoraan tietyille kuluttajatyypeille tai ostamalla uusia, relevantteja kohderyhmiä niin printistä kuin digitaalisista kanavista .

Profiloinnissa tietyn henkilö- tai yritysryhmän taustamuuttujia verrataan vertailuryhmän vastaaviin muuttujiin. Tutkittava kohderyhmä voi olla esimerkiksi menetetyt asiakkaat, uudet asiakkaat, kilpailun osallistujat tai tarjoukseen reagoineet henkilöt ja vertailuryhmä esimerkiksi kaikki asiakkaat, koko väestö, B2B-kanta tai kampanjapostitus. Profilointi tuotetaan yrityksesi omista asiakastiedoista ja ulkoisesta tiedosta, kuten demografiat (mm. Väestö­rekisterikeskus, Tilastokeskus), yritystiedot (B2B-rekisterit), ajoneuvotiedot (TraFi) sekä asiakas- ja markkinatutkimukset. 

Profiloinnin avulla saat selville yrityksesi markkinapotentiaalin väestöstä ja ymmärrät, millaiset henkilöt ovat nykyisiä asiakkaitasi, toimenpiteestä saatuja uusia asiakkaita tai kannattavimpia asiakkaita . Voit valita kampanjoiden kohderyhmät hallitusti eri tietokannoista , viestiä erilaisille asiakasryhmille kohdennetusti ja ymmärrät, mihin suuntaan asiakkuutesi kehittyvät.

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi niin olemme sinuun yhteydessä.

Yhteydenottopyynnön jättäminen ei sido sinua mihinkään.

Täyttämällä lomakkeen et sitoudu mihinkään, vaan annat Fonecta-konserniin kuuluville yhtiöille luvan olla sinuun yhteydessä.

Valitettavasti yhteydenottopyynnön lähettäminen epäonnistui. Yritäthän myöhemmin uudelleen!

Kiitos yhteydenottopyynnöstä!

Kiitos, olemme vastaanottaneet yhteydenottopyyntösi. Asiantuntijamme on sinuun pian yhteydessä.