Yrittäjä – mikä digitaalisuudessa pelottaa?

Varoituksen sana. Seuraavassa tekstissä pyritään välttämään kaikkea trendikästä ja kuumaa. Sen sijaan keskitytään käytäntöön – kansankielellä.

Olen ollut mukana vetämässä Fonectan Digikuntoon-tapahtumia jo toistakymmentä kertaa. Tapahtumat on järjestetty yhteistyössä paikallisten yrittäjäjärjestöjen sekä Uusyrityskeskusten kanssa, ja olen päässyt tapaamaan yrittäjiä pian tuhannesta eri suomalaisesta yrityksestä. Tämän pohjalta voin todeta, että suomalainen yrittäjä on erittäin älykäs ihminen. Tilaisuuksiimme ympäri Suomen osallistuneet yrittäjät ovat olleet erittäin tietoisia siitä, että maailma on lyhyessä ajassa muuttunut ja jotain pitäisi tehdä – mutta mitä? Mikä on se oleellinen digitaalisessa myynnissä ja markkinoinnissa?

Kohtaamani yritykset ovat olleet suomalaisia yrityksiä laidasta laitaan – aina yhden hengen asiantuntija- tai palveluorganisaatioísta edistyksellisesti digitaalisia prosesseja tuotannossaan hyödyntäviin keskisuuriin yrityksiin. Näistä suurinta osaa kuitenkin yhdistää yksi asia. Markkinointia ja myyntiä tehdään, ja niiden merkitys ymmärretään, mutta ei ymmärretä digitaalisen markkinoinnin ja myynnin kokonaisuutta.

Vaikkakin suomalaiset pk-yritykset ovat kansainvälisten tutkimusten mukaan edistyksellisiä digitaalisten palveluiden käytössä, on heillä silti paljon otettavissa. Tutkimalla Viestintävirastosta (Ficora) sekä muista lähteistä suomalaisyritysten verkkosivujen tilaa voidaan todeta, että reilulla puolella suomalaisista yrityksistä on kotisivut, ja näistä vain neljänneksellä kotisivut ovat mobiiliresponsiiviset eli toimivat älypuhelimessa tai tabletissa. Tässä siis piilee helppo ensimmäinen askel – varmista, että yritykselläsi on kotisivut, ja että sivusi mukautuvat mobiililaitteilla helposti käytettäviksi ilman iänikuista zoomailua. Jo 77% suomalaisista on älypuhelin, ja heistä 92% kertoo etsivänsä sillä tietoa netistä, joten ei ole yhdentekevää, toimivatko sivusi mobiilisti.

Puskaradio minut myy – mutta mikäs yritys se olikaan, jota kaveri juuri suositteli eilen?

Kun pohjat ovat kunnossa, tulisi yrityksen luokse myös löytää. Puskaradio on varmasti yksi tehokas kanava. Suomalaiset yrittäjät uskovatkin vahvasti omaan maineeseensa ja sen kiirimiseen. Mutta löydytkö sinä, kun sinua nimelläsi haetaan? Tai vastavuoroisesti löydytkö silloin, kun olet soitellut potentiaaliselle asiakkaalle ja hän tarkastelee numerohakupalveluista, kuka minulle soitti? Tämän päivän digimaailma on hyvin pirstaloitunut toinen toistaan laadukkaampiin palveluihin ja täten Nimi, Numero, Osoite, Aukioloaika sekä Yrityskuvaustietojen ylläpito on kriittistä – mistä minä yrittäjänä tiedän, mistä palveluista asiakkaani näitä tietoja hakevat? Ja mistä Google näitä tietoja hakee? Tällaisia kysymyksiä tapahtumissa tulee usein vastaan.

Vastaan on tullut myös tapaus, jossa yritys on ottanut Google-tilinsä haltuun, päivittänyt tietonsa, mutta jonkin ajan päästä Google on päivittänyt tiedot takaisin vääriksi, koska niin monessa muussa palvelussa on ollut vanhat yhteystiedot. Lisäksi näiden yhteystietojen ylläpito lukuisissa kanavissa on merkittävässä asemassa Googlessa korkealle sijoittumisen kanssa, koska Google arvottaa yhtenäistä tietoa läpi kanavien. Itseasiassa tutkiessamme asiaa: pelkkien yhteystietojen kuntoon laittaminen lukuisiin verkon kanaviin sekä karttapalveluihin on keskimäärin nostanut yritysten kotisivuja hakutulosten sivuilta ”et näy haussa koskaan” ensimmäisen sivun viiden ensimmäisen joukkoon relevanteilla hauilla.

Näin ei kuitenkaan tarvitse olla, koska tekemällä asioita oikein, myös paikallinen yrittäjä voisi olla kärjessä. Digitaalisuuden ei tarvitse olla pelottavaa, vaan osa yrityksen luonnollista toimintaa.

Millainen on sinun yrityksesi digitaalinen näkyvyys?