Uuden palvelun kansainvälinen lanseeraus LinkedIn-markkinoinnin avulla

Työssäni Fonectan mainosratkaisutiimissä pääsen seuraamaan läheltä digitaalisten mainosratkaisujen toimivuutta eri asiakkaille. Yksi hedelmällinen mainoskumppanuus on ollut yhteistyö Naavan kanssa, jolle olemme päässeet toteuttamaan monimuotoisen LinkedIn-kampanjan.

Vuonna 2011 perustetun terveysteknologia-alalla toimivan Naavan haasteena oli tuoda kansainvälisille markkinoille uudenlainen viherseinä-palvelu, joka kiinnostaisi hyvinvoinnista, työtehosta ja tuottavuuden lisäämisestä vastaavia B2B-päättäjiä. Markkinoille tulo vaati tehokasta, kohdennettua ratkaisua. Etsiessään luotettavaa ja osaavaa kumppania Naava päätyi valinnassaan Fonectaan, jolla on kokemusta ja osaamista LinkedIn-mainonnasta, ja jonka mainostuotantotiimi on palkittu nimenomaan innovatiivisesta ja osaavasta mainonnan suunnittelusta ja toteutuksesta.

”Meidän tulee tavoittaa B2B-päättäjät Suomessa, Ruotsissa ja Yhdysvalloissa tehokkaasti ja tarkoin kohdennetusti. Fonectan LinkedIn-kokonaisuus on toiminut erinomaisesti: olemme saavuttaneet vahvan asiantuntija-aseman sekä saaneet järjestettyä täyteen buukattuja seminaareja eri markkinoilla.”

Aslak De Silva
Chief Revenue Officer

 

Kuinka Naava hyödynsi LinkedIniä tehokkaasti?

Tavoitteista toteutukseen

Kävimme ensin Naavan tiimin kanssa läpi heidän tavoitteensa LinkedIn-mainonnalle. Rakensimme sen jälkeen sisältökalenterin, joka piti sisällään jatkuvaa mainontaa brändin tunnettuuden kasvattamiseksi ja kampanjalähtöjä tapahtumamarkkinoinnin tueksi. Myös ajatusjohtajuuden kasvattaminen oli alusta lähtien keskeinen päämäärä, johon LinkedIn soveltuu B2B-mainosympäristönä erinomaisesti esimerkiksi asiantuntijablogien mainostamisen kautta.

Naava antoi Fonectalle vapaat kädet rakentaa LinkedIn-kohderyhmiä. Samalla Naava muokkasi LinkedIn-yrityssivunsa sisältöä yhä kiinnostavammaksi. Kampanjan tilanne oli koko ajan Naavan nähtävissä, ja sitä muokattiin jatkuvasti sen pohjalta, mikä osoittautui toimivaksi käytännössä. Voitiin reagoida ja oppia nopeasti. Jo muutaman viikon jälkeen Naava alettiin yhdistää hyvinvoinnin aihealueeseen, minkä jälkeen olikin huomattavasti helpompi saada kohderyhmä avaamaan Naavan heille lähettämät InMail-sähköpostikutsut tapahtumiin.

Yhteistyöllä parhaisiin tuloksiin

On ollut ilo työskennellä asiakkaan kanssa, joka on hyödyntänyt Fonectan tiimin osaamista jo mainonnan suunnitteluvaiheessa ja testaamisen avulla löytänyt optimaalisen tavan hyödyntää LinkedIniä markkinoinnissaan. Kampanjoita ideoitiin ja kehitettiin koko ajan, ja saavutimme yhdessä erinomaiset tulokset. LinkedIn-kampanjat ovat toimineet tulosten valossa erittäin hyvin. Tarkalla kohdennuksella ja kiinnostavalla sisällöllä yrityssivun seuraajamäärä kasvoi 94% ja sponsoroitu sisältö oli 34% LinkedInin kansainvälistä keskiarvoa kiinnostavampaa. Tapahtumat buukattiin täyteen ja tapaamismäärät tuplaantuivat. Myyntisyklin nopeutuessa ja asiakasyritysten profiilien parantuessa myynti on 2,5-kertaistunut. Markkinointibudjetti noussut 2 vuoden takaisen liikevaihdon tasalle.

”Nyt meillä on yksi työkalu, jota voimme käyttää kaikkialla. Kokonaisuus on koko ajan näkyvillä, ja voimme seurata jatkuvasti, mikä toimii ja mikä ei. Kun tarkastelemme eri markkinoita samojen lukujen valossa, kasvaa myös markkinaymmärryksemme. LinkedIn toimii järkevästi suhteessa työmäärään sen tarkan kohdennuksen vuoksi, ja saavutamme oikeat päättäjät tehokkaasti. Meillä on vahva luottamus Fonectan asiantuntijuuteen, ja yhdessä olemme päässeet loistaviin tuloksiin. Fonectan kanssa voimme jatkossakin asettaa tavoitteet korkealle kun lähdemme seuraavaa uutta markkinaa valloittamaan”, Aslak de Silva sanoo.

LinkedIn on erittäin tehokas sekä mainonnan että sisällöntuotannon kanavana. Siellä tavoitat B2b-päättäjät kohdennetusti, ja kiinnostavalla sisällöllä saat toimialastasi ja palveluistasi kiinnostuneet viettämään helposti aikaa sisältöjen parissa, tutkimusten mukaan LinkedInissä nimenomaan halutaan viettää aikaa tutustumalla sisältöartikkeleihin ja muuhun kiinnostavaan aineistoon.

Näin Naava sai ruotsalaiset pörssiyhtiöt koputtamaan ovelleen!