Tervetuloa tulevaisuus

Eräs viisas markkinoinnin kalifi sanoi, että muutos on hitainta juuri nyt. Niin uskomattomalta kuin se kaiken tämän vauhdin keskellä tuntuu, mutta näin se on. Mitä seuraavaksi voi vielä tapahtua? Mihin markkinoinnin tulevaisuus meidät vie? Tulospohjainen, kohdennettu ja dataan pohjautuva markkinointi on jo tätä päivää. Näin vuoden kohta vaihtuessa, on taas ennustusten ja hieman yltiöpäisten visioiden aika.

Markkinointiyksiköiden muodon muutos

Siinä missä digitaalisuus on leikannut läpi kaikki yritysten toiminnot, voi markkinointikin olla jatkossa neuvonantajina kaikkialla organisaatiossa erillisen yksikön sijaan: Yksi työskentelee suoraan ylimmän johdon kanssa ja muotoilee strategiaa osaksi yrityskulttuuria ja yritysmielikuvaa. Toinen kehittää asiakaskokemusta poikkitieteellisen tiimin kanssa istuttaen asiakaskokemuksen osaksi jokaista kohtaamispistettä. Kolmas työskentelee kylki kyljessä myynnin kanssa synnyttämässä uusia liidejä. Ehkä vain istuttamalla markkinointiajattelua kaikkialle suomalaisissa yrityksissä syntyy entistä rohkeampi markkinoinnin kulttuuri. Yhteistä kaikille rooleille on growth hacking ja asiakkaan ymmärrys.

Modernin markkinoinnin tarinankerronta

..on vasta tulossa suureen murrokseensa. Nyt olemme vielä uusien teknologioiden pauloissa ja sorrumme syytämään sisältöä, jossa volyymi vie selkävoiton laadusta. Videot ovat vallanneet verkon ja silmäparit, mutta ovatko mainosmuodot, sisältösaitit, analytiikka ja markkinoinnin automaatiot viritetty videoille mainonnan tai kerronnan muotona? Ei vielä. Puhumattakaan, kun otetaan käyttöön Virtual Realityn mahdollisuudet kaupallistaa kokemus. Kuvainnollisten hoksautustarinoiden sijaan voimme tarjota suoraviivaisen tuotteen sovituksen virtuaalisesti. Kun videoihin vielä lisätään älykäs data, vaikutuksen mitattavuus ja videon osien jatkuva reaaliaikainen optimointi, olemme todellisen uuden murroksen edessä. Läpimurto on tehty, kun saamme videoiden katsojien silmäparit ja sydämet vangittua, hiirisormet klikkaamaan ja tuotteet virtuaalikokeilusta ostoskoriin.

Suomi herää markkinoimaan

Suomalaiset pk-yritykset ovat tiedostaneet digitaalisuuden tarpeen ja tiedon jano on kova. Tänä vuonna Fonectan yrittäjille järjestämissä koulutuksissa penkit ovat täyttyneet ja halu oppia on suuri. Pallo onkin mielestäni nyt pk-yrityksille palveluita tuotteistavien yritysten päädyssä. Yksittäisen yrittäjän aikaa ja huomiota viedään arjessa joka suuntaan: myynti, tuotekehitys, prosessien digitalisointi, henkilöstö, asiakkaat ja jonon jatkoksi vielä markkinointi. Jos digimarkkinoinnista tehdään vaikeaa, ei aika yksinkertaisesti riitä. Jos sen sijaan tuotteistetaan digimarkkinoinnin palvelut helpoiksi ostaa ja käyttää, on meillä Suomessa kaikki mahdollisuudet saada tämä valtava pk-yritysten joukko kasvuun ja kohti maailman markkinoita. Fonectalla vastuu tästä on erityisen suuri, sillä palvelemme 50 000:ttä suomalaista yritystä. Tänä syksynä muotoilimme uudelleen suositun löydettävyyspalvelumme. Toivon ja ennustan, että Suomessa herätään mahdollistamaan yrittäjien menestys tekemällä heidän tarpeitaan palvelevia palveluita ja lopetetaan voivottelu siitä, etteivät suomalaiset yritykset digitalisoidu tai markkinoi.

Koska muutos on hitainta juuri tänään, odotettavissa on vauhdikas uusi vuosi. Luvataan kaikki pitää oma mieli avoimena, se on paras perusta muutoksen tapahtua!

Hyvää vuoden 2017 odotusta!

 

Lataa tuoreet vinkit verkkolöydettävyyteen uudesta oppaastamme.