Rohkeasti esillä vai piilossa bisnekseltä?

Firmallasi on nettisivut, kenties Facebook-profiilikin, olet jopa tehnyt yrityksellesi LinkedIn-sivun. Olet listannut myymäsi tuotteet ja palvelut, ja jossain yhteystietojen lomassa ovat ehkä aukioloaikasikin. Olet panostanut isoihin kuviin ja sivut ovat näyttävät, homma on siis hoidossa ja voit levätä laakereilla, vai voitko?

Valitettavan usein ei yrityksillä ole uskallusta olla esillä netissä monipuolisesti, kiinnostavasti ja rohkeasti. Kuitenkin juuri se kiinnostava sisältö erottaa ja luo kilpailukykyä, sillä ihmiset hakevat yhä enemmän kiinnostavaa, kantaaottavaa sisältöä, ja sen löydettyään jakavat sitä eteenpäin tai lähtevät suosittelemaan yritystä muille.

Kuluttajista 97% käyttää aktiivisesti sosiaalista mediaa. Some-kanavista YouTube on ehdottomasti suosituin, lähes 78% suomalaisista käy aktiivisesti YouTubessa katsomassa sisältöjä*. 29% ihmisistä haluaa enemmän blogisisältöä.** Silti yritysmaailmassa sitkeästi luotetaan perinteiseen mainontaan tai pelkkään peruskotisivusisältöön. Osalle yrityksistä internet tuntuu olevan pakkopulla, ja digitaalisuus suuri pelottava peikko. Yritykset luottavat perinteisiin medioihin, ja jos nettiin on pakko mennä, niin ostetaan sitten vähän digitaalista mainontaa verkossa. Näyttää siis siltä, että valtaosa yrityksistä ei tavoita haluamaansa kohderyhmää. Rohkeuden puutettako?

Pelko pois!

Väitän, että näkymättömyys netissä johtuu monesti uskalluksen puutteesta. Jos yrityksellä on resursseja mainontaan, on niitä myös sisällöntuotantoon. Kiinnostavan sisällön tuottaminen syntyy parhaimmillaan lähes itsestään, toki suunnitellusti. Ja erottuvan sisällön mukana tulevat myös asiakkaat. Sisältömarkkinointi on parhaimmillaan kustannustehokasta ja tuloksellista.

Sisällöntuotanto

Sisältömarkkinointi on viime vuosien kuuma peruna. Kaikissa kanavissa käsketään tuottaa kiinnostavaa ja relevanttia sisältöä, mutta mitä ihmettä se oikein on? Se on yksinkertaisesti kaikkea sitä kuvaa, videota ja tekstiä, jolla tuot lisäarvoa asiakkaillesi. Esittele tuotteet houkuttelevilla kuvilla tai videolla, kirjoita helposti ymmärrettäviä ohjeita jotka liittyvät myymiisi tuotteisiin tai palveluihin. Kahvila voi kertoa kahvilaaduista tai kahvin historiasta, autoasentaja kertoa asiakastarinoita haastattelemalla tyytyväisiä asiakkaita, kampaaja esitellä vaikkapa viime aikojen lettitrendejä tai kauneusvinkkejä. Kun olet puhumassa asiantuntijana jossain tilaisuudessa, muista videoida se – saat siitä heti jaettavaa omiin kanaviisi. Samoin jos pidät tuote-esittelyn, kuvaa se ja jaa asiakkaillesi.

Jos sinulla on pilke silmäkulmassa, käytä hyväksesi huumoria – kaiken ei tarvitse olla kliinistä ja kiiltävää, eniten jakoja ja tykkäyksiä saat kun laitat persoonan peliin.

Hyödynnä tuottamasi hyvä sisältö eri kanavissa jakamalla videot, blogikirjoitukset ja valokuvat eri alustoissa kuten Facebookissa, LinkedInissä, Pintetrestissä, Instagramissa ja kotisivuillasi. Palkkaa ammattilainen hoitamaan eri kanaviin jakamisen tekniikka, jos se tuntuu haastavalta.

Toisin sanoen:

  • Valitse ne kanavat, joissa asiakkaasi liikkuvat.
  • Panosta perusasioihin vähintäänkin kunnolla, mielellään vähän extraa.
  • Varmista että löydyt kaikista kanavista mistä sinua vaan voidaan hakea.
  • Tuota tapahtumistasi videoita, valokuvia ja blogitekstejä.
  • Ole läsnä sosiaalisessa mediassa. Vastaa kyselyihin, hoida reklamaatiot kunnialla ja aloita keskusteluja. Saat näkyvyyttä ja positiivisen asiantuntijan maineen, voit päästä jopa ajatusjohtajuusasemaan.
  • Hyödynnä työntekijälähettilyyttä, tyytyväiset työntekijät ovat paras käyntikorttisi somessa.

Näkyvyys kuntoon

Jos asiakkaasi eivät löydä sinua, on peli jo pelattu. Varmista siis, että yhteystietosi ja aukioloaikasi ovat ajan tasalla kaikissa niissä paikoissa, joista sinua haetaan, niin karttasovelluksista, sosiaalisesta mediasta kuin hakupalveluistakin. Tähän saat helposti ja nopeasti apua osaavalta kumppanilta.

Testaa ovatko tietosi verkossa ajan tasalla.

LinkedIn

Ota LinkedInistä kaikki paukut irti. LinkedIn on huimassa kasvussa, käyttäjien profiilisivukäynnit ovat vuodessa nousseet 33%*, eikä tälle kehitykselle ole näkyvissä muutosta. Hyödynnä siis LinkedIn kokonaisuudessaan.

Yrityssivulla julkaiset toki työpaikkailmoitukset. Sen lisäksi kerrot laadukkaasti ja kiinnostavasti yrityksestäsi ja palveluistasi, teet erilliset tuotesivut päätuotteillesi jotka nousevat näin hakutuloksissa ja löytävät oikean yleisönsä. Julkaiset säännöllisesti blogikirjoituksia LinkedIn Pulse -blogialustalla, tai linkkaat sitä kautta yrityksesi oman blogin kirjotuksia. LinkedIn Careers-sivulla esittelet yrityksesi huippuosaajat, profiilisi kiinnostavilla julkaisuilla saat tykkääjiä ja seuraajia.

Lue lisää LinkedIn-yrityssivun rakentamisesta

Erotu joukosta!

Netissä ei pelkillä perushommilla paljon kilpailla. Erottuvat yritykset ovat juuri ne, jotka ovat rohkeasti esillä omalla, erottuvalla ja kiinnostavalla sisällöllä. Määrä ja laatu ovat parhaat aseet tässä kisassa, jossa asiakas on se, joka valitsee voittajan. Edelläkävijän paikka on auki – oletko sinä se, joka sen nappaa?

* Suomi-somen kehityssuuntia 2016, MTV3

**State of Inbound 2016

LinkedIn-markkinointi käyntiin -opas