Ohjelmallinen ostaminen tuo tervetulleita muutoksia

Ohjelmallinen ostaminen toimii hyvänä esimerkkinä digitaalisen alan alati kiihtyvästä muutoksesta. 2000-luvun vakiintuneet lyhenteet ovat vaihtuneet täysin uusiin akronyymeihin viimeisen muutaman vuoden aikana: RTB, DSP, SSP, DMP ja lukemattomia muita. Akronyymiviidakko saa kenen tahansa pään pyörälle, mutta kyse on kuitenkin melko yksinkertaisesta asiasta.

Interactive Advertising Bureaun (IAB) mukaan ohjelmallinen ostaminen on online-mainonnan automaatiota, jossa hyödynnetään järjestelmiä mainonnan ostamisessa. Mielestäni ohjelmallisella ostamisella voit parantaa digimainonnan tehokkuutta kaikilla mittareilla.

Monessa Euroopan maassa kuten UK:ssa ohjelmallinen ostaminen haukkaa jo valtaosan digitaalisesta mediakakusta ja Suomessakin kasvu on ollut huimaa. IAB:n tuoreimpien lukujen mukaan Suomessa lähes neljännes kaikesta ostetusta display-näkyvyydestä on ostettu ohjelmallisesti. Voidaan siis todeta että ohjelmallinen ostaminen on meilläkin vakiintunut tavalliseksi tavaksi ostaa mediatilaa. Ostajan puolelta muun muassa tehokkuus ja hinnoittelu mainitaan tärkeimmiksi syiksi ostaa ohjelmallisesti. Hinnoittelu huomataan yleensä ensimmäisenä, mutta kypsemmillä markkinoilla ymmärretään myös ohjelmallisen ostamisen strategiset hyödyt: kattavampi peitto ja oikean viestin kertominen omille asiakkaille datan avulla.

Suomessa on erittäin vahvaa osaamista niin toimistojen, julkaisijoiden kuin mainostajien puolella. Tästä on syytä olla ylpeä.

Testaamalla uusia teknologioita sinäkin voit löytää juuri omalle yrityksellesi oikean tavan toimia. Tärkeintä on uskaltaa muuttaa vakiintuneita toimintatapoja onnistuneiden testien jälkeen. Mainostajan ei tarvitse siirtää koko budjettiaan samantien ohjelmallisen puolelle vaan ohjelmallista ostamista voi hyvin kokeilla perinteisen kampanjoinnin rinnalla.

Teknologia kehittyy huimaa vauhtia ja välillä myös ongelmatilanteita syntyy. On hyvä kuitenkin muistaa, että ongelmat kuten Ad Fraud tai alhainen viewability eivät koske pelkästään ohjelmallista ostamista, vaan samat haasteet tulevat vastaan, kun ostaa mediatilaa perinteisellä tavalla. Ohjelmallinen ostaminen tarjoaa lisäksi hyviä työkaluja taklaamaan yllämainittuja haasteita.

Perinteisessä myyntiorganisaatiossa saattaa huolettaa, että henkilökohtainen kontakti asiakkaaseen katoaa ohjelmallisen ostamisen myötä. Itse näen, että myynnin rooli vain muuttuu. Oppiminen on jatkuvaa niin ostajan kuin myyjän puolella. Avoin keskusteluyhteys on tärkeää ja parhaimpiin tuloksiin päästään, kun molemmat osapuolet tietävät missä mennään. Myös yhteistyö kotimaisten julkaisijoiden kesken on tärkeää, jotta emme tipu kansainvälistyvillä markkinoilla kelkasta.

Markkinoinnin päättäjä: Hyödynnä kotimaista osaamista ja tehosta markkinointiasi. Kysy ja haasta kumppaneitasi. Onnistuminen voi olla yllättävän yksinkertaista oikeiden kumppaneiden avulla.

 

Hyödynnä ohjelmallisen ostamisen edut