Mitä Suomi hakee? – Testaa kysyntäsi

Jos tietäisit milloin asiakkaasi etsivät palveluitasi verkossa…

…hyödyntäisitkö tätä tietoa markkinoinnissasi? Varmasti. Fonectan digitaalisissa hakupalveluissa (Fonecta.fi, Finder.fi ja Fonecta Caller) tehdään yli miljoona hakua päivässä. Näistä hakupalveluista kertyvä data avaa monenlaisia näkymiä siihen, millaisia tuotteita ja palveluja suomalaiset verkkokäyttäjät milloinkin etsivät. Tätä tietoa puolestaan voidaan hyödyntää monipuolisesti niin mainonnan ja markkinoinnin kohdistamiseen ja ajastamiseen kuin liiketoiminnan tehostamiseen ja asiakaspalvelun parantamiseen.

Esimerkin vuoksi laadimme tilaston siitä, mitkä 10 toimialaa korostuvat* eniten kunakin viikonpäivänä:

Mitä suomi hakee

Tilastosta voidaan nostaa esiin monenlaisia havaintoja:

Jos viikonloppuna sairastutaan, hoitoon hakeudutaan usein vasta maanantaina, mikä näkyy hakupiikkinä terveydenhuollossa ja hammashoidossa. Viikonloppuna tapahtuu monenlaista, eivätkä ihmiset ja omaisuus aina selviä kolhuitta, mikä näkyy hakupiikkinä maanantaisin vakuutuspalveluissa ja autohuollossa.

Maanantaina ryhdytään uudella innolla hoitamaan asioita erilaisten virastojen ja viranomaisten kanssa, mutta into kuitenkin lopahtaa viimeistään keskiviikkoon mennessä. Keskiviikkona rahahuolet nousevat monilla pintaan, mikä näkyy panttilainaamoihin ja perintäpalveluihin liittyvinä hakuina.

Perjantaina vaihdetaan viihteelle, mikä näkyy esim. ooppera-, teatteri-, elokuva- ja viihderavintola-aiheisina hakuina. Rahaakin palaa, joten välillä sitä käydään tankkaamassa käteisautomaatilla. Sunnuntain suosikkiviihdettä ovat elokuvat.

Alkoholijuomien kysyntä keskittyy perjantaihin ja lauantaihin, mutta pikaruoka maistuu vielä sunnuntainakin. Viikonloppuisin käydään kyläilemässä ja/tai hautausmaalla, mikä nostaa myös kukkakauppojen kysyntää. Sunnuntai on vakiinnuttanut paikkansa shoppailupäivänä, mikä näkyy tavaratalojen hakumäärissä. Toisaalta monilla seuduilla kaupat ovat edelleen sunnuntaisin auki hyvin rajatusti, ja jääkaappia käydään tarvittaessa täydentämässä kioskilta.

Tämä on tietysti vain pintaraapaisu siihen valtavaan datamassaan, jota hakupalveluistamme kertyy. Osa havainnoista on itsestään selviä, mutta tilastoon mahtuu varmasti myös yllätyksiä. Hakudata onkin arvokasta esimerkiksi mainostajille, jotka voivat sen avulla sovittaa kampanjansa paremmin yhteen kysyntäpiikkien kanssa, ja dataa möyhitäänkin Fonectalla ahkerasti.

Näin hyödynnät tilastotietoa tehokkaasti

Kun suomalaisten ”normiviikko” on selvillä, voit valjastaa tiedon yrityksesi tarpeisiin esimerkiksi seuraavin tavoin:

Mainonnan optimointi

Kohdista, ajoita ja optimoi mainoskampanjasi ja mainoksesi entistä osuvammin ja oikeissa hakupalveluissa.

Verkkojulkaisujen ajoitus

Ajoita blogi- ja uutisjulkaisusi sekä sosiaalisen median päivityksesi tavoittamaan kohderyhmäsi vastaanottavaisimmillaan.

Sähköpostimarkkinoinnin tehostaminen

Lähesty asiakkaitasi silloin, kun he kokevat siitä olevan heille aidosti hyötyä.

Asiakaspalvelun parantaminen

Jos kohderyhmäsi etsii palveluitasi tai tuotteitasi aukioloaikojesi ulkopuolella, esimerkiksi sähköinen ajanvarauspalvelu tai ulkoistettu chat-palvelu ottavat silloin kopin puolestasi.

Testaa, milloin toimialasi tuotteiden ja palveluiden kysyntä on korkeimmilaan!

 

*) Tilastoon on nostettu kunkin viikonpäivän osalta ne 10 toimialaa, joiden hakumäärä korostuu kyseisenä viikonpäivänä eniten muihin viikonpäiviin verrattuna. Tämä tilasto ei siis kerro, mitä toimialoja haetaan absoluuttisesti mitattuna eniten kunakin viikonpäivänä.