Verkkolöydettävyys

Verkkolöydettävyys

Mikä palvelu on?

Verkkolöydettävyys on palvelu jolla varmistat että yrityksesi tiedot löytyvät ja ovat ajan tasalla suomalaisten eniten käyttämissä haku-, kartta- ja sosiaalisen median palveluissa. Et tarvitse useita eri sopimuksia eri toimijoiden välillä vaan hoidamme kaikki kanavat kuntoon yhden pisteen kautta. Yhteystietosi viedään kaikkiin kanaviin yhteneväisessä muodossa mikä vahvistaa yrityksesi löydettävyyttä myös Googlessa ja takaa sen, että asiakkaasi saavat aina oikeat tiedot yrityksestäsi, mistä tahansa kanavasta he sinua etsivät.

Palvelusta on saatavilla kaksi eri versiota:

Starttipaketti jossa yrityksesi yhteystiedot viedään Fonectan kanaviin (Fonecta.fi, Fonecta Finder, Fonecta Caller)
Peruspaketti jossa yrityksesi yhteystiedot viedään suomalaisten eniten käyttämiin haku- kartta- ja sosiaalisen median palveluihin (mm. Fonectan kanavat, Google My Business, Facebook, Kartat)

Sopimuskausi

Sopimus on voimassa kirjauspäivästä 12 kuukautta kerrallaan, kunnes se irtisanotaan. Sopimuksen voi irtisanoa viimeistään kuukautta ennen uuden kauden alkua. Poikkeukset sopimuksen kestoon on määritelty palvelusopimuksessa.

Laskutus

Laskutus käynnistyy viiden arkipäivän kuluttua tilauksesta, ellei muuta ole sovittu palvelusopimuksessa. Palvelu laskutetaan kerran vuodessa etukäteen.

Palvelun käyttöönotto ja hallinnointi

Fonectan yhteyshenkilö on sinuun yhteydessä ja sopii tietosisällöstä, jonka jälkeen tuotannon asiantuntijat tuottavat sisällön palveluihin. Voit halutessasi toimittaa yrityskuvauksen, hakusanoja, kuvia ja muita tarpeellisia aineistoja lisättäväksi yrityksesi tietoihin.

Huomioitavaa käyttöönotossa:

Jos palvelukokonaisuuteen kuuluu Facebook ja/tai Google My Business –palvelut, palvelutuotannostamme tullaan olemaan sinuun yhteydessä puhelimitse, jolloin sovitaan näiden palveluiden toteuttamisesta. Facebookia varten sinulla pitää olla Facebookissa henkilöprofiili, jolla yrityksen Facebook-sivua hallinnoidaan. (Jos sinulla ei ole vielä henkilöprofiilia, voit tehdä sen täällä: https://www.facebook.com/). Jos sinulla on jo yrityksen Facebook-sivu, voit mahdollistaa sivun yhteystietojen päivityksen Fonectan kautta. Sinun tarvitsee antaa Facebook-asetusten kautta Fonectalle ylläpito-oikeus Roolit-valikon kautta. Yli 25 toimipaikkaisissa tiauksissa Facebook Yrityssivusta voidaan muokata Brändisivu, jonka alle kaikki toimipaikkojen sijaintisivut tuotetaan.

Jos sinulla on jo Google My Business -palvelu, voit halutessasi antaa sen tunnukset Fonectalle, jolloin myös sen päivitykset voidaan tehdä Fonectan kautta keskitetysti.

Tuotantoprosessi käydään kanssasi läpi asiakaskoordinaattorin puhelun aikana.

Voit hallinnoida palvelua Oma Fonecta -itsepalvelukanavassa tai asiakaspalvelun kautta.

Palvelun raportointi

Verkkolöydettävyyden raportin löydät Oma Fonecta -itsepalvelukanavasta Oma Fonectassa pääset tarkistelemaan erilaisia lukuja esim.tuotteen kautta sinulle tulleet yhteydenotot.

 Irtisanominen ja peruutukset

Sopimuksen voi irtisanoa viimeistään kuukautta ennen seuraavan 12 kuukauden kauden alkua.

Paketin päivitys pienempään / suurempaan

Ole yhteydessä Fonectan yhteyshenkilöösi tai Fonectan asiakaspalveluun

Usein kysytyt kysymykset

Mitä kontaktikortti tarkoittaa?

Kontaktikortin ja siihen liitettyjen lisätietojen avulla ohjaat yhteydenotot oikeaan paikkaan ja tarjoat asiakkaillesi parempaa palvelua. Kontaktikortti luodaan joko henkilölle, palvelulle tai osastolle sen mukaan, millaisia lisätietoja haluat asiakkaallesi tarjota. Henkilön tai osaston kontaktikorttiin saat näkyviin puhelinnumeron lisäksi mm. toimenkuvan, osoitteen, kattavat henkilö- tai osastokohtaiset yhteystiedot sekä halutessasi valokuvan tai logon.

Miten voin päivittää yritykseni tietoja?
Kirjautumalla Oma Fonecta -itsepalvelukanavaan pääset näkemään mitä sisältöjä Verkkolöydettävyys- pakettiisi kuuluu ja mitä tietoja palveluissa on julkaistuna. Voit itse hallita ja päivittää yrityksesi tietoja Oma Fonectan kautta. Halutessasi voit olla myös yhteydessä asiakaspalveluumme.

Mitä tietoja eri palveluihin päivitetään?
Nimi, toimiala, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite, Yrityskuvausteksti, yritystä kuvaava mainoslause (maksimissaan 50 merkkiä pitkä), www-osoite, aukioloajat, hakusanat, mahdolliset lisätuotteet sekä logo, profiilikuva ja kansikuva, jotka otetaan kuvapankista, kotisivuilta tai mahdolliselta voimassa olevalta tilaukselta. Tietosisällön määrä vaihtelee kanavittain. Tietoja voit päivittää Oma Fonectan tai asiakaspalvelun kautta.

Kuinka nopeasti tiedot päivittyvät eri kanaviin?
Päivitysviiveet vaihtelevat toimittajakohtaisesti. Koodilla vahvistettava Google My Business -palvelu tulee julkiseksi palveluun 0-5 vrk vahvistamisen jälkeen. Vahvistuskoodi tilataan puhelimitse tai postikortilla, jonka viive voi olla n. kaksi viikkoa. Facebookin päivitysviive on noin 0-5 vrk. Karttapalveluihin aineistot lähetetään heti ja ne päivittyvät palveluihin kahdesta viikosta kolmeen kuukauteen välisenä aikana, toimittajasta riippuen. Kanavien päivittymisessä saattaa olla palveluntarjoajakohtaisia eroja, joten kannattaa tutustua kunkin palveluntarjoajan omiin ehtoihin heidän verkkosivuillaan. Lisätietoa saat tuotteen palvelukuvauksesta.

Minulla on jo olemassa olevat tilit Facebookissa ja Googlessa, mitä hyödyn Verkkolöydettävyysestä?
Sen lisäksi, että perustamme tilit puolestasi eri palveluntarjoajan kanaviin, ylläpidämme oikeita, ajantasaisia tietoja kaikissa näissä eri palveluissa puolestasi. Yritystietojesi päivitys ja hallinnointi onnistuu sinun kannaltasi helposti Oma Fonectan kautta yhdestä paikasta tai voit halutessasi olla yhteydessä sähköpostilla tai puhelimella Fonectan asiakaspalveluun, eikä sinun tarvitse olla yhteydessä erikseen jokaiseen palveluntarjoajaan. Tietojen yhteneväisyys eri kanavissa vaikuttaa myös suotuisasti Googlelöydettävyteen.

Mitä palvelutuotannon puhelu sisältää?
Asiakaskoordinaattori soittaa sinulle aikaisintaan noin viikon päästä tilauksesta. Voitte sopia soittoajan myyjän tai asiakaspalvelun kanssa. Sinun pitää olla tietokoneella, jotta verkkolöydettävyyskokonaisuus voidaan toteuttaa ja tätä varten koneeseesi otetaan mahdollisesti etäyhteys. Sivusto, jota prosessissa käytetään, on: etätuki.fonecta.net. Etäyhteydenotto tehdään, jotta Google My Business -tili voidaan luoda sinun ip-osoitteestasi, jolloin yritys voidaan myös vahvistaa. Koneeltasi ei tallenneta mitään tietoja Fonectalle ja voit halutessasi sulkea kaikki muut selaimet ja avata selaimeen vain yllä olevan osoitteen. Vaihtoehtoisesti Google My Business –palvelun tilin luoni voidaan tehdä sms-vahvistusviestillä.

Pitääkö Facebookia varten huomioida jotain?
Sinulla pitää olla Facebook-henkilöprofiili, jotta yrityksen Facebook-sivun luominen tai haltuunotto onnistuu. Jos sinulla ei ole Facebook-profiilia, voit luoda sen täällä: https://www.facebook.com/.

Alle 25 toimipaikkaisissa tilauksissa voidaan kokonaisuus toteuttaa vaikka yritykselläsi olisi jo voimassa oleva Facebook-sivu. Voimassa olevan Facebook-sivuston haltuunottoa varten sinun tarvitsee antaa Fonectalle ylläpito-oikeus Facebookin asetusten kautta, "Roolit"-valikosta.

Yli 25 toimipaikkaisissa tilauksissa yrityksellä pitää henkilöprofiilisivun lisäksi olla Yritys- tai Brändisivu, jonka alle voimme toteuttaa toimipaikkojen sijaintisivut. Palvelutuotanto auttaa sinua Yrityssivun kääntämisessä Brändisivuksi tarvittaessa. Kun sivusta tulee brändisivu sivulta häviää osoite ja muu tarkempi tieto toimipisteen yhteystiedoista. Ohje löytyy täältä: http://www.stuffedweb.com/change-facebook-place-into-a-facebook-page/

Palvelutuotanto auttaa sinua mielellään, kun he ovat yhteydessä sinuun puhelimitse.

Mitä jos poistan Facebookista Fonectan ylläpito-oikeudet?
Päivityksiä ei enää pystytä tekemään Facebookiin Fonectan kautta, joten palvelun päivitys katkeaa. Se ei kuitenkaan irtisano koko Digilöydettävyystilausta.

Miten Google My Business -tilin vahvistaminen tapahtuu?
Asiakaskoordinaattori soittaa sinulle ja ottaa koneeseesi etäyhteyden. Samalla luodaan Google+ -palveluun tunnus, jolla Google My Business -palvelu tehdään. Riippuen Googlessa olevista yritystiedoista tilin vahvistaminen voidaan tehdä puhelimitse tai postikortilla. Puhelimitse se tapahtuu siten, että asiakaskoordinaattori katkaisee puhelunne, jotta voit vastaanottaa Googlen puhelun. Googlelta puhelun soittaa suomenkielinen robotti, joka luettelee sinulle koodin. Ota koodi ylös ja anna se asiakaskoordinaattorille, joka soittaa sinulle heti takaisin, kun Google-puhelu on päättynyt. Jos vahvistus tehdään postikortilla, se tulee yrityksesi pääosoitteeseen. Kun saat Googlelta postikortin, voit toimittaa siinä olevan koodin Fonectan asiakaspalveluun, joka vahvistaa Google My Business -tilisi, jotta sinne syötetyt tiedot saadaan julkaistuksi palveluun. Vaihtoehtoisesti Google My Business –palvelun tilin luonnin vahvistaminen voidaan tehdä sms-vahvistusviestillä.

Mitä jos vaihdan Fonectan luomalle Google +/Google My Business -palveluun salasanan?
Päivityksiä Google My Business -palveluun ei enää pystytä tekemään Fonectan kautta, joten palvelun päivitys katkeaa. Se ei kuitenkaan irtisano koko Verkkolöydettävyystilausta. Fonecta luovuttaa tekemämme tilin tunnukset myös sinulle, mutta jotta päivitykset onnistuvat jatkossa, kannattaa sinun ilmoittaa muuttunut salasana asiakaspalveluun.

Mitä palveluille tapahtuu, jos irtisanon tilauksen?
Päivitykset katkeavat kaikkiin verkoston kanaviin, mutta sinne luotuja tilejä tai tietoja ei poisteta. Fonecta ei vastaa tietojen poistamisesta, mutta voit laittaa tästä erillisen pyynnön sähköpostilla asiakaspalveluumme, jonka välitämme eteenpäin.

Johdattele yrityksesi tuotteista ja palveluista kiinnostuneet asiakkaat luoksesi.