Tietopankki

Verkkolöydettävyys

Varmista yrityksesi löydettävyys verkossa

Jos yrityksesi ei löydy Googlesta, ei sitä ole käytännössä olemassa. 84 % kuluttajista aloittaa tiedon etsinnän netistä, joten jos yrityksesi ei nouse haussa kärkipaikoille, on suuri vaara että menetät asiakkaita. Ei siis ole yhdentekevää, miten yhteystietosi netistä löytyvät ja miltä siellä näytät.

Huolehtimalla siitä, että yhteystietosi ovat oikein ja samanlaiset kaikissa niissä kanavissa, joista asiakkaasi sinua hakevat. Samalla varmistat, että hakukoneet löytävät sinut ja nostavat yrityksesi hakujen kärkipaikoille. Tärkeitä kanavia on kymmeniä, alkaen sosiaalisesta mediasta ja erilaisista kartta- ja navigaatiopalveluista aina Googlen omiin palveluihin. Mitä useammassa paikassa yhteystietosi näkyvät, sen korkeammalle Google yritystäsi arvostaa.

Paitsi tietojen oikeellisuutta, verkkonäkyvyyden optimoinnissa tärkeää on, että asiakkaasi tavoittavat sinut helposti. Mitä useamman klikin päässä olet, sitä todennäköisemmin asiakkaasi jättävät yhteydenoton kesken. Yrityksen pitäisi löytyä haussa Googlen etusivulta, ja yhteystietojen pitäisi olla yhden klikin päässä tietoa etsivälle.


Mobiiliystävällisyys on nykypäivänä jo itsestäänselvyys, kun jo 70%:lla kuluttajista on älypuhelin. Yhä useammin älypuhelin on myös ostamisen väline, tai vähintään sitä käytetään tutustumaan tuotteeseen tai palveluun ennen kuin kuluttaja tulee kivijalkaliikkeeseen. Jos yrityksen tiedot ovat huonosti saatavilla, tai kotisivut eivät toimi mobiilissa, äänestä kuluttaja jaloillaan ja valitsee toisen yrityksen. Aikaa tehdä oikea vaikutus netissä on vain muutamia sekunteja.


Luotettavien lähteiden avulla kärkeen

Google arvostaa luotettavia lähteitä. Tällaisia ovat mm. Facebook, Fonecta.fi ja Finder. Oma Facebook-sivu auttaa sijoituksissa, tärkeää on myös löytyä muista arvostetuista hakupalveluista. Fonectan kanavissa tehdään päivittäin yli miljoona hakua, ja sitä kautta yrityksille ohjautuu 900 000 asiakasyhteydenottoa kuukaudessa. Paitsi suoria yhteydenottoja, saa yritys sitä kautta myös arvostusta Googlen silmissä. Parhaimmillaan näkyvyys oikeissa kanavissa auttaa yritystä nousemaan kärkipaikoille Googlen hauissa, kun muut asiat esim. kotisivuilla ovat kunnossa.


Verkkonäkyvyyden kannalta ehdottoman tärkeää on, että kaikkien toimipaikkojesi tiedot löytyvät netistä, ja että niidenkin tiedot ovat oikein. Niin sanotut NAP-tiedot (name, address, phone) ovat niitä, joita Google eritysesti arvostaa, joten näiden vähintään pitäisi olla oikein, ja eri kanavissa aina samassa muodossa. Tietojen päivittäminen eri kanaviin, puhumattakaan kaikkien tärkeimpien kanavien tunnistamisesta, voi tuntua haastavalta. Yhteystietojen päivittäminen kaikkiin keskeisimpiin kanaviin joissa kuluttajat tietoja käyttävät, kuten sosiaaliseen mediaan, karttapalveluihin ja Fonecta.fi:in tapahtuu helposti Oma Fonectan kautta. Kun yrityksellä on käytössään Fonecta Kontakti, on hän jo askeleen edellä kilpailijoitaan.

  • Mitä hakukoneoptimointi eli SEO on?
    14.09.2020
    Mitä on hakukoneoptimointi?

    Yksinkertaisuudessaan hakukoneoptimoinnilla (Search Engine Optimization eli SEO) pyritään parantamaan verkkosivua niin, että se nousee hakukoneiden luonnollisissa hakutuloksissa oikeilla hakusanoilla mahdollisimman korkealle. Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on aina Googlen ensimmäinen sivu, mutta matka sinne voi olla pitkä, eivätkä kaikki sinne koskaan pääse. Mitä hakukoneoptimointi siis pitää sisällään ja miksi se on yritykselle tärkeää?

    Lue lisää
  • Podcastissa kerromme, kannattaako perustaa verkkokauppa
    04.05.2020
    F-studio podcast: verkkokauppa

    F-Studion podcastissa verkkokauppa-asiantuntijamme Janne kertoo, miten verkossa myydään koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa, ja millaisia asioita kannattaa ottaa huomioon jos ollaan perustamassa verkkokauppaa.


    Verkkokaupan perustamisen ja ylläpidon ei tarvitse olla vaikeaa, katso vinkit podcastista!

    Me autamme markkinoinnissa

    Lue lisää
  • Miksi Google My Business on yrityksille tärkeä?
    07.04.2020
    Miksi Google My Business -näkyvyys on tärkeä yritykselle?

    Jo 98% suomalaisista käyttää tietoa hakiessaan hakukonetta. Etsimme siis lähes aina tietoa verkosta, kun meille herää tarve tuotteelle tai palvelulle. Verkkohauissa Google My Businekseen syötetyt tiedot nousevat hakutuloksissa ensimmäiseksi, ennen muita hakutuloksia.

    Lue lisää
  • Onko Google-näkyvyytesi kunnossa?
    12.02.2020
    Onko Google-markkinointi kunnossa?

    Kun suomalaiset etsivät tuotetta tai palvelua, he lähes poikkeuksetta aloittavat etsinnät verkosta. Yritykselle tämä tarkoittaa, että sen on löydyttävä näissä hauissa oikeilla hakusanoilla. Kun markkinoinnista halutaan saada tulosta, on oikeiden hakusanojen käyttö sekä mainonnassa että luonnollisissa hakutuloksissa kaiken perusta.

    Lue lisää
  • Mikä on Google My Business?
    28.01.2020
    Mikä on Google My Business?

    Kun etsimme palvelua tai tuotetta, etsimme sitä lähes poikkeuksetta ensisijaisesti verkosta. Ja verkossa tehdyistä hauista Suomessa valtaosa tehdään Googlessa. Siksi ei ole yhdentekevää, miten yritys Googlesta löytyy.

    Lue lisää
  • Yrityksen maine verkossa
    22.01.2020
    Yrityksen maine verkossa

    Yrityksen maine verkossa on hauras asia. Asiakkaat ovat yhä herkempiä antamaan kriittistä palautetta, kun eivät ole tyytyväisiä saamaansa palveluun. Jos yritys ei vastaa tähän palautteeseen tai hoitaa palautteen huonosti, on vaara, että yksittäisestä palautteesta syntyy ns. someraivo, jolloin yritys saattaa nopeastikin nousta sosiaalisessa mediassa näkyviin negatiivisessa keskustelussa, jopa ilman syytä.

    Lue lisää
  • Fonecta Kontaktin avulla yritys löytyy!
    08.01.2020
    Mikä on Fonecta Kontakti?

    Fonecta Kontakti on yksi Fonectan suosituimmista ja asiakkaalle parasta hyötyä tuottavista palveluista, mutta silti ajoittain törmää siihen, ettei kaikille ole ihan selvää, mitä kaikkea Fonecta Kontakti tarjoaa ja mihin tarpeeseen se vastaa.

    Pähkinänkuoressa Fonecta Kontakti on palvelu, jonka avulla yrityksen yhteystiedot ovat oikein ja yhteneväiset kaikissa niissä kanavissa, joista tietoja etsitään. Miksi tällä olisi merkitystä yritykselle, eikö tietoja voi päivittää eri kanaviin sitä mukaan, kun tiedot muuttuvat?

    Yritys ei voi vaikuttaa siihen, mistä kanavista sitä etsitään

    Kun lähdemme etsimään tuotetta tai palvelua, teemme haun lähes aina verkossa. Vielä jokin aika sitten se tarkoitti pääasiassa hakukoneita, ja niistä erityisesti Googlea. Tilanne on kuitenkin nopeasti muuttunut. Nyt hakuja tehdään suoraan karttasovelluksissa, navigaattoreissa, sosiaalisen median palveluissa kuten Facebookissa ja Instagramissa…

    Kanavia on lukemattomia, eikä yritys itse pysty vaikuttamaan siihen, mistä asiakkaat hakunsa aloittavat. Jos asiaa miettii yrityksen kannalta, saattaa asiakkaan näkökulma unohtua. Kannattaakin kiinnittää huomiota omaan ja lähipiirin käyttäytymiseen: hakevatko esimerkiksi perheen kaikki jäsenet asioita eri tavalla ja eri kanavissa? On aina syytä muistaa, että vaikkei joku kanava yritykselle itselleen tuntuisikaan merkitykselliseltä, voi se olla sitä asiakkaalle.

    Eikös tietojen päivittäminen ole vaikeaa?

    Eri hakukanavia on lukemattomia, silti niissä kaikissa pitäisi näkyä. Kaikista kanavista ei yritys ole välttämättä edes kuullut, saati että osaisi päivittää sinne tiedot. Juuri tähän tarpeeseen Fonecta Kontakti vastaa – klikkaamalla yrityksen Oma Fonecta -palveluun tiedot saa päivitettyä yhdellä kertaa kaikkiin tärkeimpiin kanaviin – jopa kiinalaiseen hakukoneeseen Baiduun, jota Suomessa vierailevat kiinalaisturistit käyttävät.

    Käytännössä siis päivittäminen tapahtuu nappia painamalla. Kun yritys kirjautuu Oma Fonectaan ja päivittää sinne tietonsa oikein, ne päivittyvät myös muihin palveluun sisältyviin kanaviin: sosiaaliseen mediaan, Googlen, karttapalveluihin, navigaattoreihin, muihin hakukoneisiin… Myös poikkeusaukiolot ja yrityksen mahdollisesti saamat asiakasarviot päivittyvät tätä kautta. Näin asiakkaat saavat aina ajantasaista tietoa siitä kanavasta, jonka ovat itse valinneet.

    Ei kai sillä niin väliä ole, jos tiedot ei ole oikein?

    Moni isokin yritys on siinä harhaluulossa, ettei tietojen päivittämisellä ole merkitystä. Kunhan tiedot ovat oikein yrityksen kotisivulla ja niissä sosiaalisen median kanavissa, joita yritys itse käyttää, sen pitäisi riittää. Valitettavasti näin ei ole. 

    Harva tuotetta tai palvelua etsivä hakee suoraan yritystä. Etsimme kahvilaa lähellämme, autokorjaamoa, joka olisi auki, edullisempaa tai parempaa kampaajaa, valikoimaltaan kattavaa liikelahjayritystä, luotettavaa remonttimiestä. Yhä enemmän haut ovat kääntyneet siihen suuntaan, että etsitään suoraan palvelua tai jopa tarvetta.

    Jos yritystä lähdetään etsimään nimellä, on silloin yleensä asiakkaalla tarve varmistaa, että yritys on siellä, missä hän sen olettaa olevan tai halutaan varmistaa yrityksen aukioloajat. Molemmissa tapauksissa on äärimmäisen tärkeä, että tiedot ovat oikein asiakkaan käyttämässä kanavassa. Jos haku tehdään Googlessa, on mahdollista, että Google tuo esiin kilpailevan yrityksen, jos se huomaa, että tiedot eri kanavissa ovat eriäväiset, sillä hakutuloksia esittäessään Google hakee tietoa suuresta määrästä eri kanavia. Jos yritys muuttaa toimipaikkaansa tai avaa uuden toimipisteen, täytyy nämä tiedot päivittää mahdollisimman nopeasti verkkoon – jälleen kerran kaikkiin niihin tärkeimpiin kanaviin.

    Omistat oman yrityksesi tiedot

    Sosiaalinen media ja jopa Google mahdollistavat sen, että tietoa voi kuka tahansa lisätä ja päivittää. Google haluaa, että tietoa on tarjolla mahdollisimman paljon, eikä sen näkökulmasta ole tärkeää, kuka tiedon sinne vie. Niinpä, jos yritys ei itse ole perustanut Google My Business -tiliä, voi kuka tahansa perustaa sellaisen yrityksen nimissä. 

    Näin on käynyt isoillekin yrityksille. Käyttäjän päivittämiin tietoihin ei voi samalla tavalla luottaa, kuin jos ne olisivat yrityksen itsensä hallinnoimia. Ja harva yritys varmaan haluaa, että sen nimissä luodaan tilejä sosiaaliseen mediaan tai Googleen.

    Fonecta Kontakti -palvelun avulla voit olla varma, että yrityksen tiedot ovat aina omassa hallinnassasi, eikä kukaan pääse niitä muuttamaan.


    Lue lisää
  • Osaatko hallita yrityksesi mainetta verkossa?
    10.10.2019
    Tee yrityksesi hyvä maine näkyväksi

    Hyvää mainetta voi käyttää luottamuksen rakentamiseen ja uusien asiakkaiden hankintaan. Yrityksesi hyvän maineen kannattaa olla julkisesti esillä ja helposti löydettävissä, samalla tavalla kuin pidät yhteystietosi ajantasaisina useassa eri kanavassa.

    Nykypäivänä ei pelkästään riitä, että tehdään yrityksen sisäisiä tutkimuksia asiakastyytyväisyydestä tai, että yritys löytyy netistä. Kuluttajat hakevat yhä useammin muiden asiakkaiden asiakaskokemuksia ja vahvistusta ostopäätöksellensä netistä. Tämä tarkoittaa sitä, että valinta yritysten välillä tehdään useimmiten niiden yritysten kesken, joiden arvostelut ovat esillä ja asiakas löytää ne helposti.

    Asiakkaiden luottamuksen saaminen ja digitaalinen puskaradio

    Arvostelut verkossa ovat luottamuksen rakentamista entuudestaan tuntemattomien henkilöiden välille, sitä kutsutaan virtuaaliluottamukseksi. Mitä tämä siis käytännössä tarkoittaa?

    Yksi hyvä esimerkki on ennalta tuntemattoman yrityksen palvelun ostaminen. Olet lukenut hyviä arvosteluja netistä ja menet sen takia luottavaisin mielin uudelle kampaajalle ja tai ostat vaikka uuden ilmalämpöpumpun asennuksineen. Luottamus syntyi siis verkkoarvostelujen kautta ja auttoi päätöksen teossa.

    Verkkoarvostelut myös tekevät osan myyntipuheesta ja tavoittavat potentiaaliset uudet asiakkaat verkossa, sillä arvosteluissa jo palveluasi käyttäneet kertova siitä omin sanoin ja vahvistavat kuvaa hyvästä ja luotettavasta palvelusta.

    Verkkoarvostelut luovat inhimillisen ja sosiaalisen säväyksen asiasisältöisten ja myyvien kotisivujen tueksi. Tällä tavoin teet yrityksestäsi helpommin lähestyttävän. Kun vielä varmistat, että vastaat asiakkaiden jättämiin arvosteluihin, tuot esiin asiakaslähtöisyyden ja sen, että arvostat heitä.

    Yhä useampi henkilö etsii arvosteluja ennen ostopäätöksen tekemistä

    Tutkimuksen * mukaan 81% suomalaisista pitää arvosteluja hyödyllisinä ja 77% kokee, että arvostelut vaikuttavat kiinnostukseen tuotetta tai palvelua kohtaan. Onko yrityksesi mukana valintaprosessissa, kun asiakas etsii ja vertailee tuotteita, palveluita tai palveluntarjoajaa? 

    Usein verkossa on näkyvillä vain muutaman tyytymättömän asiakkaan arvostelut niin sanotusti jäävuoren huippuna. Todellisuudessa ”pinnan alla” on suuri joukko tyytyväisiä asiakkaita, joiden mielipiteet eivät ole esillä. Siksi onkin tärkeää aktivoida juuri ne tyytyväiset asiakkaat kertomaan omista kokemuksistaan. Asiakkaiden aktivointi tapahtuu helposti erilaisten arvostelupalveluiden, kuten Fonecta Arvostelujen avulla. Lähetä aina asiakkaille pyyntö jättää arvio yrityksestäsi, näin saat omien tyytyväisten asiakkaittesi arvostelut näkyviin.

    Arvostelukutsut toimivat myös yrityksen viestinnän tukena: viesti asiakkaalle saa hänet tuntemaan itsensä tärkeäksi ja vahvistaa heidän ymmärrystään siitä, että heidät huomioidaan. Muistutat myös samalla yrityksesi olemassaolosta, mikä parhaassa tapauksessa johtaa lisämyyntiin.

    Tärkeää lisätietoa liiketoimintasi ja asiakastyytyväisyyden kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi

    Fonecta Arvostelut on helppo tapa olla vuorovaikutuksessa asiakkaittesi kanssa ja oppia tuntemaan, mitä asiakkaasi yritykseltäsi toivovat. Miten asiakkaasi kokevat asiakaspalvelun, tietyn tuotteen tai palvelut, joita yrityksesi tarjoaa?

    Mikäli yritykselläsi on useampia toimipisteitä, saat tietoa eri toimipisteiden mahdollisista eroavaisuuksista.

    Käsittele negatiivisia arvosteluita, jotteivat ne paisu ja vaikuta mielikuvaan yrityksestäsi vahingollisesti. Vastaamalla kriittiseen palautteeseen kerrot asiakkaillesi, että välität heistä, että sinua kiinnostaa asiakastyytyväisyys, ja haluat selvittää ja korjata mahdolliset reklamaatiotilanteet. Nämä vastaukset vaikuttavat myös siihen, miten muut potentiaaliset asiakkaat kokevat näkemänsä arviot. He huomaavat, että yrityksesi ottaa negatiiviset palautteet vakavasti ja otat tilanteen haltuun. Tämä vahvistaa luottamusta enemmän kuin se, että yritys jättää kokonaan vastaamatta negatiiviseen palautteeseen.

    Podcastissa kerromme lisää maineenhallinnasta verkossa -katso video! 

    Lähde: *IROResearchin 1000 suomalaista – tutkimus, helmikuu 2019

    Lue lisää
  • Fonecta verkkolöydettävyys, yrityksen tiedot netissä
    07.01.2019
    Ovatko yrityksesi tiedot oikein netissä ja miksi se on tärkeää?

    Tiedätkö, mistä kaikkialta yrityksesi tietoja etsitään? Entä ovatko tiedot noissa kanavissa oikein ja ajan tasalla? Lue, miksi netistä löytyvillä tiedoilla on väliä ja kuinka varmistat helposti, että yrityksesi tiedot ovat oikein kaikissa tärkeimmissä kanavissa.

    Lue lisää
  • Onko kiire syy olla tekemättä markkinointia? Kysyimme yrittäjiltä.
    16.10.2018
    Onko kiire yrittäjän suurin haaste markkinoinnissa?

    Perjantaina 21.9.2018 järjestettiin Espoossa jo toista kertaa yrittäjille suunnattu Digikuntoon-tapahtuma. Tapahtumassa keskityttiin yritysten markkinoinnin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Paikalle saapuikin runsaasti erilaisten yritysten yrittäjiä ja päättäjiä. Haastattelimme kahta tapahtumaan tullutta osallistujaa – yrittäjää ja yrittäjien asialla olevaa yrityskehittäjää.

    Lue lisää
  • Sem, seo vai sea? Mitä nämä lyhenteet tarkoittavat, ja miksi niillä on merkitystä yrityksen liiketoiminnalle?
    29.08.2018
    SEM, SEO vai SEA?

    SEM, SEO, SEA – vilisevätkö kirjaimet jo silmissäsi? Ei mikään ihme, jos pääsi menee pyörälle eri kirjainyhdistelmien keskellä, varsinkaan jos päätoimista työtäsi ei ole työskennellä näiden termien kanssa. Kerrataanpa, mitä eroa niillä on keskenään.

    Lue lisää
  • Ajatteletko jo mobiili ensin?
    15.08.2018 - Johannes Lindblom
    Ajatteletko jo mobiili ensin?

    Jos minulta kysytään mikä on tämän hetken tärkein huomioitava trendi kotisivusuunnitteluun liittyen, vastaan: mobiili ensin -ajattelutapa. Väitän että jokaisen kotisivuja suunnittelevan pitää nyt ja tulevaisuudessa keskittyä entistä enemmän nettisivujen mobiilisuoritukseen. Suunnittele siis sivut entistä enemmän mobiilia varten. Hakukonekäyttäytyminen on jo nyt muuttunut siihen suuntaan että hakuja tehdään, toimialasta riippuen, yhtä paljon tai enemmän mobiilissa kuin pöytäkoneella. Tähän käyttäytymismuutokseen on myös Google pyrkinyt jo vastaamaan painottamalla parempaa mobiilikokemusta tarjoavia sivustoja paremmin mobiilihauissa.

    Lue lisää
  • Suosittujen Digikuntoon-tilaisuuksien isä Otto Hietaharju kertoo tapahtumien suosiosta
    15.08.2018 - Otto Hietaharju
    Digikuntoon-tapahtumien suosio yllätti ATK-saarnaajan

    Digikuntoon-koulutustilaisuudet saivat alkunsa vuoden 2016 alussa, kun huomasimme, että tiedonpuute ja väärinymmärrykset hidastivat varsinkin pk-yrityksien digitalisoitumista.

    Haluamme puhtaasti auttaa yrityksiä löytymään paremmin verkosta ja kohtaamaan asiakkaansa oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Kannustamme yrittäjiä ja yrityksiä tekemään markkinointiaan tavoitteellisesti ja kokonaisvaltaisesti. Yrityksen kilpailukykyä lisää määrätietoinen tekeminen, jossa markkinointia mitataan ja kehitetään jatkuvasti.

    Lue lisää
  • Fonecta markkinoinnista palvelua, ladattava opas
    09.05.2018
    Tilaa markkinoinnista palvelua -opas

    Miten markkinoinnin avulla voit palvella asiakkaitasi paremmin? Kokosimme oppaaseen helpot käytännön vinkit, joiden avulla pystyt markkinoinnin keinoin palvelemaan asiakkaitasi oikealla tavalla.

    Lue lisää
  • Fonecta - Sisältömarkkinoinnin opas
    19.03.2018
    Tilaa opas sisältömarkkinointiin

    Parhaimmillaan saat sisältömarkkinoinnista merkittävää lisäarvoa yrityksesi toiminnalle. Miten hyödynnät sisältömarkkinointia tehostamaan yrityksesi toimintaa? Millaisia sisältöjä sinun yrittäjänä tulisi eri kanaviin tuottaa, ja mistä tiedät, mitkä kanavat ovat sinun yrityksellesi ne parhaat? Kokosimme oppaaseen keskeiset vinkit sisältömarkkinointiin.

    Lue lisää
  • Ostokäyttäytyminen on muuttunut
    07.02.2018
    Kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut – miten se näkyy yrittäjälle?

    Yrittäjänä olet jo saattanut huomata, että asiakkaidesi ostokäyttäytyminen on muuttunut: tuotteiden ja palveluiden etsiminen aloitetaan verkosta. Asiakkaat valitsevat palveluntarjoajan esimerkiksi yrityksen kotisivujen, houkuttelevan mainoksen tai ensimmäisenä Google-hakukoneessa tulemisen perusteella. Verkko voi olla ensimmäinen paikka, jossa kuluttaja nykyään törmää yritykseesi; siksi kivijalkaliikkeen lisäksi yhtä tärkeään asemaan on kohonnut yrityksesi digitaalinen läsnäolo. 

    Oletko siis jo miettinyt, minkälaisen kuvan annat yrityksestäsi verkossa?

    Lue lisää
  • Ole läsnä verkossa niin yrityksesi löydetään!
    06.02.2018
    Ole läsnä, niin sinut löydetään – myös verkossa

    Voi ei! Pyöräsi rengas puhkeaa keskellä vierasta kaupunginosaa, eikä sinulla ole aavistustakaan, missä lähin pyöräkorjaamo sijaitsee. Mitä teet? Todennäköisesti etsit pyöräkorjaamon hakukoneella.

    Lue lisää
  • Näin varmistat, että yrityksesi löytyy verkosta.
    15.01.2018
    Miten varmistat, että asiakkaat löytävät yrityksesi verkosta?

    Yrityksesi voi olla vasta aloittanut tai alan kokenut konkari, mutta yksi asia on sama: jokainen yrittäjä haluaa saada aikaiseksi kauppaa, lisätä myyntiään ja kehittyä entistäkin menestyvämmäksi. Yrityksen puitteet ovat yleensä kunnossa – tuote ja palvelut ovat laadukkaita, sijainti on hyvä, palvelu ensiluokkaista – mutta miksi asiakkaita ei vain näy? Tai miksi asiakkaiden eurot tuntuvat valuvan kilpailijoiden käsiin? Nykyään kuluttajat ovat siirtyneet tiedonhaussaan nettiin. Google, verkon ylivoimaisesti suosituin ja käytetyin hakukone, on sinullekin varmasti tuttu. Asiakkaasi etsivät tuotteitsi ja palveluitasi sen avulla. Siksipä mikäli yritys haluaa löytyä asiakkailleen, tärkein näkyvyys sille on luotava verkossa. Mutta miten siellä pitäisi näkyä? Varaa hetki aikaa ja ota mukava asento, me kerromme.

    Lue lisää
  • Lataa hakukoneoptimoinnin maksuton opas!
    10.01.2018
    Tilaa Hakukoneoptimoinnin opas onnistujalle

    Hakukoneoptimoinnin opas kertoo perustiedot ja käytännön vinkit hakukoneoptimoinnista.

    Lue lisää
  • Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi
    04.01.2018
    Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi

    Kyllä – kotisivujen kertaluontoisella, ammattitaitoisesti toteutetulla hakukoneoptimoinnilla voidaan saada jo paljon hyvää aikaan, etenkin uudelle sivustolle tai kotisivuille, joita ei ole aikaisemmin optimoitu. Ei – hommaa ei silti kannata missään nimessä jättää siihen. Hakukoneoptimointitoimenpiteet ovat vaarassa valua hukkaan, jos optimointi jää yhteen ainoaan kertaan, ja unohdetaan sen jälkeen tyystin.

    Mitä hakukoneoptimointi jatkuvana prosessina siis tarkoittaa, ja mitä kannattaa tehdä pidemmällä aikavälillä? Tee ainakin nämä 5 asiaa:

    Lue lisää
  • Onko hakusanoilla merkitystä?
    28.12.2017
    Onko hakusanoilla merkitystä?

    Jos haluat löytää tuotteen tai palvelun verkosta, mistä aloitat etsimisen? Valtaosa kuluttajista aloittaa hakukoneesta tai -palvelusta, jonka hakukenttään he kirjoittavat etsimänsä tuotteen tai palvelun nimen. Toiset kuvailevat samaisessa kentässä lyhyesti ongelmansa, johon toivoisivat löytävänsä ratkaisun – todennäköisesti joltain palveluntarjoajalta. Yhtä kaikki, etsiessään tietoa hakukoneiden ja -palveluiden kautta, kuluttajat käyttävät hakusanoja.

    Lue lisää
  • Fonecta - miksi yrityksen täytyy löytyä verkosta?
    04.12.2017
    Miksi yrityksen täytyy löytyä verkosta?

    Kun suomalainen etsii tietoa yrityksestä, hän pitää ensisijaisena tietolähteenään verkon hakupalveluita, kuten Googlea ja Fonectan kanavia. Listasimme 6 syytä, miksi yrityksen tulee löytyä verkossa.

    Lue lisää
  • Kuvasta näkyy, mihin suomalaisyritykset panostavat markkinoinnissa
    07.11.2017
    Mihin suomalaisyritykset sijoittavat markkinointieuronsa?

    Digitaalinen markkinointi vai perinteinen? Some, SEO tai SEM? Kysyimme suomalaisilta yrittäjiltä, mihin he aikovat panostaa markkinoinnissa nyt ja lähitulevaisuudessa. Vastauksissa löytyi mielenkiintoisia suuntauksia, joista osa ehkä pääsi yllättämäänkin.

    Lue lisää
  • 18.10.2017
    Mitä eroa on hakukoneoptimoinnilla ja hakusanamainonnalla?

    Jos olet yrittäjä, olet varmasti kuullut hakusanamainonnasta ja hakukoneoptimoinnista, kenties ostanutkin kyseisiä palveluita. Palveluntarjoajia löytyy laidasta laitaan, ja joka toinen myyntipuhelu tuntuu koskettavan jompaakumpaa. Tiedätkö, mitä eroa hakukoneoptimoinnilla ja hakusanamainonnalla oikeastaan on? Oletko miettinyt, kumpaa yrityksesi kannattaa hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissaan?

    Lue lisää
  • Mitä suomalaiset etsivät verkosta?
    25.09.2017
    Mitä verkosta haetaan?

    Voi sanoa, että tänä päivänä verkosta haetaan lähes kaikkea maan ja taivaan välillä. Yrittäjän on kuitenkin tärkeä tiedostaa, että tuotteiden ja palveluiden haku tapahtuu nykyään ensisijaisesti verkosta. Tutkitusti 98 % kuluttajista aloittaa  verkossa tiedonhaun tuotteeseen tai palveluun liittyen hakukoneesta.

    Lue lisää
  • Hakukoneoptimointi ei pääty koskaan
    07.09.2017
    Optimoitu nettisivuni nousee Googlen tuloksissa – mitä seuraavaksi?

    Nettisivusi on alkanut nousta Googlen hakutuloksissa - hienoa! Se on ensimmäinen askel, joka osoittaa, että hakukoneoptimointi on alkanut purra. Edessä on vielä kuitenkin monen monta askelta. Lue siis eteenpäin!

    Lue lisää
  • Mitä muutoksia hakukoneoptimoinnin trendeissä on näkyvissä?
    09.08.2017
    Hakukoneoptimointi on murroksessa, pysytkö mukana?

    Hakukoneoptimoinnin trendeissä näkyy mm. äänihakujen yleistyminen. Tulevaisuus on nyt, ota siis videolta vinkit talteen.

    Lue lisää
  • Miten asiakkaan ostopolku nykyään muodostuu?
    23.05.2017
    Case Jounin laituri – eli miten asiakas löytää yrityksen verkosta

    Verkkonäkyvyys ja digitaalinen markkinointi ovat nykypäivän kuuma peruna. Siinä missä kuluttajat sukkuloivat suvereenisti verkossa, tuntuu verkko olevan yrittäjille vielä pelottava ja vieras asia, jonka hyödyntäminen epäilyttää. Digimaailman mahdollisuuksia ja asiakkaan verkkokäyttäytymistä havainnollistaa yksinkertainen tarina: kuinka Jouni laiturin osti.

    Lue lisää
  • 23.03.2017 - Johannes Lindblom
    Tiedätkö mitä ostat kun hommaat sivustollesi hakukoneoptimointia?

    SEO (search engine optimization) eli hakukoneoptimointi on edelleen aika monelle mystinen asia. Näen jatkuvasti työssäni, millaista hepreaa sen ostaminen on suurelle osalle yrityksistä. Moni yrittäjä painii hakukoneoptimoinnin ostamisen tuskan kanssa, mikä tekee sen myymisestä myös hankalaa. Siksi hyvä tuotteistus ja hyvä vuorovaikutus parantavat optimoinnin asiakassuhdetta huomattavasti.

    Lue lisää
  • 14.03.2017
    YouTube ja SEO – miten optimoidaan YouTube-video?

    YouTube on kanavana varmasti kaikille tuttu mutta oletko koskaan miettinyt, miten saisit omat videosisältösi paremmin siellä näkyviin? YouTube-videoita voi muutamalla pienellä kikalla nostaa paremmin esiin videoiden haussa. Voit myös sijoittua YouTube-videon avulla silloin tällöin hakukoneissa, kuten Googlessa korkealle. Kattavia ohjeistuksia löydät netistä useimmiten englanniksi, me tarjoamme nyt ohjeistusta suomenkielellä.

    Lue lisää
  • Tiedätkö, millainen on sinun asiakkaasi polku?
    26.01.2017 - Helena Rebane
    Ymmärrä, kartoita, luo polku, korjaa epäkohdat – mikä sinun asiakkaasi polku on?

    Oletko koskaan pohtinut yrityksesi asiakaspolkua? Asiakaspolun hiominen kannattaa, koska markkinointipanostukset toimivat tehokkaammin, kun olet varmistanut, että ne keskittyvät asiakkaan polun oikeisiin pisteisiin.

    Lue lisää
  • näkyvyys hakukoneissa
    24.11.2016
    3 vinkkiä, joilla varmasti löydyt verkossa

    Moni yritys luottaa siihen, että asiakkaat löytävät heidät, mutta onko niin että luottamus perustuu turhalle optimismille? Suomalaiset ovat nimittäin erittäin aktiivisia verkossa ja usein vieläpä ostoaikeissa.

    Lue lisää
  • Näillä vinkeillä kotisivusi löytyy Googlesta.
    15.11.2016
    8 vinkkiä joilla kotisivusi löytyy Googlesta

    Kuvitellaan, että kotisivusi on täytekakku. Kotisivujen sisällön hakukoneoptimointi on sen herkullisen täytteen taidokas valmistusprosessi - ja samalla tärkeä osa optimointia. Resepti on yksinkertainen, eikä kaukana vertauskuvastaan: kun parannat sivustosi sisältöä, paranee käyttäjäkokemus, Google-näkyvyys sekä kävijämäärät, ja yhä useampi sivustolla kävijä konvertoituu asiakkaaksi. Hyvää kakkua halutaan lisää - joten sen täytteellä on merkitystä.

    Lue lisää
  • Miten yrityksen löydettävyyttä Googlessa voidaan parantaa?
    10.11.2016
    Näin parannat yrityksesi sijoitusta Googlessa

    Yrittäjä! Jos kirjoitat Googleen hakusanat, joilla uskot asiakkaiden etsivän palveluitasi, miltä hakutulos näyttää? Nouseeko yrityksesi kolmen kärkeen vai jääkö se kauas muista? Sijoituksesi Googlessa on suorassa suhteessa sivuillesi saapuvan liikenteen määrään.

    Lue lisää
  • Onko sisällöntuotanto vaikeaa? No ei todellakaan!
    18.10.2016 - Minna Tuum
    Sisällöntuotantoko vaikeaa?

    Ei ole. Tätä mieltä ovat Fonectan Joukahaisenkadun yksikössä työskentelevät copywriterit, sanavalmiit turkulaiset. Mutta he ovatkin tekstin kirjoittamisen ammattilaisia. Yrittäjän puntti saattaa tutista aivan eri tavalla, kun tehtävänä on luoda sisältöä omille kotisivuille, some-kanaviin tai vaikkapa uutiskirjeeseen. Kokosimme yrittäjille vinkkejä, joiden avulla pääset alkua pidemmälle sisällöntuotannossa. Jos vinkeistä viisastuminen ei vielä johdakaan valmiisiin teksteihin, muista, että voit aina kääntyä ammattilaisen puoleen!

    Lue lisää
  • Miten tuore yritys voi tehostaa näkyvyyttään verkossa?
    10.10.2016
    Miten parannan tuoreen yritykseni näkyvyyttä verkossa?

    Uusi yrittäjä, mietitkö, miten asiakkaasi verkossa liikkuvat ja missä he voivat yritykseesi törmätä? Lue, miten aloittavan yrityksen tulisi löytyä verkosta.

    Lue lisää
  • Oletko rohkeasti esillä vai piilossa bisnekseltä, kysyy Minna Tuum blogissa?
    19.09.2016 - Minna Tuum
    Rohkeasti esillä vai piilossa bisnekseltä?

    Firmallasi on nettisivut, kenties Facebook-profiilikin, olet jopa tehnyt yrityksellesi LinkedIn-sivun. Olet listannut myymäsi tuotteet ja palvelut, ja jossain yhteystietojen lomassa ovat ehkä aukioloaikasikin. Olet panostanut isoihin kuviin ja sivut ovat näyttävät, homma on siis hoidossa ja voit levätä laakereilla, vai voitko?

    Lue lisää
  • Milainen oli Fonectan digitalisoinnin matka? Vesa-Pekka Kirsi kertoo videolla.
    19.08.2016
    Viisi vinkkiä liiketoiminnan digitalisointiin – Näin Fonecta onnistui

    Mitä oikeasti vaatii liiketoiminnan digitalisointi? Mitä muutos tarkoittaa ja vaatii? Fonectan liiketoimintajohtaja Vesa-Pekka Kirsi puhui Digitalist Leadership Forumissa 18.8.2016 kokemuksen kautta.

    Lue lisää
  • 16.11.2015
    Some-näkyvyyden kotiuttaminen: kuka puhuu, missä ja mitä?

    Etenkin kuluttajakauppaa tekevien yritysten on syytä tietää, miltä yksittäisten liikkeiden tiedot näyttävät, kun niitä etsitään eri some-palveluista. Ovatko tiedot oikein? Onko käyttäjäkokemus fiksu myös mobiilissa? Tiedetäänkö yrityksessä, missä siitä puhutaan?

    Lue lisää