Tietopankki

Verkkolöydettävyys

Varmista yrityksesi löydettävyys verkossa

Jos yrityksesi ei löydy Googlesta, ei sitä ole käytännössä olemassa. 84 % kuluttajista aloittaa tiedon etsinnän netistä, joten jos yrityksesi ei nouse haussa kärkipaikoille, on suuri vaara että menetät asiakkaita. Ei siis ole yhdentekevää, miten yhteystietosi netistä löytyvät ja miltä siellä näytät.

Huolehtimalla siitä, että yhteystietosi ovat oikein ja samanlaiset kaikissa niissä kanavissa, joista asiakkaasi sinua hakevat. Samalla varmistat, että hakukoneet löytävät sinut ja nostavat yrityksesi hakujen kärkipaikoille. Tärkeitä kanavia on kymmeniä, alkaen sosiaalisesta mediasta ja erilaisista kartta- ja navigaatiopalveluista aina Googlen omiin palveluihin. Mitä useammassa paikassa yhteystietosi näkyvät, sen korkeammalle Google yritystäsi arvostaa.

Paitsi tietojen oikeellisuutta, verkkonäkyvyyden optimoinnissa tärkeää on, että asiakkaasi tavoittavat sinut helposti. Mitä useamman klikin päässä olet, sitä todennäköisemmin asiakkaasi jättävät yhteydenoton kesken. Yrityksen pitäisi löytyä haussa Googlen etusivulta, ja yhteystietojen pitäisi olla yhden klikin päässä tietoa etsivälle.


Mobiiliystävällisyys on nykypäivänä jo itsestäänselvyys, kun jo 70%:lla kuluttajista on älypuhelin. Yhä useammin älypuhelin on myös ostamisen väline, tai vähintään sitä käytetään tutustumaan tuotteeseen tai palveluun ennen kuin kuluttaja tulee kivijalkaliikkeeseen. Jos yrityksen tiedot ovat huonosti saatavilla, tai kotisivut eivät toimi mobiilissa, äänestä kuluttaja jaloillaan ja valitsee toisen yrityksen. Aikaa tehdä oikea vaikutus netissä on vain muutamia sekunteja.


Luotettavien lähteiden avulla kärkeen

Google arvostaa luotettavia lähteitä. Tällaisia ovat mm. Facebook, Fonecta.fi ja Finder. Oma Facebook-sivu auttaa sijoituksissa, tärkeää on myös löytyä muista arvostetuista hakupalveluista. Fonectan kanavissa tehdään päivittäin yli miljoona hakua, ja sitä kautta yrityksille ohjautuu 900 000 asiakasyhteydenottoa kuukaudessa. Paitsi suoria yhteydenottoja, saa yritys sitä kautta myös arvostusta Googlen silmissä. Parhaimmillaan näkyvyys oikeissa kanavissa auttaa yritystä nousemaan kärkipaikoille Googlen hauissa, kun muut asiat esim. kotisivuilla ovat kunnossa.


Verkkonäkyvyyden kannalta ehdottoman tärkeää on, että kaikkien toimipaikkojesi tiedot löytyvät netistä, ja että niidenkin tiedot ovat oikein. Niin sanotut NAP-tiedot (name, address, phone) ovat niitä, joita Google eritysesti arvostaa, joten näiden vähintään pitäisi olla oikein, ja eri kanavissa aina samassa muodossa. Tietojen päivittäminen eri kanaviin, puhumattakaan kaikkien tärkeimpien kanavien tunnistamisesta, voi tuntua haastavalta. Yhteystietojen päivittäminen kaikkiin keskeisimpiin kanaviin joissa kuluttajat tietoja käyttävät, kuten sosiaaliseen mediaan, karttapalveluihin ja Fonecta.fi:in tapahtuu helposti Oma Fonectan kautta. Kun yrityksellä on käytössään Fonecta Kontakti, on hän jo askeleen edellä kilpailijoitaan.

  • Fonecta verkkolöydettävyys, yrityksen tiedot netissä
    07.01.2019
    Ovatko yrityksesi tiedot oikein netissä ja miksi se on tärkeää?

    Tiedätkö, mistä kaikkialta yrityksesi tietoja etsitään? Entä ovatko tiedot noissa kanavissa oikein ja ajan tasalla? Lue, miksi netistä löytyvillä tiedoilla on väliä ja kuinka varmistat helposti, että yrityksesi tiedot ovat oikein kaikissa tärkeimmissä kanavissa.

    Lue lisää
  • Onko kiire syy olla tekemättä markkinointia? Kysyimme yrittäjiltä.
    16.10.2018
    Onko kiire yrittäjän suurin haaste markkinoinnissa?

    Perjantaina 21.9.2018 järjestettiin Espoossa jo toista kertaa yrittäjille suunnattu Digikuntoon-tapahtuma. Tapahtumassa keskityttiin yritysten markkinoinnin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Paikalle saapuikin runsaasti erilaisten yritysten yrittäjiä ja päättäjiä. Haastattelimme kahta tapahtumaan tullutta osallistujaa – yrittäjää ja yrittäjien asialla olevaa yrityskehittäjää.

    Lue lisää
  • Sem, seo vai sea? Mitä nämä lyhenteet tarkoittavat, ja miksi niillä on merkitystä yrityksen liiketoiminnalle?
    29.08.2018
    SEM, SEO vai SEA?

    SEM, SEO, SEA – vilisevätkö kirjaimet jo silmissäsi? Ei mikään ihme, jos pääsi menee pyörälle eri kirjainyhdistelmien keskellä, varsinkaan jos päätoimista työtäsi ei ole työskennellä näiden termien kanssa.  Kerrataanpa, mitä eroa niillä on keskenään.

    Lue lisää
  • Ajatteletko jo mobiili ensin?
    15.08.2018 - Johannes Lindblom
    Ajatteletko jo mobiili ensin?

    Jos minulta kysytään mikä on tämän hetken tärkein huomioitava trendi kotisivusuunnitteluun liittyen, vastaan: mobiili ensin -ajattelutapa. Väitän että jokaisenkotisivuja suunnittelevan pitää nyt ja tulevaisuudessa keskittyä entistä enemmän nettisivujen mobiilisuoritukseen. Suunnittele siis sivut entistä enemmän mobiilia varten. Hakukonekäyttäytyminen on jo nyt muuttunut siihen suuntaan että hakuja tehdään, toimialasta riippuen, yhtä paljon tai enemmän mobiilissa kuin pöytäkoneella. Tähän käyttäytymismuutokseen on myös Google pyrkinyt jo vastaamaan painottamalla parempaa mobiilikokemusta tarjoavia sivustoja paremmin mobiilihauissa.

    Lue lisää
  • Suosittujen Digikuntoon-tilaisuuksien isä Otto Hietaharju kertoo tapahtumien suosiosta
    15.08.2018 - Otto Hietaharju
    Digikuntoon-tapahtumien suosio yllätti ATK-saarnaajan

    Digikuntoon-koulutustilaisuudet saivat alkunsa vuoden 2016 alussa, kun huomasimme, että tiedonpuute ja väärinymmärrykset hidastivat varsinkin pk-yrityksien digitalisoitumista.

    Haluamme puhtaasti auttaa yrityksiä löytymään paremmin verkosta ja kohtaamaan asiakkaansa oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Kannustamme yrittäjiä ja yrityksiä tekemään markkinointiaan tavoitteellisesti ja kokonaisvaltaisesti. Yrityksen kilpailukykyä lisää määrätietoinen tekeminen, jossa markkinointia mitataan ja kehitetään jatkuvasti.

    Lue lisää
  • Fonecta markkinoinnista palvelua, ladattava opas
    09.05.2018
    Tilaa markkinoinnista palvelua -opas

    Miten markkinoinnin avulla voit palvella asiakkaitasi paremmin? Kokosimme oppaaseen helpot käytännön vinkit, joiden avulla pystyt markkinoinnin keinoin palvelemaan asiakkaitasi oikealla tavalla.

    Lue lisää
  • Fonecta - Sisältömarkkinoinnin opas
    19.03.2018
    Tilaa opas sisältömarkkinointiin

    Parhaimmillaan saat sisältömarkkinoinnista merkittävää lisäarvoa yrityksesi toiminnalle. Miten hyödynnät sisältömarkkinointia tehostamaan yrityksesi toimintaa? Millaisia sisältöjä sinun yrittäjänä tulisi eri kanaviin tuottaa, ja mistä tiedät, mitkä kanavat ovat sinun yrityksellesi ne parhaat? Kokosimme oppaaseen keskeiset vinkit sisältömarkkinointiin.

    Lue lisää
  • 07.02.2018
    Kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut – miten se näkyy yrittäjälle?

    Yrittäjänä olet jo saattanut huomata sen, että asiakkaidesi ostokäyttäytyminen on muuttunut; nykyään tuotteiden ja palveluiden etsiminen aloitetaan verkosta, ja asiakkaat valitsevat palveluntarjoajan esimerkiksi yrityksen kotisivujen, houkuttelevan mainoksen tai ensimmäisenä hakutuloksissa komeilevien yhteystietojen perusteella. Verkko voi olla ensimmäinen paikka, jossa kuluttaja nykyään törmää yritykseesi; siksi kivijalkaliikkeen lisäksi yhtä tärkeään asemaan on kohonnut yrityksesi digitaalinen läsnäolo. Oletko siis jo miettinyt, minkälaisen kuvan annat yrityksestäsi verkossa?

    Lue lisää
  • Ole läsnä verkossa niin yrityksesi löydetään!
    06.02.2018
    Ole läsnä, niin sinut löydetään – myös verkossa

    Voi ei! Pyöräsi rengas puhkeaa keskellä vierasta kaupunginosaa, eikä sinulla ole aavistustakaan, missä lähin pyöräkorjaamo sijaitsee. Mitä teet? Todennäköisesti etsit pyöräkorjaamon hakukoneella.

    Lue lisää
  • Näin varmistat, että yrityksesi löytyy verkosta.
    15.01.2018
    Miten varmistat, että asiakkaat löytävät yrityksesi verkosta?

    Yrityksesi voi olla vasta aloittanut tai alan kokenut konkari, mutta yksi asia on sama: jokainen yrittäjä haluaa saada aikaiseksi kauppaa, lisätä myyntiään ja kehittyä entistäkin menestyvämmäksi. Yrityksen puitteet ovat yleensä kunnossa – tuote ja palvelut ovat laadukkaita, sijainti on hyvä, palvelu ensiluokkaista – mutta miksi asiakkaita ei vain näy? Tai miksi asiakkaiden eurot tuntuvat valuvan kilpailijoiden käsiin? Nykyään kuluttajat ovat siirtyneet tiedonhaussaan nettiin. Google, verkon ylivoimaisesti suosituin ja käytetyin hakukone, on sinullekin varmasti tuttu. Asiakkaasi etsivät tuotteitsi ja palveluitasi sen avulla. Siksipä mikäli yritys haluaa löytyä asiakkailleen, tärkein näkyvyys sille on luotava verkossa. Mutta miten siellä pitäisi näkyä? Varaa hetki aikaa ja ota mukava asento, me kerromme.

    Lue lisää
  • Lataa hakukoneoptimoinnin maksuton opas!
    10.01.2018
    Tilaa Hakukoneoptimoinnin opas onnistujalle

    Hakukoneoptimoinnin opas kertoo perustiedot ja käytännön vinkit hakukoneoptimoinnista.

    Lue lisää
  • Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi
    04.01.2018
    Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi

    Kyllä – kotisivujen kertaluontoisella, ammattitaitoisesti toteutetulla hakukoneoptimoinnilla voidaan saada jo paljon hyvää aikaan, etenkin uudelle sivustolle tai kotisivuille, joita ei ole aikaisemmin optimoitu. Ei – hommaa ei silti kannata missään nimessä jättää siihen. Hakukoneoptimointitoimenpiteet ovat vaarassa valua hukkaan, jos optimointi jää yhteen ainoaan kertaan, ja unohdetaan sen jälkeen tyystin.

    Mitä hakukoneoptimointi jatkuvana prosessina siis tarkoittaa, ja mitä kannattaa tehdä pidemmällä aikavälillä? Tee ainakin nämä 5 asiaa:

    Lue lisää
  • Onko hakusanoilla merkitystä?
    28.12.2017
    Onko hakusanoilla merkitystä?

    Jos haluat löytää tuotteen tai palvelun verkosta, mistä aloitat etsimisen? Valtaosa kuluttajista aloittaa hakukoneesta tai -palvelusta, jonka hakukenttään he kirjoittavat etsimänsä tuotteen tai palvelun nimen. Toiset kuvailevat samaisessa kentässä lyhyesti ongelmansa, johon toivoisivat löytävänsä ratkaisun – todennäköisesti joltain palveluntarjoajalta. Yhtä kaikki, etsiessään tietoa hakukoneiden ja -palveluiden kautta, kuluttajat käyttävät hakusanoja.

    Lue lisää
  • Fonecta - miksi yrityksen täytyy löytyä verkosta?
    04.12.2017
    Miksi yrityksen täytyy löytyä verkosta?

    Kun suomalainen etsii tietoa yrityksestä, hän pitää ensisijaisena tietolähteenään verkon hakupalveluita, kuten Googlea ja Fonectan kanavia. Listasimme 6 syytä, miksi yrityksen tulee löytyä verkossa.

    Lue lisää
  • Kuvasta näkyy, mihin suomalaisyritykset panostavat markkinoinnissa
    07.11.2017
    Mihin suomalaisyritykset sijoittavat markkinointieuronsa?

    Digitaalinen markkinointi vai perinteinen? Some, SEO tai SEM? Kysyimme suomalaisilta yrittäjiltä, mihin he aikovat panostaa markkinoinnissa nyt ja lähitulevaisuudessa. Vastauksissa löytyi mielenkiintoisia suuntauksia, joista osa ehkä pääsi yllättämäänkin.

    Lue lisää
  • 18.10.2017
    Mitä eroa on hakukoneoptimoinnilla ja hakusanamainonnalla?

    Jos olet yrittäjä, olet varmasti kuullut hakusanamainonnasta ja hakukoneoptimoinnista, kenties ostanutkin kyseisiä palveluita. Palveluntarjoajia löytyy laidasta laitaan, ja joka toinen myyntipuhelu tuntuu koskettavan jompaakumpaa. Tiedätkö, mitä eroa hakukoneoptimoinnilla ja hakusanamainonnalla oikeastaan on? Oletko miettinyt, kumpaa yrityksesi kannattaa hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissaan?

    Lue lisää
  • 25.09.2017
    Mitä verkosta haetaan?

    Voi sanoa, että tänä päivänä verkosta haetaan lähes kaikkea maan ja taivaan välillä. Yrittäjän on kuitenkin tärkeä tiedostaa, että tuotteiden ja palveluiden haku tapahtuu nykyään ensisijaisesti verkosta. Tutkitusti 98 % kuluttajista aloittaa  verkossa tiedonhaun tuotteeseen tai palveluun liittyen hakukoneesta.

    Lue lisää
  • 07.09.2017
    Optimoitu nettisivuni nousee Googlen tuloksissa – mitä seuraavaksi?

    Nettisivusi on alkanut nousta Googlen hakutuloksissa - hienoa! Se on ensimmäinen askel, joka osoittaa, että hakukoneoptimointi on alkanut purra. Edessä on vielä kuitenkin monen monta askelta. Lue siis eteenpäin!

    Lue lisää
  • Mitä muutoksia hakukoneoptimoinnin trendeissä on näkyvissä?
    09.08.2017
    Hakukoneoptimointi on murroksessa, pysytkö mukana?

    Hakukoneoptimoinnin trendeissä näkyy mm. äänihakujen yleistyminen. Tulevaisuus on nyt, ota siis videolta vinkit talteen.

    Lue lisää
  • 23.05.2017
    Case Jounin laituri – eli miten asiakas löytää yrityksen verkosta

    Verkkonäkyvyys ja digitaalinen markkinointi ovat nykypäivän kuuma peruna. Siinä missä kuluttajat sukkuloivat suvereenisti verkossa, tuntuu verkko olevan yrittäjille vielä pelottava ja vieras asia, jonka hyödyntäminen epäilyttää. Digimaailman mahdollisuuksia ja asiakkaan verkkokäyttäytymistä havainnollistaa yksinkertainen tarina: kuinka Jouni laiturin osti.

    Lue lisää
  • 23.03.2017 - Johannes Lindblom
    Tiedätkö mitä ostat kun hommaat sivustollesi hakukoneoptimointia?

    SEO (search engine optimization) eli hakukoneoptimointi on edelleen aika monelle mystinen asia. Näen jatkuvasti työssäni, millaista hepreaa sen ostaminen on suurelle osalle yrityksistä. Moni yrittäjä painii hakukoneoptimoinnin ostamisen tuskan kanssa, mikä tekee sen myymisestä myös hankalaa. Siksi hyvä tuotteistus ja hyvä vuorovaikutus parantavat optimoinnin asiakassuhdetta huomattavasti.

    Lue lisää
  • 14.03.2017
    YouTube ja SEO – miten optimoidaan YouTube-video?

    YouTube on kanavana varmasti kaikille tuttu mutta oletko koskaan miettinyt, miten saisit omat videosisältösi paremmin siellä näkyviin? YouTube-videoita voi muutamalla pienellä kikalla nostaa paremmin esiin videoiden haussa. Voit myös sijoittua YouTube-videon avulla silloin tällöin hakukoneissa, kuten Googlessa korkealle. Kattavia ohjeistuksia löydät netistä useimmiten englanniksi, me tarjoamme nyt ohjeistusta suomenkielellä.

    Lue lisää
  • 02.03.2017
    Parhaat hakusanat tuovat asiakkaat luoksesi

    Liiketoimintasi saattaa hypätä huikeaan kasvuun, jos onnistut saamaan verkkosivuillesi hakukonenäkyvyyttä oikeanlaisilla hakusanoilla. Mitä korkeammalle onnistut sijoittumaan hakukoneen ensimmäisellä tulossivulla, sitä enemmän kävijöitä, eli potentiaalisia asiakkaita, virtaa sivuillesi. Parhaiten toimivien hakusanojen löytäminen on kaiken perusta, kun halutaan saada tuloksia.

    Lue lisää
  • Tiedätkö, millainen on sinun asiakkaasi polku?
    26.01.2017 - Helena Rebane
    Ymmärrä, kartoita, luo polku, korjaa epäkohdat – mikä sinun asiakkaasi polku on?

    Oletko koskaan pohtinut yrityksesi asiakaspolkua? Asiakaspolun hiominen kannattaa, koska markkinointipanostukset toimivat tehokkaammin, kun olet varmistanut, että ne keskittyvät asiakkaan polun oikeisiin pisteisiin.

    Lue lisää
  • 24.11.2016
    3 vinkkiä, joilla varmasti löydyt verkossa

    Moni yritys luottaa siihen, että asiakkaat löytävät heidät, mutta onko niin että luottamus perustuu turhalle optimismille? Suomalaiset ovat nimittäin erittäin aktiivisia verkossa ja usein vieläpä ostoaikeissa.

    Lue lisää
  • 15.11.2016
    8 vinkkiä joilla kotisivusi löytyy Googlesta

    Kuvitellaan, että kotisivusi on täytekakku. Kotisivujen sisällön hakukoneoptimointi on sen herkullisen täytteen taidokas valmistusprosessi - ja samalla tärkeä osa optimointia. Resepti on yksinkertainen, eikä kaukana vertauskuvastaan: kun parannat sivustosi sisältöä, paranee käyttäjäkokemus, Google-näkyvyys sekä kävijämäärät, ja yhä useampi sivustolla kävijä konvertoituu asiakkaaksi. Hyvää kakkua halutaan lisää - joten sen täytteellä on merkitystä.

    Lue lisää
  • 10.11.2016
    Näin parannat yrityksesi sijoitusta Googlessa

    Yrittäjä! Jos kirjoitat Googleen hakusanat, joilla uskot asiakkaiden etsivän palveluitasi, miltä hakutulos näyttää? Nouseeko yrityksesi kolmen kärkeen vai jääkö se kauas muista? Sijoituksesi Googlessa on suorassa suhteessa sivuillesi saapuvan liikenteen määrään.

    Lue lisää
  • 08.11.2016
    SEO on siinä? – Hakukoneoptimointi ei ole ikinä valmis

    Kuvittele, että nettisivusi onkin vilkkaasti liikennöidyn valtatien varrella oleva mainostaulu. Olet sen siihen joskus itse pystyttänyt tai rakennuttanut joillain muilla. Ihmiset ajavat siitä päivittäin ohi, mutta he eivät pysähdy eivätkä ole kiinnostuneita sen sisällöstä. Voit ihan syystäkin kysyä, miksi sinulla on se mainostaulu, jos siitä ei ole mitään hyötyä. Hakukoneoptimointi auttaa digitaalisen mainostaulusi, eli kotisivusi löytymisessä.

    Lue lisää
  • Onko sisällöntuotanto vaikeaa? No ei todellakaan!
    18.10.2016 - Minna Tuum
    Sisällöntuotantoko vaikeaa?

    Ei ole. Tätä mieltä ovat Fonectan Joukahaisenkadun yksikössä työskentelevät copywriterit, sanavalmiit turkulaiset. Mutta he ovatkin tekstin kirjoittamisen ammattilaisia. Yrittäjän puntti saattaa tutista aivan eri tavalla, kun tehtävänä on luoda sisältöä omille kotisivuille, some-kanaviin tai vaikkapa uutiskirjeeseen. Kokosimme yrittäjille vinkkejä, joiden avulla pääset alkua pidemmälle sisällöntuotannossa. Jos vinkeistä viisastuminen ei vielä johdakaan valmiisiin teksteihin, muista, että voit aina kääntyä ammattilaisen puoleen!

    Lue lisää
  • 10.10.2016
    Miten parannan tuoreen yritykseni näkyvyyttä verkossa?

    Uusi yrittäjä, mietitkö, miten asiakkaasi verkossa liikkuvat ja missä he voivat yritykseesi törmätä? Lue, miten aloittavan yrityksen tulisi löytyä verkosta.

    Lue lisää
  • Oletko rohkeasti esillä vai piilossa bisnekseltä, kysyy Minna Tuum blogissa?
    19.09.2016 - Minna Tuum
    Rohkeasti esillä vai piilossa bisnekseltä?

    Firmallasi on nettisivut, kenties Facebook-profiilikin, olet jopa tehnyt yrityksellesi LinkedIn-sivun. Olet listannut myymäsi tuotteet ja palvelut, ja jossain yhteystietojen lomassa ovat ehkä aukioloaikasikin. Olet panostanut isoihin kuviin ja sivut ovat näyttävät, homma on siis hoidossa ja voit levätä laakereilla, vai voitko?

    Lue lisää
  • Milainen oli Fonectan digitalisoinnin matka? Vesa-Pekka Kirsi kertoo videolla.
    19.08.2016
    Viisi vinkkiä liiketoiminnan digitalisointiin – Näin Fonecta onnistui

    Mitä oikeasti vaatii liiketoiminnan digitalisointi? Mitä muutos tarkoittaa ja vaatii? Fonectan liiketoimintajohtaja Vesa-Pekka Kirsi puhui Digitalist Leadership Forumissa 18.8.2016 kokemuksen kautta.

    Lue lisää
  • 16.11.2015
    Some-näkyvyyden kotiuttaminen: kuka puhuu, missä ja mitä?

    Etenkin kuluttajakauppaa tekevien yritysten on syytä tietää, miltä yksittäisten liikkeiden tiedot näyttävät, kun niitä etsitään eri some-palveluista. Ovatko tiedot oikein? Onko käyttäjäkokemus fiksu myös mobiilissa? Tiedetäänkö yrityksessä, missä siitä puhutaan?

    Lue lisää