LinkedIn-markkinointi

LinkedIn – ammattilaisten sosiaalisen median kanava

Fonecta Suomen ainoana virallisena LinkedIn-kumppanina tarjoaa erinomaiset keinot LinkedIn-mainontaan erityisesti B2B-yrityksille. LinkedIn on yritysten ja työntekijöiden sosiaalisen median kanava, jonka tavoitteena on tuoda esiin sekä ihmisten että yritysten osaamista. Rekrytoinnin kanavana LinkedIn on jatkuvasti kasvava media, yhä useammin hyvät tekijät löytävät sen kautta uuden työpaikan, ja moni yritys etsiikin aktiivisesti itselleen sopivia rekrytoitavia juuri LinkedInistä. Sosiaalisen median kanavista LinkedIn erottuu siinä, että siellä ihmiset ovat esillä ammattinsa kautta. Niinpä kaikki kommentointi ja jakaminen sekä mainonta perustuu asiallisuuteen ja ammatillista kiinnostusta herättäviin aiheisiin.

Nykyään suomalaiset ovat LinkedInin suurkäyttäjiä. Suomalaiset löysivät tiensä LinkedIniin hitaasti, mutta sen käyttäjämäärät ovat jatkuvasti kasvaneet. Kun loppuvuodesta 2014 suomalaisia käyttäjiä oli noin 700 000, ennustetaan miljoonan käyttäjän rajan menevän rikki alkuvuodesta 2017 ja vuonna 2021 käyttäjiä on jo yli 1,5 miljoonaa. Johtavana B2B-yhteisönä saat LinkedInin kautta viestisi kohdennettua helposti suoraan yrityspäättäjille, sillä näistä miljoonasta vajaa 20% on manageri-tasolla toimivia käyttäjiä.

 

Alla olevista linkeistä löydät hyödyllistä tietoa LinkedIn-markkinointiin liittyen. Tämän artikkelin lopussa myös lisää hyviä vinkkejä!

  • Emilia Lepistö kertoo, mitkä ovat LinkedIn-mainonnan suurimmat kompastuskivet
    19.08.2022
    LinkedIn-mainonnan suurimmat kompastuskivet

    Digitaalinen mainonta kehittyy huimaa vauhtia, niin myös LinkedIn-mainonta. Monen LinkedIn-mainontaa työkseen tekevän on vaikea pysyä muutoksessa mukana, saati sitten yritysten markkinointipäälliköiden ja muiden markkinoinnin parissa toimivien, joiden työpäivät koostuvat monenlaisista töistä, eikä aikaa uuden, kanavakohtaisen tiedon omaksumiseen ole käyttää paljoa.

    Lue lisää
  • Nainen etäkokouksesa
    05.04.2022
    Unohda algoritmi – anna lämpöä, hyötyä ja mietittyä sisältöä

    Inhimillinen ja arkinen sisältö on herättänyt huomiomme somessa, kun pandemia on muuten erottanut meitä toisistamme. Miten huomio varmistetaan jatkossa?

    Sosiaalisen median kanavien sisäiset säännöt, algoritmit ja yleisöt muuttuvat jatkuvasti. Siksi teknistä kikkailua tärkeämpää onkin merkityksellinen sisältö. Kun asiasi koetaan omaksi, tärkeäksi ja jakamisen arvoiseksi, se luo yleisösi ja yrityksesi välille kestävän siteen.

    Miltä me näytämme?

    Siitä on hetki, kun työelämä näyttäytyi vain yrityksen käsikirjoitetuissa esittelyvideoissa ja työntekijät hymyilivät kuvissa bisnesunivormu päällä. Nyt työn kuvat ja tarinat jaetaan suoraan omilta sometileiltämme, ja ne ovat rouheita ja elämänmakuisia.

    Kuka tahansa työntekijöistä voi olla yrityksesi tärkein kasvo.

    Etätyön hassut kommellukset tai kokemukset työn ja perhe-elämän yhdistämisestä luovat lahjomattoman kuvan yrityksestäsi – sen, miltä tuntuu olla teillä töissä. Tunnetta ja aitoutta arvostetaan, ja niillä on valtava voima.

    Inspiroi ja kouluta siksi kaikkia työntekijöitäsi tekemään LinkedIn-julkaisuja. Kannusta, palkitse ja nosta esiin toimivia esimerkkejä. Se ei vaadi suurta resursointia, vain pienten rutiinien muistamista intrassa tai viikkopalaverissa.

    Ihmistä kiinnostaa toinen ihminen. Työntekijän mittakaava on helposti omaksuttava ja siksi se koukuttaa katsojan. Työn arjesta kertovat, hyvin suunnitellut ja tuotetut sisällöt voivat olla tehokkaita inhimillisen yrityskuvan rakentajia. Miten arkista työtä helpottanut oivallus syntyi? Miten kauan menee aikaa, kun työturvallisuutta parantava suoja-asu puetaan?

    Mitä me annamme?

    Voit tavoittaa LinkedInillä Suomessa 1,5 miljoonaa ja kansainvälisesti 822 miljoonaa käyttäjää. Jokainen heistä kohtaa valtavan määrän sisältöä pelkästään LinkedInissä.

    Mainoksiasi kohdentamalla saat tilaa sinulle tärkeiden ihmisten uutisvirrassa. Se ei kuitenkaan riitä, tarvitset tilan lisäksi heidän huomionsa. On arvioitu, että jos katsoja ei näe videon 3 ensimmäisen sekunnin aikana kiinnostavaa koukkua, hän siirtyy seuraavaan sisältöön.

    Ennen kuin julkaiset, mieti siis analyyttisesti, mikä tai mitkä kanavistasi ja niiden yleisöistä ovat oikeat asiallesi. Harkitse, julkaisetko viestisi orgaanisena postauksena vai mainoksena.

    LinkedIn-mainonnan eri muodot ja niiden hyödyt

    Sen jälkeen päätä, mitä kerrot asiasta aivan ensimmäisenä. Mikä siinä on tärkeintä ei yrityksesi, vaan yleisösi kannalta? Mitä hyötyä kertomasta asiastasi on yleisöllesi? Tarjoatko heille mahdollisuuden säästää, tehostaa omaa tai yrityksen toimintaa vai oppia uuden, heille merkittävän asian? Pitääkö viestisi vaikuttaa nyt vai seuraavan vuoden budjettia laatiessa?

    LinkedInin Content Suggestions -työkalun avulla löydät sisältöjä sen mukaan, minkälainen yleisö on kiinnostunut niistä. Käytä sitä myös ideasparraukseen ja etsi sieltä aiheita ja käsittelytapoja oman yrityksesi julkaisuihin.

    LinkedIn Pages: How to use Content Suggestions (YouTube)

    Mitä me tavoittelimme?

    Kampanjalle tai julkaisulle ennalta määritelty tavoite vaikuttaa siihen, miten hyvin sen katsotaan lopulta onnistuneen. Tähtää siis kaikilla valinnoillasi kohti määrällistä tai laadullista tavoitetta. Varmista, että valitsemallasi julkaisutyypillä voi saavuttaa asettamasi tavoitteet. Jos tähtäät uusiin tilauksiin, ovathan ostopolku ja tilauspainike kunnossa?

    Julkaisemisen jälkeen yleisö alkaa reagoida sisältöösi. Kääri hihat asiakaskokemuksen parantamiseksi: Peukuta ja vastaa. Yleisöpalautteeseen reagointi on varma tapa menestyä digitaalisessa kohtaamistaloudessa.

    Analysoi samalla dataa ja tee tarvittaessa lukujen tai yleisöreaktioiden perusteella korjausliikkeitä sisältöösi. Jos toimenpiteesi eivät auta tai jotain menee pieleen, ota yhteyttä. Katsotaan yhdessä, mitä voisit tehdä toisin ja onko käytössäsi kaikki oikeat työkalut.

    Ota yhteyttä LinkedIn-asiantuntijaamme

    Parhaan hyödyn kampanjoista ja postauksistasi saat, kun etsit niistä säännöllisesti menestyjiä. Tuota niitä lisää yleisöllesi ja tunnustele, tulisiko kohderyhmää edelleen laajentaa.

    Lue lisää
  • Näillä ohjeilla teet timanttisen LinkedIn-profiilin
    05.04.2022
    Näin teet timanttisen LinkedIn-profiilin

    LinkedIn on yksi nopeammin kasvavista sosiaalisen median kanavista Suomessa. Jo yli 1,5 miljoonaa suomalaista on luonut LinkedIn-profiiliin, ja niin rekrytoinnin kuin ammatillisen keskustelun ja kehittymisenkin näkökulmasta se on ylivertainen kanava. Fonecta on Suomen ainoa virallinen LinkedIn Marketing Solutions kumppani, joten me tiedämme miksi se on niin tehokas sekä ammattilaisille että mainostajille. Tarjoamme asiakkaillemme LinkedIn-mainontaa ja Tietopankistamme voit lukeä lisää siitä mitä on LinkedIn-markkinointi.

    Lue lisää
  • Nainen selaa Linkediniä
    24.02.2022
    Kolme vaikuttavaa sisältömuotoa yritykselle – näin koukutat asiakkaan

    Moni meistä skrollaillee somekanavissa mieluusti postausvirtaa, eikä lähde LinkedInistäkään houkuttelevan linkin perässä. Tuoreet sisältömuodot varmistavat, että yleisö löytää asiasi ja keskittyy siihen heti kiinnostuksen herättyä.

    Valitse LinkedInissä sisältömuoto aina sen mukaan, mitä yritykselläsi on sanottavana ja minkä tavoitteen olet asettanut sisällölle. Onko asiasi vaikuttavimmin kerrottavissa infograafina, valokuvana, tekstinä vai videona? Riittääkö tiedon yksisuuntainen esittäminen kanavassa ja vai kannattaisiko sinun järjestää livetapahtuma, jossa yleisö voi esittää heti lisäkysymyksiä?

    Luo sisältöä vanhaa päivittämällä

    Orgaaniset sisällöt kannattaa pitää tikissä, sillä mainoskampanjat tulevat ja menevät, mutta LinkedIn-tili jatkaa yrityksestäsi kertomista. Sisällöntuotantoa ei tarvitse käynnistää nollasta. Mitä jos toisit jotain jo verkkosivuillasi esittämääsi sisältöä myös LinkedIniin esimerkiksi artikkelina?

    Artikkelit ovat olleet LinkedInissä aiemmin vain yksityishenkilöiden käytössä. Keväästä asti myös yritykset ovat voineet julkaista niitä.

    Artikkelipohja tarjoaa sisällölle täysin itse muotoiltavan tilan ja jättää näin tilaa luovuudelle. Voit tekstimuotoisen sisällön lisäksi upottaa artikkeliin esimerkiksi linkkejä, videoita ja kuvia. Suosituspituus artikkelin tekstille on 500—1 000 merkkiä.

    Artikkeli julkaistaan yrityksesi uutisvirrassa, joten jokainen uusi artikkeli tuo lisää näyttöjä ja sitouttaa yleisöäsi. Tässäkin sisältömuodossa pystyt tarkistamaan LinkedInin analytiikkaraporteista tavoitetun yleisön koon ja sitoutumisen sekä demografisia tietoja, kuten näyttöjen toimialat, yrityksen koon yms.

    Artikkelien tuottaminen on helppoa, ja juuri siksi jokaisen yksittäisen artikkelin kohdalla kannattaa miettiä tarkkaan etukäteen yrityksesi tavoitteet ja yleisön toiveet sisällöillesi.

    Näytä vuosikertomus heti yleisöllesi

    LinkedInin mainosmuodot ovat tällä hetkellä single image ad, video ad, carousel image ad, message ad, text ad ja dynamic ad.

    Uusin mainosmuoto on document ad. Sen avulla voit jakaa monisivuisia sisältöjä ja kohdentaa mainoksen toivomallesi yleisölle. Jaat document adin avulla helposti vaikka vuosikertomuksen suoraan yrityksesi LinkedIn-tilillä.

    ”Suomalaiset firmat tekevät tosi paljon esimerkiksi oppaita, asiakasreferenssejä ja tutkimuksia. Yrityssivulla on ennenkin voinut julkaista monisivuisia pdf:iä, mutta siihen ei ole ollut saatavilla kaveriksi hyvää mainosformaattia”, sanoo LinkedIn Relationship Manager Emmi Mikkola Fonectalta.

    ”Jos firma on halunnut mainostaa esimerkiksi useampisivuista tutkimusta, on käyttäjä pitänyt ohjata siirtymään ensin mainokselta laskeutumissivulle ja lataamaan tutkimus sieltä. Se on ollut vähän liian kankeaa käyttäjän näkökulmasta.”

    Hyvä toiminnallinen tavoite document adille on liidien hankkiminen ja oman yleisön laajentaminen.

    ”Voit jatkossa laittaa document adin ja ladattavan tai selattavan sisällön väliin LinkedInin liidilomakkeen. Voit siis kerätä esimerkiksi käyttäjän yhteystiedot ennen kuin hän selaa tai lataa sen kohdesisällön”, Mikkola kertoo.

    Tämänkin mainosmuodon tulokset näkyvät LinkedInissä yrityksen omalla mainostilillä.

    ”LinkedIn ei päivitä uusia ominaisuuksia kerralla kaikille ja yhdessä yössä, vaan ne tulevat pikkuhiljaa tileille käyttöön. Uusien ominaisuuksien roll out voi kestää viikoista kuukausiin. Osalla suomalaisista mainostajista on jo document ad käytössä”, kertoo Mikkola.

    Tarkista mainostililtäsi, joko ominaisuus on saatavilla tai kysy yhteistyöhenkilöltäsi Fonectalla sen julkaisuaikataulua.

    Järjestä vaikuttava livetapahtuma helposti

    Yli tuhannen seuraajan yritystilit ovat voineet järjestää keväästä asti LinkedIn Live -tapahtumia eli suoraan LinkedIniin striimattavia live-tapahtumia. Tilillä voi pitää tuotteen demoesittelyn, keskustelupaneelin, rekrykohtaamisia opiskelijoille tai vaikka säännöllisesti kokoontuvaa kirjakerhoa.

    LinkedIn on monipuolinen alusta livetapahtumien järjestämiseen ja juuri se on tämän palvelutuotteen suurin etu. LinkedIn Liven avulla voit samassa somekanavassa esimerkiksi:

    • kutsua sivusi seuraajat tapahtumaan,
    • mainostaa tapahtumaa kohdennetusti uudelle yleisölle,
    • järjestää livetapahtuman,
    • vastata yleisön chatissä tai videoyhteydellä esittämiin kysymyksiin tai
    • tallentaa tapahtuman ja tarjota sen katsottavaksi myöhemmin kokonaan tai miniohjelmiksi editoituina kohokohtina.

    Myös kaikista tapahtumiin liittyvistä toiminnoista löydät analytiikan suoraan LinkedInissä. Virtuaalitapahtuman järjestäjänä näet esimerkiksi osallistujien määrän, ammattinimikkeet ja tapahtumaan liittyvien postausten sitoutumisasteen.

    Tapahtumien mitattavana tavoitteena voi olla esimerkiksi uniikit tavoitetut käyttäjät tai liidien kerääminen kohderyhmältäsi.

    Fonecta on Suomen ainoa virallinen LinkedIn-kumppani ja tarjoaa siksi erinomaiset keinot LinkedIn-mainontaan erityisesti B2B-yrityksille.

    Lue lisää
  • Ihmiset tutustumassa Fonectan LinkedIn-palveluihin
    23.02.2022
    Onko yrityksesi uusi LinkedInissä? Kasvata yleisöäsi näin

    Kaikki suuret tarinat alkavat jostain, niin myös yrityksesi mainosmatka LinkedInissä. Tarjoamme viisi vinkkiä, joista yksi voi yllättää kokeneenkin mainostajan.

    Läsnäolo sosiaalisen median kanavissa vaikuttaa mielikuviin yrityksestäsi. LinkedIn on yrityksille erinomainen paikka näkyä, sillä se on tutkimuksen mukaan edelleen luotetuin somekanava Suomessa. Linkediniä käyttävistä 76 prosenttia pitää sitä luotettavimpana kanavana.

    Tutkimus: Facebook pitää pintansa Suomen suosituimpana somekanavana

    LinkedInissä on 40 prosenttia Suomen työikäisestä väestöstä kanavan ja Tilastokeskuksen tietojen mukaan. Heistä jokainen näkee digitaalisessa maailmassa niin valtavasti sisältöä, että viestisi on oltava terävä erottuakseen.

    1. Määritä tavoitteesi ja muista ne

    Mitä haluat, että ihmiset muistavat yrityksestäsi? Mitä heidän tulisi tehdä nähtyään mainoksesi, postauksesi tai yrityksesi oma sivu?

    Määrittele kullekin LinkedIn-mainokselle ja -postaukselle omat tavoitteet ja räätälöi tuottamasi sisältö niiden mukaan. Tavoite voi olla lisätä tunnettuutta, puffata yksittäistä tuotetta, rekrytoida uusia työntekijöitä tai vaikka löytää yhteistyökumppaneita.

    Seuraa myös tulosta: Oliko rekryilmoituksesi tavoite mahdollisimman monen silmäparin tavoittaminen vai laadukkaat hakijat? Onnistuitko? Mitä voit tehdä ensi kerralla paremmin?

    2. Mainosta kanavassa kanavan tavalla

    Somekanavien käyttäjien tavat antavat raamit myös yrityksesi mainostustapoihin. Unohda muista kanavista oppimasi kikat, sillä LinkedIn toimii eri tavalla.

    Instagramissa ja Facebookissa käyttäjät piipahtelevat useita kertoja päivässä, joten näkyvyyttä saa jopa viikossa. LinkedInissä käydään pari kertaa viikossa ja yksittäinen istunto kestää kauemmin.

    LinkedInissä kampanjat kannattaakin suunnitella kestämään vähintään kolme viikkoa. Huomioi myös muu kanavan erityisluonteisuus ja vaativa asiantuntijayleisö luovassa suunnittelussa.

    3. Uskalla olla kunnianhimoinen

    Jos ensimmäisen mainoskampanjan julkaisu jännittää, sparraa ideaa ja toimintamallia LinkedIn-sertifioidun asiantuntijamme kanssa. Voit kysyä mitä vaan: Ideasi toimivuutta tai vaikka sitä, mitä mainosmuotoa suosittelemme asian esittelemiseksi yleisölle.

    Kerro suunnitelmasi, niin saat suosituksen kokemuksiimme perustuen. Esimerkiksi liian lyhyt kokeilu ei tuo sinulle tarpeeksi oikeanlaista dataa. Pienellä kampanjapyrähdyksellä et siis välttämättä saa selville edes sitä, oliko ensikokeilu oikeasti kannattava.

    Ota yhteyttä LinkedIn-asiantuntijaamme 

    4. Hyödynnä edullisemmat mainosajat

    Varsinkaan ensimmäisissä kokeiluissa kustannukset eivät tietysti saisi nousta liian korkeiksi. Mainonnan hinnat ovat keskimäärin 25 prosenttia edullisempia aivan kvartaalin alussa kuin sen viimeisenä kuukautena. Tammi-, huhti-, heinä- ja lokakuun alku ovat siis hyviä aikoja aloittaa kampanja.

    Voit tarkistaa ajantasaisen keskiarvohinnan klikeille tai mainosnäytöille Campaign Managerista. Se huomioi hinnoittelussa kohderyhmäsi ja kampanjan ajankohdan.

    Mieti siis yrityksesi kannalta parhaat puitteet kampanjalle ja aloita toteutus ajoissa. Aloittaaksesi tarvitset LinkedIniin yrityssivun ja mainostilin, sekä ajatuksia tavoitteista ja kohderyhmistä. LinkedIn-mainostilin ja kulutusperusteisen laskutuksen saat Fonectalta ilman lisäkuluja.

    5. Opi uutta maksutta

    Kun hankit LinkedIn-mainostilin kauttamme, saat käyttöösi maksuttomat, kuukausittaiset koulutukset. Niiden avulla opit tehokkaammaksi markkinoijaksi. Koulutuksia järjestetään esimerkiksi näistä aiheista:

    • LinkedIn kanavana ja kaikki mainosmuodoista
    • Vaikuttava LinkedIn-sisältö yrityksille
    • Campaign Manager -perusteet
    • Brändi- ja taktinen mainonta LinkedInissä
    • Kaikki kohdennuksista
    • LinkedIn mainonnan optimointi

    Voit myös tilata koulutuksia omalle tiimillesi tai maksuttoman oppaamme taktisesta mainonnasta LinkedInissä. Sen avulla voit opiskella omaan tahtiisi esimerkiksi tulosten seurantaa ja kampanjan onnistumisen mittaamista.

    Tilaa opas tästä

    Fonecta on virallinen LinkedIn Marketing Solutions -partneri. 

    Lue lisää
  • Miikka-Markus Leskinen Markkinointipodcastin vieraanan
    21.02.2022
    Markkinointipodcast: Kansainvälinen B2B-markkinointi

    Miten suomalaisyritysten kannattaa markkinoida kansainvälisesti?

    Lue lisää
  • Emmi Mikkola
    26.01.2022
    Mainostajan uudet työkalut helpottavat LinkedIn-tilin hallintaa

    Mainostatko ja julkaisetko paljon LinkedInissä? Jatkossa hallinnoit sisältöjä ja mainoksia helpommin Business Managerin ja materiaalipankin avulla. Uudet mittarit tuovat tuoreen näkymän tulosten tarkasteluun.

    Mainostajan uusia työkaluja lanseerataan LinkedInissä talven 2022 aikana. Saat niistä myöhemmin lisätietoa Fonectan LinkedIn-yrityssivuilta.

    Fonectan LinkedIn-yrityssivut

    Hallinnoi mainostiliä Business Managerilla

    Business Manager on monelle mainostajalle tuttu jo Facebookista. Tuttuus varmasti madaltaa kynnystä testata ominaisuuksia, kun Business Manager otetaan lähiaikoina käyttöön myös LinkedInin puolella.

    ”LinkedInillähän on ollut Campaign Manager, työkalu, jolla rakennat yksittäisen kampanjan. Se ei muutu, mutta Business Manager tulee ikään kuin tasoksi sen yläpuolelle”, sanoo LinkedIn Relationship Manager Emmi Mikkola Fonectalta.

    ”Se on huomattava parannus mainonnan julkaisujärjestelmän hallintaan.”

    Fonecta on ollut mukana Business Managerin globaalissa betatestausvaiheessa.

    ”Olemme testanneet sitä syksyn mittaan hiljalleen. Fonectan asiakkaat ja meidän kanssamme kumppanoituneet toimistot pääsevät lähikuukausina ensimmäisten joukossa testaamaan ja ottamaan sitä käyttöön”, sanoo Mikkola.

    Julkaise sisältöjä materiaalipankin avulla

    Sisällönhallinnan avuksi on tulossa muitakin uusia ominaisuuksia. Jatkossa yrityksillä on käytössään LinkedInin mainostilillä materiaalipankki. Esimerkiksi yrityksen videoiden, kuvien ja oppaiden säilyttäminen, käyttöönotto ja hallinnointi on sen ansiosta entistä helpompaa.

    Myös nämä tulevat toiminnallisuudet innostavat varmasti innokkaita kokeilijoita ja entistä paremman tuloksen etsijöitä: mahdollisuus automatisoituun A/B-testaukseen ja usean eri mainosmuodon käyttäminen samaan kampanjaan.

    ”Kerromme kaikista uusista toiminnoista tarkemmin, kun aikataulu ja yksityiskohdat ovat tiedossa”, sanoo Mikkola.

    Lisää vaikuttavia raportteja kulmahuoneelle

    IAB Finland kertoo, että suomalaiset yritykset käyttivät somemainontaan 86,5 miljoonaa euroa vuoden 2021 alkupuoliskolla. Se oli 29,4 prosenttia kaikesta yritysten digimainonnasta.

    Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla (IAB Finland)

    Mainonnan monipuolinen mitattavuus ja havainnolliset raportit ovatkin välttämättömiä työkaluja, kun yritykset tekevät resursointi-, budjetointi- ja sisältöpäätöksiä.

    ”Me suomalaiset olemme insinöörikansaa eli tykkäämme luvuista ja numeroista. Päätöksemme perustuvat tilastoihin, exceleihin ja dataan”, Emmi Mikkola sanoo.

    Ensi vuoden aikana yritystilit saavat ainakin mainonnan ROI:n ja account based marketing -mainonnan mittaamiseen kaksi uutta työkalua.

    ”Ne tekevät entistä läpinäkyvämmäksi sen, kuinka paljon LinkedIn-mainontaan investoitu aika ja raha tuottaa yritykselle takaisin ja miten se vaikuttaa vaikkapa ostoputken arvoon.”

    Tilaa maksuton taktisen LinkedIn-mainonnan opas

    Fonecta on Suomen ainoa virallinen LinkedIn-kumppani ja tarjoaa siksi erinomaiset keinot LinkedIn-mainontaan erityisesti B2B-yrityksille.

    Lue lisää
  • Tekla - a Trimble solution
    24.01.2022
    Tekla Software / Trimble Solutions: Strateginen suunnittelu + luotettava kumppani = vakuuttavia tuloksia LinkedIn-markkinoinnista

    Kun tehtävänä on huippuunsa kehitettyjen ohjelmistoratkaisujen globaali markkinointi rakennusalan ammattilaisille, tarvitaan valikoima tehokkaita työkaluja ‒ sekä luotettavia kumppaneita. Trimble kehittää fyysisen ja digitaalisen maailman yhdistäviä korkean teknologian tuotteita, työkaluja ja palveluja mm. maatalouden, rakennusalan, paikannuksen ja kuljetusalan tarpeisiin. Yhtiö toimii yli 150 markkinalla ja työntekijöitä heillä on yli 40 maassa.

    Fonecta on toiminut vuodesta 2019 alkaen Trimble Teklan yhteistyökumppanina heidän 3D-mallinnuksen mahdollistavan BIM-tietomalliohjelmistonsa LinkedIn-markkinoinnissa.

    LinkedIn tekee monimutkaisten kokonaisuuksien markkinoinnista yksinkertaista

    Mainoskampanjoiden rakentaminen ja hallinta voivat tuntua monimutkaiselta, kun markkinoitavana on useita erilaisia ratkaisuja monelle asiakassegmentille halki maiden ja kielialueiden. Robert McKenzie, Tekla Softwaren Global Digital Marketing Manager on sitä mieltä, että LinkedIn on tehnyt jopa monimutkaisempien globaalien kampanjoiden hallinnasta helppoa. “Olen kehittänyt itselleni selkeän kansiorakenteen ja nimeämiskäytännöt kampanjoiden rakentamiseen. On tärkeää muodostaa toimiva ja selkeä rakenne kampanjoille heti alusta alkaen”, painottaa McKenzie, ja selittää: “se helpottaa kampanjoiden sekä niiden budjetin hallintaa, optimointia ja tietenkin niiden analysointia ja raportointia”.

    LinkedIn-markkinointia tehdään Tekla Softwarelle Fonectan kautta avatulla mainostilillä, jonka alle McKenzie rakentanut mainostilit heitä parhaiten palvelevalla tavalla: suurin osa Teklan markkina-alueista on niputettu yhden, globaalin mainostilin alle, mutta kaikkein suurimmille kohdemaille on katsottu järkevimmäksi perustaa oma mainostilinsä.

    Kädet savessa on hyvä olla, kun tukena on proaktiivinen mainoskumppani

    McKenzie vastaa Teklan koko globaalista LinkedIn-markkinoinnista aina kampanjoiden suunnittelusta ja rakentamisesta sekä seurantatägien määrittelystä niiden analysointiin ja optimointiin ‒ kaikki tämä tiiviissä yhteistyössä muiden Tekla Softwaren markkinointispesialistien ja globaalien markkinointitiimien kanssa.

    Fonectan rooli LinkedIn Marketing Solutions Partnerina Suomessa on toimia LinkedInin edustajana heidän asiakkailleen. Tämä tarkoittaa proaktiivista yhteistyötä, sekä asiakkaiden tukemista ja auttamista parhaalla mahdollisella tavalla, jotta he onnistuvat ja pääsevät haluttuihin tuloksiin.

    “Olen todella tyytyväinen siihen, miten Fonecta pitää minut ajan tasalla uusimmista työkaluista ja ominaisuuksista tai muista uutisista, joilla voi olla vaikutusta työhöni. Tämä on proaktiivisuutta, jota ei kerta kaikkiaan voi odottaa jokaiselta alihankkijalta”, kiittelee McKenzie.

    Parhaat kumppanuudet tähtäävät aidosti yhteisiin tavoitteisiin

    McKenzie on kokenut ja taitava LinkedIn-markkinoija, mutta hän korostaa Fonecta-kumppanuuden merkitystä. “Fonecta ei ole ihan tavallinen alihankkija ‒ he ovat ennemminkin kuin turvaverkko. Ajattele, miten paljon aikaa minulla menisi selvitellessä eteen tulevia kysymyksiä yksin, ja nyt voin luottaa siihen, että saan kattavan vastauksen asiantuntijoilta aina 24 tunnin kuluessa. Voisi sanoa, että minulla on henkilökohtainen helpdesk-kanava suoraan LinkedInin kanssa”, kuvailee McKenzie yhteistyötä Fonectan kanssa.

    Omalla, pysyvällä yhteyshenkilöllä Fonectalta on ollut McKenzielle suuri merkitys, ja molemmat osapuolet kuvailevatkin yhteistyötä lämpimin ja kunnioittavin sanankääntein. Juha Suomela, McKenzie’n yhteyshenkilö Fonectalta kertoo: “Kumppanuutemme perustuu siihen, että Robertin ja Trimble Teklan onnistuminen on myös meidän onnistumisemme. Olemme aina puhelinsoiton päässä ja valmiina auttamaan häntä.”

    Kasvua ja tuloksia strategisella kampanjasuunnittelulla

    McKenzie rakentaa kohdennettuja kampanjoita, jotka ohjaavat ihmisiä tietylle laskeutumissivulle, webinaariin rekisteröitymiseen tai muuhun tarkoin harkittuun kohteeseen. Jokaisen kampanjan takana on strateginen suunnitteluprosessi, sillä LinkedIn on Tekla Softwarelle merkittävä B2B-liidigenerointikanava.

    “Niin orgaaniset kuin maksulliset postauksemme perustuvat hyvin strategisiin metodeihin. Esimerkiksi postausten tiheys perustuu dataan. Luon aina vähintään neljä mainosta kampanjaa kohden ja annan niiden pyöriä aikansa nähdäkseni, mikä niistä toimii parhaiten. Meillä on samanaikaisesti ns. ikivihreitä, matalan budjetin mainoskampanjoita sekä lyhyempiä, mutta suuremman budjetin kampanjoita. Näin tuomme mainontaan vaihtelua ja olemme aina tavalla tai toisella potentiaalisten asiakkaiden mielessä”, kertoo McKenzie hyväksi testaamistaan taktiikoista.

    Tämä kaikki vaatii paljon työtä, budjettia sekä optimointia ‒ yrittämistä ja erehdyksiäkin. Mutta se tarkoittaa myös tuloksia.

    “Olemme kahdessa vuodessa kavunneet 30 000:sta orgaanisesta seuraajasta 70 000:een seuraajaan ja saavuttaneet ison share of voicen, eli osuuden näkyvyydestä alustalla kilpailijoihin verrattuna. Postaustemme klikkiprosentit ovat selvästi yli keskiarvon, mainosten konversioprosentit ovat todella hyviä, ja olemme löytäneet optimaaliset yleisökoot kullekin kampanjalle”, kertoo McKenzie.

    “Tavoitteenamme on hyödyntää LinkedInin työkaluja ja ominaisuuksia mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Siksi ne ovat olemassa ‒ jotta voisimme mainostaa tehokkaammin ja taitavammin. Minä olen myös onnekas, sillä minulla on Fonectan tuki ja asiantuntemus käytössäni joka päivä”, toteaa McKenzie.

    Kasvava, monien mahdollisuuksien B2B-markkinointikanava

    Trimblelle LinkedIn on tehokas ja monipuolinen työkalu B2B-kohderyhmien, kuten ylemmän johdon ja muiden yrityspäättäjien tavoittamiseen. LinkedInin mahdollisuudet markkinoinnin työkaluna ova vaikuttavia. “LinkedIn kasvaa jatkuvasti sekä yrityksenä että markkinointikanavana. Tämä tarkoittaa sitä, että kanavan kautta tavoitettavien, potentiaalisten liidien määrä kasvaa yhtä lailla, samoin kuin työkalut tehokkaaseen mainontaan”, McKenzie avaa kanavan mahdollisuuksia.

    McKenzie arvostaa myös LinkedInin ensimmäisen osapuolen evästeitä, jotka ovat hyödynnettävissä ongelmitta, toisin kuin monilla muilla mainostusalustoilla, joilla on ollut haasteita uusiin evästekäytäntöihin sopeutumisessa.

    Fokuksessa työntekijälähettilyys ja julkaisuihin sitoutuminen

    Kokeneena LinkedIn-markkinoijana McKenziellä on kysyttäessä heti muutama lempityökalu mielessään. “Olen työntekijälähettilyyden vankka kannattaja. Siksi yksi suosikeistani onkin työkalu, joka ehdottaa julkaistavia sisältöjä, kuten artikkeleita, työntekijöidemme merkkipaaluja tai uutisia yrityksestä, ja mahdollistaa julkaisun pelkästään yrityksen työntekijöiden nähtäväksi, kannustaen heitä jakamaan julkaisun oman profiilinsa kautta. Usein työntekijöiltä, eli kanssaihmisiltä tulevat viestit ovat vaikutukseltaan tehokkaampia kuin suoraan yritykseltä tulevat”, kertoo McKenzie.

    Hän näkee myös julkaisuihin sitoutumisen yhä tärkeämpänä tekijänä. “Me emme halua tehdä postauksia vain julkaisemisen ilosta, vaan haluamme saada aikaan sitoutumista kuten keskustelua, reaktioita, ja jakoja. Kaikki lähtee asiakkaasta, ja myös julkaisut on mietittävä asiakkaan näkökulmasta”, selittää McKenzie.

    Vihdoin ensi kerralla Helsingissä?

    McKenzien asemapaikka on Leedsissä, Iso-Britanniassa, kun taas Fonectan päämaja sijaitsee Helsingissä. Kuitenkaan etäisyys eikä edes etätyöaika ole estänyt lämpimän kumppanuuden syntymistä, päinvastoin. Yhteistyö kohti yhteisiä tavoitteita ja entistä parempia tuloksia jatkuu tuttuun tapaan.

    “Työskentely Fonectan kanssa on ollut äärimmäisen hyödyllistä ja suuri apu LinkedIn-markkinoinnissamme, mutta samalla se on miellyttävä ja luotettava, ainutlaatuinen kumppanuus”, toteaa Robert McKenzie. Hänen Fonecta-yhteyshenkilönsä Juha Suomela yhtyy täysillä tähän kuvaukseen, ja he molemmat odottavatkin aikoja, jolloin on jälleen mahdollista keskustella niin LinkedInistä kuin kaikesta sen ulkopuolella saman pöydän äärellä.

    Lue lisää Teklasta

    Lue lisää
  • Lataa tutkimusraportti - Sosiaalisen median käyttö ja mainonta Suomessa
    14.01.2022
    Lataa some-tutkimusraportti

    Fonecta selvitti IRO Researchin toteuttamissa tutkimuksissa kuinka Suomessa käytetään sosiaalista mediaa. Tutkimus tehtiin kahdessa osassa:

    • Haastattelimme tuhatta täysi-ikäistä suomalaista kuinka he käyttävät sosiaalista mediaa.
    • Kysyimme sadalta markkinointipäätöksistä vastaavalta ja niihin osallistuvalta, miten yritykset käyttävät sosiaalisen median kanavia mainontaan. 
    Lue lisää
  • Tilaa opas mainonnan kohdentamisesta LinkedInissä
    13.01.2022
    Tilaa opas mainonnan kohdentamisesta LinkedInissä

    Mainonta LinkedInissä on tehokasta, kun sen kohdentaa oikein. Tilaa maksuton oppaamme ja opi lisää eri kohdentamisvaihtoehdoista.

    Lue lisää
  • Tilaa opas brändimainonnasta LinkedInissä
    12.01.2022
    Tilaa opas brändimainonnasta LinkedInissä

    Brändimainonnalla tavoitellaan tunne-elämyksiä. Tilaa maksuton LinkedIn-oppaamme ja lue lisää onnistuneen brändimainoskampanjan toteuttamisesta!

    Lue lisää
  • Tilaa LinkedIn-opas tapahtumien järjestämiseen
    11.01.2022
    Tilaa LinkedIn-opas tapahtumien järjestämiseen

    LinkedIn on tehokas kanava tapahtumien järjestämiselle. Voit järjestää siellä joko livetapahtuman tai ajastetun Events-tapahtuman. Tapahtuma voi olla kaikille avoin tai vain kutsutuille.

    Lue lisää
  • Linkedin-opas taktiseen mainontaan
    10.01.2022
    Tilaa opas taktisesta mainonnasta LinkedInissä

    Taktisella mainonnalla tarkoitetaan ostoon tai muuhun ennalta määriteltyyn toimenpiteeseen tähtäävää mainontaa. Taktisessa mainonnassa mainoksen nähneen henkilön odotetaan aina tekevän jotain konkreettista, toisin kuin brändimainonnassa, jossa luodaan mielikuvaa yrityksestä. Taktiseen mainontaan liittyy olennaisesti tulosten seuranta
    ja kampanjan onnistumisen mittaaminen selkeästi määriteltyjen tavoitteiden kautta.

    Lue lisää
  • Sosiaalisen median tutkimus
    13.12.2021
    Tutkimus: Facebook pitää pintansa Suomen suosituimpana somekanavana

    Kolme neljästä suomalaisesta kertoo käyttävänsä jotain sosiaalisen median kanavaa. Yli 65-vuotiaat käyttävät somekanavista ajallisesti eniten Facebookia ja 18–24-vuotiaat Instagramia. Tiedot käyvät ilmi IROResearchin lokakuussa tekemästä Tuhat suomalaista -tutkimuksesta, jonka tilaajana oli Fonecta.

    Lue lisää
  • LinkedIn viestimainokset poistuvat käytöstä
    10.12.2021
    Viestimainokset poistuvat EU-aluella

    Message Ads & Conversation Ads poistuvat tammikuussa käytöstä.

    Lue lisää
  • Agency Champions -voittajat 2021
    05.11.2021
    Mikä on LinkedIn Agency Champions ja miltä tuntuu voittaa se?

    LinkedIn Agency Champions -koulutusohjelman päätteeksi jaettiin palkinnot kolmessa eri kategoriassa. Haastattelimme kaikkia kolmea voittajaa ja kyselimme heiltä tunnelmia tuoreeltaan voiton jälkeen. 

    Lue lisää
  • LinkedIn Agency Champion 2021
    27.10.2021
    LinkedIn Agency Champions 2021

    Vuoden 2021 LinkedIn Agency Champions 2021 -voittajat on julkistettu! Vuosittain järjestettävästä ohjelma on media- ja mainostoimistoille suunnattu koulutussarja, jossa syväsukelletaan LinkedIn-mainontaan ja samalla kilpaillaan LinkedIn Agency Champions -mestaruudesta kuluvalle vuodelle. Kolmatta kertaa järjestettävän kilpailun tuomaristossa oli tänäkin vuonna sekä LinkedInin että Fonectan edustajia, jotka valitsivat ohjelmaan osallistuneista kilpailutöistä kolme parasta.

     

    Lue lisää
  • 09.09.2021
    Tehoa taktiseen mainontaan LinkedInissä

    Milloin viimeksi mainos sai sinut ostamaan, jättämään tarjouspyynnön tai vaikkapa lataamaan materiaalin? Kun tavoitteeksi asetettu toiminto toteutuu, taktinen mainonta on onnistunut tavoitteessaan.

    LinkedIn tarjoaa taktiseen mainontaan laajan valikoiman työkaluja, jotka tuovat mainontaan tehokkuutta. Pysyäksesi kohderyhmän mielessä kannattaa mainonnassa pyrkiä systemaattisuuteen ja jatkuvaan tekemiseen. Parhaaseen tulokseen päästään yhdistämällä taktista ja brändimainontaa sekä käyttämällä rinnakkain taktisen mainonnan eri muotoja.

    Mitä eroa on taktisella ja brändimainonnalla?

    Taktinen mainonta eli liidimainonta tähtää ostoon tai muuhun ennalta määriteltyyn toimenpiteeseen. Kun brändimainonta luo mielikuvaa yrityksestä, taktinen mainonta tavoittelee aina konkreettisia toimenpiteitä eli konversiota. Konversio tarkoittaa, että yrityksestä kiinnostunut henkilö saadaan tekemään se, mitä mainonnassa on asetettu tavoitteeksi.

    Sisällöllä on taktisessa mainonnassa yhtä suuri merkitys kuin brändimainonnassa, vaikka tunteen sijaan keskiössä ovat tuotteiden hinnat ja muut rationaaliset asiat. Toimivissa kampanjoissa brändi- ja taktinen taso tukevat toisiaan – niissä on yhteinen, yhtenäinen teema, vaikka viestit olisivat erilaisia. Eri mainosmuotoja kannattaa käyttää monipuolisesti sekä julkaista relevanttia taktista sisältöä, joka toimii niin mobiilissa kuin desktopissakin.

    Asiakkaan kuljettaminen vieraasta ystäväksi

    Markkinoinnin polkua kuvataan usein suppilona, joka toimii erinomaisesti sekä B2B- että kuluttajamarkkinoinnissa. Suppilomalli havainnollistaa osuvasti, miten brändimainonta ja taktinen mainonta kulkevat käsi kädessä: parhaimpiin tuloksiin päästään, kun molempia tehdään rinnakkain.

    Markkinoinnin suppilon yläosassa yrityksen tunnettuutta kasvatetaan laajasti brändimainonnan avulla. Esimerkiksi blogipostausten, infograafien ja tutkimustulosten avulla voidaan vaikuttaa yrityksestä syntyvään mielikuvaan.

    Alempana suppilossa ovat yrityksestä kiinnostuneet henkilöt, jotka eivät vielä ole ostovalmiudessa. Mainonnan nähneitä käyttäjiä voidaan kannustaa kohti asiakkuutta esimerkiksi case-esimerkeillä, e-kirjoilla sekä webinaareilla, joilla kasvatetaan asiakkaiden kiinnostusta ja sitoutumista yritykseen.

    Suppilon loppupäässä taktisen mainonnan toimenpiteitä kohdistetaan tarkkaan kohderyhmään, jossa henkilöt ovat ilmaisseet kiinnostuksensa yritykseen esimerkiksi vierailemalla verkkosivuilla tai jättämällä yhteydenottopyynnön. Näitä asiakkaita kannustetaan suoriin yhteydenottoihin ja ostoihin. Suppilon kapeimpaan kohtaan sijoittuvat nykyiset tyytyväiset asiakkaat, joihin kannattaa panostaa samalla tavoin kuin uusiin asiakkaisiin.

    Hyvän LinkedIn-mainoksen anatomia

    LinkedIn-mainoksen tärkeimmät elementit ovat tiivis ja rationaalinen sisältö sekä selkeä call to action. Alla on listattu muutamia seikkoja, joihin erityisesti kannattaa panostaa.

    • Mainos kiteyttää tärkeimmät asiat kahteen ensimmäiseen riviin.
    • Mainoksessa asetetaan selkeä odotusarvo: mitä luvataan?
    • Mainoksessa on lyhyt ja selkeä CTA (Call To Action): ”Tilaa uutiskirje”, ”Ilmoittaudu”, ”Lähetä tarjouspyyntö” tms.
    • Mainoksessa on huomiota herättävä kuva.

    Miten muuttaa liidit myynniksi?

    Konversion avulla saadaan liidejä, eli yrityksestä kiinnostuneita potentiaalisia asiakkaita. Liidit voidaan jaotella kahteen luokkaan: markkinointiliidit eli MQL (Marketing Qualified Lead) ja myyntiliidit eli SQL (Sales Qualified Lead). Jako ei kuitenkaan ole jyrkkä, sillä hyvällä markkinoinnilla MQL-liidit saadaan johdettua SQL-liideiksi. Liidien muuttaminen myynniksi vaatii kuitenkin markkinoinnilta ja myynniltä saumatonta yhteistyötä.

    MQL eli markkinointiliidit sijoittuvat markkinoinnin suppilon yläosaan, jossa bränditunnettuuden kasvattamisen jälkeen asiakkaan kiinnostusta herätellään esimerkiksi oppailla ja uutiskirjeillä. Tässä vaiheessa myynti ei ota vielä yhteyttä, mutta asiakkaisiin kohdennetaan muita markkinoinnin toimenpiteitä.

    SQL eli myyntiliidit ovat niin sanottuja kuumia liidejä, joissa asiakas on jo kiinnostunut ostamaan. Tässä vaiheessa henkilö on jo osoittanut kiinnostusta yritystä kohtaan esimerkiksi pyytämällä tarjouksen tai tuotedemon, jolloin hänet on helpompi saada ostamaan.

    LinkedIn Lead Gen Form tuo lisää liidejä

    Lead Gen Form on LinkedInin tarjoama oma mainosmuoto liidien keräämiseen ja tuottamiseen. Sen avulla voidaan saavuttaa jopa viisi kertaa korkeampi konversioaste kuin kotisivujen lomakkeilla. Kyseessä on käyttäjälle ilmainen esitäytetty lomake, jonka kautta asiakas voi helposti lähettää omat tietonsa yritykselle suoraan mainoksesta. Kun prosessi on käyttäjälle mahdollisimman mutkaton, aikaa ei kulu lomakkeen täyttämiseen tai useille laskeutumissivuille siirtymiseen.

    Lead Gen Forms -lomaketta kannattaa käyttää kampanjan laskeutumissivun sijaan esimerkiksi silloin, kun asiakkaan halutaan tilaavan uutiskirjeen tai lukevan lisää jostakin aiheesta. Lead Gen Formin kautta kerätty data saadaan ladattua helposti suoraan LinkedIn Campaign Managerista ja siirrettyä yrityksen omaan CRM-järjestelmään.

    Lead Gen Form -lomakkeessa kannattaa noudattaa visuaalista johdonmukaisuutta yrityksen brändin kanssa. Selkeä, ytimekäs otsikko houkuttelee toimimaan, kohtuullinen tekstimäärä lukemaan ja kohtuullinen vastauskenttien määrä vastaamaan. Hyvä CTA saa jopa 165 % enemmän klikkejä, joten siihen kannattaa panostaa. Suosi kehotuksia – ”Rekisteröidy” toimii paremmin kuin ”voit ilmoittautua”.

    Näin kohdistat taktista mainontaa

    LinkedInissä taktisen mainonnan kohdentamiseen on useita eri vaihtoehtoja. Mainontaa kannattaa kohdentaa etenkin yrityksesi ihanneasiakkaisiin, jotka ovat ylittäneet tunnettuusvaiheen.

    LinkedIn Insight Tagilla mainontaa on mahdollista kohdentaa luvan antaneisiin kotisivukävijöihin. Sisältöihin reagoineille mainostetaan engagement retargetingilla ja Lead Gen Formilla. Yrityksen omille asiakkaille voidaan mainostaa asiakas- ja yrityslistojen sekä CRM-integraatioiden avulla, jolloin asiakkaista luodaan uusia kohderyhmiä Matched Audienceja, mikä kasvattaa konversion todennäköisyyttä.

    Kun yrityksen oma data ja LinkedInin data yhdistetään, voidaan mainontaa kohdentaa omien parhaiden asiakkaiden kaltaisiin LinkedIn-käyttäjiin, joista todennäköisimmin tulee yrityksen asiakkaita tulevaisuudessa. Taktista mainontaa voidaan painottaa kohdistamalla budjetista vähintään 50 % awareness-mainontaan. Retargeting-mainontaa on mahdollista kohdentaa yrityssivuihin ja tapahtumiin (Events), mikä kohdentuu siis yrityssivun vierailijoihin tai LinkedIn Eventiin rekisteröityneille käyttäjille.

    Mittaa tuloksia ja seuraa konversiota

    Tulosten seuranta ja kampanjan onnistumisen mittaaminen selkeästi määriteltyjen tavoitteiden kautta ovat keskeinen osa taktista mainontaa. LinkedInin datan avulla kannattaa mitata liidin laatua, ROI:ta (Return On Investment), konversioastetta, uusia kotisivukävijöitä sekä muita datapisteitä.

    LinkedIn-mainontaa voi seurata esimerkiksi seuraavilla mittareilla:

    • kasvanut kotisivuliikenne
    • kasvanut vietetty aika kotisivuilla
    • kasvanut bränditunnettuus ja mielikuva
    • LinkedIn Company Page -seuraajamäärän kasvu ja sitoutuneet seuraajat
    • CPL eli liidin hinta
    • mahdollisuuksien kasvanut arvo
    • asiakkaan arvon kasvu
    • Customer Lifetime Value (CLTV)
    • vähentynyt asiakaspoistuma.        

    LinkedInissä konversiota seurataan LinkedIn-pikselillä. Sen avulla voidaan tunnistaa asiakas, jonka tekemä toimenpide on johtanut konversioon. LinkedIn-pikseli toimii kuitenkin vain niiden asiakkaiden kohdalla, jotka ovat hyväksyneet seurannan. LinkedIn Campaign Demographics -ominaisuus tuo puolestaan esiin käyttäjien demografiset tiedot.

    Oikein asetetut mainonnan seuranta ja mittarit todentavat konversion ja kertovat, toimiiko mainonta ja keitä ovat mainonnan kautta tavoitetut asiakkaat. Seurannan avulla päästään todentamaan mainonnan tuloksia sekä tarvittaessa korjaamaan kampanjaa siten, että kampanjan tavoitteet saavutetaan menestyksekkäästi. Jos kaipaat tukea yrityksesi LinkedIn-mainontaan, ota yhteyttä ammattilaisiimme

    Lue lisää
  • Linkedinin sertifikaatit
    28.06.2021
    LinkedIn-sertifikaatit ja miten niitä suoritetaan

    LinkedIn on suurista digimainonnan taloista ainoa, jolla tähän asti ei ole ollut sertifikaatteja, joilla mainonnan tekijät voivat osoittaa osaamistaan. Vuoden 2021 alussa LinkedIn käynnistikin pilottiohjelman, jonka tarkoituksena oli testata ja kehittää kesällä julkaistavia sertifikaatteja. LinkedIn Marketing Solutions -partnerina Fonecta oli luonnollisesti mukana jo heti pilotin ensimmäisessä vaiheessa.

    Kun pilotti tammikuun lopulla käynnistyi, oli mukana vain kourallinen ihmisiä. Yksi osallistujista oli Fonectan Markus Rintala. ”Meidän tehtävämme oli antaa palautetta itse prosessista, sertifikaattien sisällöstä ja kysymyksistä sekä auttaa kehittämään koko prosessia ennen kuin se avataan suurelle yleisölle”, Markus kertoo kokemuksistaan ja jatkaa ”tämä kuvaa hyvin meidän yhteistyötämme LinkedInin kanssa. Olemme mukana kehitystyössä ja kerromme rehellisesti mielipiteemme, usein myös haastaen LinkedIniä.”

    Oli pilotissa toki myös porkkanakin: ”Oli hienoa päästä suorittamaan sertifikaatit ensimmäisten joukossa maailmassa”, Markus toteaa.

    Mihin sertifikaatteja tarvitaan?

    Sertifikaatit ovat olleet osa digimainonnan osaamiskoulutusta jo pitkään. Muun muassa Googlella ja Facebookilla on omat sertifikaattiohjelmansa, joista on jo muodostunut alalle eräänlainen käytäntö.

    Sertifikaattien tarkoituksena on kasvattaa tietoisuutta LinkedIn-mainonnasta ja -markkinoinnista ylipäänsä sekä kouluttaa ihmisiä koulutusohjelman kautta käyttämään LinkedIniä. Samalla koulutusohjelman suorittaneet saavat omaan LinkedIn-profiiliinsa todistuksen omasta osaamisestaan.

    Mitä sertifikaatteja voi suorittaa?

    Suoritettavia sertifikaatteja on kaksi: Fundamentals eli Linkedin-mainonnan perusteet sekä Marketing strategy eli markkinointistrategia. Sertifikaattien tarkoitus on osoittaa, että osaat käyttää sekä LinkedInin orgaanisia että maksetun mainonnan elementtejä.

    Ennen sertifikaattien suorittamista tulee omaksua LinkedIn-mainonnan oppimiskeskuksesta eli LinkedIn Marketing labsista löytyvät materiaalit. Kun suoritettavaan kokonaisuuteen liittyvät moduulit on käyty, pääsee suorittamaan testin, jonka läpäisemisestä suorittaja saa sertifikaatin.

    Linkedin sertifikaatit

    Fundamentals: Linkedin-mainonnan perusteet -kokonaisuuden moduulit:

    • Mainontaan tutustuminen
    • Kohdentaminen
    • Raportointi

    Marketing strategy -kokonaisuuden moduulit:

    • Brändin rakentaminen
    • Liidituotanto

    Näin voit suorittaa LinkedIn-sertifikaatit

    LinkedIn-sertifikaattien suorittaminen tulee mahdolliseksi kaikille LinkedIn-käyttäjille 30.6.2021. Sertifikaatin suorittaminen on helppoa:

    • Mene LinkedIn Marketing labsin sivulle https://training.marketing.linkedin.com/
    • Kirjaudu sisään omilla LinkedIn-tunnuksilla.
    • Valitse, kumman moduulin haluat suorittaa.
    • Opiskele läpi moduulin materiaalit.
    • Tee halutessasi harjoitustesti ennen varsinaista testiä.
    • Voit myös ohittaa moduulit ja siirtyä suoraan testiin, jos olet jo LinkedIn-mainonnan tai markkinoinnin konkari.

    Fonecta on Suomen ainoa virallinen LinkedIn Marketing Solutions -partneri. Me olemme apunasi LinkedIn-markkinoinnissa – tutustu palveluihin!

    Lue lisää
  • LinkedIn on luotetuin somekanava
    13.04.2021
    LinkedIn lunastaa lupauksensa luotetuimpana somekanavana

    LinkedIn on tällä hetkellä luotetuin sosiaalisen median kanava käyttäjien keskuudessa. Mikä tekee LinkedInistä luotettavan ja miten tämä näkyy mainoskäyttäytymisessä?

    Luotettavuus rakentuu erityisesti kahdelle pilarille: ovatko järjestelmälle annetut tiedot turvassa ja onko kanavassa näkyvä tieto aitoa. Business Insiderin US Digital Trust Studyn mukaan LinkedIn koetaan kaikkein turvallisimmaksi ja luotetuimmaksi sosiaalisen median alustaksi. Tutkimuksen mukaan lähes kolme neljäsosaa (73 %) LinkedIn-käyttäjistä oli sitä mieltä, että kanava suojaa heidän yksityisyyttään ja tietojaan. LinkedIn on saavuttanut kärkisijan vuosittain toteutetussa tutkimuksessa jo neljä kertaa peräkkäin, eikä se juurikaan ole saanut osakseen median huomiota tietosuojaan liittyvissä kysymyksissä.

    ”LinkedIn panostaa nyt erityisesti yksityisyyden suojan ja datan käsittelyn kehittämiseen. Kanava tekee myös paljon töitä sen eteen, että feikkiprofiilit tuhotaan heti, jos niitä ilmenee. LinkedInin käyttäjäehdoissakin on määritelty, että käyttäjän tulee olla todellinen”, kertoo Fonectan LinkedIn Relationship Manager Emmi Mikkola.

    Lue lisää
  • LinkedInin kehityskaari
    13.04.2021
    LinkedIn-mainonnassa huimia kehitysharppauksia

    LinkedInin merkitys etenkin suomalaisyritysten B2B-mainonnassa on kasvanut merkittävästi. Samalla mainoskäyttäytyminen LinkedInissä on muuttunut rohkeammaksi. Loppuun asti silotelluista sisällöistä on siirrytty rennompaan ja mainonnasta on tullut huomattavasti monimuotoisempaa.

    Suomalaisten B2B-yritysten lisäksi myös B2C-mainonta on selkeästi alkanut nostaa päätään. LinkedIn-mainonta on kasvanut Suomessa monia Euroopan maita nopeammin ja koronapandemia on kiihdyttänyt tahtia. Isojen yritysten lisäksi myös moni pk-yritys on aktivoitunut ja alkanut hyödyntää kanavan tuomia mainosmahdollisuuksia, mikä näkyy esimerkiksi maansiirron toimialalla.

    Lue lisää
  • Miten 3. osapuolen evästeiden muutokset vaikuttavat mainostajaan?
    08.04.2021
    Evästeiden poistumisen vaikutukset mainontaan

    Olemme verkkomainonnassa tottuneet siihen, että mainonta on voitu kohdentaa tehokkaasti ja sen avulla on saatu merkittäviä tuloksia. Nyt 3. osapuolen evästeisiin ja yksityisasetuksiin on tulossa merkittäviä muutoksia, tässä blogissa avaamme syitä muutoksen taustalla ja sitä, millaisia vaikutuksia niillä on mainostamiseen.

    Lue lisää
  • Markkinointipodcastin aiheena verkkomainonta
    29.03.2021
    Markkinointipodcast: Verkkomainonta

    Markkinointipodcastin aiheena verkkomainonta, kenelle se sopii ja miten sitä kannattaa tehdä?

    Lue lisää
  • LinkedIn palkitsi jälleen Fonectan
    05.03.2021
    LinkedIn palkitsi jälleen Fonectan

    LinkedIn palkitsi Fonectan kansainvälisessä kumppanikilpailussa jo viidettä vuotta perättäin – suomalaisten B2B-yritysten LinkedIn-mainonta kasvanut huimasti

    Lue lisää
  • 05.03.2021
    LinkedIn rewarded Fonecta again

    LinkedIn awarded Fonecta at international partner competition for the fifth year in a row – LinkedIn advertising by Finnish B2B companies has grown tremendously.

    Lue lisää
  • LinkedIn Agency Champions -haku on käynnistynyt
    13.01.2021
    Suomen LINKEDIN AGENCY CHAMPIONS tulee taas!

    Supersuositun Suomen LinkedIn Agency Champion -koulutussarjan haku alkaa!

    Lue lisää
  • Kohdenna mainonta oikein LinkedInissä
    22.12.2020
    Miksi kohdentaminen LinkedInissä on helppoa?

    LinkedIn on meillä Suomessakin vakiinnuttanut paikkansa yhtenä suurimmista sosiaalisen median alustoista ja niistä ainoana ammattikäyttöön tarkoitettuna kanavana. Suomessa käyttäjiä on jo yli 1,4 miljoona, joista 260 000 on päättäjiä, 88 000 mielipidejohtajia ja 180 000 IT-ostoksesta päättäviä käyttäjiä.

    Lue lisää
  • LinkedIn-partnerit tarjoavat apua kumppaneilleen
    30.10.2020
    Miksi valita partneri Linkedin-markkinointiin?

    Yhteisöt ja yhteisöllisyys ovat nyt tärkeämpiä kuin koskaan. Yhteisöt antavat meille resursseja, tukea ja rohkaisua, jota modernissa työmaailmassa yhä enemmän tarvitsemme. Yhteisöt ovat tukenamme silloinkin, kun työskentelemme kotoa – kollegojen, muiden verkostomme jäsenten ja kumppaniemme tuki auttaa meitä saavuttamaan tavoitteemme.

    Lue lisää
  • Emmi Mikkola kertoo, miten LinkedIn auttaa tapahtumajärjestäjää
    23.09.2020
    Markkinointipodcast: Tapahtumien järjestäminen LinkedInissä

    LinkedIn on kehittänyt uusia ominaisuuksia tukemaan tapahtumien järjestämistä.

    Lue lisää
  • Ainakin nämä asiat pitää ottaa huomioon, kun suunnittelet virtuaalitapahtumaa
    20.08.2020 - Emmi Mikkola
    8 kohdan muistilista virtuaalitapahtumien järjestämiseen

    Mitä kannattaa ottaa huomioon virtuaalitapahtumia järjestettäessä? Nappaa talteen kahdeksan vinkin muistilista!

    Lue lisää
  • Emmi Mikkola kertoo LinkedInin ominaisuuksista tapahtumien järjestäjille
    13.08.2020 - Emmi Mikkola
    LinkedIn apuna virtuaalitapahtumien järjestämisessä

    Lähes jokainen yritys on joutunut miettimään omia toimintatapojaan uusiksi viime kuukausien tapahtumien johdosta ja erityisesti markkinointi, tapahtumatuotanto ja myynti ovat olleet myllerryksen kohteena.

    Lue lisää
  • Mikä on LinkedIn Showcase -sivu?
    20.05.2020
    Mikä on LinkedIn Showcase Page?

    LinkedInissä on normaalin yrityssivun lisäksi mahdollisuus hyödyntää LinkedIn Showcase Page -ominaisuutta. Jos LinkedIn Showcase Page ei ole tuttu, kerromme artikkelissa mistä oikein on kysymys, millaiselle yritykselle LinkedIn Showcase Page parhaiten sopii ja miten Showcase-sivu rakennetaan.

    Lue lisää
  • Miten poikkeustila vaikuttaa LinkedInissä?
    16.04.2020
    Markkinointipodcast: LinkedIn poikkeusoloissa

    Markkinoinnin podcastissa pohdintaa LinkedInin ja sosiaalisen median merkityksestä poikkeusoloissa. Millaista sisältöä somessa nyt kulutetaan, mikä sisältö toimii, mitä sisältöä kannattaa nyt tuottaa, mistä asioista kertoa? Käyttäjämäärät ovat kasvaneet valtavasti, joten heille kannattaa nyt tarjota hyvää ja kiinnostavaa sisältöä monissa eri muodoissa.

    Lue lisää
  • LinkedInissä uusi, keskusteleva mainosmuoto, Conversation Ads
    01.04.2020
    Uusi mainosmuoto LinkedInissä – Conversation ads

    LinkedIniin on tullut uusi, mainostajalle mielenkiintoinen uusi mainosmuoto, Conversation Ads. Mainosmuoto toimii samaan tapaan kuin Inmail eli Message Ads. Perinteisestä viestimainoksesta poiketen Conversation ads avaa mainostajalle väylän dialogiin asiakkaan kanssa aivan uudella tavalla.

    Lue lisää
  • LinkedInin arvostetuin palkinto saatiin tänä vuonna Suomeen!
    10.03.2020
    LinkedInin arvostetuin palkinto Suomeen

    Fonecta palkittiin LinkedInin arvostetuimmalla Partner Champion -palkinnolla. Palkinto tuli Suomeen nyt ensimmäistä kertaa ja se jaetaan vuosittain kaikista LinkedInin kumppaneista ansioituneimmalle. Jo neljä vuotta Suomen ainoana LinkedIn Marketing Solutions -partnerina toimiva Fonecta on aiemmin palkittu mm. Partner Runner Up sekä Largest Deal -palkinnoilla.

    Tänä vuonna pääpalkinnon perusteluissa kiitettiin erityisesti Fonectan halukkuutta haastaa LinkedIniä ja kehittää toimintaa yhdessä LinkedInin ja muiden partnereiden kanssa. LinkedInin mukaan Fonecta ”toimii esimerkkinä muille, venyttää jatkuvasti partneruuden rajoja haastamalla LinkedIniä ja inspiroi muita omalla työllään.”

    Katso lisää tuliaisia LinkedIn Partner Connectista uusimmasta markkinoinnin podcastistamme:

    Lue lisää
  • 05.03.2020
    LinkedIn palkitsi Fonectan parhaana LinkedIn-partnerina kansainvälisessä kilpailussa

    Fonecta voitti pääpalkinnon LinkedInin kumppanien kansainvälisessä kilpailussa 4.3. illalla Lontoossa.

    LinkedIn palkitsi Fonectan parhaana partnerinaan. ”Saimme erityistä kiitosta siitä, että olemme LinkedIn-markkinoinnissa tinkimättömiä ja rehellisiä ja vaadimme hyviä tuloksia”, palkinnon vastaanottanut Fonectan Salla Vainionpää sanoo.

    Fonectan LinkedIn-tiimi voitti eilen illalla Lontoossa pääpalkinnon LinkedInin vuosittaisessa Marketing Partner Awards -kilpailussa. LinkedIn palkitsi Fonectan parhaana partnerinaan arvostetulla Partner Champion -palkinnolla.

    Kilpailuun osallistui tänä vuonna 17 partneria, jotka toimivat yhteensä yli 70 maassa Pohjois-Amerikkaa lukuun ottamatta.

    ”Saimme erityistä kiitosta siitä, että elämme ja hengitämme Suomessa LinkedInin arvomaailmaa; olemme tinkimättömiä ja rehellisiä ja vaadimme hyviä tuloksia. Pääpalkinnon nappaaminen tuntuu upealta! Yhteistyötä LinkedInin kanssa on rakennettu jo neljän vuoden ajan, kun olemme saaneet edustaa LinkedIniä ainoana Marketing Solutions partnerina Suomessa”, Fonectan LinkedIn Partner Manager Salla Vainionpää kertoo.

    LinkedInin mukaan Fonecta ansaitsi palkintonsa, koska se inspiroi muita omalla työllään ja haastaa myös jatkuvasti LinkedIniä kehittymään.

    ”Mainostajien ja käyttäjien määrä kanavassa kasvaa jatkuvasti, joten yritysten on entistä tärkeämpää tuottaa eri kohderyhmille juuri niitä kiinnostavaa ja vuorovaikutteista sisältöä. On kiinnostavaa kuulla, minkälaisia uusia mahdollisuuksia esimerkiksi myöhemmin julkaistava Conversation Ads tähän tarjoaa ja mitä muuta uutta LinkedInissä on luvassa”, Salla Vainionpää sanoo.

    Fonecta on palkittu LinkedIn-kumppanikilpailussa myös aiempina vuosina. Viime vuonna se nappasi muun muassa Most Valuable Player -palkinnon tunnustuksena aktiivisuudestaan ja mediasuhteiden kehittämisestä. Vuonna 2018 Fonecta sai kilpailun toiseksi arvostetuimman Partner Champion Runner Up -palkinnon ja suurimmasta yksittäisestä asiakkuudesta myönnettävän Largest Deal -palkinnon.

    Fonecta on toiminut Suomen ainoana LinkedIn Marketing Solutionsin virallisena maakumppanina vuodesta 2016. Fonectan kautta suomalaisyritykset saavat käyttöönsä laajennetut mainosratkaisut ja työkaluvalikoiman, palkitun tiimin asiantuntemuksen, suoran yhteyden LinkedIniin sekä yleisöjä, joita ei ole käytettävissä itsepalvelutyökalun kautta.

    Lisäksi Fonecta järjestää media- ja mainostoimistoille parhaillaan käynnissä olevan Suomen LinkedIn Agency Champions -koulutussarjan ja kilpailun, jonka tarkoituksena on syventää toimistojen LinkedIn-osaamista.

    Suomessa yhteisöpalvelu LinkedInillä on 1,3 miljoonaa käyttäjää ja koko maailmassa 675 miljoonaa käyttäjää.

    Lisätietoja:

    Salla Vainionpää

    LinkedIn Partner Manager, Fonecta

    p. 040 357 2543

    salla.vainionpaa@fonecta.com

    Lisää tietoa Fonectan markkinointipalveluista: www.fonecta.fi/yrityksille

    Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen.

    Lue lisää
  • Näin teet hyvän LinkedIn-yrityssivun
    09.01.2020
    Näin teet timanttisen LinkedIn-yrityssivun

    LinkedInissä on jo noin 1,2 miljoonaa työssäkäyvää suomalaista, ja se on käyttäjien mukaan sosiaalisen median kanavista luotettavin. LinkedIn on myös erittäin tehokas B2B-markkinoinnin kanava, sekä yksi tärkeimmistä kanavista, joissa yrityksen tulisi näkyä ja olla läsnä. Onko yritykselläsi jo LinkedIn-yrityssivu? Jos on, hyödynnetäänkö sitä parhaalla mahdollisella tavalla?

    Lue lisää
  • LinkedIn Events auttaa tapahtumajärjestäjää
    22.10.2019
    Tavoita kohderyhmät LinkedIn Eventsin avulla

    Kuten tiedetään, kaikki myynti ja markkinointi on H2H-myyntiä, eli myymme ja markkinoimme human to human – ihmiseltä ihmiselle. Tämä pitää paikkansa myös yritysmarkkinoinnissa, jossa henkilökohtaisuus voi olla vaikea saavuttaa, mutta jossa sillä on silti suuri merkitys.

    Lue lisää
  • Miksi valtisisin LinkedIn Marketing Solutions -partnerin kumppaniksi?
    25.09.2019
    Miksi valita LinkedIn Marketing Solutions -partneri?

    Fonecta on toiminut Suomen ainoana virallisena LinkedIn Marketing Solutions -partnerina vuodesta 2016. Meiltä kysytään usein, mitä se oikein tarkoittaa ja miksi mainostajan kannattaa tehdä yhteistyötä juuri Fonectan kanssa. Siksi päätimmekin vähän avata tarkemmin sitä, mitä LinkedIn Marketing Solutions partneruus oikein tarkoittaa ja mitä etuja yhteistyö asiakkaalle tarjoaa.

    Lue lisää
  • LinkedIn Live tulossa!
    04.09.2019
    Live-lähetykset tulossa LinkedIniin!

    Video on tullut jäädäkseen ja liikkuva kuva on jo pitkään saanut hyvin näkyvyyttä eri sosiaalisen median palveluissa. Tämä on huomattu myös maailman suurimpiin ammatillisen verkostoitumisen palveluihin kuuluvassa LinkedInissä, missä videosisällön määrä on ollut jatkuvassa kasvussa siitä lähtien kun videoiden jakaminen kanavassa tuli mahdolliseksi. Videoiden kasvava määrä johtuu yksinkertaisesti siitä, että LinkedInin käyttäjät ovat huomanneet, miten tehokkaasti video kanavassa toimii.

    Lue lisää
  • Linkedin-mainontaa yrityksille
    14.08.2019
    LinkedIn-mainonnan eri muodot ja niiden hyödyt

    Haluaisitko aloittaa LinkedIn-mainonnan, mutta et tiedä, mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? LinkedInissä voi tavoittaa asiakkaita monella tavalla. Tässä artikkelissa perehdymme Linkedinin mainosmuotoihin ja niiden ominaisuuksiin.

    Lue lisää
  • 15.05.2019 - Mikko Hormio
    Linkedin on tehokas pitkäjänteisen vaikuttamisen kanava

    LinkedIn on loistava kanava verkottumiseen ja rekrytointiin, mutta pitkäaikaisen vaikuttamisen vahvana kanavana sitä tunnetaan aivan liian vähän. Esimerkiksi etujärjestöt käyttävät LinkedIniä hämmästyttävän heikosti siihen nähden, miten suuri osa niiden omista jäsenistä ja suomalaisista mielipidevaikuttajista siellä on läsnä.

    Lue lisää
  • Fonectan Salla Vainionpää palkittiin LinkedInin Partner Connectissa
    28.03.2019
    LinkedIn palkitsi Fonectan EMEA-alueen arvostetuimpana kumppanina

    Suomen ainoa LinkedIn Marketing Solutions -kumppani Fonecta voitti Most Valuable Player- ja Collaboration-palkinnot LinkedInin kumppanien kansainvälisessä kilpailussa eilen illalla Lontoossa. Fonectalle myönnettiin parhaan tiimin Most Valuable Player (MVP) -palkinto ja Fonectan LinkedIn Partner Manager Salla Vainionpäälle henkilökohtainen Collaboration-palkinto.

    Lue lisää
  • fonecta linkedin lookalike audiences
    07.01.2019
    LinkedInin uusi kohdennusvaihtoehto ”Lookalike Audiences” auttaa löytämään uusia asiakkaita.

    LinkedIn on erittäin tehokas B2B-markkinointikanava, mahdollistaahan se erilaisia tehokkaita kohdennusvaihtoehtoja aina liidigeneroinnista bränditietoisuuteen. Lähitulevaisuudessa LinkedIn on julkaisemassa uuden Lookalike Audiences -kohdennusominaisuuden, joka auttaa mainostajia löytämään uusia asiakkaita uudella tavalla.

    Lue lisää
  • Finnish language support will continue in LinkedIn advertising
    28.11.2018
    Finnish language support will continue in LinkedIn advertising!

    We are pleased to confirm to all of our Finnish customers that the support for advertising in Finnish on the platform will continue in 2019. LinkedIn's Customer Service team concluded their standard review of all supported languages of ads and campaigns and has now updated its terms and conditions to allow for brands to share their ad content in Finnish.

    Inquiries:

    Salla Vainionpää
    LinkedIn Partner Manager, Fonecta
    +358 40 3572543
    salla.vainionpaa@fonecta.com

     

    Fonecta's LinkedIn advertising services

    Lue lisää
  • Näin pääset käyntiin LinkedIn-mainonnassa.
    18.10.2018
    Näin pääset käyntiin LinkedIn-mainonnassa

    Linkedin-mainonta on tehokas tapa tavoittaa mm. B2B-päättäjät. Lue helpot vinkit siihen, miten pääset mainonnassa alkuun.

    Lue lisää
  • LinkedInin Lara Julio oli Fonectan vieraana Markkinoinnin viikolla
    28.08.2018
    Fonecta ja LinkedIn yhdessä Markkinoinnin viikolla

    Suomen ainoana virallisena LinkedIn-kumppanina tuomme Markkinoinnin viikolle LinkedInin Lara Julion puhumaan aiheesta ”Celebrating the power couple: cheers to better sales & marketing collaboration”.

    Julio vastaa Englannin ja EMEA-maiden LinkedIn-partnereiden koulutusohjelmista, joten luvassa on varmasti mielenkiintoinen puheenvuoro myynnin ja markkinoinnin yhteistyöstä! Lara Julio nähdään Messukeskuksen Suomi nousuun -lavalla keskiviikkona 5.9. klo 12:30.

    Fonectan osastolla - LinkedIn-profiilikuva ja seuraaja-analyysi!

    Tiedätkö, kenelle yrityksesi viestii LinkedInissa? Tule osastollemme (nro 17) pyytämään maksuton seuraaja-analyysi! Analyysi kertoo miltä toimialoilta ja mistä yrityksistä seuraajasi tulevat. Saat tietoa seuraajista esimerkiksi työtehtävien sekä kokemuksen perusteella. Näin opit julkaisemaan seuraajiasi kiinnostavaa ja puhuttelevaa sisältöä.

    Fonectan LinkedIn-mainontaa tarjoavat asiantuntijat ovat paikalla koko tapahtuman ajan. Tule keskustelemaan kanssamme, miten yrityksesi voi hyödyntää LinkedInin markkinointiratkaisuja omassa liiketoiminnassaan. Voit samalla ottaa ministudiossamme uuden valokuvan henkilökohtaiseen LinkedIn-profiiliisi!

    Nähdään Markkinoinnin viikolla!

    Seuraa meitä LinkedInissä ja kuulet aina uutiset tuoreeltaan!

     

    Lue lisää
  • 28.03.2018
    Fonecta palkittiin kahdella palkinnolla LinkedInin vuotuisessa gaalassa!

    Fonecta osallistui toista kertaa LinkedInin vuotuiseen Partner Awards -gaalaan, jossa jaetaan 12 eri kategoriassa palkinnot parhaille kumppaneille. Viime vuoden palkintosaalis tuplautui tänä vuonna, kun kotiin tuomisina oli sekä Largest deal että Partner Champion Runner Up -palkinnot.

    Lue lisää
  • Salla Vainionpää kumoaa 3 myyttiä LinkedIn-mainonnasta
    13.02.2018 - Salla Vainionpää
    3 myyttiä Linkedin-mainonnasta

    Aloitin LinkedIn-tuotteen tuoteomistajana Fonectalla joulukuussa 2017, ja heti alussa huomasin, että päivänpolttava kysymys kaikkien huulilla oli: miksi tekisin LinkedIn-mainontaa kumppanin kanssa, kun voin tehdä sitä itsekin? Aihe kiinnosti tietysti itseänikin, ja jos haluan tuoteomistajana kehittää tuotetta ja sen toimivuutta asiakkailleni, on minun ymmärrettävä paitsi siihen liittyvät haasteet, myös myytit. Ja jos johonkin liittyy paljon vääriä uskomuksia ja myyttejä, niin juuri tähän LinkedIn-mainonnan tekemiseen kumppanin kanssa. Avaankin tässä nyt kolmea kenties sitkeintä LinkedIniin liittyvää myyttiä.

    Lue lisää
  • Miksi LinkedIn-mainonta on niin kannattavaa?
    09.01.2018
    Miksi LinkedIn-mainonta kannattaa?

    Kanavia ja yhteisöjä on tänä päivänä verkossa pilvin pimein ja yrityksen onkin valittava huolella kanavat, joissa näkyä. Jos B2B-päättäjien huomio on tärkeää yrityksellesi, on LinkedIn-mainonta sinua varten.

    Lue lisää
  • Kannattaako yrittäjille markkinointi?
    11.12.2017 - Joonas Saukkonen
    Kannattaako yrittäjille markkinoida?

    Aika ajoin esiin nousee kysymys siitä, kuinka yrityksille suunnattu, eli B2B-markkinointi eroaa kuluttajille suunnatusta markkinoinnista? B2B-markkinoinnilla on toki omat luonteenpiirteensä, mutta se ei yksistään määrittele sitä, minkälainen markkinointi on järkevää. Monen yrittäjän kuulee väittävän, ettei yrityspäättäjille kannata tehdä markkinointia samalla tavalla kuin kuluttajille. Loppujen lopuksi kaikki markkinointi on ihmisten välistä viestintää. Markkinointia kannattaakin lähestyä palvelun tai tuotteen arvon näkökulmasta. Käytännössä mitä arvokkaampi palvelu tai tuote, sitä monimutkaisempi asiakkaan ostoprosessi tyypillisesti on ja sitä useampi ihminen osallistuu päätöksentekoon.

    Lue lisää
  • Näillä vinkeillä onnistut LinkedIn-markkinoinnissa
    21.06.2017
    3 vinkkiä LinkedIn-markkinoinnissa onnistumiseen

    LinkedIn on johtava päättäjien ja vaikuttajien yhteisö, jossa on globaalisti yli 600 miljoona käyttäjää ja jo yli miljoona suomalaista käyttäjää. Se on toisin sanoen loistava kanava kasvattaa tietoisuutta tuotteesta, palvelusta, tai yrityksestä ammattilaisten keskuudessa jo ostopolun alkupäässä. Näillä kolmella helpolla vinkillä varmistat, että onnistut LinkedIn-markkinoinnissa.

    Lue lisää
  • Mitkä ovat parhaat somekanavat yritykselle?
    13.06.2017
    Mitä somekanavia yrityksesi tarvitsee?

    Sosiaalisessa mediassa eli somessa jokaisella on mahdollisuus toimia aktiivisena viestijänä ja sisällöntuottajana sekä vastaanottaa muiden tuottamaa sisältöä. Sinulla saattaakin jo olla henkilökohtainen tili joissakin sosiaalisen median kanavissa, mutta oletko ajatellut, miten yrityksesi voisi hyödyntää somea?

    Lue lisää
  • Miten sosiaalinen media eli some otetaan haltuun?
    15.05.2017
    Miten yritys toimii sosiaalisessa mediassa? Ota some haltuun!

    Sosiaalinen media eli tuttavallisemmin some on meidän jokaisen arkipäivää. Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest, Youtube ja Snapchat ovat tämän hetken suosituimpia ja tunnetuimpia some-alustoja, joita miljoonat ihmiset käyttävät päivittäin. Yrityksille sosiaalinen media tarjoaa paitsi edullisen ja helpon tavan viestiä yrityksen tuotteista, palveluista ja osaamisesta, myös mahtavan tilaisuuden tarjota näyteikkuna yrityksen päivittäiseen arkeen ja näin aidosti puhutella asiakkaita. Somea tulisikin ajatella yritystoiminnan jatkeena, ikään kuin liiketilasi virtuaalisena lisäsiipenä; somessa tavoitat sekä vanhat että uudet asiakkaat 24/7.

    Lue lisää
  • 11.08.2016
    Sisältö löytyy sisältä: Näin LinkedIn-sisältömarkkinointi onnistuu

    Aloitellaanko yrityksessäsi LinkedIn-sisältömarkkinointia? Mietitkö, mistä sitä kaivattua sisältöä voisi oikein saada? Listasimme helpot vinkit sisällöntuotantoon LinkedIssä.

    Lue lisää

LinkedIn sisältömarkkinoinnin kanavana

LinkedInissä tyypillisesti jaettua sisältöä ovat Pulse-blogialustassa kirjoitetut omalle ammattiryhmälle suunnatut asiantuntijablogit, sekä muista lähteistä jaettavat kiinnostavat artikkelit. LinkedInissä päättäjät liikkuvat eri roolissa kuin muussa mediassa. LinkedInissä he ovat vastaanottavaisia mainonnalle, kunhan se on hyvin suunniteltua ja kohdennettua. Pitkäjänteinen, tavoitteellinen ja suunnitelmallinen sisältötekeminen kantaakin täällä helposti hedelmää.


Kun LinkedInissä otetaan kaikki yrityssivun tarjoamat ominaisuudet käyttöön, saadaan sillä myös hyviä tuloksia: näkyvyys paranee, yrityksen kiinnostavuus asiakkaiden silmissä nousee, ja saat viestisi paremmin perille. Onkin tärkeää, että yrityssivullasi on perusasiat kunnossa. Tee profiilistasi selkeä, sivulle tulevalle kävijälle pitäisi muutamassa ensimmäisessä lauseessa selvitä, mitä yrityksesi tekee. Panosta myös laadukkaaseen profiilikuvaan ja päivitä sitä, houkutteleva ja brändisi näköinen kuva rakentaa luotettavuutta ja lisää sivusi houkuttelevuutta.

Kuten muissakin kanavissa, on myös LinkedInissä tärkeää, että siellä jaetaan olennaista ja kiinnostavaa sisältöä. Julkaise säännöllisesti joko omia kirjoituksiasi tai oman alasi kiinnostavia, ajankohtaisia julkaisuja. Hyödynnä myös Careers- ja Showcase-sivut, joilla voit tuota esiin yrityksesi osaajat ja osaamisen, sekä houkutella mukaan uusia lahjakkuuksia. Yrityssivu on helppoa ja nopeaa saada kuntoon, sen jälkeen voit panostaa jatkuvaan sisällön päivitykseen.

LinkedInissä mainonta on helppoa ja tuloksellista


LinkedIn on otollinen kanava erityisesti B2B-kohderyhmään suunnatulle mainonnalle. Siellä yrityspäättäjät ovat vastaanottavaisempia itseään kiinnostavalle mainonnalle, kuin monessa muussa kanavassa. Niinpä saat tuotteesi ja palvelusi esiin helpommin, ja saat todellisia tuloksia kampanjastasi. Kohderyhmän tunteminen on mainonnan keskiössä: mitä tarkemmin tunnet asiakkaasi, sitä paremmin pystyt heille kohdentamaan mainontaa, ja sitä paremmat tulokset saat mainospanostuksestasi.


Mainonnan tulosten mittaamisessa tärkeintä on seuranta. Kuten kaikki verkkomainonta, myös LinkedIn mahdollistaa tulosten helpon seuraamisen ja niiden pohjalta kampanjan jatkuvan optimoinnin ja muokkaamisen. Yhdistämällä laadukkaan sisällöntuotannon, hyvin rakennetun yritysprofiilin, ja toimivan mainonnan, saa LinkedInistä parhaat tulokset B2B-kohderyhmästä.