Facebook­­­-mainonta

Facebook on käyttäjien ykkönen

Facebook on YouTuben ohella suomalaisten ehdottomasti suosituin sosiaalisen median kanava. 15–55-vuotiaista suomalaisista 77% käyttää Facebookia, alle 40-vuotiaiden keskuudessa luku on vielä tätäkin korkeampi. Vaikka Facebook koetaan usein yksityisenä kanavana, on se mainonnan tehokkuudessa ja kohdentamisessa omaa luokkaansa.


Facebook on yritykselle keskeinen monellakin tapaa. Kun suurin osa kuluttajista jo on Facebookissa, on luonnollista, että he myös etsivät sieltä tietoja. Facebook ei mahdollista sitä, että jotain paikkaa ei olisi olemassa, joten jos kuluttaja sanoo, että paikka tai yritys on olemassa, niin Facebook luo sille oman sivun. Monesti nämä epäviralliset sivut muuttuvat kävijöiden silmissä virallisiksi yrityssivuiksi, kun riittävän moni on käynyt sivusta tykkäämässä tai merkinnyt itsensä siellä käyneeksi. On siis tärkeää luoda itse oma yrityssivu Facebookiin, jolloin yritys pystyy itse kontrolloimaan omaa näkyvyyttään ja vaikkapa yhteystietojaan.


Tutustu alla olevista linkeistä Facebook-sisältöihimme. Tämän artikkelin lopussa myös lisää vinkkejä Facebook-markkinointikanavaan liittyen.

  • Vinkit Facebookin sesonkimainontaan
    08.05.2022
    Viisi vinkkiä Facebookin sesonkimainontaan

    Vuodenaikojen vaihtelu on monelle kuluttajalle merkki lähteä ostoksille. Sesonkiajattelu on kiinteä ja olennainen osa myös Facebook-mainontaa. Keräsimme yhteen viisi ohjetta, joiden avulla et jää sesonkimainonnassa muiden jälkeen.

    Lue lisää
  • Lataa maksuton e-kirja - Yrityksenä Facebookissa
    11.04.2022
    Lataa e-kirja: Yrityksenä Facebookissa - miksi, mitä ja miten

    Facebook on edelleen maailman suurin sosiaalisen median kanava, ja sen globaalit käyttäjämäärät ovat kasvaneet tähän päivään saakka. Yli 60% täysikäisistä suomalaisista käyttää Facebookia. Facebook tarjoaa yrityksille erinomaisen kustannustehokkaan työkalun tavoittaa ja houkutella kohderyhmänsä edustajia mainonnan avulla.

    Lue lisää
  • Yrittäjä, kohdennatko mainontasi oikein?
    14.01.2022
    Yrittäjä, kohdistatko mainontasi oikein?

    Suurin osa yrityksistä ja yrittäjistä ymmärtää mainonnan ja markkinoinnin tärkeyden uusasiakashankinnassa sekä nykyasiakkaiden pidossa. Kuitenkin mainonnan ehkä tärkein kompastuskivi voi yritykselle olla oikea kohdentaminen, eli oikean kohderyhmän saavuttaminen. Tässä tullaankin kiinnostavan kysymyksen äärelle.

    Lue lisää
  • Sosiaalisen median tutkimus
    13.12.2021
    Tutkimus: Facebook pitää pintansa Suomen suosituimpana somekanavana

    Kolme neljästä suomalaisesta kertoo käyttävänsä jotain sosiaalisen median kanavaa. Yli 65-vuotiaat käyttävät somekanavista ajallisesti eniten Facebookia ja 18–24-vuotiaat Instagramia. Tiedot käyvät ilmi IROResearchin lokakuussa tekemästä Tuhat suomalaista -tutkimuksesta, jonka tilaajana oli Fonecta.

    Lue lisää
  • Mitä on Instagram-mainonta - katso edistynyt opas aiheesta
    07.06.2021
    Instagram-mainonta: kattava tietopaketti aloittelijalle

    Yli miljardi kuukausittaista käyttäjää maailmanlaajuisesti, eikä kasvulle näy loppua. Tässä suurin syy, miksi Instagram-mainonta on räjähtävässä kasvussa, ja miksi sinunkin kannattaa siihen perehtyä. Johdatamme sinut Instagram-markkinoinnin perusteisiin ja listaamme kaikki hyödylliset Instagram-vinkit mainonnan aloittamiseen.

    Lue lisää
  • Miten 3. osapuolen evästeiden muutokset vaikuttavat mainostajaan?
    08.04.2021
    Evästeiden poistumisen vaikutukset mainontaan

    Olemme verkkomainonnassa tottuneet siihen, että mainonta on voitu kohdentaa tehokkaasti ja sen avulla on saatu merkittäviä tuloksia. Nyt 3. osapuolen evästeisiin ja yksityisasetuksiin on tulossa merkittäviä muutoksia, tässä blogissa avaamme syitä muutoksen taustalla ja sitä, millaisia vaikutuksia niillä on mainostamiseen.

    Lue lisää
  • Markkinointipodcastin aiheena verkkomainonta
    29.03.2021
    Markkinointipodcast: Verkkomainonta

    Markkinointipodcastin aiheena verkkomainonta, kenelle se sopii ja miten sitä kannattaa tehdä?

    Lue lisää
  • Facebook-markkinointi kannattaa
    17.11.2020
    Facebook on muutakin kuin Facebook

    Jo vuosia on puhuttu Facebookin ”kuolemasta” sekä siitä, ettei ”kukaan” enää käytä Facebookia ja että se olisi mediana turha. Kuitenkin lukujen valossa Facebook elää ja voi hyvin, sillä pelkästään Suomessa päivittäin Facebookia käyttäviä on edelleen 2,3 miljoonaa ja maailmanlaajuisesti käyttäjämäärät ovat itse asiassa jatkuvasti kasvaneet. Facebook on siis vuodesta toiseen säilyttänyt asemansa maailman suurimpana sosiaalisen median alustana*.

    Lue lisää
  • Viimeistään nyt on syytä aloittaa Facebook-mainonta
    31.03.2020
    Ota Facebook viimeistään nyt tehokäyttöön

    Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on sulkenut ihmiset koteihinsa ja samalla siirtänyt meidät verkkoon. Sosiaalisen median kanavia käytetään nyt enemmän kuin koskaan, Facebookilta kerrotaan, että käyttömäärät ovat kasvaneet valtavasti viimeisten viikkojen aikana.

    Lue lisää
  • Outi ja Laura suorittivat arvostetun Facebook-sertifikaatin
    28.11.2019
    Facebook-kampanjaa ei tehdä arvailemalla

    Facebook on tehokas mainonnan kanava sekä b2b- että b2c -yrityksille. Facebook-mainontaa ei kuitenkaan tehdä arvailemalla, vaan se vaatii tarkkaa osaamista, jotta mainonnasta saadaan riittävän hyviä tuloksia. Todentaaksemme, että Fonectan Facebook-osaaminen on mahdollisimman korkealla taholla, suoritti kaksi Fonectan asiantuntijaa Facebookin arvostetut sertifikaatit.

    Lue lisää
  • Lue vinkit hyvän bannerimainoksen tekoon.
    10.04.2019
    Millainen on hyvä mainosbanneri?

    Bannerilla tarkoitetaan yleensä mainosbanneria. Maailman ensimmäinen mainosbanneri näki päivänvalon jo vuonna 1994*. Mainoksen viesti oli ennakoiva: ”Oletko koskaan klikannut hiirelläsi tästä? Tulet klikkaamaan”. Nykypäivänä bannerimainonta on yksi suosituimmista - oikein tehtynä myös tehokkaimmista - mainosmuodoista.

    Lue lisää
  • Onko Facebook todella kuolemassa?
    21.02.2019 - Minna Tuum
    Eihän kukaan enää käytä Facebookia, eihän?

    Keneltä tahansa tutulta jos kysyy, niin melkein aina saa kuulla, ettei Facebookia tule enää käytettyä juurikaan. Itse käytän sitä lähinnä töissä, mutta lueskelen sieltä välillä uutisia ja seuraan sellaisia ryhmiä, joita ei vielä LinkedInissä ole. Tässä olenkin siis ns. vanhan polven Facebook-käyttäjä, nuorempi sukupolvi löytää nämäkin sisällöt jostain muualta. Ja totta onkin, että Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa Facebookin käyttäjämäärät ovat lievässä laskussa. Suomessa päivittäin Facebookia käyttäviä on edelleen 2,3 miljoonaa, mutta osa käyttäjistä on regoinut mm. jatkuviin tietoturvaongelmiin siirtymällä muihin sosiaalisen median kanaviin. Onko Facebookin taru nyt siis vihdoin lopussa?

    Lue lisää
  • fonecta facebook mainonta
    08.01.2019
    Miksi Facebook-mainonta kannattaa?

    Facebook on kustannustehokas markkinointikanava, joka mahdollistaa tarkan kohdentamisen ja tehokkaan uusasiakashankinnan. Lue 5 tärkeintä syytä, miksi Facebook-mainonta kannattaa!

    Lue lisää
  • Facbook-mainonnan perusteet
    08.01.2019
    Tehokkaan Facebook-mainonnan perusteet

    Kiinnostaako yritystäsi Facebookin mahdollisuudet markkinointikanavana? Tässä artikkelissa kerromme, kuinka otat enemmän irti Facebook-mainonnasta!

    Lue lisää
  • Näin saat parhaat tehot irti Facebookista ja kotisivuista
    13.02.2018
    Miten hyödynnät yrityksesi kotisivut ja Facebook-sivut parhaiten? Lue vinkit!

    Yrityksen kotisivut ovat kaiken digitaalisen markkinoinnin lähtökohta, jota sosiaalinen media, esimerkiksi Facebook, tukee. Kuinka nämä kaksi erilaista kanavaa saadaan toimimaan synergiassa ja tuomaan yrityksellesi maksimaalisen hyödyn? Lue helpot vinkit!

    Lue lisää
  • Kannattaako yrittäjille markkinointi?
    11.12.2017 - Joonas Saukkonen
    Kannattaako yrittäjille markkinoida?

    Aika ajoin esiin nousee kysymys siitä, kuinka yrityksille suunnattu, eli B2B-markkinointi eroaa kuluttajille suunnatusta markkinoinnista? B2B-markkinoinnilla on toki omat luonteenpiirteensä, mutta se ei yksistään määrittele sitä, minkälainen markkinointi on järkevää. Monen yrittäjän kuulee väittävän, ettei yrityspäättäjille kannata tehdä markkinointia samalla tavalla kuin kuluttajille. Loppujen lopuksi kaikki markkinointi on ihmisten välistä viestintää. Markkinointia kannattaakin lähestyä palvelun tai tuotteen arvon näkökulmasta. Käytännössä mitä arvokkaampi palvelu tai tuote, sitä monimutkaisempi asiakkaan ostoprosessi tyypillisesti on ja sitä useampi ihminen osallistuu päätöksentekoon.

    Lue lisää
  • Kuvasta näkyy, mihin suomalaisyritykset panostavat markkinoinnissa
    07.11.2017
    Mihin suomalaisyritykset sijoittavat markkinointieuronsa?

    Digitaalinen markkinointi vai perinteinen? Some, SEO tai SEM? Kysyimme suomalaisilta yrittäjiltä, mihin he aikovat panostaa markkinoinnissa nyt ja lähitulevaisuudessa. Vastauksissa löytyi mielenkiintoisia suuntauksia, joista osa ehkä pääsi yllättämäänkin.

    Lue lisää
  • 01.08.2017
    Facebook- vai display-mainonta? Mikä kanava sopii sinun yrityksellesi?

    Oletko aloittamassa verkkomainontaa, mutta mietit mihin kanavaan kannattaa panostaa? Esittelemme artikkelissa perinteisen display- ja
    Facebook-mainonnan eroja. Molemmat ovat tehokkaita keinoja tuoda tuotteita ja palveluja esille verkossa, mutta molemmissa on omat erityispiirteensä. Yhdistävä piirre näille kahdelle kanavalle on mainonnan äärettömän hyvä kohdentaminen käyttäjien oman kiinnostuksen perusteella.

    Lue lisää
  • Mitkä ovat parhaat somekanavat yritykselle?
    13.06.2017
    Mitä somekanavia yrityksesi tarvitsee?

    Sosiaalisessa mediassa eli somessa jokaisella on mahdollisuus toimia aktiivisena viestijänä ja sisällöntuottajana sekä vastaanottaa muiden tuottamaa sisältöä. Sinulla saattaakin jo olla henkilökohtainen tili joissakin sosiaalisen median kanavissa, mutta oletko ajatellut, miten yrityksesi voisi hyödyntää somea?

    Lue lisää
  • Miten sosiaalinen media eli some otetaan haltuun?
    15.05.2017
    Miten yritys toimii sosiaalisessa mediassa? Ota some haltuun!

    Sosiaalinen media eli tuttavallisemmin some on meidän jokaisen arkipäivää. Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest, Youtube ja Snapchat ovat tämän hetken suosituimpia ja tunnetuimpia some-alustoja, joita miljoonat ihmiset käyttävät päivittäin. Yrityksille sosiaalinen media tarjoaa paitsi edullisen ja helpon tavan viestiä yrityksen tuotteista, palveluista ja osaamisesta, myös mahtavan tilaisuuden tarjota näyteikkuna yrityksen päivittäiseen arkeen ja näin aidosti puhutella asiakkaita. Somea tulisikin ajatella yritystoiminnan jatkeena, ikään kuin liiketilasi virtuaalisena lisäsiipenä; somessa tavoitat sekä vanhat että uudet asiakkaat 24/7.

    Lue lisää
  • Fonecta Digikuntoon tilaisuus Joensuussa. Kuvassa yrittäjät Hillevi Turunen ja Kati Hyttinen, sekä myyntipäällikkö Petteri Lyytinen Fonectalta.
    21.03.2017
    Miksi digikunto on tärkeä – yrittäjät kertovat

    Paikalla oli myös kaksi paikallista yrittäjää kertomassa omista kokemuksistaan digitaalisen markkinoinnin ja myynnin saralla. Hillevi Turunen ja Kati Hyttinen asettuivat Fonectan Petteri Lyytisen piinapenkkiin kertomaan millaisiin haasteisiin he ovat omissa yrityksissään törmänneet, ja miten ovat näitä haasteita ratkoneet.

    Lue lisää
  • 16.11.2015
    Some-näkyvyyden kotiuttaminen: kuka puhuu, missä ja mitä?

    Etenkin kuluttajakauppaa tekevien yritysten on syytä tietää, miltä yksittäisten liikkeiden tiedot näyttävät, kun niitä etsitään eri some-palveluista. Ovatko tiedot oikein? Onko käyttäjäkokemus fiksu myös mobiilissa? Tiedetäänkö yrityksessä, missä siitä puhutaan?

    Lue lisää

Yrityssivua voi hyödyntää monella eri tavalla

Facebook-yrityssivu toimii myös yrityksen muun toiminnan tukena. Sitä kautta saat liikennettä kotisivuillesi ja samalla arvostusta hakukoneiden, kuten Googlen silmissä. Facebookissa yritys saa jaettua asiakkaitaan kiinnostavaa sisältöä nopeasti ja kohdennetusti – uutiset, tapahtumat ja muut kiinnostavat ajankohtaiset asiat saavuttavat yleisön tehokkaasti.


Facebook on myös hyvä paikka hoitaa yrityskuvaa. Siellä tapahtuva kommentointi, suositukset sekä reklamaatiot, ovat yritykselle tuhannen taalan paikka tuoda esiin omaa ammattitaitoaan ja osaamistaan. Yhä useampi meistä tekee päätöksiä muiden suosituksen perusteella, 43% kuluttajista kertoo päätietolähteekseen yrityksestä ystävien tai tuttavien suosittelun.


Kaikki irti Facebookin mainonnan mahdollisuuksista

Facebook-mainonnassa toimii erityisen hyvin kuluttajille suunnattu mainonta, sillä mainonnassa pystyy hyödyntämään Facebookin erinomaista analytiikkaa, joka mahdollistaa mainostamisen aiheesta kiinnostuneille sen mukaan, mitä he itse ovat ilmoittaneet kiinnostuksenkohteikseen. Parhaimmillaan kohdennettu mainonta toimii niin hyvin, ettei kuluttaja huomaa näkevänsä mainontaa, vaan itseään kiinnostavaa, juuri hänelle suunnattua sisältöä.

Usein kuvitellaan, että Facebook-mainonta toimii vain kuluttaja-asiakkaisiin. Tämä on onneksi harhaluulo, sillä myös yrittäjäpäättäjille suunnattu mainonta on todettu Facebookissa tehokkaaksi välineeksi. Pääasia B2B-mainonnassakin on kohdentaminen, sekä selkeiden tavoitteiden asettaminen. Voit tehdä brändikampanjan, ohjata asiakkaita vierailemaan kotisivuilla tai vaikkapa tekemään suoria ostoja verkkokaupassa, mutta kampanjalla on aina oltava yksi selkeä tavoite, sekä tarkkaan määritelty kohderyhmä.Lähteet: MTV ja Kurio: Suomi-somen kehityssuuntia 2016, Suomalainen palvelu verkossa 2016, Fonecta ja Kopla Helsinki