Tietopankki

Some-markkinointi

Sosiaalinen media ja sen markkinointi

Sosiaalisen median markkinointi tarjoaa yritykselle runsaasti erilaisia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja. Menestyksekäs somemarkkinointi vaatii kuitenkin suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta.


Sosiaalisen median markkinointi on nykyään tehokas yrityksen markkinointikeino. Sosiaalinen media tai some viittaa siis verkkoviestintäympäristöihin, joissa jokainen käyttäjä voi toimia aktiivisena viestijänä, sisällöntuottajana sekä tiedon vastaanottajana. Sosiaalisessa mediassa voidaan paitsi tuottaa vuorovaikutteista ja käyttäjälähtöistä sisältöä myös luoda ja ylläpitää asiakassuhteita. 


Tärkeimpiä some-markkinoinnin kanavia ovat: Jokaisella kanavalla on omat erityispiirteensä, joten kanavan valinta voi vaikuttaa ratkaisevasti sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteiden saavuttamiseen. Tiedätkö, mikä sosiaalisen median kanava sopii juuri sinun yrityksellesi?



Mitä haluat saavuttaa sosiaalisen median markkinoinnilla? 

Aluksi kannattaa asettaa tavoitteet toiminnalle ja valita kanavat, joissa asiakkaasi viihtyvät. Kaikkia kanavia ei kannata ottaa haltuun kerralla, vaan tässäkin asiassa laatu korvaa määrän. Haluaisitko tehostaa myyntiä, hankkia uusia asiakkaita vai kenties parantaa asiakaskokemusta? Kun tavoitteet on asetettu ja kanavat valittu, on aika laatia some-markkinointisuunnitelma. Ilman tarkkaa suunnitelmaa markkinointi sosiaalisessa mediassa on yleensä hajanaista ja päämäärätöntä, minkä myötä tuloksetkin jäävät saavuttamatta.



Tee aina some-markkinointisuunnitelma

Some-markkinointi kannattaa aloittaa laatimalla yritykselle some-markkinointisuunnitelma. Sen avulla some-mainonta voidaan kohdistaa potentiaalisille asiakkaille oikeaan aikaan. Some-markkinointisuunnitelma auttaa myös sisältöjen suunnittelussa ja rakentamisessa hyvissä ajoin ennen varsinaisen kampanjan alkua. Kun tavoitteena on laadukas ja monipuolinen sisältö, tarvitaan suunnitelmallisuutta ja huolellisuutta. Hyvän suunnitelman avulla yrittäjä voi säästää aikaa ja rahaa, kun some-markkinoinnista tulee tehokkaampaa ja tuottavampaa.


Tutustu some-markkinointiin liittyviin sisältöihimme alla olevista linkeistä. Tämän artikkelin lopusta löydät vielä vinkkejä siitä mikä on juuri sinun yrityksellesi paras sosiaalisen median kanava.

  • Miksi kannattaa kannustaa henkilöstö someen
    09.02.2021
    Miksi yrityksen kannattaa kannustaa työntekijöitä someen?

    Jotkut yritykset haluavat rajoittaa työntekijöidensä aktiivisuutta sosiaalisessa mediassa, toiset taas kannustavat siihen. Onko työntekijöiden aktiivisuus sosiaalisessa mediassa yritykselle uhka vai mahdollisuus?

    Lue lisää
  • Kohdenna mainonta oikein LinkedInissä
    22.12.2020
    Miksi kohdentaminen LinkedInissä on helppoa?

    LinkedIn on meillä Suomessakin vakiinnuttanut paikkansa yhtenä suurimmista sosiaalisen median alustoista ja niistä ainoana ammattikäyttöön tarkoitettuna kanavana. Suomessa käyttäjiä on jo yli 1,4 miljoona, joista 260 000 on päättäjiä, 88 000 mielipidejohtajia ja 180 000 IT-ostoksesta päättäviä käyttäjiä.

    Lue lisää
  • Facebook-markkinointi kannattaa
    17.11.2020
    Facebook on muutakin kuin Facebook

    Jo vuosia on puhuttu Facebookin ”kuolemasta” sekä siitä, ettei ”kukaan” enää käytä Facebookia ja että se olisi mediana turha. Kuitenkin lukujen valossa Facebook elää ja voi hyvin, sillä pelkästään Suomessa päivittäin Facebookia käyttäviä on edelleen 2,3 miljoonaa ja maailmanlaajuisesti käyttäjämäärät ovat itse asiassa jatkuvasti kasvaneet. Facebook on siis vuodesta toiseen säilyttänyt asemansa maailman suurimpana sosiaalisen median alustana*.

    Lue lisää
  • Tilaa LinkedIn-opas tapahtumien järjestämiseen
    17.11.2020
    Tilaa LinkedIn-opas tapahtumien järjestämiseen

    LinkedIn on tehokas kanava tapahtumien järjestämiselle. Voit järjestää siellä joko livetapahtuman tai ajastetun Events-tapahtuman. Tapahtuma voi olla kaikille avoin tai vain kutsutuille.

    Lue lisää
  • LinkedIn Storiesin avulla jaat työpäiväsi kohokohdat
    02.11.2020
    Joko olet kokeillut LinkedIn Storieseja?

    LinkedIn on hiljattain lanseerannut omaan palveluunsa muista sosiaalisen median kanavista tutun Stories-ominaisuuden. Voit siis jakaa lyhyitä tarinoita työpäivästäsi kuvien ja videoiden muodossa Stories-osiossa. Stories-ominaisuus on käytössä sekä yksityisille käyttäjille että yrityksille.

    Lue lisää
  • LinkedIn-partnerit tarjoavat apua kumppaneilleen
    30.10.2020
    Miksi valita partneri Linkedin-markkinointiin?

    Yhteisöt ja yhteisöllisyys ovat nyt tärkeämpiä kuin koskaan. Yhteisöt antavat meille resursseja, tukea ja rohkaisua, jota modernissa työmaailmassa yhä enemmän tarvitsemme. Yhteisöt ovat tukenamme silloinkin, kun työskentelemme kotoa – kollegojen, muiden verkostomme jäsenten ja kumppaniemme tuki auttaa meitä saavuttamaan tavoitteemme.

    Lue lisää
  • 26.10.2020
    Korona mullisti verkkoruokakauppa Kauppahalli24:n kysynnän

    Viikolla 12 Kauppahalli24:n tilauskanta räjähti. Tilausmäärät kasvoivat yhtäkkiä valtavasti, kun ihmiset jäivät etätöihin ja koululaiset kotikouluun. Yrityksessä reagoitiin nopeasti; ruoantoimitusprosessit viilattiin uusien ohjeistusten mukaisiksi eli kontaktit minimoitiin, lisää työntekijöitä rekrytoitiin ja ruokien toimitusaikoja laajennettiin. Asiakkaat saivat ruokatoimituksia ovilleen jopa kello 24 asti. 

    ”Lisäksi laajensimme toiminta-aluettamme pk-seudun ulkopuolelle ja toimme markkinoille uuden palvelun. Toimitimme Vantaalta käsin koko maahan kuivatarvikeruokatoimituksia. Kun kysyntää oli luonnollisesti uuden tilanteen takia ja tehokkaan markkinoinnin ansiosta, saimme heti kuivatarviketoimitustilauksia ympäri maata”, kertoo Kauppahalli24:n markkinointijohtaja Hanna-Kaisa Risku

    Kasvanut kysyntä kiihdytti verkkoruokakauppojen kilpailua

    Koronan vyöryessä suomalaisten arkeen moni uskaltautui kokeilemaan verkkoruokakauppaa ensimmäisen kerran. Monilla kokeilu jäi päälle ja ruoan tilaamisesta verkosta tuli uusi normaali. Kauppahalli24:n asiakaskunnassa korostuvat lapsiperheet, mutta koronan myötä myös ikäihmisistä saatiin paljon uusia asiakkaita. 

    Kun kysyntä verkosta tilattaville ruokatoimituksille kasvoi, kiihtyi myös verkkoruokakauppojen välinen kilpailu. Kauppahalli24 erottautuu kilpailijoistaan panostamalla raaka-aineiden tuoreuteen, tuotevalikoiman lähi- ja luomupainotteisuuteen, edullisiin kuljetushintoihin sekä asiakkaiden kiittelemään helppokäyttöiseen tilausjärjestelmään.

    ”Asiakas haluaa seurata oman tilauksen etenemistä ja arvioitua saapumisaikaa. Toimitamme asiakkaille tekstarilla linkin, jota kautta voi seurata kuljetuksen etenemistä kartalla. Kun asiakas näkee arvioidun toimitusajan, voi hän arvioida, ehtiikö välissä vielä lenkittää koiran. Linkin kautta asiakas voi myös kuitata toimituksen ilman kontakteja sekä antaa palautetta toimituksesta. Kun asiakas osaa odottaa toimitusta oikeaan aikaan, nopeuttaa ja tehostaa se meidän toimitusprosessiamme”, pohtii Risku.

    Markkinoinnin avulla yritys voi olla monikanavaisesti läsnä asiakkaille verkossa 

    Markkinoinnilla on suuri merkitys yrityksen liiketoiminnalle. Tärkeitä kohderyhmiä tavoitellaan ja heille viestitään mm. Facebookin ja Instagramin, LinkedInin sekä ohjelmallisen ostamisen ja Google-mainonnan avulla saavutettujen medioiden kautta. 

    ”Koko ajan pitää olla verkon eri kanavissa kertomassa uusille asiakkaille ja muistuttamassa nykyasiakkaille, että olemme olemassa ja valmiina palvelemaan teitä. Koska meidän ostopolku on pitkä, pitää asiakkaan törmätä meihin monessa kanavassa ja siksi monikanavainen markkinointi sopii meille parhaiten. Ennen kuin asiakas tilaa, on hän kohdannut meidät verkossa, minkä jälkeen hän todennäköisesti päätyy keskustelemaan kotona kumppanin kanssa asiasta ja kurkkaa jääkaappiin, että mitä puuttuu. Meidän tilauksista suurin osa tehdään illalla klo 18-21 välillä”, sanoo Risku.

    Kauppahalli24:ssä ei levätä nytkään laakereillaan vaan pian lanseerataan jälleen uusi palvelu; kokonaan luomutuotteisiin keskittyvä valtakunnallinen luomukauppa. Etelä-Suomen alueella asiakkaat saavat pian nauttia kaikista luomutuotteista ja muualle Suomeen toimitetaan aluksi kuivaluomutuotteita. Kunnianhimoinen suunnitelma on laajentaa myös kylmätuotteiden jakelu koko Suomen alueelle tulevaisuudessa.

    Lue lisää

Paras some B2B-yritykselle 

Sosiaalisen median käyttö yleistyy myös yritysmarkkinoinnissa. B2B-yritykselle sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa tulevia asiakkaita, ja siksi someen kannattaakin lähteä mukaan rohkeasti ja aktiivisesti. Tunnetko yrityksesi kohderyhmät? Kohderyhmien tunnistamisen jälkeen on helpompi miettiä, missä sosiaalisen median kanavassa heidät voidaan parhaiten tavoittaa. Esimerkiksi LinkedIn, Facebook, Instagram ja Twitter ovat B2B-yritykselle varteenotettavia vaihtoehtoja.


LinkedIn tavoittaa halutut kohderyhmät 

Onko yrityksesi tavoitteena liidien kerääminen? LinkedIn on erityisen hyödyllinen B2B-markkinoinnissa ja kohderyhmien tavoittamisessa. Etenkin liidien generointi ja asiantuntijakuvan vahvistaminen onnistuvat LinkedInissä, jossa ammattilaiset verkostoituvat ja keskustelevat ajankohtaisista puheenaiheista. Myös maksettu Linkedin-mainonta sopii erinomaisesti B2B-yrityksille, koska se tarjoaa tarkat kohdennusmahdollisuudet. Sen avulla yrityksesi saa kaivattua näkyvyyttä ja voi tavoittaa juuri oikeat kohderyhmät.


Facebook luo uutta kysyntää

Sosiaalisen median kenttää hallitseva Facebook on kannattava alusta myös B2B-markkinoinnissa. Sen etuja ovat laaja yleisö- ja käyttäjämäärä, kustannustehokkuus sekä mahdollisuus mainostaa tarkasti valituille kohderyhmille. Olipa tavoitteena tuote- ja palvelutietoisuuden kasvattaminen, päättäjien huomioiminen tai kuumien liidien hankkiminen, Facebook-mainonta ja markkinointi tarjoaa siihen oivallisen alustan. 


Tarvitsetko apua tai koulutusta some-mainontaa varten? 

Nykyään tuloksellisen markkinoinnin tekeminen vaatii paljon asiantuntemusta. Ilman kokemusta tai alan osaamista mainonta sosiaalisessa mediassa voi vaikuttaa sekavalta tai hyödyttömältä. Kun tarvitset apua tai koulutusta some-mainontaa varten, on siitä saatavilla helposti ja nopeasti. 


Oletko jo tutustunut blogiin, webinaareihin tai podcasteihin?

Fonecta opastaa ja kouluttaa yrittäjiä sosiaalisen markkinoinnin tulokselliseen tekemiseen. Tietopankista löydät hyödyllistä ja ajankohtaista tietoa mainonnasta sosiaalisessa mediassa artikkelien, blogien ja maksuttomien oppaiden muodossa. Webinaareissa ja podcasteissa sekä Fonectan asiantuntijat että muut alan vaikuttajat jakavat omaa osaamistaan. Saat vinkkejä yrityksesi some-markkinointiin ja neuvoja sen menestyksekkääseen toteuttamiseen. 


Kysy some-markkinoinnin koulutusta

Fonecta järjestää yrittäjille myös some-mainonnan koulutuksia. Koulutuksissa käsitellään sosiaalisen median markkinoinnin mahdollisuuksia eri kanavissa, minkä lisäksi saat tehokasta ja käytännönläheistä apua yrityksesi sosiaalisen median markkinointiin. Asiantuntija-avun myötä mainonta sosiaalisessa mediassa on tuloksellisempaa ja vaivattomampaa.