Jotkut yritykset haluavat rajoittaa työntekijöidensä aktiivisuutta sosiaalisessa mediassa, toiset taas kannustavat siihen. Onko työntekijöiden aktiivisuus sosiaalisessa mediassa yritykselle uhka vai mahdollisuus?
Tietopankki
Sosiaalinen media ja sen markkinointi
Sosiaalisen median markkinointi tarjoaa yritykselle runsaasti erilaisia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja. Menestyksekäs somemarkkinointi vaatii kuitenkin suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta.Sosiaalisen median markkinointi on nykyään tehokas yrityksen markkinointikeino. Sosiaalinen media tai some viittaa siis verkkoviestintäympäristöihin, joissa jokainen käyttäjä voi toimia aktiivisena viestijänä, sisällöntuottajana sekä tiedon vastaanottajana. Sosiaalisessa mediassa voidaan paitsi tuottaa vuorovaikutteista ja käyttäjälähtöistä sisältöä myös luoda ja ylläpitää asiakassuhteita.
Mitä haluat saavuttaa sosiaalisen median markkinoinnilla?
Aluksi kannattaa asettaa tavoitteet toiminnalle ja valita kanavat, joissa asiakkaasi viihtyvät. Kaikkia kanavia ei kannata ottaa haltuun kerralla, vaan tässäkin asiassa laatu korvaa määrän. Haluaisitko tehostaa myyntiä, hankkia uusia asiakkaita vai kenties parantaa asiakaskokemusta? Kun tavoitteet on asetettu ja kanavat valittu, on aika laatia some-markkinointisuunnitelma. Ilman tarkkaa suunnitelmaa markkinointi sosiaalisessa mediassa on yleensä hajanaista ja päämäärätöntä, minkä myötä tuloksetkin jäävät saavuttamatta.Some-markkinointi kannattaa aloittaa laatimalla yritykselle some-markkinointisuunnitelma. Sen avulla some-mainonta voidaan kohdistaa potentiaalisille asiakkaille oikeaan aikaan. Some-markkinointisuunnitelma auttaa myös sisältöjen suunnittelussa ja rakentamisessa hyvissä ajoin ennen varsinaisen kampanjan alkua. Kun tavoitteena on laadukas ja monipuolinen sisältö, tarvitaan suunnitelmallisuutta ja huolellisuutta. Hyvän suunnitelman avulla yrittäjä voi säästää aikaa ja rahaa, kun some-markkinoinnista tulee tehokkaampaa ja tuottavampaa.
Tutustu some-markkinointiin liittyviin sisältöihimme alla olevista linkeistä. Tämän artikkelin lopusta löydät vielä vinkkejä siitä mikä on juuri sinun yrityksellesi paras sosiaalisen median kanava.
Paras some B2B-yritykselle
Sosiaalisen median käyttö yleistyy myös yritysmarkkinoinnissa. B2B-yritykselle sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa tulevia asiakkaita, ja siksi someen kannattaakin lähteä mukaan rohkeasti ja aktiivisesti. Tunnetko yrityksesi kohderyhmät? Kohderyhmien tunnistamisen jälkeen on helpompi miettiä, missä sosiaalisen median kanavassa heidät voidaan parhaiten tavoittaa. Esimerkiksi LinkedIn, Facebook, Instagram ja Twitter ovat B2B-yritykselle varteenotettavia vaihtoehtoja.
Onko yrityksesi tavoitteena liidien kerääminen? LinkedIn on erityisen hyödyllinen B2B-markkinoinnissa ja kohderyhmien tavoittamisessa. Etenkin liidien generointi ja asiantuntijakuvan vahvistaminen onnistuvat LinkedInissä, jossa ammattilaiset verkostoituvat ja keskustelevat ajankohtaisista puheenaiheista. Myös maksettu Linkedin-mainonta sopii erinomaisesti B2B-yrityksille, koska se tarjoaa tarkat kohdennusmahdollisuudet. Sen avulla yrityksesi saa kaivattua näkyvyyttä ja voi tavoittaa juuri oikeat kohderyhmät.
Facebook luo uutta kysyntää
Sosiaalisen median kenttää hallitseva Facebook on kannattava alusta myös B2B-markkinoinnissa. Sen etuja ovat laaja yleisö- ja käyttäjämäärä, kustannustehokkuus sekä mahdollisuus mainostaa tarkasti valituille kohderyhmille. Olipa tavoitteena tuote- ja palvelutietoisuuden kasvattaminen, päättäjien huomioiminen tai kuumien liidien hankkiminen, Facebook-mainonta ja markkinointi tarjoaa siihen oivallisen alustan.
Tarvitsetko apua tai koulutusta some-mainontaa varten?
Nykyään tuloksellisen markkinoinnin tekeminen vaatii paljon asiantuntemusta. Ilman kokemusta tai alan osaamista mainonta sosiaalisessa mediassa voi vaikuttaa sekavalta tai hyödyttömältä. Kun tarvitset apua tai koulutusta some-mainontaa varten, on siitä saatavilla helposti ja nopeasti.
Oletko jo tutustunut blogiin, webinaareihin tai podcasteihin?
Fonecta opastaa ja kouluttaa yrittäjiä sosiaalisen markkinoinnin tulokselliseen tekemiseen. Tietopankista löydät hyödyllistä ja ajankohtaista tietoa mainonnasta sosiaalisessa mediassa artikkelien, blogien ja maksuttomien oppaiden muodossa. Webinaareissa ja podcasteissa sekä Fonectan asiantuntijat että muut alan vaikuttajat jakavat omaa osaamistaan. Saat vinkkejä yrityksesi some-markkinointiin ja neuvoja sen menestyksekkääseen toteuttamiseen.
Kysy some-markkinoinnin koulutusta
Fonecta järjestää yrittäjille myös some-mainonnan koulutuksia. Koulutuksissa käsitellään sosiaalisen median markkinoinnin mahdollisuuksia eri kanavissa, minkä lisäksi saat tehokasta ja käytännönläheistä apua yrityksesi sosiaalisen median markkinointiin. Asiantuntija-avun myötä mainonta sosiaalisessa mediassa on tuloksellisempaa ja vaivattomampaa.