Parhaat nettisivut houkuttelevat asiakkaita
Nettisivut ovat yrityksesi käyntikortti netissä, ja asiakkaillesi se tärkein tiedonhaun kanava. Jos et löydy netistä, ei sinua ole olemassa. 84% kuluttajista aloittaa tiedonhaun netistä, joten ilman toimivia kotisivuja jäät kilpailijoittesi jalkoihin.
Kotisivut ovat yritykselle nykyään itsestäänselvyys, mutta ei ole yhdentekevää millainen sivustosi on. Yli 80% suomalaisista omistaa älypuhelimen, ja heistä yli 90% on hakenut netistä tietoja puhelimellaan. Nettisivujesi on siis oltava käyttäjä-, ja nimenomaan mobiilikäyttäjäystävälliset. Hyvin toimiva nettisivu skaalautuu eri päätelaitteille ja näytöille (mobiili, tabletti, läppäri, pöytäkone), ja se ottaa käytettävyydessä myös huomioon sen, että kuluttajat yhä useammin surffaavat netissä samalla kun ovat liikkeellä.
Parhaat nettisivut ovat sellaisia joissa on helppo navigoida. Niistä löytyvät selkeästi ja nopeasti yhteystiedot, aukioloajat ja ennen kaikkea puhelinnumero, josta voi suoraan soittaa yritykselle. Sivusto on ulkoasultaan selkeä ja miellyttävä, palvelut ja tuotteet ovat hyvin esillä, jokainen omalla välilehdellään. Sivuilla on riittävästi tietoa tuotteista ja palveluista, ja ne antavat luotettavan kuvan yrityksestäsi. Kotisivuja kannattaa myös päivittää säännöllisesti, jotta asiakkaasi saavat sieltä aina tuoretta tietoa, ja heillä on syy käydä sivuillasi useamminkin.
Olemme keränneet artikkelipankista nettisivujen tekemiseen ja parempaan toimivuuteen liittyvät artikkelit. Tutustu sisältöihimme:
Hyvät nettisivut palvelevat asiakkaiden lisäksi myös hakukoneita
Kun lähdet rakentamaan uusia nettisivuja tai vaikkapa uudistamaan vanhoja, on hyvä selvittää asiakkailta mitä he nettisivuiltasi odottavat. Voit käyttää hyväksesi analytiikkatyökaluja joilla näet mitä kautta sekä millä hakusanoilla asiakkaasi sivuillesi tulevat, ja minkä sisältöjen parissa vietetään eniten aikaa. Toisin sanoen, mikä asiakkaitasi juuri sinun yrityksessäsi eniten kiinnostaa.
Analytiikan ohella voit tehdä sivuilla vieraileville asiakkaillesi pienen kyselyn, jolla kysyt suoraan, mitä he sivuiltasi odottavat. Asiakkaiden odotuksiin vastaaminen on kuitenkin sivujesi tärkein tavoite, joka myös tuottaa sinulle suoraan lisää liiketoimintaa.
Mitä asiakkaat sitten nettisivustolta odottavat? Yhä useammin halutaan osto- tai varaustapahtuma tehdä suoraan netistä. Vähintäänkin odotetaan, että kivijalkaliikkeen tuotteista on hinta- ja kuvatiedot saatavilla. Kysytyimmät tuotteet kannattaa nostaa parhaille paikoille, samoin tuoda esiin mahdollisuus palautteen antamiseen tai muuhun yhteydenottoon.
Hyvän nettisivun tekemisen ei tarvitse olla vaikeaa. Voit rakentaa sen itse, tai tilata verkkosivut luotettavalta kumppanilta. Jos olet näppärä sormistasi, voit valita tee-se-itse-sivuston, jonka voit itse rakentaa juuri sellaiseksi kuin itse haluat. Jos taas tuntuu että visuaalinen silmäsi tai kirjallinen lahjakkuus ei riitä, voit ulkoistaa tekemisen ammattilaiselle, joka sekä suunnittelee sivusi että tuottaa sinne tekstit omien toiveidesi mukaan.
Valitsetpa sitten kumman vaihtoehdon tahansa, lopputuloksena on aina hyvä olla edellä mainituin tavoin toimivat nettisivut, jotka tuovat sinulle lisää löydettävyyttä, luotettavuutta ja mikä tärkeintä, asiakkaita.