Tietopankki

Mainonta ja myynti

Verkkomainonta on kustannustehokas ja nopea tapa hankkia asiakkaita

Verkko alkaa Suomessa olla se paikka, missä kuluttajat tekevät ostoksensa. Suomalaisista kuluttajista 76 % on ostanut verkkokaupasta ja 70 % on tehnyt tilauksen verkossa. Jos he eivät löydä etsimäänsä tuotetta suomalaiselta verkkosivulta, on varmaa että ulkomainen kilpailija sen heille tarjoaa. Kun tuotteesi ja palvelusi ovat hyvin esillä verkkosivuillasi, on helppo löytää niille asiakkaita verkkomainonnan avulla.


Verkkomainonta pitää sisällään useita eri mainosmuotoja. Voit mainostaa tuotteitasi suosituimmissa sosiaalisen median palveluissa LinkedInissä ja Facebookissa, tehdä perinteistä hakusanamainontaa Googlessa, tai Display-bannerimainontaa useassa eri verkossa. Remarketing-kampanjalla saat kiinni ne asiakkaat, jotka katsovat mainostasi, mutta eivät vielä yhdellä klikkauksella ole valmiita tekemään ostopäätöstä.


Suomalaiset yritykset empivät verkkoon menemistä. Vielä vuonna 2015 vain 69%:lla pk-yrityksistä oli verkkosivut, ja vain 21 % pk-yrityksistä kohdensi markkinointia alueellisesti tai käyttäytymisen mukaan. Kuitenkin yrittäjät ovat heräämässä digitalisaatioon: digimainontaan panostetaan jo neljännes mainoseuroista, ja tässä kasvua on edellisvuoteen jopa 7%. Silti verkkomainonnassa on pk-yrittäjälle vielä paljon otettavaa, sillä kuluttajista 84% aloittaa tuotteen tai palvelun etsimisen verkosta.


Kohdennetulla mainonnalla parhaisiin tuloksiin

Verkkomainonnan etu perinteiseen printtimainontaan verrattuna on sen kohdennettavuus. Parhaimmillaan mainonta on niin hyvin kohdennettua, että tottunut verkko- tai sosiaalisen median käyttäjä ei huomaa näkevänsä mainontaa, vaan kokee näkevänsä itseään kiinnostavaa sisältöä.


Verkkomainonnan toinen etu on sen mitattavuus, ja sitä kautta muunneltavuus. Mainontaa ja sen tuloksia voi seurata reaaliaikaisesti, ja jos toivottuja tuloksia ei saavuteta, voidaan mainontaa muuttaa paremmin toimivaksi. 


Verkkomainonta mahdollistaa myös erilaisten mainosten testaamisen, jolloin useista mainoksista valitaan se parhaiten kohderyhmää puhutteleva.

Kohdentaminen onkin verkkomainonnan a ja o. On turha yrittää mainostaa tuotetta tai palvelua kaikille, kun parhaat tulokset saadaan kohdentamalla mainonta aiheesta valmiiksi kiinnostuneille.


Yhtä tärkeää kuin kohdentaminen, on mainonnan tavoitteiden asettaminen. Verkkomainonnalla voidaan tavoitella monia eri asioita: voidaan pyrkiä myymään tuotteita suoraan verkkokaupasta, hankkimaan uusia asiakkaita, tekemään brändiä tunnetuksi, tai vaikka ohjaamaan kohderyhmää lukemaan kiinnostavia artikkeleja verkkosivuilla. Kun kampanjan tavoitteet ovat selvillä, on niitä myös helppo seurata. Ja oikean kohdennuksen avulla saadaan panostetuille euroille vastinetta.

  • Mikä on LinkedIn Showcase -sivu?
    20.05.2020
    Mikä on LinkedIn Showcase Page?

    LinkedInissä on normaalin yrityssivun lisäksi mahdollisuus hyödyntää LinkedIn Showcase Page -ominaisuutta. Jos LinkedIn Showcase Page ei ole tuttu, kerromme artikkelissa mistä oikein on kysymys, millaiselle yritykselle LinkedIn Showcase Page parhaiten sopii ja miten Showcase-sivu rakennetaan.

    Lue lisää
  • Santeri Jaakkola muistuttaa, että kesäsesonki tulee myös tänä vuonna
    13.05.2020 - Santeri Jaakkola
    Kesäsesonki tulee myös tänä vuonna – oletko valmis?

    Vallitsevana poikkeusaikana olemme riittämiin saaneet lukea huolestuttavia uutisia siitä, kuinka terveys, talous ja yritykset kaatuvat. En kuitenkaan itse usko, että olemme kaarnalaiva, joka vain odottaa seuraavaa aaltoa. Olenkin innostunut etsimään paitsi erilaisia positiivisia signaaleja, joita kohti kulkea, myös mahdollisuuksia aktiivisesti vaikuttaa asioihin, jotta tilanne muuttuisi parempaan.

    Osa yrityksistä on selkeästi hyötynyt tilanteesta, mutta mielenkiintoisinta on ollut seurata tapauksia, joissa vaikeuksista huolimatta on löydetty uudenlaisia liiketoiminnan ja tekemisen ratkaisuja. Hyviä esimerkkejä ovat ravintolat, jotka ovat voineet pitää työntekijät töissä myymällä vappu- ja äitienpäiväbrunsseja. Itse asiassa brunsseja on myyty paljon enemmän, kuin olisi koskaan voitu myydä, jos ne olisi tarjoiltu ravintolassa.

    Siksi koenkin, että Profinderin huhtikuussa tekemän kyselyn tulos, jossa 43 % yrityksistä uskoo yritystoiminnan kasvavan tai jatkuvan normaalina poikkeustilan aikana, on erittäin positiivinen ja lupauksia nostattava uutinen.

    Kesäsesongit tulevat myös tänä vuonna

    Toivon, että yritykset ovat hereillä, kun rajoituksia Suomessa puretaan ja kesäsesonki alkaa. Edelleenkään tämä ei ole kaikille avain onneen, mutta toimintakykyisten yritysten ei kannata nukkua. Äitienpäivänä kukkakaupat kuhisivat ihmisistä, tee-se-itse -kaupoissa on kesäsesonki aloiteltu rutiinilla ja itsekin olen jonottanut ruokarekan antimia turvaväleillä höystettynä.

    Tänäkin keväänä on nähtävissä perinteinen sesonkipiikki tunnetuimpien puutarha- ja rakennusliikkeiden hauilla. Itse asiassa hakumäärät näissä toimialoissa ovat nyt korkeammalla tasolla kuin viimeiseen viiteen vuoteen – hauissa voidaankin nyt puhua ns.koronakertoimesta.

    Vapaa-ajan viettämiseen on rajoitetumpi määrä vaihtoehtoja ja nyt tekemisen nälkään haetaan ratkaisuja. Se tarjoaa mahdollisuuksia kaikille kesäsesongista nauttiville yrityksille tai niille, jotka voivat avata liiketoimintaansa poikkeustilanteesta huolimatta. Voin luottavaisin mielin todeta, että ne, jotka ovat ensimmäisinä tekemässä ja kertomassa asioistaan, tulevat voittamaan ihmisten huomion tänä keväänä.

    Kesällä tulemme näkemään, onko tekemispatoumaa syntynyt vai varjostaako yritysten toimintaa ihmisten varovaisuus. Lähes varmana tietona voidaan pitää sitä, että vanhemmat ovat tajunneet erilaisten koululaitosten ja päiväkotien merkityksen lasten arjen pyörittäjinä. Moni on poikkeusaikana huomannut julkisten palvelujen tärkeyden omassa arjessa. Veikkaan, että tällä viikolla kirjastoista mahdollistunut lainaaminen laittaa liikettä etäpäivien syövyttämiin jalkoihin.

    On mielenkiintoista nähdä, tapahtuuko samankaltainen havahtuminen myös yksityisten palvelujen kanssa. Ehkä ihmiset eivät enää ota kahvikupposta lempikahvilassa tai parturia naapurissa itsestäänselvyytenä. Toivottavasti näin käy, koska positiivisia signaaleja on jo nyt nähtävissä!

    Lue lisää
  • Miten markkinointia tehdään poikkeusoloissa?
    24.04.2020 - Otto Hietaharju
    Asiakkaat ovat nyt verkossa

    Markkinointi ja mainonta -lehti raportoi hiljattain, että jo viidennes suomalaisista on kasvattanut verkko-ostamistaan. Kun jo ennen koronaviruksen aiheuttamaa poikkeustilaa olimme aktiivisia verkossa, on aktiivisuustaso entisestään kasvanut. ”Normaalioloissa” jopa 98% suomalaisista käyttää hakukonetta etsiessään verkosta sopivaa palveluntarjoajaa. Olemme nyt pakotetun digiloikan keskellä ja nyt jos koskaan verkkonäkyvyyden ja -löydettävyyden asiat korostuvat pk-kentässä.

    Lue lisää
  • Vaikeista ajoista huolimatta PGF Autokorjaamo luottaa tulevaisuuteen
    03.04.2020
    PGF Autokorjaamo Rovaniemellä on luottavainen tulevaisuuden suhteen

    Kolme työntekijää työllistävässä rovaniemeläisessä autokorjaamossa on pitänyt kiirettä tämän viikon ja myös ensi viikolle varauskalenteri näyttää täydeltä.

    Lue lisää
  • LinkedInissä uusi, keskusteleva mainosmuoto, Conversation Ads
    01.04.2020
    Uusi mainosmuoto LinkedInissä – Conversation ads

    LinkedIniin on tullut uusi, mainostajalle mielenkiintoinen uusi mainosmuoto, Conversation Ads. Mainosmuoto toimii samaan tapaan kuin Inmail eli Message Ads. Perinteisestä viestimainoksesta poiketen Conversation ads avaa mainostajalle väylän dialogiin asiakkaan kanssa aivan uudella tavalla.

    Lue lisää
  • Viimeistään nyt on syytä aloittaa Facebook-mainonta
    31.03.2020
    Ota Facebook viimeistään nyt tehokäyttöön

    Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on sulkenut ihmiset koteihinsa ja samalla siirtänyt meidät verkkoon. Sosiaalisen median kanavia käytetään nyt enemmän kuin koskaan, Facebookilta kerrotaan, että käyttömäärät ovat kasvaneet valtavasti viimeisten viikkojen aikana.

    Lue lisää
  • Digimarkkinointi kannattaa nyt viimeistään aloitta
    26.03.2020
    Viimeistään nyt on aika aloittaa digimarkkinointi

    Tiukkoina aikoina, kun on pakko säästää menoja, on monen yrityksen ensimmäinen säästökohde markkinointi. Totuus on kuitenkin, että vaikeinakin parhaiten pärjäävät ne yritykset, jotka panostavat digimarkkinointiin. Jos siis et vielä ole aloittanut digimarkkinointia, nyt on viimeistään aika aloittaa.

    Lue lisää
  • Näillä vinkeillä tuet yrittäjiä vaikeina aikoina
    20.03.2020
    Miten voit tukea yrittäjiä koronaviruksen aikana?

    Koronaviruksen aiheuttamat varotoimenpiteet ovat vaikuttaneet meidän kaikkien arkeen. Pahimmin poikkeustila osuu kuitenkin yrityksiin ja yrittäjiin, jotka ovat lyhyessä ajassa joutuneet miettimään toimenpiteitä liiketoimintansa kehittämiseksi tai jopa pelastamiseksi.

    Lue lisää
  • Miten asiakas kohdataan etätoimistolta
    19.03.2020
    Asiakkaan kohtaaminen asiakkaan ehdoilla – mutta etänä

    Asiakkaan kohtaamisessa tärkeintä on kohdata hänet siinä kanavassa, jonka asiakas itse valitsee. On tärkeää tunnistaa ja ymmärtää, onko asiakkaan suosima kanava yrityksen verkkosivujen chat, joku monista sosiaalisen median kanavista, sähköposti vai kenties perinteisempi puhelinsoitto. Yritykset, jotka pakottavat asiakkaat yrityksen valitsemiin kanaviin, saattavat luoda huomaamattaan huonon asiakaskokemuksen.

    Lue lisää
  • Mitä Suomi hakee nyt verkosta?
    19.03.2020
    Mitä Suomi hakee nyt verkosta?

    Kun suomalaiset, kuten muutkin maat joutuvat pysyttelemään poissa fyysisistä tiloista, on myös verkkokäyttäytymisemme muuttunut. Viime päivien verkkohauissa näkee selvästi poikkeustilanteen vaikutuksen.

    Lue lisää
  • Santeri pohtii yrittäjien tilannetta
    18.03.2020 - Santeri Jaakkola
    Yrittäjien muuntautumiskykyä testataan

    Viimeinen viikko on ollut varmasti monen yrityksen ja yrittäjän haastavinta aikaa (jos se yrittäjän arki koskaan helppoa onkaan). Uutiset ovat täyttyneet hieman mollivoittoisista -näkökulmista ja yritysten lomautusten tarpeesta. Onneksi monet vuokranantajat ja pankit ovat arvostaneet asiakassuhteitaan ja pyrkineet muuttamaan maksuehtojaan suotuisammaksi tässä tilanteessa. Onhan pitkäaikainen ja hyvä asiakas aina parempi liiketoiminnalle.

    Lue lisää
  • Teetkö markkinointia pitkäjänteisesti luuppina?
    11.03.2020
    Suppilosta ostopolkuun – mittaatko markkinointia oikein?

    Digimarkkinoinnin yksi parhaista ominaisuuksista, mutta toisaalta myös suurimmista sudenkuopista on sen helppo mitattavuus. Kun perinteisessä mainonnassa mainoksen nähneiden määrää on vaikeaa, ellei mahdotonta tarkasti tietää, on digitaalisessa markkinoinnissa kaikki tarkasti mittaroitua ja dokumentoitua. Mutta käytetäänkö markkinoinnissa oikeita mittareita?

    Lue lisää
  • Mikä on markkinoinnin suppilo?
    11.03.2020
    Mikä ihme on markkinoinnin suppilo?

    Tiedät varmaan suppilon? Tuon lähes joka keittiöstä löytyvän kätevän esineen, jolla voit siirtää ison määrän vaikkapa jauhoja pienempään astiaan. Mutta miten suppilo liittyy markkinointiin?

    Lue lisää
  • Fonecta Chat -palvelun yhteydenotoista keskimäärin yli 50% päätyy liidiin tai ostoon
    11.02.2020
    Google ja chat – täydellisen palvelun liitto

    Kun asiakas astuu kivijalkamyymälään, hän odottaa, että liikkeessä on palveluhenkinen henkilökunta valmiina auttamaan kaikissa kysymyksissä. Mitä paremmin asiakkaan ja myyjän kemiat kohtaavat ja mitä miellyttävämpi ostotilanne asiakkaalle on, sitä todennäköisemmin hän myös palaa asiakkaaksi.

    Kun kivijalkamyymälän lait ovat kaikkien tiedossa, onkin jopa yllättävää, ettei samaa ajatusmallia sovelleta yhtä itsestään selvästi verkossa.

    Lue lisää
  • Harrasteosa panostaa digimainontaan Fonectan kanssa
    07.02.2020
    ”Mainontaan pitää panostaa varsinkin sesonkien ulkopuolella”

    Harrasteosan ketju- ja myyntipäällikkö Jari Puustinen ei pelkää ottaa riskejä tai kokeilla uusia keinoja tavoittaakseen vapaa-ajan laitteiden huoltoa, korjausta tai varaosia tarvitsevia asiakkaita. Jo yrityksen perusfilosofia on erilainen kuin monella muulla. Toiminnan ytimessä ovat nettikaupan sijaan yrityksen kivijalkaliikkeet, joissa asiakkaita odottavat Harrasteosan asiantuntijat. Missiona on ratkaista asiakkaan ongelma hyvän palvelun avulla.

    Lue lisää
  • Santeri Jaakkola kertoo, miksi yhteistyö partnerin kanssa kannattaa
    21.01.2020 - Santeri Jaakkola
    Partnerit ovat avain menestykseen

    On melkein itsestäänselvyys, että kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla pärjääminen yksin ilman kenenkään apua, on vähintäänkin vaikeaa. Kirjoitin aiemmassa blogissani siitä, kuinka haastavaa on ymmärtää suurempaa kuvaa markkinoinnista, silloinkin, kun osaa käyttää eri teknologioita. Sillä se, että opettelet käyttämään vasaraa ei vielä tee sinusta puuseppää.

    Lue lisää
  • Näin teet hyvän LinkedIn-yrityssivun
    09.01.2020
    Näin teet timanttisen LinkedIn-yrityssivun

    LinkedInissä on jo noin 1,2 miljoonaa työssäkäyvää suomalaista, ja se on käyttäjien mukaan sosiaalisen median kanavista luotettavin. LinkedIn on myös erittäin tehokas B2B-markkinoinnin kanava, sekä yksi tärkeimmistä kanavista, joissa yrityksen tulisi näkyä ja olla läsnä. Onko yritykselläsi jo LinkedIn-yrityssivu? Jos on, hyödynnetäänkö sitä parhaalla mahdollisella tavalla?

    Lue lisää
  • Santeri Jaakkola - veljenpojan tunnustukset.
    02.12.2019
    Kun ostat palvelua, ostat näkemyksiä - Veljenpojan tunnustus

    Markkinointia tekeville yrityksille on tuttu käsite ”veljenpoika”. ”Veljenpoika” voi olla ihan oikeastikin veljenpoika, mutta yleisemmin sillä tarkoitetaan henkilöä, joka teoriassa osaa markkinointiin liittyviä asioita ja tekee ne yleensä melko ilmaiseksi.

    ”Veljenpoikaa” käytetään pienemmissä yrityksissä vasta-argumenttina siihen, miksi ammattilaista ei voida ottaa mukaan esimerkiksi markkinoinnin suunnitteluun. Lausahdus menee yleensä näin: ”meidän veljenpoika tekee tuon kotisivu-uudistuksen, sen somejutskan ja sitten sitä kuuklee”. Joku voisi luulla, että tässä on kyseessä maksettu mainos digimarkkinointifirmasta; siitä, kuinka asiakkaat eivät ymmärrä omaa parastaan. Sitä tämä ei kuitenkaan ole, vaan teksti on tunnustus. Minä olen ollut se veljenpoika.

    Veljenpojan työnkuva – kotisivuista mainontaan

    Omasta ”veljenpoika”-menneisyydestäni on jo niin monta vuotta, että uskallan avautua asiasta. Tein yläasteikäisenä tätini yrityksen kotisivut, ylläpidin ja fiksailin asioita kun joulusesonki iski päälle. Aloitin staattisten sivujen koodaamisen serkun innostamana, osaamista kartutin Youtubesta ja foorumeilta. Viisaat sedät sanoivat, että Google Analytics on ”must have” ja innostuin, kun näin, että oikeat ihmiset katsoivat sivuja. Jokainen uusi asia opittiin tekemällä uusi virhe. Ja sen jälkeen pyrittiin korjaamaan se. Otin uusia asioita käyttöön sivuille samaan tahtiin, kun löysin niitä.

    Onko tärkeämpää tekeminen vai tulos?

    Vielä tänäkään päivänä en tiedä oliko tekemiselläni kaupallisia tarkoitusperiä. Jälkikäteen olen useasti harmitellut, mitä mahdollisuuksia jäi käyttämättä. Mitä jos olisimme tehneet verkkokaupan tai tehneet kunnolla hakusanamainontaa? Mitä jos olisimme rakentaneet asiakasta palvelevan ostopolun ja niin paljon brändimainontaa, että kilpailijat olisivat joutuneet etsimään eri valtion josta hankkia uusia asiakkaita.

    Mutta tämä on puhdasta jossittelua. Minulla ei ollut kyvykkyyttä ajatella isompia kokonaisuuksia, ei ollut kontekstia ja eikä ymmärrystä liiketoiminnasta tai asiakkaista. Tein vain sivuja ja kopioin muiden tekemiä ajatuksia. Ajatukset olivat oikeita, mutta en tiennyt miten ne kuuluisi yhdistää tai mikä niiden vaikutus voisi olla.

    Mitä tästä opimme?

    Tarinan opetus onkin, että kun kuluttaja tai yritys ostaa mitä tahansa palvelua, niin siihen sisältyy paljon asioita, jotka eivät ole suoraan konkretisoitavissa. Vaikka ”veljenpoika” teknisesti osaisi koodata yritykselle kotisivut, ei se vielä riitä. Jos osaat digimarkkinoinnin kaikki uusimmat kikat, sinulla on aikaa toteuttaa niitä itse ja sinulla on varmuus siitä, että et tarvitse ulkopuolisen ajatuksia, niin silloin kannattaa tehdä itse. Muussa tapauksessa kannattaa aina ottaa avuksi kumppani, joka seuraa alan muutoksia ja ymmärtää kokonaisuuden.

    Markkinalla yleistyvätkin toimintamallit, joissa osa toiminnoista tehdään itse (inhouse) ja joitakin elementtejä ostetaan kumppanilta. Itsekin ostan ydinpalvelun lisäksi ennen kaikkea näkemystä ja uusia ajatuksia. Ulkopuolelta kannattaakin ostaa juuri sitä osaamista, mitä itsellä ei ole. Esimerkiksi mainontaa voi tehdä itsekin, mutta sen tehokas tekeminen ja sitominen liiketoiminnan tavoitteisiin vaatii erikoisosaamista, jota yrityksellä ei itsellään aina ole.

    Ostat osaamista ja asiantuntijuutta

    Ostatpa sitten markkinoinnin, liiketoiminnan kehittämisen, lakipalveluiden tai kirjanpidon asiantuntijapalveluita, niin todennäköisesti ostat näkemystä ja näkökulmaa, joka vie yritystäsi eteenpäin. Pankkisetä voi löytää sudenkuopan kannattavuuslaskelmassasi ja hakukoneoptimoija voi löytää hakusanat, joilla sinun asiakas etsii ongelmiinsa ratkaisua. Nämä ovat yritykselle tärkeitä asioita, joten ratkaisevaa onkin, että kumppanisi vie sinua eteenpäin ja kouluttaa asioissa, joita et vielä tiedä. Muuten päädyt vain tekemään toisistaan irrallaan olevia asioita, jotka eivät vie yritystä eteenpäin. Veljenpoikakin on hyödyllisempi työkalu yritykselle, kun hän saa oikeanlaista tukea.

    Kaipaatko ammattilaisen apua? Pyydä tarjous!


    Lue lisää
  • Outi ja Laura suorittivat arvostetun Facebook-sertifikaatin
    28.11.2019
    Facebook-mainontaa ei tehdä arvailemalla

    Facebook on tehokas mainonnan kanava sekä b2b- että b2c -yrityksille. Facebook-mainontaa ei kuitenkaan tehdä arvailemalla, vaan se vaatii tarkkaa osaamista, jotta mainonnasta saadaan riittävän hyviä tuloksia. Todentaaksemme, että Fonectan Facebook-osaaminen on mahdollisimman korkealla taholla, suoritti kaksi Fonectan asiantuntijaa Facebookin arvostetut sertifikaatit.

    Lue lisää
  • Black Friday käynnistää loppuvuoden ostosesongin
    14.11.2019
    Black Friday aloittaa loppuvuoden sesongit

    Suomalaisten ostokäyttäytymisessä tapahtunut muutos on ollut ennakoitavissa, mutta se on ollut nopeampaa kuin olisimme odottaneet. Ostokäyttäytymisen muutokseen liittyy paitsi tapa, jolla ostetaan (enemmän verkosta, vähemmän kivijalasta, vaikka kivijalkamyymälän kuolema sekin tuntuu olevan liioittelua) myös se, milloin ostetaan. Jos esimerkiksi ajattelit, että suomalaisten joulusesonki ajoittuu joulukuulle, ajattelit väärin.

    Lue lisää
  • Minna Tuum ihmettelee, miksi yritysten tiedot eivät ole netissä oikein
    30.10.2019 - Minna Tuum
    Miksen voi luottaa nettiin?

    Vanha totuushan on, jos se on internetissä, sen on pakko olla oikein. No, tämähän ei tietysti pidä ollenkaan paikkansa, netti nimenomaan on paikka, minne jokainen voi laittaa mitä vaan tietoa ja on usein lukijan medialukutaidosta kiinni, uskooko kyseiseen tietoon vai ei.

    Lue lisää
  • LinkedIn Events auttaa tapahtumajärjestäjää
    22.10.2019
    Tavoita kohderyhmät LinkedIn Eventsin avulla

    Kuten tiedetään, kaikki myynti ja markkinointi on H2H-myyntiä, eli myymme ja markkinoimme human to human – ihmiseltä ihmiselle. Tämä pitää paikkansa myös yritysmarkkinoinnissa, jossa henkilökohtaisuus voi olla vaikea saavuttaa, mutta jossa sillä on silti suuri merkitys.

    Lue lisää
  • Miksi valtisisin LinkedIn Marketing Solutions -partnerin kumppaniksi?
    25.09.2019
    Miksi valita LinkedIn Marketing Solutions -partneri?

    Fonecta on toiminut Suomen ainoana virallisena LinkedIn Marketing Solutions -partnerina vuodesta 2016. Meiltä kysytään usein, mitä se oikein tarkoittaa ja miksi mainostajan kannattaa tehdä yhteistyötä juuri Fonectan kanssa. Siksi päätimmekin vähän avata tarkemmin sitä, mitä LinkedIn Marketing Solutions partneruus oikein tarkoittaa ja mitä etuja yhteistyö asiakkaalle tarjoaa.

    Lue lisää
  • LinkedIn Live tulossa!
    04.09.2019
    Live-lähetykset tulossa LinkedIniin!

    Video on tullut jäädäkseen ja liikkuva kuva on jo pitkään saanut hyvin näkyvyyttä eri sosiaalisen median palveluissa. Tämä on huomattu myös maailman suurimpiin ammatillisen verkostoitumisen palveluihin kuuluvassa LinkedInissä, missä videosisällön määrä on ollut jatkuvassa kasvussa siitä lähtien kun videoiden jakaminen kanavassa tuli mahdolliseksi. Videoiden kasvava määrä johtuu yksinkertaisesti siitä, että LinkedInin käyttäjät ovat huomanneet, miten tehokkaasti video kanavassa toimii.

    Lue lisää
  • Santeri Jaakkola kertoo vinkit tehokkaaseen markkinointiin
    02.09.2019 - Santeri Jaakkola
    3 askelta tehokkaaseen markkinointiin

    Olen käynyt erilaisten yritysten kanssa keskustelua heidän kohtaamistaan haasteista, ja huomannut, että on yksi asia, jota yritykset eivät itse osaa pohtia, koska ovat niin syvällä omassa tekemisessään. Lähes poikkeuksetta kaikki yritykset kuvittelevat, että ihmiset ovat yhtä kiinnostuneita heidän liiketoiminnastaan kuin he itse. Valitettavasti se usein tarkoittaa, että he ajattelevat etteivät tarvitse markkinointia. Toiset taas miettivät vain sitä yhtä oikeaa markkinointikanavaa, jossa asiakkaat kuumeisesti odottavat yrityksen mainosta. Katse on niin tiukasti pallossa, että on vaikea huomata, onko peli enää käynnissä. Siksi onkin syytä avata hieman ajatusmallia, jota jokaisen yrityksen olisi hyvä miettiä ennen kuin lähdetään pelaamaan erilaisten mainostaktiikoiden pariin. Sillä peli on käynnissä, eikä suinkaan välttämättä siinä kanavassa, missä luulit.

    1. Asiakasymmärrys on kaiken perusta

    Asiakasymmärryksen tulisi näkyä jo liiketoiminnan ylätasolla: keitä asiakkaamme ovat, palvelevatko tuotteemme asiakkaitamme ja minkä asiakkaan ongelman ratkaisemme? Kun menemme mainonnan pariin, pystymme määrittämään viestin relevantimmaksi asiakkaalle, voimme kohdentaa mainonnan oikeille henkilöille ja pystymme ymmärtämään minkälainen asiakkaan ostoprosessi on. Asiakasymmärryksen saavuttamiseksi paras keino on keskustella asiakkaiden kanssa, analysoida yrityksen asiakasrekisteri ja lähteä tutkimaan keskustelupalstoilta yrityksestä liikkuvia mielipiteitä ja kommentteja.

    Asiakasymmärryksen tavoite on tuoda näkemys asiakkaisiin. Emmehän mene pelikentälle ennen kuin meillä on pelin säännöt selvillä. Asiakasymmärryksen tehtävä on asettaa meille oikea pelikenttä, jossa voimme olla luovia. Toisin sanoen, jos pelaat amerikkalaisen jalkapallon säännöillä jalkapalloa, ei homma toimi. Jos siis mainostat, mainosta kanavan ehdoilla. On täysin eri asia mainostatko radiossa, televisiossa, verkossa (ja siellä vielä joka kanavalla on omat sääntönsä) tai printissä.

    2. Asiakaskokemus luo sujuvuutta

    Asiakaskokemukseen on helppo saada myös konkretiaa. Aloita tunnistamalla kohderyhmä ja mieti sen jälkeen minkälainen polku asiakkaalla on ennen kuin hän ostaa sinulta. Astu asiakkaan saappaisiin ja pyri jäljittämään mitä tapahtuu, ennen kuin asiakas päätyy yrityksesi asiakkaaksi. Kuinka paljon asiakas lukee artikkeleita ja tekee vertailuja aiheeseen liittyen, etsiikö tietoa Googlesta, lukeeko alan lehtiä vai ostaako suoraan verkosta?

    Sillä usko tai älä, asiakkaat eivät päätä etukäteen mistä ostavat tuotteen, vaan he tekevät tutkimusta ja vertailua, olipa kyseessä halpa tai kallis hankinta. Palvelun tuottaminen alkaa heti ensimmäisestä markkinointiviestistä aina irtisanomiseen asti, joten tämä putki pitäisi suunnitella asiakasta palvelevaksi kokonaisuudeksi, josta jää hyvä mieli. Eikä siis kannata unohtaa irtisanomisen jälkeistä markkinointia! Oikealla tavalla toimimalla saadaan moni tyytymätön asiakas houkuteltua takaisin.

    3. Sisältö ratkaisee

    Hyvin suunniteltu on ainoastaan puoliksi tehty. Jos halutaan saada aikaan jotain valmista, on syytä siirtyä suunnittelusta toimintaan. Nyt siis olemme tilanteessa jossa olemme tunnistaneet asiakkaan ja suunnitelleet polun jolla häntä palvellaan (katso kohdat 1 ja 2). Seuraavaksi onkin edessä asian viestiminen kyseisille asiakkaille.

    Sisällön kanssa ollaankin jännän äärellä, sillä kun kukaan ei halua ostaa epäluotettavalta yritykseltä, päätyvät kaikki yritykset kehumaan omaa luotettavuuttaan ja vakavaraisuuttaan. Hyvä erottumistekijä onkin laadukas sisältö, mutta mitä se siis on? Laadukasta sisältöä ei ole se, että laitetaan oman firman logo pyörimään isolla rahalla mainonnassa. Ei edes vaikka kyseessä olisi oikea kohderyhmä, vaan kohderyhmän ja sisällön pitäisi kohdata. Uskaltaisin väittää, että 25–35-vuotiaat naiset eivät ole yksi kohderyhmä, joilla on yksi ja sama elämäntilanne. Vaikka myisit samaa tuotetta tai palvelua, niin sisällöt pitäisi suunnitella kohderyhmää mukaillen ja ottaen huomioon eri vaiheet ostoprosessissa. Mutta koska olet asiakasymmärryksen avulla muodostanut käsityksen siitä, keitä sinun asiakkaasi ovat, osaat myös puhutella heitä oikealla tavalla!

    Sisällön tuottaminen voi olla työlästä, mutta ei välttämättä vaikeaa. Video on uusi musta, joten jos löytyy älypuhelin ja jotain sanottavaa, niin materiaali on jo tehty. Blogi on hedelmällinen alusta hakukoneiden algoritmien kanssa. Podcast on tehnyt näyttävän paluun ja elää uutta elämää. Formaatteja tärkeämpi on kuitenkin ymmärtää miksi sisältöä tehdään. Jos asiakkaasi käyttää puhelinta puhumiseen, kuuntelee autossa radiota podcastien sijaan ja kalastaa vapaa-ajallaan kaukana sivistyksestä, niin edellä luetellut formaatit menevät hukkaan ja viestisi saa joku digihipsteri, joka ei tiedä mitä vieheellä tehdään.

    Sanoista tekoihin!

    Alkoiko pelottaa? Älä huoli, tärkeintä on pohdiskelun sijaan siirtyä suoraan toimintaan, eli toteutukseen. Yritä kuitenkin tehdessäsi pitää asiakas mielessä. Esimerkiksi hakusanamainonta vaikuttaisi yksinkertaiselta keinolta jossa ei liian tarkasti tarvitse miettiä asiakasta. Ikävä kyllä erilaiset hakusanat, sanamuodot itse mainoksessa ja kilpailu muiden palvelutarjoajien kanssa antaa jo aihetta ajatella hetken asiakasta. Voimmeko saada enemmän tietoa asiakkaasta jostain hyvän perstuntuman lisäksi? Miten voimme tukea ja tehdä ongelmanratkaisusta mahdollisimman miellyttävää? Pystymmekö tarjoamaan viestintää, joka on asiakkaalle relevanttia? Tässä onkin oikea haaste näin datan ja teknologian aikana: ajattele, että yrität tavoittaa oikean ihmisen ja tavoitteenasi on hurmata hänet. Mainonta on vähän kuin treffailu – kun saat asiakkaan rakastumaan itseesi, olet päässyt tavoitteeseen! Ja jos tuntuu ettet itse selviä tästä kaikesta,ota avuksesi osaava kumppani.

    Kaipaatko apua markkinointiin? Tilaa maksuton opas!

    Lue lisää
  • Santeri Jaakkola haastaa markkinoinnin tekijöitä blogissa
    21.08.2019 - Santeri Jaakkola
    Markkinoijat ovatkin samaa mieltä

    Kun heittää ilmoille ajatuksen, että kaikki ovat jostain asiasta samaa mieltä, tulee oitis mieleen, ettei ketään kiinnosta mistä joku on samaa mieltä. Olemme tottuneet siihen, että polarisoituminen ja mielipiteiden eroavaisuus tuovat väriä LinkedIn- ja Twitter-virtoihin, ja että nimenomaan eri mieltä oleminen on se juttu, jolla erotumme. Minua on kuitenkin jo pitkään kiinnostanut se, miten samoista asioita kaikki puhuvat, vaikka antavatkin niille eri termejä. Näennäisesti olemme eri mieltä vaikka todellisuudessa olemme monesta asiasta liikuttavan yksimielisiä.

    Lue lisää
  • Joonas Saukkonen kertoo, milloin sesonkimainonta kannattaa aloittaa
    19.08.2019 - Joonas Saukkonen
    Black Friday tulee – oletko valmis?

    Black Friday on Yhdysvalloista lähtöihin oleva alennusmyyntipäivä, joka on perinteisesti käynnistänyt joulumyynnin. Tarinan mukaan Black Friday nimi tule esiitä, että kauppojen tilinauhan väri muuttuu miinuksen punaisesta plussan mustaan kun ihmiset ryntäävät kauppoihin Kiitospäivän jälkeisenä vapaapäivänä. Viimeisien vuosien aikana Black Fridaysta on muodostunut merkittävä kauppapäivä ja joulumyynnin käynnistäjä lähes kaikkialla maailmassa, myös Suomessa. Black Fridayn (tänä vuonna 29.11.) lähettyville nivoutuu myös muita tärkeitä alennusmyyntipäiviä kuten alkujaan verkkokaupan Black Friday -vastine Cyber Monday (tänä vuonna 2.12.) ja Kiinasta lähtöisin oleva Single’s Day (tänä vuonna 11.11.).

    Lue lisää
  • Linkedin-mainontaa yrityksille
    14.08.2019
    LinkedIn-mainonnan eri muodot ja niiden hyödyt

    Haluaisitko aloittaa LinkedIn-mainonnan, mutta et tiedä, mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? LinkedInissä voi tavoittaa asiakkaita monella tavalla. Tässä artikkelissa perehdymme Linkedinin mainosmuotoihin ja niiden ominaisuuksiin.

    Lue lisää
  • Näin onnistut datan avulla markkinoinnissa.
    05.08.2019
    Kuinka hyödyntää dataa markkinoinnin kohdentamisessa

    Taas sama mainos! Onko joskus käynyt niin, että olet vieraillut yrityksen sivuilla ja yrityksen mainos on jäänyt seuraamaan sinua ympäri internetiä herättäen ärsytyksen? Et ole yksin.


    Mainonnan kohdentaminen on haastavaa. Kohdennetun mainonnan tarkoitus ei nimittäin ole synnyttää ärsytyksen tunnetta, vaan päinvastoin herättää kiinnostus mainostettavaa tuotetta, palvelua tai yritystä kohtaan. Oikein toteutettuna mainonta toimii niin hyvin, että mainontaa näkevä kokee sen mainonnan sijaan itselleen mieluisana sisältönä eikä mainoksena. Listasimme 5 vinkkiä datan hyödyntämisestä markkinoinnissa.

    Lue lisää
  • Markkinoinnin päättäjät tunnistavat osaamisvajeen.
    05.08.2019
    Osaaminen on markkinoinnin pullonkaula

    Markkinointikenttä muuttuu alati monimutkaisemmaksi ja jopa alalla työskentelevien voi olla haasteellista pysyä muutoksen mukana. On markkinoinnin automaatiota, ohjelmallista ostamista, tekoälyä, AR/VR:ää, asiakastiedon analysointia ja niin edelleen. Markkinoinnin osaaminen onkin muodostunut yrityksissä pullonkaulaksi. Tutkimuksen mukaan vain kolmannes suomalaisyrityksistä kokee, että heiltä löytyy tietotaitoa hyödyntää digitaalisia työkaluja. Yrityspäättäjät itsekin myöntävät, että osaamisvaje on yrityksissä viime vuosina kasvanut.

    Lue lisää
  • Google Shopping vihdoin Suomessa
    07.06.2019
    Google Shopping vihdoin Suomessa!

    Google Shoppingin beta-versio on vihdoin saatu Suomeen. Muualla jo pitkään käytössä ominaisuus avattiin Suomessa beta-versiona, mikä tarkoittaa, että ominaisuutta kokeillaan meillä ennen täyttä käyttöönottoa. Mainostajalle uutinen on iloinen – etenkin suuret verkkokauppayritykset hyötyvät uudesta ominaisuudesta.

    Lue lisää
  • Miksi sopivan markkinointikumppanin valinta on vaikeaa?
    27.05.2019
    Miksi markkinointikumppanin valinta on niin vaikeaa?

    Kaikki markkinointia työkseen tekevät tietävät, että markkinointi on aihe, josta lähes kaikilla on mielipide. On helppoa sanoa, mitä pitäisi tehdä, mutta todellista markkinoinnin syväosaamista ei ihan jokaiselta kaduntallaajalta löydy. Meidän markkinointia tekevien on oltava luovia mutta tuloksellisia, innostavia mutta datalähtöisiä visualisteja, mutta samalla osattava pyörittää exceleitä.

    Lue lisää
  • Kaikki, mitä aina olet halunnut tietää chatista
    23.05.2019
    F-Studio podcast: Chatin avulla lisää myyntiä

    Miksi chat on tehokas myynnin ja liidihankinnan väline? Miksi asiakkaita ylipäänsä pitäisi palvella chatin kautta, eikö perinteinen sähköposti tai puhelin palvelukanavana riitä? Entä mikä on chatin tulevaisuus - vievätkö robotit työpaikat asiakaspalvelijoilta ja miten tekoäly näkyy chatin kehityksessä? Minna Tuum kysyi näistä ja monista muista asioista Fonectan Chat-asiantuntija Hanna-Mari Määttäseltä.

    Lue lisää
  • 15.05.2019 - Mikko Hormio
    Linkedin on tehokas pitkäjänteisen vaikuttamisen kanava

    LinkedIn on loistava kanava verkottumiseen ja rekrytointiin, mutta pitkäaikaisen vaikuttamisen vahvana kanavana sitä tunnetaan aivan liian vähän. Esimerkiksi etujärjestöt käyttävät LinkedIniä hämmästyttävän heikosti siihen nähden, miten suuri osa niiden omista jäsenistä ja suomalaisista mielipidevaikuttajista siellä on läsnä.

    Lue lisää
  • Lue vinkit hyvän bannerimainoksen tekoon.
    10.04.2019
    Millainen on hyvä mainosbanneri?

    Bannerilla tarkoitetaan yleensä mainosbanneria. Maailman ensimmäinen mainosbanneri näki päivänvalon jo vuonna 1994*. Mainoksen viesti oli ennakoiva: ”Oletko koskaan klikannut hiirelläsi tästä? Tulet klikkaamaan”. Nykypäivänä bannerimainonta on yksi suosituimmista - oikein tehtynä myös tehokkaimmista - mainosmuodoista.

    Lue lisää
  • Näillä ohjeilla teet hyvän LinkedIn-profiilin
    05.04.2019
    Näin teet helposti hyvän LinkedIn-profiilin

    LinkedIn on yksi nopeammin kasvavista sosiaalisen median kanavista Suomessa. Jo yli 1,2 miljoonaa suomalaista on luonut LinkedIn-profiiliin, ja niin rekrytoinnin kuin ammatillisen keskustelun ja kehittymisenkin näkökulmasta se on ylivertainen kanava. Fonecta on Suomen ainoa virallinen LinkedIn Marketing Solutions kumppani, joten me tiedämme miksi se on niin tehokas sekä ammattilaisille että mainostajille.

    Lue lisää
  • Kehitysjohtaja Tommi Eklund kertoo yritysten markkinoinnin osaamisvajeesta
    29.03.2019
    Tutkimus: Suomalaisyrityksissä digitaalisen markkinoinnin osaamisvaje

    Tuore tutkimus paljastaa, että markkinoinnin mahdollisuudet jäävät monelta yritykseltä hyödyntämättä osaamisvajeen vuoksi. Tarvittavan tietotaidon ja resurssien puute on tuplaantunut kolmen vuoden takaisesta.

    Lue lisää
  • Porin myynnissä Johanna jakaa iloa ympärilleen.
    26.03.2019
    Viisi myyttiä myynnistä

    Fonecta tunnetaan vahvasta myyntiorganisaatiostaan, mutta ajoittain yhä törmäämme myyntityöhön liittyviin ennakkoluuloihin, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Kuva epärehellisestä puhelinmyyjästä nuhjuisessa toimistossa on jo aikoja sitten heitetty romukoppaan, jos tallaista myyjää todellisuudessa koskaan on edes ollut olemassa. Ainakin meillä Fonectalla myyntityötä tekevät kovan luokan ammattilaiset, joiden suhde asiakkaaseen on tasapuolinen partneruus jonka tavoitteena on tuottaa mahdollisimman paljon lisäarvoa ja hyötyä asiakkaan liiketoiminnalle. Listasimme tähän viisi sitkeästi myyntityöhön liitettävää myyttiä, joita omalta osaltamme täällä joka päivä kumoamme.

    Lue lisää
  • fonecta facebook mainonta
    08.01.2019
    Miksi Facebook-mainonta kannattaa?

    Facebook on kustannustehokas markkinointikanava, joka mahdollistaa tarkan kohdentamisen ja tehokkaan uusasiakashankinnan. Lue 5 tärkeintä syytä, miksi Facebook-mainonta kannattaa!

    Lue lisää
  • Facbook-mainonnan perusteet
    08.01.2019
    Tehokkaan Facebook-mainonnan perusteet

    Kiinnostaako yritystäsi Facebookin mahdollisuudet markkinointikanavana? Tässä artikkelissa kerromme, kuinka otat enemmän irti Facebook-mainonnasta!

    Lue lisää
  • fonecta linkedin lookalike audiences
    07.01.2019
    LinkedInin uusi kohdennusvaihtoehto ”Lookalike Audiences” auttaa löytämään uusia asiakkaita.

    LinkedIn on erittäin tehokas B2B-markkinointikanava, mahdollistaahan se erilaisia tehokkaita kohdennusvaihtoehtoja aina liidigeneroinnista bränditietoisuuteen. Lähitulevaisuudessa LinkedIn on julkaisemassa uuden Lookalike Audiences -kohdennusominaisuuden, joka auttaa mainostajia löytämään uusia asiakkaita uudella tavalla.

    Lue lisää
  • Finnish language support will continue in LinkedIn advertising
    28.11.2018
    Finnish language support will continue in LinkedIn advertising!

    We are pleased to confirm to all of our Finnish customers that the support for advertising in Finnish on the platform will continue in 2019. LinkedIn's Customer Service team concluded their standard review of all supported languages of ads and campaigns and has now updated its terms and conditions to allow for brands to share their ad content in Finnish.

    Inquiries:

    Salla Vainionpää
    LinkedIn Partner Manager, Fonecta
    +358 40 3572543
    salla.vainionpaa@fonecta.com


    Fonecta's LinkedIn advertising services

    Lue lisää
  • Työntekijöitä toimistossa ratkomassa markkinoinnin automaation perushaasteita
    24.10.2018 - Kirsi Leminen
    Vältä markkinoinnin automaation sudenkuopat

    Kirjoitin aiemmassa blogissani markkinoinnin automaatiosta: perushaasteista ja ominaisuuksista, ja purin samalla muutamia yleisimpiä siihen liittyviä myyttejä. Palataanpa taas aiheeseen, tällä kertaa markkinoinnin automaatioon liittyvien haasteiden tai sudenkuoppien näkökulmasta.

    Lue lisää
  • Näin pääset käyntiin LinkedIn-mainonnassa.
    18.10.2018
    Näin pääset käyntiin LinkedIn-mainonnassa

    Linkedin-mainonta on tehokas tapa tavoittaa mm. B2B-päättäjät. Lue helpot vinkit siihen, miten pääset mainonnassa alkuun.

    Lue lisää
  • Miksi Google-mainonta on yritykselle kuin sähkösopimus?
    18.10.2018
    Google-mainonta on yrittäjälle kuin sähkösopimus

    Google-mainonnan tärkeys yrittäjälle on samaa luokkaa kuin sähkösopimuksen teko. Ilman niitä yritystä alkaa olla vaikeaa pyörittää menestyksekkäästi. Sähkösopimuksen saa nykyisin hankittua helpoimmillaan siten, että vain soittaa sähköyhtiöön ja kertoo, mihin osoitteeseen sähköt pitäisi saada päälle ja mistä lähtien. Yksinkertaisimmillaan Google-mainonta toimii samoin.

    Lue lisää
  • Mitä digitaalinen markkinointi oikein onkaan?
    14.09.2018 - Minna Tuum
    Digitaalinen markkinointi? Tuskinpa.

    Jo vuosia on kaikissa kanavissa, seminaareissa ja webinaareissa julistettu digitaalista markkinointia ja sen tärkeyttä. Jokainen kynnelle kykenevä markkinoinnin ammattilainen, konsultti ja muu puuhaaja nousee lavalle kuin lavalle tai postaa blogiinsa viisaita sanoja digitaalisen markkinoinnin tärkeydestä. Olen tätä keskustelua nyt aikani kuunnellut, ja yhä enemmän alkaa tuntua siltä, että puheet eivät aina ihan kohtaa tekoja.

    Lue lisää
  • Sem, seo vai sea? Mitä nämä lyhenteet tarkoittavat, ja miksi niillä on merkitystä yrityksen liiketoiminnalle?
    29.08.2018
    SEM, SEO vai SEA?

    SEM, SEO, SEA – vilisevätkö kirjaimet jo silmissäsi? Ei mikään ihme, jos pääsi menee pyörälle eri kirjainyhdistelmien keskellä, varsinkaan jos päätoimista työtäsi ei ole työskennellä näiden termien kanssa. Kerrataanpa, mitä eroa niillä on keskenään.

    Lue lisää
  • Oletko valmiina, kun hakusesonki on kuumimmillaan?
    15.08.2018
    Oletko valmiina, kun hakusesonki on kuumimmillaan?

    Tiesitkö, että kuluttajan ostoprosessi alkaa jopa kuukausia ennen varsinaista päätöksentekoa ja ostotapahtumaa? Esimerkiksi kesän lomamatkoja varataan jo helmikuussa ja tulevia yritystilaisuuksia suunnitellaan syyskuussa. Mitä enemmän tunnet potentiaalisten asiakkaidesi ajatusmaailmaa, sitä paremmin voit tavoittaa heidät juuri oikeaan aikaan. Ja mitä varhaisemmassa vaiheessa ostopolkua asiakkaat löytävät yrityksesi, sitä varmemmin voit vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä.

    Lue lisää
  • google-mainonta
    13.08.2018
    Tekisinkö Google-mainontaa itse vai annanko sen kumppanin hoidettavaksi?

    Google-mainontaa on mahdollista tehdä itse, mutta oikeasti miljoonan euron kysymys kuuluu, kannattaako se. Nimittäin osaavan kumppanin käsissä Google-mainontaan syötetyt eurot voivat muuntautua yrityksen liikevaihdossa jopa miljooniksi tai ainakin useiksi tuhansiksi euroiksi, riippuen toki yrityksen koosta. Kehnosti itse tehty mainonta taas vain pahimmillaan syö rahaa ja latistaa yrittäjän uskon Google-mainonnan mahdollisuuksiin.

    Lue lisää
  • Google-hakusanamainonta vaatii kärsivällisyyttä
    13.06.2018
    Google-hakusanamainonta ei ole sprintti

    Googlen hakusanamainonta ei tosiaan ole 60 metrin pyrähdys vaan ennemminkin kestävyyttä vaativa pitkänmatkanjuoksu. Google-mainonnan tulokset eivät näy vielä seuraavana päivänä, vaan parhaita tuloksia kannattaa jaksaa odottaa jopa useampi viikko. Googlen hakusanamainonnassa kärsivällisyys palkitsee lopulta pitkäjänteistä työtä tehneet yritykset.

    Lue lisää
  • Miksi Googlen premier partneruus takaa laadun mainonnassa?
    29.05.2018
    Premier-partneruus takaa laadun Google-mainonnassa

    Google on luonut AdWords-mainonnan eli hakusanamainonnan jälleenmyyjäkumppaneilleen Google Partners -ohjelman, jonka tunnus myönnetään ainoastaan sertifioiduille alansa ammattilaisille.

    Lue lisää
  • Ethän tee näitä asioita väärin markkinoinnissa?
    23.05.2018
    Teetkö nämä 5 asiaa väärin markkinoinnissasi?

    Metsään mennyt markkinointi voi pahimmillaan maksaa yritykselle pitkän pennin ja suuret määrät asiakkaita. Jokainen maksaa oppirahat jossain vaiheessa, mutta kannattaa välttää ainakin nämä viisi perusvirhettä.

    Lue lisää
  • B2B vs B2C
    16.05.2018
    B2B vs B2C – miten yritysmarkkinointi eroaa kuluttajamarkkinoinnista?

    Kuten sanotaan, markkinointi on aina loppujen lopuksi ihmisille markkinointia, oli kyse yritys- tai kuluttajasektorista. Kannattaako siis edes erotella b2b- ja b2c-markkinointia toisistaan?

    Lue lisää
  • Fonecta - Sisältömarkkinoinnin opas
    19.03.2018
    Tilaa opas sisältömarkkinointiin

    Parhaimmillaan saat sisältömarkkinoinnista merkittävää lisäarvoa yrityksesi toiminnalle. Miten hyödynnät sisältömarkkinointia tehostamaan yrityksesi toimintaa? Millaisia sisältöjä sinun yrittäjänä tulisi eri kanaviin tuottaa, ja mistä tiedät, mitkä kanavat ovat sinun yrityksellesi ne parhaat? Kokosimme oppaaseen keskeiset vinkit sisältömarkkinointiin.

    Lue lisää
  • Salla Vainionpää kumoaa 3 myyttiä LinkedIn-mainonnasta
    13.02.2018 - Salla Vainionpää
    3 myyttiä Linkedin-mainonnasta

    Aloitin LinkedIn-tuotteen tuoteomistajana Fonectalla joulukuussa 2017, ja heti alussa huomasin, että päivänpolttava kysymys kaikkien huulilla oli: miksi tekisin LinkedIn-mainontaa kumppanin kanssa, kun voin tehdä sitä itsekin? Aihe kiinnosti tietysti itseänikin, ja jos haluan tuoteomistajana kehittää tuotetta ja sen toimivuutta asiakkailleni, on minun ymmärrettävä paitsi siihen liittyvät haasteet, myös myytit. Ja jos johonkin liittyy paljon vääriä uskomuksia ja myyttejä, niin juuri tähän LinkedIn-mainonnan tekemiseen kumppanin kanssa. Avaankin tässä nyt kolmea kenties sitkeintä LinkedIniin liittyvää myyttiä.

    Lue lisää
  • Näin saat parhaat tehot irti Facebookista ja kotisivuista
    13.02.2018
    Miten hyödynnät yrityksesi kotisivut ja Facebook-sivut parhaiten? Lue vinkit!

    Yrityksen kotisivut ovat kaiken digitaalisen markkinoinnin lähtökohta, jota sosiaalinen media, esimerkiksi Facebook, tukee. Kuinka nämä kaksi erilaista kanavaa saadaan toimimaan synergiassa ja tuomaan yrityksellesi maksimaalisen hyödyn? Lue helpot vinkit!

    Lue lisää
  • Minna pohtii blogissa, jättääkö liika kohdistaminen tilaa sattumalle.
    31.01.2018 - Minna Tuum
    Nujertaako liiallinen mainonnan kohdentaminen sattuman?

    Kaikkihan olemme sen kokeneet: varaat matkan vaikkapa Madridiin, ja kas, kohta somefiidisi täyttyy Madridin-matkamainoksista. Olet jo palannutkin reissusta, ja vielä vaan Madrid kummittelee mainonnassa, vaikka itse olet jo suunnittelemassa reissua Italiaan. Tai vielä pahempaa, olet ostanut uuden mekon verkkokaupasta ja sama mekko vainoaa sinua viikkotolkulla – pahimmillaan vielä halvemmalla hinnalla kuin mitä siitä alun perin maksoit. Alat jo kyllästyä koko mekkoon, jonka sentään piti olla kevätsesongin piristys.

    Lue lisää
  • Mistä tiedät, toimiiko hakusanamainonta?
    28.01.2018
    Miksi hakusanamainonta toimii tai ei toimi?

    Hakusanamainonnan eli Google-mainonnan yleisin tavoite on tuoda mainostavalle yritykselle klikkejä ja loppupeleissä konversioita eli esimerkiksi suoraa myyntiä, yhteydenottoja, ajanvarauksia tai liidejä myynnille. Entä jos tuntuu, että hakusanamainonta ei tuotakaan haluttua tulosta?


    Lue lisää
  • Miksi LinkedIn-mainonta on niin kannattavaa?
    09.01.2018
    Miksi LinkedIn-mainonta kannattaa?

    Kanavia ja yhteisöjä on tänä päivänä verkossa pilvin pimein ja yrityksen onkin valittava huolella kanavat, joissa näkyä. Jos B2B-päättäjien huomio on tärkeää yrityksellesi, on LinkedIn-mainonta sinua varten.

    Lue lisää
  • Mitä haasteita kehitysjohtaja Tommi Eklund näkee sisältömarkkinoinnin tulevaisuudessa?
    11.12.2017 - Tommi Eklund
    Mitä haasteita sisältömarkkinoinnin tulevaisuudessa näkyy?

    Kristallipalloon katsominen ja tulevaisuuden ennustaminen on aina hauskaa, siinähän ei voi mikään mennä vikaan… Sisältömarkkinoinnin tulevaisuuden pohtimisessa on erityistä hauskuutta, onhan aihe ollut markkinointipäättäjien suosion kasvussa jo pitkään ja sisältömarkkinoinnissa tuntuu tulevaisuus tuovan varsin paljon uutta ja mielenkiintoista. Fonectan Kehityspäällikkö Tommi Eklund kertoo, mitä sisältömarkkinoinnin tulevaisuudessa näkyy.

    Lue lisää
  • Kannattaako yrittäjille markkinointi?
    11.12.2017 - Joonas Saukkonen
    Kannattaako yrittäjille markkinoida?

    Aika ajoin esiin nousee kysymys siitä, kuinka yrityksille suunnattu, eli B2B-markkinointi eroaa kuluttajille suunnatusta markkinoinnista? B2B-markkinoinnilla on toki omat luonteenpiirteensä, mutta se ei yksistään määrittele sitä, minkälainen markkinointi on järkevää. Monen yrittäjän kuulee väittävän, ettei yrityspäättäjille kannata tehdä markkinointia samalla tavalla kuin kuluttajille. Loppujen lopuksi kaikki markkinointi on ihmisten välistä viestintää. Markkinointia kannattaakin lähestyä palvelun tai tuotteen arvon näkökulmasta. Käytännössä mitä arvokkaampi palvelu tai tuote, sitä monimutkaisempi asiakkaan ostoprosessi tyypillisesti on ja sitä useampi ihminen osallistuu päätöksentekoon.

    Lue lisää
  • Lataa Google-mainonnan maksuton opas!
    22.11.2017
    Tilaa opas Google-mainontaan

    Oletko kiinnostunut Google-mainonnasta, muttet ole varma, sopiiko se juuri sinun yrityksellesi? Olet ehkä mainontaa kokeillutkin, mutta kaipaisit lisätietoa siitä, miten kampanjasta saa parhaat tehot irti. 

    Lue lisää
  • Mitä näkyy Kehitysjohtaja Tommi Eklundin kristallipallossa?
    14.11.2017
    Sisältömarkkinointitrendit – mitä tulevaisuudessa tapahtuu?

    Vuodenvaihteen lähestyessä on tapana vetää yhteen mennyttä ja ennustaa tulevaa. Kristallipalloon katsominen ja tulevaisuuden ennustaminen on aina hauskaa, siinähän ei voi mikään mennä vikaan… Sisältömarkkinoinnin tulevaisuuden pohtimisessa on erityistä hauskuutta, onhan aihe ollut markkinointipäättäjien suosion kasvussa jo pitkään ja sisältömarkkinoinnissa tuntuu tulevaisuus tuovan varsin paljon uutta ja mielenkiintoista.

    Lue lisää
  • Kuvasta näkyy, mihin suomalaisyritykset panostavat markkinoinnissa
    07.11.2017
    Mihin suomalaisyritykset sijoittavat markkinointieuronsa?

    Digitaalinen markkinointi vai perinteinen? Some, SEO tai SEM? Kysyimme suomalaisilta yrittäjiltä, mihin he aikovat panostaa markkinoinnissa nyt ja lähitulevaisuudessa. Vastauksissa löytyi mielenkiintoisia suuntauksia, joista osa ehkä pääsi yllättämäänkin.

    Lue lisää
  • Mitä on konversio, ja miten yrityksen pitäisi sitä mitata?
    30.10.2017
    Konversio ja kuinka se tehdään

    Digimarkkinoinnin yleisin ja halutuin tavoite on lähes aina konversio. Konversio tarkoittaa lyhykäisyydessään sitä, että asiakas suorittaa tavoitteeksi asetetun toiminnon eli konvertoituu. Konversioita voi olla erilaisia; yhdelle yritykselle se on osto verkkokaupasta, toiselle puhelinsoitto ja kolmannelle sähköisen lomakkeen lähetys. Konversioita ropisee, kun konversioon johtava koko polku ja mittaristo ovat kunnossa.

    Lue lisää
  • 18.10.2017
    Mitä eroa on hakukoneoptimoinnilla ja hakusanamainonnalla?

    Jos olet yrittäjä, olet varmasti kuullut hakusanamainonnasta ja hakukoneoptimoinnista, kenties ostanutkin kyseisiä palveluita. Palveluntarjoajia löytyy laidasta laitaan, ja joka toinen myyntipuhelu tuntuu koskettavan jompaakumpaa. Tiedätkö, mitä eroa hakukoneoptimoinnilla ja hakusanamainonnalla oikeastaan on? Oletko miettinyt, kumpaa yrityksesi kannattaa hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissaan?

    Lue lisää
  • 28.08.2017
    Seuraa näitä avainlukuja, niin saat enemmän irti hakusanamainonnasta

    Google-mainonta on tehokas keino tavoittaa potentiaaliset asiakkaat, mutta osaatko ottaa kampanjastasi kaiken hyödyn irti? Google näyttää mainostajalle monenlaisia lukuja, joiden tulkitseminen ja seuraaminen antaa paljon hyödyllistä tietoa siitä, mihin suuntaan hakusanamainontaa kannattaa kehittää ja optimoida. Esittelemme seuraavassa 6 erityyppistä hakusanamainonnan kampanjan avainlukua, joista kampanjan seuraaminen on helppo aloittaa.


    Lue lisää
  • 01.08.2017
    Facebook- vai display-mainonta? Mikä kanava sopii sinun yrityksellesi?

    Oletko aloittamassa verkkomainontaa, mutta mietit mihin kanavaan kannattaa panostaa? Esittelemme artikkelissa perinteisen display- ja
    Facebook-mainonnan eroja. Molemmat ovat tehokkaita keinoja tuoda tuotteita ja palveluja esille verkossa, mutta molemmissa on omat erityispiirteensä. Yhdistävä piirre näille kahdelle kanavalle on mainonnan äärettömän hyvä kohdentaminen käyttäjien oman kiinnostuksen perusteella.

    Lue lisää
  • Näillä vinkeillä onnistut LinkedIn-markkinoinnissa
    21.06.2017
    3 vinkkiä LinkedIn-markkinoinnissa onnistumiseen

    LinkedIn on johtava päättäjien ja vaikuttajien yhteisö, jossa on globaalisti yli 600 miljoona käyttäjää ja jo yli miljoona suomalaista käyttäjää. Se on toisin sanoen loistava kanava kasvattaa tietoisuutta tuotteesta, palvelusta, tai yrityksestä ammattilaisten keskuudessa jo ostopolun alkupäässä. Näillä kolmella helpolla vinkillä varmistat, että onnistut LinkedIn-markkinoinnissa.

    Lue lisää
  • Mitkä ovat parhaat somekanavat yritykselle?
    13.06.2017
    Mitä somekanavia yrityksesi tarvitsee?

    Sosiaalisessa mediassa eli somessa jokaisella on mahdollisuus toimia aktiivisena viestijänä ja sisällöntuottajana sekä vastaanottaa muiden tuottamaa sisältöä. Sinulla saattaakin jo olla henkilökohtainen tili joissakin sosiaalisen median kanavissa, mutta oletko ajatellut, miten yrityksesi voisi hyödyntää somea?

    Lue lisää
  • Miten sosiaalinen media eli some otetaan haltuun?
    15.05.2017
    Miten yritys toimii sosiaalisessa mediassa? Ota some haltuun!

    Sosiaalinen media eli tuttavallisemmin some on meidän jokaisen arkipäivää. Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest, Youtube ja Snapchat ovat tämän hetken suosituimpia ja tunnetuimpia some-alustoja, joita miljoonat ihmiset käyttävät päivittäin. Yrityksille sosiaalinen media tarjoaa paitsi edullisen ja helpon tavan viestiä yrityksen tuotteista, palveluista ja osaamisesta, myös mahtavan tilaisuuden tarjota näyteikkuna yrityksen päivittäiseen arkeen ja näin aidosti puhutella asiakkaita. Somea tulisikin ajatella yritystoiminnan jatkeena, ikään kuin liiketilasi virtuaalisena lisäsiipenä; somessa tavoitat sekä vanhat että uudet asiakkaat 24/7.

    Lue lisää
  • Miksi liiketoiminnan kasvattamisessa markkinointi on se tärkein työkalu?
    10.05.2017 - Jonna Nenonen
    Markkinointi on liiketoiminnan kasvattamisen tärkein työkalu

    Yrityksen liiketoiminnan kasvattamisessa on markkinointi yrityksen tärkein työkalu. Markkinointiin liittyvät asiat askarruttavat yrittäjiä ja markkinointipäättäjiä viikoittain. Miten helppoa tänä päivänä on löytää hyvä kumppani? Digitaalisen alan osaajia löytyy nykypäivänä enemmän kuin riittävästi, ja jokaisella on toista hienompi asia, joka mullistaa liiketoiminnan.

    Lue lisää
  • Mikä muodostaa hyvän asiakkuuskokemuksen?
    09.05.2017 - Ilja Salonen
    5+1 harhaluuloa asiakaskokemuksen johtamisesta

    Asiakaspalvelukokemukseen liittyy useita eri harhaluuloja. Asiakaspalvelu koetaan tärkeäksi ja palvelukokemukseen halutaan panostaa, mutta monesti rakennetaan ajatukset myyttien pohjalle, ei faktoihin. Asiakasjohtaja Ilja Salonen kumoaa blogissa 6 yleisintä myyttiä.

    Lue lisää
  • Fonecta Digikuntoon tilaisuus Joensuussa. Kuvassa yrittäjät Hillevi Turunen ja Kati Hyttinen, sekä myyntipäällikkö Petteri Lyytinen Fonectalta.
    21.03.2017
    Miksi digikunto on tärkeä – yrittäjät kertovat

    Paikalla oli myös kaksi paikallista yrittäjää kertomassa omista kokemuksistaan digitaalisen markkinoinnin ja myynnin saralla. Hillevi Turunen ja Kati Hyttinen asettuivat Fonectan Petteri Lyytisen piinapenkkiin kertomaan millaisiin haasteisiin he ovat omissa yrityksissään törmänneet, ja miten ovat näitä haasteita ratkoneet.

    Lue lisää
  • 11.08.2016
    Tilaa LinkedIn-opas: LinkedIn sisältömarkkinoinnin apuvälineenä

    LinkedIn on kansainvälinen verkostoitumiskanava, joka on oiva paikka jakaa sisältöä. Mitä sisältöä kannattaa jakaa? Miten onnistut? Miten mittaat onnistumista?

    Lue lisää
  • 11.08.2016
    Sisältö löytyy sisältä: Näin LinkedIn-sisältömarkkinointi onnistuu

    Aloitellaanko yrityksessäsi LinkedIn-sisältömarkkinointia? Mietitkö, mistä sitä kaivattua sisältöä voisi oikein saada? Listasimme helpot vinkit sisällöntuotantoon LinkedIssä.

    Lue lisää
  • Hyödynnetään rohkeasti digitaalisuutta myynnissä
    21.06.2016 - Helena Somero
    Myydään rohkeasti digimmin

    Vuoden 2016 digibarometri kertoo vuosittaisena katsauksena kansakunnan ”digitaalisen asennon” ja siinä tapahtuneet muutokset. Suomi lunasti oikeutetusti tutkimuksen kärkipaikan. Silti suurimmaksi haasteiksi Suomen kilpailukyvyn kannalta tutkimuksessa nousee vuodesta toiseen digitalisaation syvempi soveltaminen. Voidaanko sanoa, että meillä suuret puheet eivät aina jalkaudu tekojen asteelle?

    Lue lisää
  • Maailman vanhin ammatti murroksessa.
    13.06.2016 - Antti Tukia
    Maailman vanhin ammatti digitaalisessa murroksessa

    Myynti on maailman vanhin ammatti. Väitetään usein, että prostituutio olisi vanhin ammateista, mutta myyntiä sekin. Voiko maailman vanhin ammatti olla kokonaan uhattuna digitalisaation myötä? Myynnin murros askarruttaakin monessa mielessä ja yrityksessä.

    Lue lisää
  • Vinkit Facebookin sesonkimainontaan
    08.06.2016
    Viisi vinkkiä Facebookin sesonkimainontaan

    Vuodenaikojen vaihtelu on monelle kuluttajalle merkki lähteä ostoksille. Sesonkiajattelu on kiinteä ja olennainen osa myös Facebook-mainontaa. Keräsimme yhteen viisi ohjetta, joiden avulla et jää sesonkimainonnassa muiden jälkeen.

    Lue lisää
  • 16.11.2015
    Some-näkyvyyden kotiuttaminen: kuka puhuu, missä ja mitä?

    Etenkin kuluttajakauppaa tekevien yritysten on syytä tietää, miltä yksittäisten liikkeiden tiedot näyttävät, kun niitä etsitään eri some-palveluista. Ovatko tiedot oikein? Onko käyttäjäkokemus fiksu myös mobiilissa? Tiedetäänkö yrityksessä, missä siitä puhutaan?

    Lue lisää