SEO-aiheiset artikkelit

SEO avuksi verkkonäkyvyyden kuntoon saattamisessa

84% suomalaisista kuluttajista aloittaa tiedon etsimisen verkosta. Asiakkaat ovat siirtyneet verkkoon, halusit tai et, ja yritysten on seurattava perässä jos mielivät päästä osaksi verkossa liikkuvista euroista. Ja jotta verkossa voi tehdä kauppaa, on sieltä löydyttävä. Yritys joka ei löydy hakukoneiden hauissa ei käytännössä ole olemassa. Silloin SEO (search engine optimization) eli hakukoneoptimointi voi auttaa.


Verkossa löytyminen on siis kaiken a ja o. Moni yrittäjä ajattelee, että riittää kun yrityksellä on kotisivut, ja kun ne kerran on tehty, voi ne jättää rauhaan. Tässä piilee verkkolöydettävyyden yksi perusvirheistä. Hakukoneet arvostavat hyvin tehtyjä kotisivuja, joilla on paljon ajankohtaista tietoa, ja joita päivitetään säännöllisesti. Toimivat peruskotisivut saa helposti rakennettua itsekin, tai luotettavan kumppanin kanssa, mutta pitkäjänteiseen tekemiseen kannattaa harkita hakukoneoptimointia, varsinkin, jos yrityksellä on laajat kotisivut ja ne on tehty monta vuotta sitten.

  • Sivuston suunnittelua mobiili ensin- periaatteella
    25.05.2021
    Verkon vitals-perustiedot eli Core Web Vitals – miksi näitä kannattaa pitää silmällä?

    Kesä-elokuun 2021 aikana Google ottaa asteittain käyttöön uuden tavan arvottaa verkkosivuja orgaanisissa hakutuloksissaan. Keskiössä on sivuston käyttökokemus, jota kuvaa mittaristo nimeltään Core Web Vitals, suomeksi “Verkon vitals-perustiedot”. Ja kyllä, muutos koskee myös sinun verkkosivujasi.

    Sivuston käyttökokemus Core Web Vitalsin ytimessä

    Google uutta, sivuston käyttökokemusta (UX) painottavaa päivitystä kutsutaan myös nimellä Google Page Experience Update. Antamalla huomattavasti painoarvoa UX’lle Google pakottaa jokaisen orgaanista näkyvyyttä halajavan verkkosivuston kiinnittämään siihen jatkossa huomiota. Jos sivuston käyttökokemus ei ole hyvällä tolalla, voi Google tiputtaa sivuston hakukonesijoituksia - ja juuri siksi sinunkin on parasta tarkistaa sivustosi Core Web Vitals -arvot vielä ennen kesää.

    Mobile first eli mobiili ensin -indeksointi

    Core Web Vitalsin rinnalla hakukonesijoituksiin vaikuttavat vahvasti edelleen myös sivuston mobiiliystävällisyys ja turvallisuus. Google siirtyi jo keväällä 2021 “Mobiili ensin”- eli mobile first -indeksointiin, eli se arvioi verkkosivut nyt ensisijaisesti niiden mobiiliversion perusteella. Jos tämä on uutta tietoa, kannattaa kiireen vilkkaan selvittää sivustosi mobiilikunto esimerkiksi tämän Googlen työkalun avulla. Lisäksi voit tarkistaa Google Search Consolesta, kuinka paljon Googlebotin älypuhelinversio kahlaa verkkosivujasi. (Kuva 1)

    Google Search Consolen indeksointitilastot

    Kuva 1: Selvitä, paljonko Googlebot kahlaa mobiilisivujasi näin: Google Search Console - Asetukset - Indeksointitilastot - Googlebotin tyypin mukaan

    Web Vitals -mittarit: LCP, CLS ja FID

    Core Web Vitalsia arvioidaan kolmella mittarilla, joiden kirjainlyhenteet LCP, CLS ja FID kuulostavat kieltämättä mystisiltä. Kurkistetaan niiden taakse ja selvitetään, mitä ne tarkoittavat.

    LCP - Largest Contentful Paint

    LCP tarkoittaa aikaa, miten kauan sivuston suurimmalla sisällöllä kestää latautua kävijän nähtäväksi. Toisin sanoen latautumisaika siihen pisteeseen, että kävijä hahmottaa sivuston ja voi alkaa käyttää sitä.

    LCP-arvo on Web Vitals -arvoista kaikista kriittisin. Siitä riippuu pitkälti, jääkö kävijä sivustolle vai ei, eli miten nopeaksi kävijä kokee sivuston sinne saavuttuaan. Ihanneaika latautumiselle on 2,5 sekuntia tai nopeammin.

    Laske vaikka itse. Yksi...kaksi...kolme sekuntia... jos joudut odottelemaan kauemmin jonkin sivun latautumista, kärsimättömyys nostaa päätään ja sormi hakeutuu hiirelle klikatakseen pois sivustolta. Ethän halua, että asiakkaasi on samassa tilanteessa?

    LCP-lukusi voit tarkistaa esim. GTmetrix-työkalun avulla. Syötä ensin sivustosi palveluun, ja jos LCP-luku ei näytä mairittelevalta, klikkaa Structure-välilehdelle. Sieltä saat tietoa sivustosi suurimmista elementeistä, joiden latausta voit koittaa nopeuttaa, elementtejä voi pienentää tai esim. pyrkiä lataamaan suuret elementit sivulla mahdollisimman aikaisin.

    FID - First Input Delay

    FID määrittelee ajan siitä, kun käyttäjä tekee ensimmäisen toimenpiteen sivustolla, siihen kunnes sivusto reagoi käyttäjän toimenpiteeseen, eli mikä on sivuston interaktiivisuusaika.

    Usein yksi FID-arvoa huonontavista tekijöistä on sivuston Javascript, jota voi pilkkoa pienempiin osiin käyttökokemuksen parantamiseksi.

    Jos käytät mittaustyökaluna GTmetrixiä, huomaa, että se käyttää FIDin tilalla TBT-arvoa eli toisin sanoen Total Blocking Timea. FID ja TBT eivät suoranaisesti mittaa aivan samoja asioita, mutta yleensä TBT -luku reagoi parannuksiin FID-arvossa.

    CLS - Cumulative Layout Shift

    CLS-arvo kuvaa eri elementtien latautumisesta johtuvaa häiriövaikutusta sivuston käyttäjälle. Kuvittele tilanne, missä klikkaat kiinnostavaan artikkeliin, mutta yhtäkkiä teksti hyppää johonkin, tilalle latautuu kuva, ja hetken tuntuu kuin sivulla olisi käynnissä paikallinen maanjäristys, kun elementit hakevat paikkaansa ja poukkoilevat uusille paikoilleen. Ärsyttävää, eikö?

    Hyvä CLS-arvo 0.1 tai alle, mutta kyse ei ole sekunneista, vaan erityisestä pisteytyksestä, jota lasketaan koko ajan kun käyttäjä liikkuu sivustolla. Yleisimpiä syitä huonoon CLS-arvoon ovat mm. dynaaminen sisältö, kuvat, iframet tai muut upotukset ilman määriteltyjä dimensioita.

    Jos havaitaan, että mainos tai kuva aiheuttaa sisällön pomppimisen niin CSS:n avulla varataan tällaisille elementeille oikean kokoinen tila valmiiksi, johon kyseinen elementti ladataan kun sen hetki koittaa. Näin vältytään käyttäjää kiusaavalta sisällön poukkoilulta.

    Näin tarkastat oman verkkosivusi Web Vitals -arvot

    Sivuston käyttökokemus on siis suorastaan ratkaisevan tärkeässä roolissa jatkossa, kun Google arvioi ja ränkkää verkkosivustoja. Miten näitä lukuja sitten pääsee tarkastelemaan ja miten asioihin voi itse vaikuttaa?

    Sivun Web Vitals -arvot on helppo tarkastaa tämän Chromeen ladattavan Web Vitals -lisäosan avulla. Se tarjoaa tarkasteluun ns. “laboratoriodataa” (lab data) eli reaaliajassa sivustoltasi mitattua dataa. Web Vitals -Chrome lisäosaa voi hyödyntää paitsi julkaistujen, myös vielä julkaisemattomien, kehitteillä olevien sivujen Web Vitals -arvojen tarkkailussa.

    Samankaltaista dataa tarjoaa myös Page Speed Insights -työkalu, jolla voit tarkastella julkaistujen sivujen Web Vitals -arvoja. Laboratoriodatan hyvä puoli on reaaliaikaisuus, mutta se kuvaa aina vain mittaushetken tilannetta eikä ota huomioon pidempää aikaväliä.

    Verkon Vitals -perustietojen tarkasteluun kannattaa käyttää siksi myös Google Search Consolea, joka tarjoaa sivustostasi arvokasta “kenttädataa” (field data), eli Googlen pitkällä aikavälillä keräämää dataa verkkosivustostasi. (Kuva 2)

    Google Search Consolen sivun käyttökokemus

    Kuva 2: Google Search Consolesta pääset tarkastelemaan Sivun käyttökokemusta

    Search Consolen “Verkon Vitals -perustiedot” -näkymästä näet heikot, parantamista kaipaavat ja hyvät URL-osoitteet erikseen mobiilissa ja desktopissa sekä niiden kehityksen pidemmällä aikavälillä (Kuva 3).

    Google Search Consolen verkon vitals-perustiedot

    Kuva 3: Verkon vitals-perustiedot näkymä Google Search Consolessa

    Paranna käyttäjäkokemusta, pysy pinnalla hakutuloksissa

    Yllä esiteltyjen työkalujen avulla pystyt tarkastelemaan niin reaaliaikaista kuin historiallista, pidemmän aikavälin dataa sivustosi Core Web Vitals -arvoista. Jos LCP, FID tai CLS-arvoissa näkyy ongelmia, niitä kannattaa pyrkiä parantamaan, sillä ei ole vielä tarkkaa tietoa, miten dramaattisesti Googlen päivitys tulee käyttökokemukseltaan huonoja sivuja rankaisemaan. Googlen työkalut, esimerkiksi Page Speed Insights, antavat hyviä, konkreettisia vinkkejä ongelmien ratkaisuun.

    Kysymyksessä on tekninen hakukoneoptimointi, ja jos et ymmärrä Googlen ehdottamia korjaustoimenpiteitä, ei kannata hätääntyä - et ole ainoa. Verkkosivujen teknisen puolen taitajat, yleensä ohjelmistokehittäjät tietävät kyllä, mitä tehdä.

    Pidä mielessä myös, että muut Googlen kriteerit orgaaniselle näkyvyydelle eivät lakkaa olemasta Core Web Vitalsin myötä. Sivuston turvallisuus, mobiiliresponsiivisuus sekä asiakkaallesi relevantti sisältö ovat edelleen tärkeitä asioita hakukoneoptimoinnissa.

    Fonectan asiantuntijat auttavat sinua mielellään sivustosi hakukoneoptimoinnissa niin sisällön kuin teknisten asioiden kanssa. JÄTÄ YHTEYDENOTTOPYYNTÖ

    Lue lisää
  • Lataa hakukoneoptimoinnin maksuton opas!
    07.04.2021
    Tilaa Hakukoneoptimoinnin opas onnistujalle

    Hakukoneoptimoinnin opas kertoo perustiedot ja käytännön vinkit hakukoneoptimoinnista.

    Lue lisää
  • Kuvien hakukoneoptimointi – ota Googlen kuvahaku haltuun
    09.03.2021
    Kuvien hakukoneoptimointi parantaa löydettävyyttä sekä käyttäjäkokemusta

    Kuvien merkitys verkkosivujen visuaaliselle ilmeelle on kaikille tuttu. Moni ei kuitenkaan tiedä, että kuvien hakukoneoptimointi vaikuttaa myös Google-näkyvyyteen, sekä suoraan että välillisesti. Ota haltuun tärkeimmät vinkit kuvien optimointiin, ja paranna hakukonesijoituksiasi.

    Lue lisää
  • Mitä hakukoneoptimointi eli SEO on?
    14.09.2020
    Mitä on hakukoneoptimointi?

    SEO-blogi

    Yksinkertaisuudessaan hakukoneoptimoinnilla (Search Engine Optimization eli SEO) pyritään parantamaan verkkosivua niin, että se nousee hakukoneiden luonnollisissa hakutuloksissa oikeilla hakusanoilla mahdollisimman korkealle. Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on aina Googlen ensimmäinen sivu, mutta matka sinne voi olla pitkä, eivätkä kaikki sinne koskaan pääse. Mitä hakukoneoptimointi siis pitää sisällään ja miksi se on yritykselle tärkeää?

    Lue lisää
  • Onko Google-näkyvyytesi kunnossa?
    12.02.2020
    Onko Google-markkinointi kunnossa?

    Kun suomalaiset etsivät tuotetta tai palvelua, he lähes poikkeuksetta aloittavat etsinnät verkosta. Yritykselle tämä tarkoittaa, että sen on löydyttävä näissä hauissa oikeilla hakusanoilla. Kun markkinoinnista halutaan saada tulosta, on oikeiden hakusanojen käyttö sekä mainonnassa että luonnollisissa hakutuloksissa kaiken perusta.

    Lue lisää
  • Sem, seo vai sea? Mitä nämä lyhenteet tarkoittavat, ja miksi niillä on merkitystä yrityksen liiketoiminnalle?
    29.08.2018
    SEM, SEO vai SEA?

    SEM, SEO, SEA – vilisevätkö kirjaimet jo silmissäsi? Ei mikään ihme, jos pääsi menee pyörälle eri kirjainyhdistelmien keskellä, varsinkaan jos päätoimista työtäsi ei ole työskennellä näiden termien kanssa. Kerrataanpa, mitä eroa niillä on keskenään.

    Lue lisää
  • Ajatteletko jo mobiili ensin?
    15.08.2018 - Johannes Lindblom
    Ajatteletko jo mobiili ensin?

    Jos minulta kysytään mikä on tämän hetken tärkein huomioitava trendi kotisivusuunnitteluun liittyen, vastaan: mobiili ensin -ajattelutapa. Väitän että jokaisen kotisivuja suunnittelevan pitää nyt ja tulevaisuudessa keskittyä entistä enemmän nettisivujen mobiilisuoritukseen. Suunnittele siis sivut entistä enemmän mobiilia varten.

    Hakukonekäyttäytyminen on jo nyt muuttunut siihen suuntaan että hakuja tehdään, toimialasta riippuen, yhtä paljon tai enemmän mobiilissa kuin pöytäkoneella. Tähän käyttäytymismuutokseen on myös Google pyrkinyt jo vastaamaan painottamalla parempaa mobiilikokemusta tarjoavia sivustoja paremmin mobiilihauissa.

    Lue lisää
  • Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi
    04.01.2018
    Hakusanaoptimointi on jatkuva prosessi

    Kyllä – kotisivujen kertaluontoisella, ammattitaitoisesti toteutetulla hakusana- eli hakukoneoptimoinnilla voidaan saada jo paljon hyvää aikaan, etenkin uudelle sivustolle tai kotisivuille, joita ei ole aikaisemmin optimoitu. Ei – hommaa ei silti kannata missään nimessä jättää siihen. Hakusanaoptimointitoimenpiteet ovat vaarassa valua hukkaan, jos optimointi jää yhteen ainoaan kertaan, ja unohdetaan sen jälkeen tyystin.

    Mitä hakusanaoptimointi jatkuvana prosessina siis tarkoittaa, ja mitä kannattaa tehdä pidemmällä aikavälillä? Tee ainakin nämä 5 asiaa:

    Lue lisää
  • Onko hakusanoilla merkitystä?
    28.12.2017
    Onko hakusanoilla merkitystä?

    Jos haluat löytää tuotteen tai palvelun verkosta, mistä aloitat etsimisen? Valtaosa kuluttajista aloittaa hakukoneesta tai -palvelusta, jonka hakukenttään he kirjoittavat etsimänsä tuotteen tai palvelun nimen. Toiset kuvailevat samaisessa kentässä lyhyesti ongelmansa, johon toivoisivat löytävänsä ratkaisun – todennäköisesti joltain palveluntarjoajalta. Yhtä kaikki, etsiessään tietoa hakukoneiden ja -palveluiden kautta, kuluttajat käyttävät hakusanoja.

    Lue lisää
  • Kuvasta näkyy, mihin suomalaisyritykset panostavat markkinoinnissa
    07.11.2017
    Mihin suomalaisyritykset sijoittavat markkinointieuronsa?

    Digitaalinen markkinointi vai perinteinen? Some, SEO tai SEM? Kysyimme suomalaisilta yrittäjiltä, mihin he aikovat panostaa markkinoinnissa nyt ja lähitulevaisuudessa. Vastauksissa löytyi mielenkiintoisia suuntauksia, joista osa ehkä pääsi yllättämäänkin.

    Lue lisää
  • 18.10.2017
    Mitä eroa on hakukoneoptimoinnilla ja hakusanamainonnalla?

    Jos olet yrittäjä, olet varmasti kuullut hakusanamainonnasta ja hakukoneoptimoinnista, kenties ostanutkin kyseisiä palveluita. Palveluntarjoajia löytyy laidasta laitaan, ja joka toinen myyntipuhelu tuntuu koskettavan jompaakumpaa. Tiedätkö, mitä eroa hakukoneoptimoinnilla ja hakusanamainonnalla oikeastaan on? Oletko miettinyt, kumpaa yrityksesi kannattaa hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissaan?

    Lue lisää
  • Hakukoneoptimointi ei pääty koskaan
    07.09.2017
    Optimoitu nettisivuni nousee Googlen tuloksissa – mitä seuraavaksi?

    Nettisivusi on alkanut nousta Googlen hakutuloksissa - hienoa! Se on ensimmäinen askel, joka osoittaa, että hakukoneoptimointi on alkanut purra. Edessä on vielä kuitenkin monen monta askelta. Lue siis eteenpäin!

    Lue lisää
  • Mitä muutoksia hakukoneoptimoinnin trendeissä on näkyvissä?
    09.08.2017
    Hakukoneoptimointi on murroksessa, pysytkö mukana?

    Hakukoneoptimoinnin trendeissä näkyy mm. äänihakujen yleistyminen. Tulevaisuus on nyt, ota siis videolta vinkit talteen.

    Lue lisää
  • 23.03.2017 - Johannes Lindblom
    Tiedätkö mitä ostat kun hommaat sivustollesi hakukoneoptimointia?

    SEO (search engine optimization) eli hakukoneoptimointi on edelleen aika monelle mystinen asia. Näen jatkuvasti työssäni, millaista hepreaa sen ostaminen on suurelle osalle yrityksistä. Moni yrittäjä painii hakukoneoptimoinnin ostamisen tuskan kanssa, mikä tekee sen myymisestä myös hankalaa. Siksi hyvä tuotteistus ja hyvä vuorovaikutus parantavat optimoinnin asiakassuhdetta huomattavasti.

    Lue lisää
  • Tekninen hakukoneoptimointi vinkit
    27.12.2016
    7 vinkkiä tekniseen hakukoneoptimointiin

    Kun asiakkaasi etsii tarvitsemaansa palvelua Googlesta, hän kirjoittaa hakukenttään etsimänsä palvelun, ehkä myös paikkakunnan. Tämän jälkeen Google esittää listan eri vaihtoehdoista. Ensimmäiset hakutulokset ovat yleensä maksetun Google-mainonnan tuloksia, sen jälkeen lista jatkuu orgaanisilla hakutuloksilla. Onko yrityksesi nettisivu Googlen listaamien ensimmäisten hakutulosten joukossa? Entä miten voit vaikuttaa sijoitukseesi?

    Lue lisää
  • Miten parantaa yrityksen näkyvyys Googlessa - tee näillä vinkeillä parempi Google-näkyvyys
    15.11.2016
    8 vinkkiä joilla kotisivujen Google-näkyvyys paranee

    SEO-blogi

    Kuvitellaan, että kotisivusi on täytekakku. Kotisivujen sisällön optimointi on sen herkullisen täytteen taidokas valmistusprosessi - ja samalla tärkeä osa myyntiä sekä näkyvyyttä. Resepti on yksinkertainen, eikä kaukana vertauskuvastaan: kun parannat sivustosi sisältöä, paranee käyttäjäkokemus, Google-näkyvyys sekä kävijämäärät. Ja yhä useampi sivustolla kävijä konvertoituu asiakkaaksi. Hyvää kakkua halutaan lisää - joten sen täytteellä on merkitystä.

    Lue lisää
  • Miten yrityksen löydettävyyttä Googlessa voidaan parantaa?
    10.11.2016
    Näin parannat yrityksesi sijoitusta Googlessa

    Yrittäjä! Jos kirjoitat Googleen hakusanat, joilla uskot asiakkaiden etsivän palveluitasi, miltä hakutulos näyttää? Nouseeko yrityksesi kolmen kärkeen vai jääkö se kauas muista? Sijoituksesi Googlessa on suorassa suhteessa sivuillesi saapuvan liikenteen määrään.

    Lue lisää


SEO-optimointi auttaa pääsemään Google-hauissa paremmille sijoituksille

Hakukoneoptimointi tunnetaan monella eri termillä. Se voi olla SEO-optimointi tai se voi olla Google-optimointi. Sen avulla pyritään parantamaan yrityksen kotisivujen löydettävyyttä verkkohauissa. Koska lähes kaikki verkkohaut Suomessa tehdään Googlen hakukoneella, ovat hakukoneoptimoinnin keskiössä ne asiat, joita Google eniten arvostaa. Onneksi Googlen arvostamat asiat ovat niitä samoja, joita myös asiakkaasi arvostavat.

Kun sivuja lähdetään uudistamaan hakukoneystävällisiksi, kiinnitetään huomiota muutaman perusasiaan. Sivujen on oltava mobiiliystävälliset, eli responsiiviset, sillä suuri osa netin käyttäjistä tekee haut älypuhelimella. Tuotteiden ja palveluiden tulee löytyä omilta välilehdiltään, ja ne täytyy esitellä selkeästi ja runsain tekstein, sillä Google ei osaa lukea asioita rivien välistä.


TEKNISET JA SISÄLLÖNTUOTON KEINOT KÄYTTÖÖN

Paitsi sisällöllisiin asioihin, kiinnitetään hakukoneoptimoinnissa huomiota myös sivujen teknisiin ominaisuuksiin ja niiden toimivuuteen. Hakukoneoptimoinnilla varmistetaan, että sivujen eri ominaisuuden toimivat sujuvasti, ja että kaikki ne tekniset ominaisuudet kuten varauskalenteri, click-to-call-toiminto, palautelomake, erilaiset linkitykset ja muut asiakkaidenkin arvostamat ominaisuudet ovat kunnossa. Huonosti toimiva kotisivu ei löydy hakukoneista, mutta eivät sitä asiakkaasikaan arvosta.

Yksi tärkeä asia hakukonelöydettävyydessä ovat metatiedot. Kotisivuja tehtäessä ne voivat tuntua pieneltä asialta, mutta Google-hakuja tehtäessä metatiedot ovat avainasemassa, eikä niitä kannata ohittaa. Metatietojen tekemiseen löytyy selkeät ja helpot säännöt, joita kannattaa aina noudattaa, jos ei halua kotisivujensa katoavan internetin syövereihin.

SEO ei ole mikään pikajuoksu, vaan se on pitkäjänteistä ja aikaa vievää tekemistä, joka lopussa kyllä palkitsee tekijänsä. Rikkaat, vaihtuvat tekstisisällöt tuovat sivuille lisäarvoa ja houkuttelevat asiakkaita siinä missä hakukoneitakin. Teknisesti toimivat ja selkeät, navigaatioltaan hyvin rakennetut sivut tuovat sekä käyttäjälle että yritykselle lisäarvoa, ja kasvavan näkyvyyden kautta myös lisää asiakkaita.