SEO-aiheiset artikkelit

SEO avuksi verkkonäkyvyyden kuntoon saattamisessa

84% suomalaisista kuluttajista aloittaa tiedon etsimisen verkosta. Asiakkaat ovat siirtyneet verkkoon, halusit tai et, ja yritysten on seurattava perässä jos mielivät päästä osaksi verkossa liikkuvista euroista. Ja jotta verkossa voi tehdä kauppaa, on sieltä löydyttävä. Yritys joka ei löydy hakukoneiden hauissa ei käytännössä ole olemassa. Silloin SEO (search engine optimization) eli hakukoneoptimointi voi auttaa.


Verkossa löytyminen on siis kaiken a ja o. Moni yrittäjä ajattelee, että riittää kun yrityksellä on kotisivut, ja kun ne kerran on tehty, voi ne jättää rauhaan. Tässä piilee verkkolöydettävyyden yksi perusvirheistä. Hakukoneet arvostavat hyvin tehtyjä kotisivuja, joilla on paljon ajankohtaista tietoa, ja joita päivitetään säännöllisesti. Toimivat peruskotisivut saa helposti rakennettua itsekin, tai luotettavan kumppanin kanssa, mutta pitkäjänteiseen tekemiseen kannattaa harkita hakukoneoptimointia, varsinkin, jos yrityksellä on laajat kotisivut ja ne on tehty monta vuotta sitten.

  • Mitä hakukoneoptimointi eli SEO on?
    14.09.2020
    Mitä on hakukoneoptimointi?

    SEO-blogi

    Yksinkertaisuudessaan hakukoneoptimoinnilla (Search Engine Optimization eli SEO) pyritään parantamaan verkkosivua niin, että se nousee hakukoneiden luonnollisissa hakutuloksissa oikeilla hakusanoilla mahdollisimman korkealle. Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on aina Googlen ensimmäinen sivu, mutta matka sinne voi olla pitkä, eivätkä kaikki sinne koskaan pääse. Mitä hakukoneoptimointi siis pitää sisällään ja miksi se on yritykselle tärkeää?

    Lue lisää
  • Onko Google-näkyvyytesi kunnossa?
    12.02.2020
    Onko Google-markkinointi kunnossa?

    Kun suomalaiset etsivät tuotetta tai palvelua, he lähes poikkeuksetta aloittavat etsinnät verkosta. Yritykselle tämä tarkoittaa, että sen on löydyttävä näissä hauissa oikeilla hakusanoilla. Kun markkinoinnista halutaan saada tulosta, on oikeiden hakusanojen käyttö sekä mainonnassa että luonnollisissa hakutuloksissa kaiken perusta.

    Lue lisää
  • Sem, seo vai sea? Mitä nämä lyhenteet tarkoittavat, ja miksi niillä on merkitystä yrityksen liiketoiminnalle?
    29.08.2018
    SEM, SEO vai SEA?

    SEM, SEO, SEA – vilisevätkö kirjaimet jo silmissäsi? Ei mikään ihme, jos pääsi menee pyörälle eri kirjainyhdistelmien keskellä, varsinkaan jos päätoimista työtäsi ei ole työskennellä näiden termien kanssa. Kerrataanpa, mitä eroa niillä on keskenään.

    Lue lisää
  • Ajatteletko jo mobiili ensin?
    15.08.2018 - Johannes Lindblom
    Ajatteletko jo mobiili ensin?

    Jos minulta kysytään mikä on tämän hetken tärkein huomioitava trendi kotisivusuunnitteluun liittyen, vastaan: mobiili ensin -ajattelutapa. Väitän että jokaisen kotisivuja suunnittelevan pitää nyt ja tulevaisuudessa keskittyä entistä enemmän nettisivujen mobiilisuoritukseen. Suunnittele siis sivut entistä enemmän mobiilia varten. Hakukonekäyttäytyminen on jo nyt muuttunut siihen suuntaan että hakuja tehdään, toimialasta riippuen, yhtä paljon tai enemmän mobiilissa kuin pöytäkoneella. Tähän käyttäytymismuutokseen on myös Google pyrkinyt jo vastaamaan painottamalla parempaa mobiilikokemusta tarjoavia sivustoja paremmin mobiilihauissa.

    Lue lisää
  • Lataa hakukoneoptimoinnin maksuton opas!
    10.01.2018
    Tilaa Hakukoneoptimoinnin opas onnistujalle

    Hakukoneoptimoinnin opas kertoo perustiedot ja käytännön vinkit hakukoneoptimoinnista.

    Lue lisää
  • Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi
    04.01.2018
    Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi

    Kyllä – kotisivujen kertaluontoisella, ammattitaitoisesti toteutetulla hakukoneoptimoinnilla voidaan saada jo paljon hyvää aikaan, etenkin uudelle sivustolle tai kotisivuille, joita ei ole aikaisemmin optimoitu. Ei – hommaa ei silti kannata missään nimessä jättää siihen. Hakukoneoptimointitoimenpiteet ovat vaarassa valua hukkaan, jos optimointi jää yhteen ainoaan kertaan, ja unohdetaan sen jälkeen tyystin.

    Mitä hakukoneoptimointi jatkuvana prosessina siis tarkoittaa, ja mitä kannattaa tehdä pidemmällä aikavälillä? Tee ainakin nämä 5 asiaa:

    Lue lisää
  • Onko hakusanoilla merkitystä?
    28.12.2017
    Onko hakusanoilla merkitystä?

    Jos haluat löytää tuotteen tai palvelun verkosta, mistä aloitat etsimisen? Valtaosa kuluttajista aloittaa hakukoneesta tai -palvelusta, jonka hakukenttään he kirjoittavat etsimänsä tuotteen tai palvelun nimen. Toiset kuvailevat samaisessa kentässä lyhyesti ongelmansa, johon toivoisivat löytävänsä ratkaisun – todennäköisesti joltain palveluntarjoajalta. Yhtä kaikki, etsiessään tietoa hakukoneiden ja -palveluiden kautta, kuluttajat käyttävät hakusanoja.

    Lue lisää
  • Kuvasta näkyy, mihin suomalaisyritykset panostavat markkinoinnissa
    07.11.2017
    Mihin suomalaisyritykset sijoittavat markkinointieuronsa?

    Digitaalinen markkinointi vai perinteinen? Some, SEO tai SEM? Kysyimme suomalaisilta yrittäjiltä, mihin he aikovat panostaa markkinoinnissa nyt ja lähitulevaisuudessa. Vastauksissa löytyi mielenkiintoisia suuntauksia, joista osa ehkä pääsi yllättämäänkin.

    Lue lisää
  • 18.10.2017
    Mitä eroa on hakukoneoptimoinnilla ja hakusanamainonnalla?

    Jos olet yrittäjä, olet varmasti kuullut hakusanamainonnasta ja hakukoneoptimoinnista, kenties ostanutkin kyseisiä palveluita. Palveluntarjoajia löytyy laidasta laitaan, ja joka toinen myyntipuhelu tuntuu koskettavan jompaakumpaa. Tiedätkö, mitä eroa hakukoneoptimoinnilla ja hakusanamainonnalla oikeastaan on? Oletko miettinyt, kumpaa yrityksesi kannattaa hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissaan?

    Lue lisää
  • Hakukoneoptimointi ei pääty koskaan
    07.09.2017
    Optimoitu nettisivuni nousee Googlen tuloksissa – mitä seuraavaksi?

    Nettisivusi on alkanut nousta Googlen hakutuloksissa - hienoa! Se on ensimmäinen askel, joka osoittaa, että hakukoneoptimointi on alkanut purra. Edessä on vielä kuitenkin monen monta askelta. Lue siis eteenpäin!

    Lue lisää
  • Mitä muutoksia hakukoneoptimoinnin trendeissä on näkyvissä?
    09.08.2017
    Hakukoneoptimointi on murroksessa, pysytkö mukana?

    Hakukoneoptimoinnin trendeissä näkyy mm. äänihakujen yleistyminen. Tulevaisuus on nyt, ota siis videolta vinkit talteen.

    Lue lisää
  • 23.03.2017 - Johannes Lindblom
    Tiedätkö mitä ostat kun hommaat sivustollesi hakukoneoptimointia?

    SEO (search engine optimization) eli hakukoneoptimointi on edelleen aika monelle mystinen asia. Näen jatkuvasti työssäni, millaista hepreaa sen ostaminen on suurelle osalle yrityksistä. Moni yrittäjä painii hakukoneoptimoinnin ostamisen tuskan kanssa, mikä tekee sen myymisestä myös hankalaa. Siksi hyvä tuotteistus ja hyvä vuorovaikutus parantavat optimoinnin asiakassuhdetta huomattavasti.

    Lue lisää
  • Tekninen hakukoneoptimointi vinkit
    27.12.2016
    7 vinkkiä tekniseen hakukoneoptimointiin

    Kun asiakkaasi etsii tarvitsemaansa palvelua Googlesta, hän kirjoittaa hakukenttään etsimänsä palvelun, ehkä myös paikkakunnan. Tämän jälkeen Google esittää listan eri vaihtoehdoista. Ensimmäiset hakutulokset ovat yleensä maksetun Google-mainonnan tuloksia, sen jälkeen lista jatkuu orgaanisilla hakutuloksilla. Onko yrityksesi nettisivu Googlen listaamien ensimmäisten hakutulosten joukossa? Entä miten voit vaikuttaa sijoitukseesi?

    Lue lisää
  • Miten parantaa yrityksen näkyvyys Googlessa - tee näillä vinkeillä parempi Google-näkyvyys
    15.11.2016
    8 vinkkiä joilla kotisivujen Google-näkyvyys paranee

    SEO-blogi

    Kuvitellaan, että kotisivusi on täytekakku. Kotisivujen sisällön optimointi on sen herkullisen täytteen taidokas valmistusprosessi - ja samalla tärkeä osa myyntiä sekä näkyvyyttä. Resepti on yksinkertainen, eikä kaukana vertauskuvastaan: kun parannat sivustosi sisältöä, paranee käyttäjäkokemus, Google-näkyvyys sekä kävijämäärät. Ja yhä useampi sivustolla kävijä konvertoituu asiakkaaksi. Hyvää kakkua halutaan lisää - joten sen täytteellä on merkitystä.

    Lue lisää
  • Miten yrityksen löydettävyyttä Googlessa voidaan parantaa?
    10.11.2016
    Näin parannat yrityksesi sijoitusta Googlessa

    Yrittäjä! Jos kirjoitat Googleen hakusanat, joilla uskot asiakkaiden etsivän palveluitasi, miltä hakutulos näyttää? Nouseeko yrityksesi kolmen kärkeen vai jääkö se kauas muista? Sijoituksesi Googlessa on suorassa suhteessa sivuillesi saapuvan liikenteen määrään.

    Lue lisää


SEO-optimointi auttaa pääsemään Google-hauissa paremmille sijoituksille

Hakukoneoptimointi tunnetaan monella eri termillä. Se voi olla SEO-optimointi tai se voi olla Google-optimointi. Sen avulla pyritään parantamaan yrityksen kotisivujen löydettävyyttä verkkohauissa. Koska lähes kaikki verkkohaut Suomessa tehdään Googlen hakukoneella, ovat hakukoneoptimoinnin keskiössä ne asiat, joita Google eniten arvostaa. Onneksi Googlen arvostamat asiat ovat niitä samoja, joita myös asiakkaasi arvostavat.

Kun sivuja lähdetään uudistamaan hakukoneystävällisiksi, kiinnitetään huomiota muutaman perusasiaan. Sivujen on oltava mobiiliystävälliset, eli responsiiviset, sillä suuri osa netin käyttäjistä tekee haut älypuhelimella. Tuotteiden ja palveluiden tulee löytyä omilta välilehdiltään, ja ne täytyy esitellä selkeästi ja runsain tekstein, sillä Google ei osaa lukea asioita rivien välistä.


TEKNISET JA SISÄLLÖNTUOTON KEINOT KÄYTTÖÖN

Paitsi sisällöllisiin asioihin, kiinnitetään hakukoneoptimoinnissa huomiota myös sivujen teknisiin ominaisuuksiin ja niiden toimivuuteen. Hakukoneoptimoinnilla varmistetaan, että sivujen eri ominaisuuden toimivat sujuvasti, ja että kaikki ne tekniset ominaisuudet kuten varauskalenteri, click-to-call-toiminto, palautelomake, erilaiset linkitykset ja muut asiakkaidenkin arvostamat ominaisuudet ovat kunnossa. Huonosti toimiva kotisivu ei löydy hakukoneista, mutta eivät sitä asiakkaasikaan arvosta.

Yksi tärkeä asia hakukonelöydettävyydessä ovat metatiedot. Kotisivuja tehtäessä ne voivat tuntua pieneltä asialta, mutta Google-hakuja tehtäessä metatiedot ovat avainasemassa, eikä niitä kannata ohittaa. Metatietojen tekemiseen löytyy selkeät ja helpot säännöt, joita kannattaa aina noudattaa, jos ei halua kotisivujensa katoavan internetin syövereihin.

SEO ei ole mikään pikajuoksu, vaan se on pitkäjänteistä ja aikaa vievää tekemistä, joka lopussa kyllä palkitsee tekijänsä. Rikkaat, vaihtuvat tekstisisällöt tuovat sivuille lisäarvoa ja houkuttelevat asiakkaita siinä missä hakukoneitakin. Teknisesti toimivat ja selkeät, navigaatioltaan hyvin rakennetut sivut tuovat sekä käyttäjälle että yritykselle lisäarvoa, ja kasvavan näkyvyyden kautta myös lisää asiakkaita.