Tietopankki

Hakukonemainonta

Google-hakukonemainonta ja Display on kustannustehokasta

Google-hakukonemainonta on verkkomainonnan välineistä kenties se suosituin. Sen teho onkin kiistaton, sillä kun suomalaisista kuluttajista 84% aloittaa tiedon etsimisen netistä, hakevat he lähes kaikki tietoa juuri Googlesta. Yrityksen onkin siis näyttävä juuri Googlessa, jos haluaa tavoittaa asiakkaansa, sekä nykyiset että potentiaaliset uudet asiakkaat. Googlessa liikkuvat sekä kuluttajat että yrityspäättäjät, joten se tavoittaa erinomaisesti niin b2b- kuin b2c-kohderyhmän.

Google Display -mainonta taas tuo yrityksen bannerimainontaa Googlen erittäin laajaan mainosverkostoon. Voit siis Google Displayn avulla kohdentaa kuvallista mainontaa niin kiinnostuksen kohteiden kuin käyttäjän demografisten tietojen mukaan.

 

Suomalaiset ovat löytäneet tiensä nettiin. 80% suomalaisista sanoo käyttävänsä nettiä päivittäin, ja alle 34-vuotiaista käyttäjistä netissä käy päivittäin jo 95%. Suomalaiset ovat myös löytäneet netin ostamisen kanavana. 52% suomalaisista kertoo etsivänsä tietoa netistä ennen kuin tekevät ostopäätöksen, ja 36% tekee jo ostoksia verkossa. Kun haut suurimmalta osalta aloitetaan hakukoneessa, on Googlessa mainostaminen yritykselle olennainen kanava sekä uusien asiakkaiden hankinnassa että nykyasiakkaiden kertaostojen kasvattamisessa.

 

Kohdennettu ja kustannustehokas mainonta tuo tuloksia

 

Google-hakukonemainonnan suosion takana on sen vaivattomuus, toimivuus ja kustannustehokkuus. Googlessa mainonta on helppo kohdentaa oikealle kohderyhmälle, eikä kohdentamatonta mainontaa kannata siellä tehdäkään. Koska lähes kaikki kuluttajat ovat Googlessa, on heille myös helppo kohdentaa juuri heitä koskevaa mainontaa. Google-mainonnan kärkipaikat ovat haluttua tavaraa, ja syystäkin, sillä niiden kautta saadaan myös parhaiten tuloksia.

Google-hakukonemainonnassa on syytä pitää mielessä paitsi oikea kohdennus, myös oikeat hakusanat. Kun lähdetään suunnittelemaan toimivaa Google-kampanjaa, on syytä määritellä ne hakusanat, joilla asiakkaat yrityksen tuotteita ja palveluja hakevat. Vaikka Google-mainontaa voi hyvin tehdä itsekin, kannattaa parhaiden tulosten varmistamiseksi antaa kampanja asiantuntevalle ja luotettavalle kumppanille, joka pystyy optimoimaan ja kohdentamaan kampanjaa sen kuluessa perustuen siihen, millaisia tuloksia kampanjasta saadaan.

Mittaa ja kohdenna kampanjasi oikein

 

Google-hakukonemainonnan vaivattomuus piilee myös sen mitattavuudessa. Kampanjan onnistumisen näkee jo kesken kampanjan, ja sitä voidaan optimoida jatkuvasti toimimaan paremmin. Ajantasaisen ja läpinäkyvän raportoinnin ansiosta on helppo seurata mainonnan toimivuutta ja muokata muokata mainonta toimimaan yhä paremmin.

Mainonnalle on aina tärkeää asettaa selkeät tavoitteet. Google-mainonnan avulla saat ohjattua asiakkaita kotisivuillesi, tekemään suoria ostoksia verkkokaupassa, tai voit käyttää mainontaa vahvistamaan brändiäsi. Google-mainonta toimii mainiosti myös sesonkimainonnassa, sekä uusien tuotteiden lanseerauksessa. Erityisesti tuotemainonnassa kannattaa hyödyntää myös remarketing, eli uudelleenkohdennus, jolla voidaan kiinnostuneille asiakkaille näyttää uudelleen heitä kiinnostavia tuotteita.

Google-hakukonemainonta on yrittäjälle vaivaton ja tehokas keino hankkia lisää asiakkaita ja saada näkyvyyttä tuotteille. Sen kautta saat liikennettä kotisivuillesi ja vahvistat näkyvyyttäsi.

  • Google-shopping ja verkko-ostaminen
    18.05.2021
    Google Shopping ja verkkokaupan mainonta

    Oma mainosmuoto verkkokaupoille ja vähittäiskaupalle

    Google Shopping on mainosmuoto, joka on ollut Suomessa saatavilla jo jonkin aikaa. Se on yleistynyt vauhdilla, ja niin pienet kuin suuretkin kauppiaat ovat voineet kokeilla sitä osana digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin panostuksiaan.

    Shopping-mainokset tunnistaa useimmiten Googlen hakutulossivun yläpuolella tai reunoilla olevista kuvallisista tuotelistauksista, joissa on näkyvillä tuotteen hinta. Mainosten tavoitteena on tuottaa suoraa verkkokauppamyyntiä eikä vain klikkauksia kotisivujen etusivulle tai laajoihin tuotelistauksiin. Kävijä päätyy suoraan kyseisen tuotteen ostosivulle, josta ostoskoriin lisääminen ja tilaaminen on luontainen seuraava askel.

    Google Shopping -mainontaa voivat tehdä sekä Suomessa että kansainvälisesti mikä tahansa mainostaja, jonka verkkokaupan tai kivijalkakaupan tuotteet ovat ostettavissa kappalemääräisesti yksikköhinnoilla, ja jonka tuotteet vastaavat Shopping-mainosten käytäntöjä. Shopping-mainonta ajetaan tavalliselta Google Ads -tililtä ja se näkyy tutussa hakuverkostossa.

    Mainos - Osta nyt

    Mainos - iPhone 12

    Klikkimainonnasta kohti konkreettista liikevaihdon kasvattamista

    Google Shopping -mainonnan tarkoitus on olla taktinen työkalu, jolla kasvatetaan konkreettisia liiketoimintalukuja ja tuotetaan mitattavia tuloksia. Se onkin siihen tarkoitukseen yksi markkinoiden parhaista tuotteista.

    Monelle perinteiselle digitaalisen mainonnan tekijälle Shopping-mainonta voi aiheuttaa aluksi pieniä ihmettelyn hetkiä. Google Shopping -kampanjassa ei ole ollenkaan hakusanoja. Kaikki avainsanat ja niiden variaatiot tulevat suoraan verkkokaupan tuotedatasta.

    Myös mainonnan tavoite Shopping-kampanjoissa poikkeaa usein siitä, mitä menneinä vuosina on hakusanamainonnan osalta totuttu mittaamaan. Mainosmuoto on kehitetty tuottamaan suoraa liikevaihtoa kauppiaalle, joten tälle kampanjatyypille on luontevaa, että asiakaspolku aina tuotteiden katselusta ostoskoriin lisäykseen ja tilaamiseen ovat mainonnan seurattavissa.

    Hintarjous ja budjetti- näkymä

    Shopping-mainonnan tekniset vaatimukset

    Google Merchant Center

    Oma kauppiaskeskuksesi

    Shopping-mainonnan tukikohta on Google Merchant Center, johon mainostaja luo oman verkkokauppansa kauppiaskeskus-tilin. Jos Shopping-mainonnan toteuttaa joku ulkopuolinen kumppani, tulee Kauppiaskeskus-tilin oikeudet jakaa kumppanille sopimuksen ajaksi.

    Googlen tuotteiden näkökulmasta kauppiaskeskus on siitä tärkeä osa verkkokaupan markkinointia, että sieltä käsin tapahtuu sekä tuotetietojen että kauppiaan yritystietojen hallinta. Mainostajan täytyy vahvistaa oman verkkokauppansa omistajuus kauppiaskeskukselle ennen kuin mainonnan tekeminen on mahdollista. Juuri tästä syystä tili on hyvä pitää tallessa silloinkin, kun Shopping-mainonta ei ole käynnissä. On siis tärkeää kommunikoida eri sidosryhmien kanssa avoimesti Shopping-mainonnan suunnittelusta ja kauppiastilin olemassaolosta.

    Mikä on hintavertailupalvelu (CSS)?

    Kauppiaskeskuksen luova mainostaja saa Shopping-mainontaa varten käyttöönsä kolmannen osapuolen hintavertailupalvelun (eng. Comparison Shopping Service), joka välittää mainonnan klikit Googlen ja mainostajan välillä. Palvelu on ilmainen, mutta se on pakollinen Google Shopping -mainontaa tehtäessä Suomen markkinassa. Tästä palvelusta on peräisin Shopping-mainosten alapuolella näkyvä teksti ”Sivustolta…”, jonka tieto riippuu siitä, mikä palveluntarjoaja mainontaa varten on valittu. Myös Googlella on oma Comparison Shopping Service, mistä on peräisin maininta ”Sivustolta Google”.

    Mistä mainostaja saa toimivan tuoteluettelon?

    Usein haastavin vaihe Shopping-mainonnan suunnittelussa on tuoteluettelon hankkiminen. Tuotefiidin lukee ja käsittelee kone, ei ihminen. Tuoteluettelolle on olemassa tiettyjä vähimmäisvaatimuksia: jokaisella tuotteella täytyy esimerkiksi olla yksilöivä ID, toimiva linkki tuotteeseen, linkki tuotekuvaan, tuotemerkki, hinta ja tiedot tuotteen saatavuudesta.

    Luettelon luominen käsin on liian työlästä, jos tuotteita on satoja tai tuhansia, ja jos tiedot päivittyvät päivittäin. Onneksi kuitenkin tunnetuimmat suuret verkkokauppa-alustat kuten WooCommerce, Shopify, MyCashFlow tai Ecwid luovat mainostajalle tarvittaessa tuoteluetteloita verkkokauppaan päivitettyjen tuotetietojen mukaan. Ennen luettelon käsin tekemistä kannattaakin varmistaa, löytyykö fiidi jo valmiiksi oman verkkokauppa-alustan ominaisuuksista.

    Älykkäät kampanjamuodot ja Smart Shopping

    Juuri kun Google Shopping -mainonta ehti Suomessa ottaa ensimmäiset askeleensa, saivat mainostajat samaan aikaan käyttöönsä seuraavan sukupolven kampanjamuodon. Monen mainostajan kohdalla Smart Shopping -kampanjan pitkän tähtäimen tulokset ovat olleet perinteistä Google Shopping-mainontaa paljon houkuttelevampia.

    Smart Shopping toimii huomattavasti automatisoidummin kuin perinteinen Shopping ja hyödyntää koneoppimista kampanjan joka käänteessä. Hakutulossivujen Shopping-sijoittelun lisäksi Smart Shopping -kampanja sisältää automaattisesti dynaamisen display-mainoksen, joka näkyy luettelomainoksina Google Display Network -verkoston sivustoilla, YouTube-videoissa sekä erilaisissa natiivisijoitteluissa.

    Parasta Smart Shoppingissa on sen tavoitekeskeisyys. Riittää, että kampanjalle antaa esimerkiksi tuottotavoitteen, kuten 800% tuoton suhteessa mainonnan satsaukseen. Koneoppiminen tekee loput. Smart Shopping -mainonnalla on onnistuttu saamaan monen verkkokaupan kohdalla pitkän aikavälin tuloksina tuhansien prosenttien tuottoasteita.

    Entä muut toimialat?

    Moni mainostaja on ollut harmissaan siitä, että Google Shopping -mainonta on ollut saatavilla vain sellaisille tuotelistauksille ja verkkokaupoille, joissa asiakas ostaa selkeästi kappalemääräisen tuotteen, jolla on yksikköhinta ja joka toimitetaan fyysisesti kotiin tai lähimpään toimituspaikkaan.

    Entä jos mainostajan myymä tuote onkin palvelu, ohjelmisto, kurssi, koulutus, vuokraus, hotellihuone tai vaikkapa lento? Muiden toimialojen ja myyntimuotojen osalta itse Shopping-mainonnan mainossijoittelut ovat poissuljettuja.

    Google Ads tarjoaa kuitenkin muille kuin vähittäiskaupan toimialoille mahdollisuuden tehdä verkkokaupan luettelomainontaa muuta kautta. Yksinkertainen Excel-taulukko myytävistä tuotteista ja palveluista voidaan ladata normaalille Google Ads -mainostilille (ilman Merchant Center -kauppiaskeskusta), jonka jälkeen tätä luetteloa voidaan käyttää dynaamisena luettelona näyttömainonnassa.

    • Dynaaminen luettelomainonta näyttää verkon käyttäjille tuotekortteja hintoineen ja tuotekuvineen Google Display Network -näyttömainonnan kautta.
    • Tuotekorteista on suora linkki sivuille, joista myytävän kohteen saa lisättyä suoraan verkkokaupan ostoskoriin.

    Jos verkkokauppa-alusta on rakennettu siten, että Google-mainonta saa tietoa käyttäjän toiminnoista sivuilla ja jos yksityisyysasetukset ovat kunnossa, voi koneoppimisen antaa tehdä loput. Asiakkaille näytetään niitä tuotteita ja niitä luettelon tuoteryhmiä, joista nämä ovat eniten kiinnostuneita sekä parhaiten toimivia tuotekortteja tarjoillaan ensimmäisenä uusille asiakkaille.

    Vaihtoehto: Dynaaminen hakumainonta

    Jos verkkokaupan tuotteista ei syystä tai toisesta saada muodostettua tuoteluetteloa ollenkaan, tai jos verkkokaupan tuotelistausten tuotanto viivästyy, on dynaaminen hakumainonta hyvä varavaihtoehto. Dynaamista mainontaa varten tarvitaan hyvin Googlen hakutuloksissa indeksoituva verkkosivusto. Enää mainonnan tekijän ei tarvitse asettaa jokaista kohdesivua erikseen tai valita jokaiselle tuotteelle erillisiä avainsanoja, vaan Google-hakusanamainonta poimii parhaiten sisältöön sopivat avainsanat suoraan sivuston sisällöstä, ja ohjaa asiakkaan oikeille tuotesivuille.­

    Entä muut kanavat (onko olemassa ”Facebook Shoppingia”)?

    Verkkokauppamainonnan kannalta on monikanavainen mainonta tehty erityisen toimivaksi. Kunhan tuoteluettelo on muodostettu ja verkkokaupan tuotetiedot saadaan pidettyä ajan tasalla, voidaan täysin samaa tuoteluetteloa käyttää myös somemainonnassa.

    Google Shopping -kelpoinen koneluettava tuoteluettelo noudattaa yleistä standardia. Samaa luettelotiedostoa voi käyttää kaikissa muissa tuotetietoja vastaanottavissa järjestelmissä. Facebookin nykyaikainen dynaaminen luettelomainonta noudattaa samantyyppisiä koneoppimisen lainalaisuuksia ja tuloskeskeistä logiikkaa kuin Googlen älykkäät kampanjamuodot.

    Ota Google-mainonta käyttöön. Lue lisää!

    Lue lisää
  • menestyvän verkkokaupan perustaminen
    27.04.2021
    Verkkokaupan markkinointi: onnistuneen nettikaupan perustaminen ja mainostaminen

    Nettikaupan perustaminen on nykyään helppoa, ja kaikille mahdollista. Verkkokaupan perustaminen ja menestyvän verkkokaupan perustaminen ovat kuitenkin kaksi eri asiaa. Siksi koostimme sinulle kattavan infopaketin, josta selviää miten rakennetaan toimiva nettikauppa ja aloitetaan strateginen verkkokaupan markkinointi.

    Lue lisää
  • Miten 3. osapuolen evästeiden muutokset vaikuttavat mainostajaan?
    08.04.2021
    Evästeiden poistumisen vaikutukset mainontaan

    Olemme verkkomainonnassa tottuneet siihen, että mainonta on voitu kohdentaa tehokkaasti ja sen avulla on saatu merkittäviä tuloksia. Nyt 3. osapuolen evästeisiin ja yksityisasetuksiin on tulossa merkittäviä muutoksia, tässä blogissa avaamme syitä muutoksen taustalla ja sitä, millaisia vaikutuksia niillä on mainostamiseen.

    Lue lisää
  • Markkinointipodcastin aiheena verkkomainonta
    29.03.2021
    Markkinointipodcast: Verkkomainonta

    Markkinointipodcastin aiheena verkkomainonta, kenelle se sopii ja miten sitä kannattaa tehdä?

    Lue lisää
  • Hakusanamainonta on kustannustehokas tapa saada asiakkaita
    22.02.2021
    Onnistunut hakukonemainonta on monen tekijän summa

    Tiesitkö, että hakukoneen kautta alkaa yli 90 prosenttia kaikista ostoprosesseista? Googlen etusivua ei turhaan pidetä maailman tärkeimpänä markkinapaikkana, jossa potentiaalisia asiakkaita voi tavoittaa.

    Lue lisää
  • Google analytics 4 on tullut jäädäkseen
    27.10.2020
    Google Analytics 4 toi muutoksen - mikä muuttui?

    Google Analytics -työkalun uusi versio, Google Analytics 4 (GA4) tuo mukanaan monia uusia piirteitä, jotka varmasti sekä parantavat että helpottavat sen käytettävyyttä. Ensi katsannolta näyttäisi siltä, että kaikki on muuttunut: ainakin ulkoasu, raportointi ja datankeruu ovat erilaisia vanhaan verrattuna.

    Lue lisää
  • Mitä display-mainonta tarkoittaa?
    09.09.2020
    Mitä on display-mainonta?

    Display-, näyttö- tai bannerimainonta, ohjelmallinen ostaminen - tällä jos jollain mainontamuodolla on monia nimiä. Vaikka rakkaalla lapsella onkin monta nimeä, on perusajatus kuitenkin yksinkertainen: display-mainonta näyttää mainoksia nettisivuilla.

    Lue lisää
  • Esa Töykkälä kertoo, mitä Google-asiantuntijuuden pitäisi nykyään olla
    03.09.2020 - Esa Töykkälä
    Automaatio pakottaa asiantuntijan luomaan nahkansa

    Google-mainonta oli vielä viime vuosikymmenellä varsin virtaviivaista palvelua sekä asiakkaan että asiantuntijan näkökulmasta. Asiakas maksoi kuukaudessa tietyn summan siitä, että asiantuntija hoitaa mainoskampanjoita.

    Lue lisää
  • Fonecta Chat -palvelun yhteydenotoista keskimäärin yli 50% päätyy liidiin tai ostoon
    11.02.2020
    Google ja chat – täydellisen palvelun liitto

    Kun asiakas astuu kivijalkamyymälään, hän odottaa, että liikkeessä on palveluhenkinen henkilökunta valmiina auttamaan kaikissa kysymyksissä. Mitä paremmin asiakkaan ja myyjän kemiat kohtaavat ja mitä miellyttävämpi ostotilanne asiakkaalle on, sitä todennäköisemmin hän myös palaa asiakkaaksi.

    Kun kivijalkamyymälän lait ovat kaikkien tiedossa, onkin jopa yllättävää, ettei samaa ajatusmallia sovelleta yhtä itsestään selvästi verkossa.

    Lue lisää
  • Joonas Saukkonen kertoo, milloin sesonkimainonta kannattaa aloittaa
    19.08.2019 - Joonas Saukkonen
    Black Friday tulee – oletko valmis?

    Black Friday on Yhdysvalloista lähtöihin oleva alennusmyyntipäivä, joka on perinteisesti käynnistänyt joulumyynnin. Tarinan mukaan Black Friday nimi tule esiitä, että kauppojen tilinauhan väri muuttuu miinuksen punaisesta plussan mustaan kun ihmiset ryntäävät kauppoihin Kiitospäivän jälkeisenä vapaapäivänä. Viimeisien vuosien aikana Black Fridaysta on muodostunut merkittävä kauppapäivä ja joulumyynnin käynnistäjä lähes kaikkialla maailmassa, myös Suomessa. Black Fridayn (29.11.2019) lähettyville nivoutuu myös muita tärkeitä alennusmyyntipäiviä kuten alkujaan verkkokaupan Black Friday -vastine Cyber Monday (2.12.2019) ja Kiinasta lähtöisin oleva Single’s Day (11.11.2019).

    Lue lisää
  • Google Shopping vihdoin Suomessa
    07.06.2019
    Google Shopping vihdoin Suomessa!

    Google Shoppingin beta-versio on vihdoin saatu Suomeen. Muualla jo pitkään käytössä ominaisuus avattiin Suomessa beta-versiona, mikä tarkoittaa, että ominaisuutta kokeillaan meillä ennen täyttä käyttöönottoa. Mainostajalle uutinen on iloinen – etenkin suuret verkkokauppayritykset hyötyvät uudesta ominaisuudesta.

    Lue lisää
  • Miksi Google-mainonta on yritykselle kuin sähkösopimus?
    18.10.2018
    Google-mainonta on yrittäjälle kuin sähkösopimus

    Google-mainonnan tärkeys yrittäjälle on samaa luokkaa kuin sähkösopimuksen teko. Ilman niitä yritystä alkaa olla vaikeaa pyörittää menestyksekkäästi. Sähkösopimuksen saa nykyisin hankittua helpoimmillaan siten, että vain soittaa sähköyhtiöön ja kertoo, mihin osoitteeseen sähköt pitäisi saada päälle ja mistä lähtien. Yksinkertaisimmillaan Google-mainonta toimii samoin.

    Lue lisää
  • Sem, seo vai sea? Mitä nämä lyhenteet tarkoittavat, ja miksi niillä on merkitystä yrityksen liiketoiminnalle?
    29.08.2018
    SEM, SEO vai SEA?

    SEM, SEO, SEA – vilisevätkö kirjaimet jo silmissäsi? Ei mikään ihme, jos pääsi menee pyörälle eri kirjainyhdistelmien keskellä, varsinkaan jos päätoimista työtäsi ei ole työskennellä näiden termien kanssa. Kerrataanpa, mitä eroa niillä on keskenään.

    Lue lisää
  • Oletko valmiina, kun hakusesonki on kuumimmillaan?
    15.08.2018
    Oletko valmiina, kun hakusesonki on kuumimmillaan?

    Tiesitkö, että kuluttajan ostoprosessi alkaa jopa kuukausia ennen varsinaista päätöksentekoa ja ostotapahtumaa? Esimerkiksi kesän lomamatkoja varataan jo helmikuussa ja tulevia yritystilaisuuksia suunnitellaan syyskuussa. Mitä enemmän tunnet potentiaalisten asiakkaidesi ajatusmaailmaa, sitä paremmin voit tavoittaa heidät juuri oikeaan aikaan. Ja mitä varhaisemmassa vaiheessa ostopolkua asiakkaat löytävät yrityksesi, sitä varmemmin voit vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä.

    Lue lisää
  • google-mainonta
    13.08.2018
    Tekisinkö Google-mainontaa itse vai annanko sen kumppanin hoidettavaksi?

    Google-mainontaa on mahdollista tehdä itse, mutta oikeasti miljoonan euron kysymys kuuluu, kannattaako se. Nimittäin osaavan kumppanin käsissä Google-mainontaan syötetyt eurot voivat muuntautua yrityksen liikevaihdossa jopa miljooniksi tai ainakin useiksi tuhansiksi euroiksi, riippuen toki yrityksen koosta. Kehnosti itse tehty mainonta taas vain pahimmillaan syö rahaa ja latistaa yrittäjän uskon Google-mainonnan mahdollisuuksiin.

    Lue lisää
  • Näin saatiin näkyvyys Googlessa kuntoon
    05.07.2018
    Case: Kattava löydettävyys Googlesta

    Sika Finland Oy:n haasteena oli tuotemerkkien hyvä löydettävyys Google-hauissa silloin, kun asiakkaalla on todellinen tarve. Lisäksi yritys halusi nostaa omaa toimintaa enemmän esille, tuoda lisää asiakkaita verkkosivuille hakemaan lisätietoa ja kasvattaa myyntiään.

    Lue lisää
  • Google-hakusanamainonta vaatii kärsivällisyyttä
    13.06.2018
    Google-hakusanamainonta ei ole sprintti

    Googlen hakusanamainonta ei tosiaan ole 60 metrin pyrähdys vaan ennemminkin kestävyyttä vaativa pitkänmatkanjuoksu. Google-mainonnan tulokset eivät näy vielä seuraavana päivänä, vaan parhaita tuloksia kannattaa jaksaa odottaa jopa useampi viikko. Googlen hakusanamainonnassa kärsivällisyys palkitsee lopulta pitkäjänteistä työtä tehneet yritykset.

    Lue lisää
  • Miksi Googlen premier partneruus takaa laadun mainonnassa?
    29.05.2018
    Premier-partneruus takaa laadun Google-mainonnassa

    Google on luonut AdWords-mainonnan eli hakusanamainonnan jälleenmyyjäkumppaneilleen Google Partners -ohjelman, jonka tunnus myönnetään ainoastaan sertifioiduille alansa ammattilaisille.

    Lue lisää
  • Mistä tiedät, toimiiko hakusanamainonta?
    28.01.2018
    Miksi hakusanamainonta toimii tai ei toimi?

    Hakusanamainonnan eli Google-mainonnan yleisin tavoite on tuoda mainostavalle yritykselle klikkejä ja loppupeleissä konversioita eli esimerkiksi suoraa myyntiä, yhteydenottoja, ajanvarauksia tai liidejä myynnille. Entä jos tuntuu, että hakusanamainonta ei tuotakaan haluttua tulosta?


    Lue lisää
  • Lataa Google-mainonnan maksuton opas!
    22.11.2017
    Tilaa opas Google-mainontaan

    Oletko kiinnostunut Google-mainonnasta, muttet ole varma, sopiiko se juuri sinun yrityksellesi? Olet ehkä mainontaa kokeillutkin, mutta kaipaisit lisätietoa siitä, miten kampanjasta saa parhaat tehot irti. 

    Lue lisää
  • Kuvasta näkyy, mihin suomalaisyritykset panostavat markkinoinnissa
    07.11.2017
    Mihin suomalaisyritykset sijoittavat markkinointieuronsa?

    Digitaalinen markkinointi vai perinteinen? Some, SEO tai SEM? Kysyimme suomalaisilta yrittäjiltä, mihin he aikovat panostaa markkinoinnissa nyt ja lähitulevaisuudessa. Vastauksissa löytyi mielenkiintoisia suuntauksia, joista osa ehkä pääsi yllättämäänkin.

    Lue lisää
  • Mitä on konversio, ja miten yrityksen pitäisi sitä mitata?
    30.10.2017
    Konversio ja kuinka se tehdään

    Digimarkkinoinnin yleisin ja halutuin tavoite on lähes aina konversio. Konversio tarkoittaa lyhykäisyydessään sitä, että asiakas suorittaa tavoitteeksi asetetun toiminnon eli konvertoituu. Konversioita voi olla erilaisia; yhdelle yritykselle se on osto verkkokaupasta, toiselle puhelinsoitto ja kolmannelle sähköisen lomakkeen lähetys. Konversioita ropisee, kun konversioon johtava koko polku ja mittaristo ovat kunnossa.

    Lue lisää
  • 18.10.2017
    Mitä eroa on hakukoneoptimoinnilla ja hakusanamainonnalla?

    Jos olet yrittäjä, olet varmasti kuullut hakusanamainonnasta ja hakukoneoptimoinnista, kenties ostanutkin kyseisiä palveluita. Palveluntarjoajia löytyy laidasta laitaan, ja joka toinen myyntipuhelu tuntuu koskettavan jompaakumpaa. Tiedätkö, mitä eroa hakukoneoptimoinnilla ja hakusanamainonnalla oikeastaan on? Oletko miettinyt, kumpaa yrityksesi kannattaa hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissaan?

    Lue lisää
  • 28.08.2017
    Seuraa näitä avainlukuja, niin saat enemmän irti hakusanamainonnasta

    Google-mainonta on tehokas keino tavoittaa potentiaaliset asiakkaat, mutta osaatko ottaa kampanjastasi kaiken hyödyn irti? Google näyttää mainostajalle monenlaisia lukuja, joiden tulkitseminen ja seuraaminen antaa paljon hyödyllistä tietoa siitä, mihin suuntaan hakusanamainontaa kannattaa kehittää ja optimoida. Esittelemme seuraavassa 6 erityyppistä hakusanamainonnan kampanjan avainlukua, joista kampanjan seuraaminen on helppo aloittaa.


    Lue lisää
  • Fonecta Digikuntoon tilaisuus Joensuussa. Kuvassa yrittäjät Hillevi Turunen ja Kati Hyttinen, sekä myyntipäällikkö Petteri Lyytinen Fonectalta.
    21.03.2017
    Miksi digikunto on tärkeä – yrittäjät kertovat

    Paikalla oli myös kaksi paikallista yrittäjää kertomassa omista kokemuksistaan digitaalisen markkinoinnin ja myynnin saralla. Hillevi Turunen ja Kati Hyttinen asettuivat Fonectan Petteri Lyytisen piinapenkkiin kertomaan millaisiin haasteisiin he ovat omissa yrityksissään törmänneet, ja miten ovat näitä haasteita ratkoneet.

    Lue lisää