Tietopankki

Data ja analytiikka

Datan avulla pääset markkinoinnissa parhaisiin tuloksiin

Fiksu markkinoinnin ammattilainen johtaa tiedolla, ei tuurilla. Parhaat tulokset saat, kun yhdistät asiakastietosi reaaliaikaiseen verkkoanalytiikkaan ja seuraat ja ennakoit asiakkaittesi liikkeitä joka sekunti. Asiakasymmärryksen avulla rakennat markkinoinnista palvelua ja kampanjaseurannalla varmistat, että jokainen markkinointieuro on sijoitettu oikein.


Digitaalisen markkinoinnin etu on se, että se on mitattavaa ja tuloksellista. Data ja analytiikka auttavat sinua ymmärtämään asiakastasi. Kun valitset oikeat kanavat ja kohderyhmät, sekä kohdennat viestisi fiksusti, saat kampanjoista parhaat tehot irti.

Yrityksille kertyy jatkuvasti dataa asiakkaista, ja sen hyödyntäminen on digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan peruskiviä. Kuluttajat odottavat jo saavansa kohdennettua mainontaa, joten yrityksen pitäisi pystyä ohjaamaan oma mainontansa oikeaan aikaan oikealle kohderyhmälle. Datan kerääminen, rikastaminen, hyödyntäminen sekä mainonnan kohdentaminen ovat nykypäivänä jokaisen toimivan markkinointiratkaisun takana.


Digitaalisen mainonnan mahdollisuudet

Digitaalinen maailma tarjoaa lähes rajattomasti mahdollisuuksia myynnin ja markkinoinnin ammattilaisille. Kehittyvä teknologia tuo jatkuvasti tarjolle uusia, nopeita keinoja kohdentaa markkinointia eri tilanteissa ja kanavissa.


Pelkkä hetkessä eläminen ei kuitenkaan riitä. Hyvää asiakaskokemusta, puhuttelevaa markkinointia tai tarpeisiin vastaavaa palvelua on vaikea rakentaa, ilman kattavaa ymmärrystä asiakkaiden päivittäisestä arjesta, elämäntilanteesta, tavoitteista ja asenteista. Lisäksi tämän ymmärryksen on oltava muodossa, jossa sitä voi hyödyntää käytännössä. Ei siis pelkkänä tilastona tai visuaalisena esityksenä, vaan osana asiakastietoa.


Tunne asiakaskantasi erityispiirteet

Yrityksesi on tärkeää ymmärtää juuri sinun asiakkaittesi tarpeita ja käyttäytymistä, jotta voit tarjota oikeaa sisältöä ja puhuttelevaa palvelua sinun yrityksesi tuotteista ja palveluista kiinnostuneille kohderyhmille. Asiakasymmärryksen avulla pystyt kohdentamaan myynti- ja markkinointitoimenpiteesi liiketoimintasi kannalta parhaalle kohdeyleisölle. Markkinointiviestit kannattaa myös personoida, jotta ne puhuttelevat vastaanottajaa mahdollisimman henkilökohtaisesti. Täsmätiedon avulla markkinoit asiakkaillesi juuri heitä kiinnostavia tuotteita ja palveluita kanavissa, joista heidät parhaiten tavoittaa.


Tunnistamalla kiinnostavimmat asiakasryhmät voit tehdä uusasiakashankintaa esimerkiksi kohdistamalla display‐mainontaa suoraan tietyille kuluttajatyypeille tai ostamalla uusia, relevantteja kohderyhmiä niin printistä kuin digitaalisista kanavista.


Asiakaskohderyhmän ymmärtämisen lisäksi on välttämätöntä ymmärtää asiakkaiden verkkokäyttäytymistä ja hyödyntää tehokkaasti verkkosivujen kautta kerättyä dataa. Hyödyntämällä erilaisia helppokäyttöisiä analytiikkatyökaluja saat verkkosivuistasi kaiken mahdollisen potentiaalin irti: Snoobi-analytiikkatyökalu tuottaa selkokielistä tietoa asiakkaidesi liikkeistä verkkosivuillasi. Paremman asiakasymmärryksen kautta kasvatat verkkosivujesi merkitystä liiketoiminnallesi.


Analytiikkatyökalun avulla näet, kuinka vetovoimaiset yrityksesi verkkosivut ovat. Tiedät, mitä ihmiset sivuiltasi etsivät ja löytävätkö he hakemansa, millä hakusanoilla he yritystäsi etsivät, ja mitä kautta sivuillesi tulevat. Tiedon avulla voit kehittää sivustoasi palvelemaan asiakkaitasi paremmin.


Markkinoinnissa ja mainonnassa hyödynnettävää dataa on tarjolla sekä yrityksen omissa kanavissa, että kumppanien kautta kohdennetun mainonnan kautta. Olipa kyseessä sitten oman asiakasrekisterisi hyödyntäminen viestinnässä, kotisivujen kävijöiden seuraaminen ja sivujen optimointi sen pohjalta, tai digitaalisen mainonnan kohdentaminen oikealle kohderyhmälle – data on olennainen osa tuloksellista ja päämäärätietoista markkinointia.

  • Dataturvallisuuden merkitys kasvaa julkisella sektorilla
    13.03.2019 - Mikko Hormio
    Dataturvallisuuden merkitys kasvaa julkisella sektorilla - kotimaisuudella on yhä merkitystä, kun puhutaan luottamuksesta

    Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori valitsi Fonectan kumppanikseen toteuttamaan valtionhallinnon verkkoanalytiikkaa. Saamme siis olla tekemässä ratkaisuja, jotka parantavat viranomaisten palvelua: auttaahan hyvä verkkoanalytiikka julkisten palvelujen kehittämistä ja kansalaisten ymmärtämistä.

    Lue lisää
  • Fonecta data ja analytiikka julkisella sektorilla
    05.12.2018 - Mikko Hormio
    Tilannekuva haltuun, julkinen sektori!

    ”Meidän pitäisi luoda yhteinen tilannekuva!” Tuota lausetta olen kuullut viime kuukausien aikana todella monessa julkisen sektorin palaverissa ja keskenään hyvin erilaisilla toimialoilla.

    Lue lisää
  • Julkisen sektorin toimijat ovat velvoitettuja tasapuoliseseen viestintään, kertoo Mikko Hormio Fonectalta.
    08.11.2018 - Mikko Hormio
    Viranomaisen velvollisuus kohdistaa viestinsä

    Julkisen sektorin toimijat ovat velvoitettuja tasapuoliseseen viestintään. Tämä ei tarkoita, etteikö viranomainen tai vaikkapa suuri kansalaisjärjestö voisi kohdistaa viestintäänsä juuri oikealle vastaanottajakunnalle.

    Lue lisää
  • Miten tietoa verkkokävijöistä voi parhaiten hyödyntää?
    31.10.2018
    Miten hyödyntää tietoa verkkosivukävijöistä?

    Audience Insights -työkalun avulla tiedät millaisia verkkosivuillasi vierailevat kävijät ovat, mikä sisältö heitä kiinnostaa ja mihin ostokäyttäytymisluokkaan he kuuluvat.

    Lue lisää
  • Työntekijöitä toimistossa ratkomassa markkinoinnin automaation perushaasteita
    24.10.2018 - Kirsi Leminen
    Vältä markkinoinnin automaation sudenkuopat

    Kirjoitin aiemmassa blogissani markkinoinnin automaatiosta: perushaasteista ja ominaisuuksista, ja purin samalla muutamia yleisimpiä siihen liittyviä myyttejä. Palataanpa taas aiheeseen, tällä kertaa markkinoinnin automaatioon liittyvien haasteiden tai sudenkuoppien näkökulmasta.

    Lue lisää
  • Tomi Pihlas kertoo, miten asiakastietoa hyödynnetään markkinoinnissa
    01.10.2018 - Tomi Pihlas
    Pidä asiakastieto puhtaana CRM-järjestelmässä

    TYÖNTEKIJÄN KYNÄSTÄ: CRM-järjestelmät ovat nykyisin erittäin kehittyneitä. Ne helpottavat kaikkien asiakkaiden kanssa tekemisissä olevien arkea – ainakin paperilla. Mutta mikä on todellisuus?

    Lue lisää
  • 18.09.2018
    Ostokäyttäytymisen muutos vaikuttaa autokauppaan

    Autokaupan muutoksesta on uutisoitu jo muutama vuosi, mutta tämän kevään ja kesän aikana eri toimijat ovat tulleet asian kanssa näkyvämmin esille.

    Lue lisää
  • Näin tehdään datasta asiakasymmärrystä
    12.09.2018
    Case Fonecta: Datasta asiakasymmärrykseen

    Fonectan Liiketoimintajohtaja Vesa-Pekka Kirsi vieraili Markkinoinnin viikolla kertomassa, miten datasta kasvatetaan asiakasymmärrystä.

    Lue lisää
  • Mitä markkinoinnin automaatiolla oikein tarkoitetaan?
    30.08.2018 - Kirsi Leminen
    Mikä ihmeen markkinoinnin automaatio?

    TYÖNTEKIJÄN KYNÄSTÄ: Tiedätkö, mitä markkinoinnin automaatio on? Tai luuletko tietäväsi? Ehkä koet tekeväsikin sitä, onhan markkinoinnin automaatiosta puhuttu jo vuosia ja sen toimivuutta ja helppoutta on eri kanavissa kovasti hehkutettu.

    Lue lisää
  • 21.08.2018
    Miksi asiakkaista kannattaa kerätä tietoa?

    Nykypäivänä asiakkaiden tietojen kerääminen voi saada helposti negatiivisen sävyn. Koetaan, että tietojen kerääminen loukkaa yksityisyydensuojaa, tai että yritykset saattavat saada asiakkaista arkaluontoisia tietoja.

    Lue lisää
  • 15.08.2018 - Mikko Hormio
    Julkinen sektori: näin lisäät asiakasymmärrystä

    TYÖNTEKIJÄN KYNÄSTÄ: Kymmenessä vuodessa julkinen ja kolmas sektori ovat tottuneet käyttämään ennen vierastettua a-sanaa: Asiakas. Sanassa ei ole mitään pahaa: asiakashan on ihminen, jolla on sinulle asiaa.

    Lue lisää
  • 27.07.2018
    Data ja kohdentaminen markkinoinnissa -opas

    Miten asiakaskokemusta voidaan ohjata tiedon avulla? Miten rakennetaan sellaista sisältöä, jonka asiakas kokee arvokkaaksi? Miten markkinoinnin automaatiosta ei tule spam-konetta, joka häiriköi asiakasta sähköpostissa ja tulee silmille turhana display-mainontana?

    Lue lisää
  • Data ohjaamaan yrityksesi päätöksentekoa
    11.07.2018
    Data ohjaamaan yrityksesi päätöksentekoa

    Kun mietit yrityksesi aukioloaikoja, eikö olisi järkevintä olla avoinna silloin, kun asiakkaasi todennäköisimmin ottaisivat yhteyttä? Tai kun pohdit markkinointisi kohdentamista, eikö olisi kannattavinta lähestyä niitä, jotka todennäköisimmin ostavat tuotteitasi tai palveluitasi?

    Lue lisää
  • 27.06.2018
    Hyödynnä oikeanlaista dataa markkinoinnissa

    Digitaalinen aikakausi mahdollistaa tiedolla ohjatun, mitattavan ja tuloksellisen markkinoinnin, joka tuo asiakkaan keskiöön. Yksi tärkeimmistä valttikorteista on asiakastuntemus, jonka avulla luodaan onnistuneita asiakaskokemuksia.

    Lue lisää
  • Miten data ja asiakasymmärrys vauhdittaa markkinointia?
    19.06.2018
    Data ja asiakasymmärrys -opas

    Miten asiakasymmärrys syntyy datan avulla? Moni yrittäjä kokee tuntevansa asiakkaansa, mutta mihin tämä käsitys perustuu?

    Lue lisää
  • Minna Tuum ihmettelee, mikseivät yrityksen päivitä asiakasrekisteriään.
    15.06.2018 - Minna Tuum
    Mikseivät yritykset päivitä asiakasrekistereitään?

    Olen jo jonkin aikaa ihmetellyt suomalaisten yritysten tapaa käyttää asiakasrekisteriään. Tuntuu, että vaikka EU:n tietosuoja-asetuksen voimaantulo on jo takana päin, isot yritykset kipuilevat edelleen asiakastietojensa päivittämisen kanssa.

    Lue lisää
  • 08.06.2018
    Datakohdennettu markkinointi eri kanavissa

    Datakohdennettu markkinointi kasvattaa suosiotaan herkeämättä ja se onkin vakiinnuttanut asemansa yritysten markkinoinnissa. Datakohdennettua markkinointia voidaan toteuttaa monikanavaisesti, jolloin tavoitat yrityksesi kohderyhmän kaikissa tärkeimmissä kanavissa samanaikaisesti.

    Lue lisää
  • Printti toimii edelleen hyvin markkinointikanavana - kun siihen yhdistetään tehokas datankäyttö.
    06.06.2018
    Printti ei ole kuollut markkinointikanava

    Vaikka digitaalisuus tuntuu jyräävän yleisessä markkinoinnin keskustelussa kaiken perinteisen markkinoinnin, ei printti kuitenkaan ole vielä menettänyt mahtiaan ja markkinaosuuttaan kokonaan. Perinteiset kotiin lähetettävät mainokset eli suorapostitus on kokenut uuden tulemisen, kun siihen yhdistetään digitaalista dataa ja analytiikkaa!

    Lue lisää
  • 04.06.2018
    Case: katsastusprosessin tehostaminen datan avulla

    Kokemuksia Fonectasta: HelppoKatsastuksen katsastuskutsuprosessi uudistettiin datan ja analytiikan avulla. Uudella pisteytysmallilla saatiin parannettua katsastuskutsujen tehokkuutta merkittävästi.

    Lue lisää
  • Asiakasrekisteri on yksi yrityksen tärkeimmistä markkinoinnin välineistä.
    01.06.2018
    3 hyvää syytä päivittää asiakasrekisterisi

    Tiedätkö onko yrityksesi asiakasrekisteri ajan tasalla ja mistä tiedoista se koostuu? Tai miten yrityksessäsi hyödynnetään asiakasrekisteriä? Ajantasainen asiakasrekisteri parantaa yrityksen kustannustehokkuutta ja voidaankin sanoa, että se on yritysten tärkeimpiä pääomia.

    Lue lisää
  • Millaisia asenteita paljastui Fonectan pk-yrittäjille teettämässä markkinointitutkimuksessa?
    26.04.2018
    Analytiikan avulla PK-yritysten markkinoinnin ytimeen

    Teetimme yritysten markkinointipäätöksiä luotaavan kyselyn otokselle pk-yritysten päättäjiä Fonectan yritystietokannassa. Tutkimuksen tuloksena kehitetyn markkinointiasennesegmentoinnin avulla voidaan ennustaa, mitä palveluja millekin yritykselle kannattaa tarjota.

    Lue lisää
  • GDPR on ovella, ollaanko sen tuloon valmistauduttu riittävästi?
    17.04.2018 - Minna Tuum
    GDPR tulee – ollaanko valmiina?

    Ensimmäisen kerran heräsin tunteeseen, että nyt on jotain uutta tulossa, kun viime vuona normaalien LinkedIn-postausten rinnalle alkoi nousta itsevarmaan sävyyn kirjoitettuja blogeja ja kutsuja koulutuksiin: GDPR tulee – oletko valmis? GDPR? Mikäs se sitten on? Mitä se tarkoittaa? Pitääkö olla huolissaan? Tässä vaiheessa havahduin siis siihen, että asia voisi koskea minuakin. Tai ainakin siihen pitäisi ehkä perehtyä. Olen äärettömän utelias ihminen, joten asioiden tutkiminen ja penkominen on minulla ihan verissä. Ei siis muuta kuin tutustumaan!

    Lue lisää
  • 04.04.2018
    Tunne asiakkaasi ja palvele heitä paremmin

    Datan kerääminen asiakkaista on kovin ajankohtainen aihe. Saatat itsekin yrittäjänä ylläpitää asiakasrekisteriä tietyillä tiedoilla asiakkaistasi. Mutta miljoonan taalan kysymys kuuluukin: osaatko hyödyntää asiakasrekisteriäsi yrityksellesi ja asiakkaillesi edullisella tavalla? Katso vinkkimme, miten opit tuntemaan asiakkaasi paremmin ja tämän myötä myöskin palvelemaan heitä paremmin.

    Lue lisää
  • Tee parempia markkinointipäätöksiä datan avulla
    27.03.2018
    Tee parempia päätöksiä datan avulla

    Kun mietit yrityksellesi aukioloaikoja, eikö olisi järkevintä olla avoinna silloin, kun asiakkaasi todennäköisimmin ottaisivat sinuun yhteyttä? Tai kun pohdit markkinointisi kohdentamista, eikö olisi fiksuinta lähestyä niitä, jotka todennäköisimmin ostavat tuotteesi tai palveluitasi? Vastaus on tietenkin kyllä. Jotta voit aidosti ymmärtää, miten parhaiten palvelisit asiakastasi, tulisi sinulla olla dataa heistä ja heidän käyttäytymisestään.

    Lue lisää
  • Hyödynnä dataa ja tehosta markkinointiasi!
    22.03.2018
    Markkinoi tehokkaammin oikeanlaista dataa hyödyntäen

    Digitaalinen aikakausi mahdollistaa tiedolla ohjatun, mitattavan ja tuloksellisen markkinoinnin, joka tuo asiakkaan keskiöön. Kuluttajat määrittävät päätöksillään markkinoiden suunnan, ja yritysten on oltava valppaina alati kovenevassa kilpailussa. Yksi tärkeimmistä valttikorteista on asiakastuntemus, jonka avulla luodaan onnistuneita asiakaskokemuksia. Sen parantamiseen Fonecta tarjoaa käyttöösi ilmaisen työkalun.

    Lue lisää
  • Minna pohtii blogissa, jättääkö liika kohdistaminen tilaa sattumalle.
    31.01.2018 - Minna Tuum
    Nujertaako liiallinen mainonnan kohdentaminen sattuman?

    Kaikkihan olemme sen kokeneet: varaat matkan vaikkapa Madridiin, ja kas, kohta somefiidisi täyttyy Madridin-matkamainoksista. Olet jo palannutkin reissusta, ja vielä vaan Madrid kummittelee mainonnassa, vaikka itse olet jo suunnittelemassa reissua Italiaan. Tai vielä pahempaa, olet ostanut uuden mekon verkkokaupasta ja sama mekko vainoaa sinua viikkotolkulla – pahimmillaan vielä halvemmalla hinnalla kuin mitä siitä alun perin maksoit. Alat jo kyllästyä koko mekkoon, jonka sentään piti olla kevätsesongin piristys.

    Lue lisää
  • Voiko data-aikana olla enää luova?
    09.02.2017 - Minna Tuum
    Tappaako data luovuuden?

    Monet klassiset mainokset jäävät mieleen ja elävät yli vuosikymmenten. Applen ikoniset 1984 ja Think different -kampanjat, Coca Colan joulupukki joka ajaa rekallaan lumisen kylän läpi, Valion Aina kun mä maitoo juon… Esimerkkejä voisi listata loputtomiin. Onnistunut mainoskampanja jää elämään omaa elämäänsä, siitä siirtyy lentäviä lauseita arkikieleen (vaikkapa ”Elämä on”) ja mainoksia muistellaan vielä vuosien päästä. YouTubesta löytää tuhansia vanhoja klassikkomainoksia, ja ne ovat saaneet satojatuhansia, jopa yli miljoona katselukertaa, mikä kertoo niiden vetovoimasta, toki myös nostalgisesta kaipuusta aikaan jota ei enää ole.

    Lue lisää